Slappe lijnen?


Frank van Amerongen
Berichten: 2768
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Heinekenoord en een beetje Tilburg

14-02-2004 05:26

Goede morgen heren,

Toen ik van morgen toch wakker was, en de slaap niet meer kon vatten ben ik nogmaals het hoofdstuk "aasaanbieding" van Luc den Baets gaan lezen.
Heb me weer 'verbaasd' over het beginstuk in dit hoofdstuk.
Over het verhaal met slappe lijnen te vissen.
Hierin begon ik na te denken over dit gebeuren. Wat ik achteraf eerder had moeten doen, maar da's weer een ander verhaal.
nu ben ik benieuwd naar het volgende:
Als jullie met slappe lijnen vissen. Wat houd dit dan voor jullie in?

- Direct slappe lijn
- Slappe lijn + licht wakertje (alurolletje, ook al 'is het niet meer van deze tijd':))
- Toploodje (kant en klare uit de winkel
- toploodje die in t boek uitgebreid beschreven werd hoe zelf te fabriceren.

Ik vis zelf nooit met slapppe lijnen eerlijk gezegd, zal dit in de toekomst zeker meer doen, na dit aandachtig gelezen te hebben en er over nagedacht te hebben.

Ik denk zelf de slappe lijn incombinatie met een zeer licht wakertje, om toch voor "de snellere" beetregistratie te gaan. Want ik denk als je met een erge losse slappe lijn vist, dat dit minder snel doorzal komen op het Piepapparaat.

En dan meteen nog wat:
Hoe stellen jullie de slip hierop in?

Ben hierin erg benieuwd/nieuwsgierig hoe jullie dit aan zullen pakken.

Met vriendelijke groet,
Frank van Amerongen
Gebruikersavatar
Robert Campbell
Berichten: 1706
Lid geworden op: 31-08-2002 02:00

14-02-2004 07:42

Frank,

Als ik ergens tegenaan vis, wil ik de vis zo min mogelijk ruimte geven.
Dan vis ik met strakke lijnen en een strak afgestelde beetrunner.

Hetzelfde geld voor mijn afstandvisserij.

Vis ik onder mijn eigen kantje, dan wil ik nog wel eens uit voorzorg mijn lijnen slap laten hangen.

Krijg ik onder welke omstandigheden dan ook lijnzwemmers, dan haal ik gelijk mijn wakertjes er af en gaan de lijnen slap.

VRG

RC
#karperwebshop# #Freelance Angler# #PukkaBaits#
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

14-02-2004 11:34

Frank,
jij schreef;
Ik denk zelf de slappe lijn incombinatie met een zeer licht wakertje, om toch voor "de snellere" beetregistratie te gaan. Want ik denk als je met een erge losse slappe lijn vist, dat dit minder snel doorzal komen op het Piepapparaat.

Vergeet het Piepapparaat maar, het is voor vissers een hulpmiddel niet meer en niet minder, en dan enkel in situatie's waar de visser effe zit te suffen of zelfs geheel indut!

Ik vis zelf voornamelijk met een vrije of slappe lijn en let dan vooral op een opverende lijn, een iets trekkende top of een tik op de top!
Deze tekenen krijg je al voordat de lichtste waker nog maar in beweging komt en vaak is de haak al "gezet" voordat het piepapparaat wakker werd..

Bedenk; het "vissen" is al gestopt waar het piepapparaat begon te piepen!!
Groet'n Henk..

still growing Old.
Gebruikersavatar
michel kemp
Berichten: 622
Lid geworden op: 27-05-2003 02:00
Locatie: zoetermeer

14-02-2004 12:37

Frank '

Ik zelf ga voor de direct slappe lijnen. (bij het statisch vissen )

Ook mag ik graag free lijnen oftewel alleen een beaasde haak en dan je hengel hoog en je lijn in een flinke bocht richting je aas , Het liefst in een hoek van 90 graden . Zo krijgje schitterende aanbeten en zie tevens hoe veel er met je aas gerotsooid wordt.

Mvg Michel
Tight Lines......
Canada where carping is catching!!!!!!!
jan van kranenburg

14-02-2004 14:20

Naast penvissen heb ik tich jaar niets anders gedaan dan free-linen, met vrijwel altijd slappe lijn..

In gewicht varierend schuifloodje om wat werpgewicht te krijgen; hengelhoek ca 60 graden. Soms wakertje.

Deze methode vond ik moeilijk toe te passen bij stevige wind; in zo'n geval gingen de lijnen strakker en zette ik wat zwaarder lood in.

Vorig seizoen heb ik me bij de "pieperaars" gevoegd. Bevalt me tot nu toe
maar matig. Is echt wat je "statisch" vissen noemt; al moet ik zeggen dat ik de fijne kneepjes tav hair/rig etc. nog niet echt beheers. Desondanks wel gevangen.

Ben er nog niet uit of ik hiermee door wil gaan.

Henk zegt 't helemaal! Als je een fluiter krijgt, is het vissen al voorbij.

mvg

Jan
Buteneers Rob
Berichten: 395
Lid geworden op: 13-01-2003 01:00
Locatie: Genk

14-02-2004 15:33

Frank,

Ikzelf vis praktisch nooit met strakke lijnen.
Op afstand eerst en vooral zodat de lijn in de buurt van het aas zoveel mogelijk tegen de bodem licht. Zeker op mijn thuiswater geld dat als een karper de lijn bemerkt, hij de vinnen neemt. (Was trouwens erg mooi te zien afgelopen zomer. Mijn maat viste gewoon met strakke lijn, en telkens een aan de oppervlakte zwemmende karper een lijn raakte, kreeg ie een piepje, en vervolgens een gigantische boeggolf.) In dit geval ga ik voor een direct slappe lijn, omdat enkel het liggen van de lijn belangrijk is hier.
Ten tweede is er het feit dat je kan vissen met veel minder weerstand. In combinatie met een vrijschuivend systeem en een zeer lichte slipinstelling, krijg je daar van die heel rustige, langzame runs, de vis heeft op dat moment nog totaal niet in de gaten dat er iets mis is. Bij aanslag krijg je dan plots een explosie van kracht en ee reusachtige kolk op het oppervlak, een fantastische kick.

Onder het kantje zeker alles uiterst licht, van lood tot wakertje. Liefst alles los. Top van de hengel net niet in het water. En vissen op de 'trek' op de lijn.

Wat betreft het toploodje, heeft m.i. geen nut bij het vissen met slappe lijn.

Ik weet heel zeker dat het vissen met slappe lijnen, mij meer vis op de kant heeft gebracht.

Mvg, Rob.
C' est la pêche, quoi.
Frank van Amerongen
Berichten: 2768
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Heinekenoord en een beetje Tilburg

14-02-2004 19:34

Avond mannen,

Kijk dit zijn duidelijke, mooie leerzame antwoorden! Hartelijk dank.

Robert,
Jij vist eigenlijk precies zoals ik in het verlerde gevist hebt.
En toen ik me dit gelezen had, begon ik toch te twijfelen bij die visserij, vandaar mijn vraag in deze topic. Want ik denk nu juist. er vissen blijkbaar zo weinig mensen met slappe lijnen, dus zie ik daar op kleine watertjes zeker "heil" in. En zal me dit dan ook meer en meer aanleren, mbv dit Internetforum !

Henk & Jan,
Jullie beschrijven nu samen de "oude karpervisserij", niet?
Lijkt mij toch prachtig om ipv die piep die mij op een aanwezige boilielustige karper attendeerd :) Dat dit nu een tik op de top wordt, of een "opverende" lijn.
Henk, wat bedoel je hiermee precies? Je kijkt dan naar je lijn bij de hengeltop, of tussen de molen en beginoog? Ik snap wel dat de lijn dan "tikjes" gaat geven?
Henk met wat voor wakertje vis jij als ik vragen mag? De good old alu rolletje? Of een FuxFox nieuwe swinger? :)

even om de term "freelijnen" te beduidelijken. Dit houd dus in: Hoofdlijn, haak, aas. Verder niks geen lood?
Op de top letten, kan je vergelijken met het Winkel Pickeren, toch? Daarbij zie je ook wat de vissen ongeveer met het voer/aas doen.
In het boek werd dacht ik ook de nadruk gelegd op "het zwaarder vissen" met lood. Dus werkt deze combi wel: zwaarlood + slappe lijnen?

Michel, Directe slappe lijn. Moet ik me hierbij voorstellen dat je dan gewoon de hengels op de statische manier neerzet, gewoon toppen laag. En dan een swingertje erin, deze ver laten zakken, en de piepdoos aan doen?

Rob, wat jij beschrijf van die boeggolf / kracht explosie, is toch prachtig. Daar doen we het toch voor. :)

Ik vind zulke dingen mooi hoe anderen dit aanpakken, en zo wordt men / ik op andere gedachten (ideeen) gezet. En dat is alleen maar leerzaam.

Voor tot nu bedankt mannen! En ben benieuwd of er nog meer ervaring hiermee hebben.

Groeten,

Frank
Leen Hubregtse
Berichten: 15
Lid geworden op: 11-05-2003 02:00
Locatie: Kapelle

14-02-2004 20:35

Frank,

Zelf vis ik eigenlijk altijd met slappe lijnen, dit om dezelfde reden als Rob. Maar dit is vooral op de kleinere wateren wat enige hengeldruk kent. Ik heb het idee (en ik ben zeker niet de enige) dat vissen de vislijn herkennen/ voelen, en dit een schrikreactie teweeg brengt. Voor de zekerheid zit ook altijd nog een schuivend loodje op de lijn die na het inwerpen vlak achter de tube terechtkomt.

Op groot en ondiep water wordt het een ander verhaal. De laatste meters zal de lijn toch wel vlak over de bodem lopen waardoor de vissen het minder snel opmerken.

Jij vroeg je af wat Henk met "opverende" lijn bedoelde, ik denk dat het wel ongeveer weet. De lijn verdwijnt vanaf het topoog "slap" het water in. Als een vis het aasje oppakt en er mee wegzwemt zal (en het al dan niet aanwezige lood) de lijn straklopen. Het stukje lijn van topoog tot beginpunt in het water loopt nu strak (kan heel snel gebeuren, maar ook heel subtiel). Ik denk dat Henk dit bedoelt (zo niet verbeter me dan, Henk)

O ja Robert,

"Als ik ergens tegenaan vis, wil ik de vis zo min mogelijk ruimte geven.
Dan vis ik met strakke lijnen en een strak afgestelde beetrunner."

Zelf was ik eerst ook van mening dat wanneer er met slappe lijn (lees zeer slap) gevist werd de vis erg veel "speling" kreeg. Maar wat ik de laatse tijd ervaar is het tegenovergestelde. Ik vis zeer dicht tegen een rietkraag aan (wel op korte afstand, misschien licht hier het verschil met jouw) en het gebeurt zelden dat bij een run de vis het riet bereikt.

Het lijkt me logisch dat dit alleen gebeurt als je dicht en allert achter je hengels zit.

MVG Leen
Leen Hubregtse
Berichten: 15
Lid geworden op: 11-05-2003 02:00
Locatie: Kapelle

14-02-2004 20:44

Frank,

Nog even dit, jij had het over dat zwaarder vissen daar valt over te twisten. Maar eerst: wat vindt jij zwaar?

Zelf vis ik met 90 gram en acht dit ook genoeg. Doordat je natuurlijk met slappe lijn vist zorgt het slepende lood in eerst instantie voor de inhaking en niet de molenslip (wel als je met strakke lijnen vist).

Zelf vraag ik me wel eens af of die 10 gram nou echt het verschil maakt. Immers onder water weegt alles veel minder (of hoe zeg je dat?) en is die 10 of misschien 20 gram een peuleschilletje. Hoe denken jullie hierover??

MVG Leen
jan van kranenburg

14-02-2004 22:50

Ik denk dat iedereen een bepaalde methode een beetje naar eigen inzicht
verandert.

Ik zette, anders dan Rob, de top wat hoger om vanaf de top de lijn in een boogje te zien hangen. Opveren, m.a.w. wat strakker staan van de lijn betekende alarmfase 1.
In tegenstelling tot het vissen met vastloodsysteem, kan de vis op deze manier wat vrijer met het aas omgaan en wordt het natuurlijk aasgedrag meer benaderd.

Gebruikte WEL een schuifloodje. Met een stoppertje ca 20 a 30 cm boven de haak en ONDER het lood. Dus NIET boven het lood.

Wakertje kon van alles zijn; zelfs monkey-climbers gebruikt onder bepaalde omstandigheden.

Als eerder gezegd; deze methode vind en vond ik tamelijk windgevoelig.
Ben benieuwd hoe jij, Rob, dat oplost.

mvg

Jan
Gebruikersavatar
Bart-Jaap Koorn
Berichten: 1639
Lid geworden op: 22-11-2003 01:00

15-02-2004 14:06

Heren allereerst zeer interesant !, maar: waarom het wakertje als de lijn toch helemaal slap hangt of in een bocht loopt , dan hangt de swinger toch helemaal naar beneden ?of zie ik dit zo verkeerd ?? wat is dan het nut van de swinger of monkeyclimber
Nog een vraag we zitten dus constant te kijken naar de lijn deze beweegt , maar wanneer slaan we pas echt als hij helemaal strak loopt we zullen immers vaker tikken krijgen toch ??

Ik hoor het wel
jan van kranenburg

15-02-2004 14:15

Wakertje kon van alles zijn, zei ik al.
Voor mij gewoon een visueel hulpmiddel.

En climbers onder bepaalde omstandigheden. Veel wind b.v.
Lijn komt dan uiteraard wat strakker te staan.

mvg

Jan
Gebruikersavatar
Bart-Jaap Koorn
Berichten: 1639
Lid geworden op: 22-11-2003 01:00

15-02-2004 14:18

als de lijn dan straks staat hoe zien we dan de aanbeet ? Tikken op de top ?
jan van kranenburg

15-02-2004 14:35

Bart-Jaap,

"wat strakker" is wat anders dan strak zoals bij afstandsvissen.
Alu-folie of zelfs een cigaretten-vloetje op je lijn geeft beetindicatie.
Met geheel slappe lijn kun je ook heel goed aanbeten waarnemen zonder extra hulpmiddelen.

Voor vragen inz. "tikken op de top" moet je bij Henk zijn. Heb ik zelf geen ervaring mee.

Probeer 't eens uit, zou ik zeggen. Benodigd materiaal kost in ieder geval
geen drol.

Jan
Gebruikersavatar
Bart-Jaap Koorn
Berichten: 1639
Lid geworden op: 22-11-2003 01:00

15-02-2004 15:14

het kan aan mij liggen hoor maar ik zit af en toe uren te wachten voor dat ik een run krijg (tuurlijk zijn er uitzonderingen maar het gros van de tijd zit je toch langer te wachten)
Zitten we dan uren naar je lijn te kijken ?? ik heb het eens gebprobeerd maar na een tijdje wordt je helemaal tureluurs hiervan
Laatst gewijzigd door Bart-Jaap Koorn op 15-02-2004 17:06, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Koen de Been
Berichten: 1882
Lid geworden op: 10-02-2004 19:08
Locatie: Wosterhout

15-02-2004 15:54

Frank,

Ikzelf vis op stilstaand water (afstand en systeem) altijd met een slappere lijn omdat ik van mening ben dat een snaarstrakke lijn altijd afschrikt....
Wil ik dan tegen lelie's of andere lichte begroeing vissen dan ga ik naar schuivendlood en een redelijk strakke lijn om de vis zo min mogelijk ruimte te geven voordat ie de lelie's inschiet (en de paniekreactie komt later omdat je niet met vastlood licht te vissen)

Vis ik op stromend water of tegen obstakels aan dan vis ik wel met een snaarstrakke lijn omdat je dan minder loze pipejes hebt (ook met delkim).....en om natuurlijk de gewenste gevoeligheid te behouden..

Als je op afstand vist en de karper kan zich nergens aan verwonden of vastzwemmen dan vis ik met een (vrij) slappe lijn omdat het geen kwaad kan als de vis harde en lange runs neemt (in sommige gevallen moet ik eerst een waadpak aantrekken voordat ik naar m'n hengels toe kan).

Leuke topic trouwens!

MVG Koen
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

15-02-2004 16:45

Leen,

Jij vroeg je af wat Henk met "opverende" lijn bedoelde, ik denk dat het wel ongeveer weet. De lijn verdwijnt vanaf het topoog "slap" het water in. Als een vis het aasje oppakt en er mee wegzwemt zal (en het al dan niet aanwezige lood) de lijn straklopen. Het stukje lijn van topoog tot beginpunt in het water loopt nu strak (kan heel snel gebeuren, maar ook heel subtiel). Ik denk dat Henk dit bedoelt (zo niet verbeter me dan, Henk)
Nix meer aan toe te voegen, jij snapt het helemaal.

Een tikkie op de top??
Komt voor bij vrije lijn vissen op licht stromend en stilstaand water, vooral wanneer de lijn onder een hoek de hengeltop verlaat.
Zelfs een vrije lijn zal wat spanning op de top geven en wanneer een vis het aas opneemt zul je de top herhaaldelijk zien "tikken".
Blijft de top ook maar weinig uit de oorspronkelijke positie staan....aanslaan!!
Dit tikken of iets trekken zul je NOOIT en te nimmer waarnemen bij het vissen met vastlood...zelfs aan het trillen en bibberen van je top kun je met de vrije lijn zien hoe een kreeft bezig is je boilie op te peuzelen.

Vergelijk het met Winckle Pickeren of Feederen, maar dan op ietsje zwaardere vissies.

Een vloeitje of stukje alu folie helpt bij het registreren van de aanbeet, het verloop is dan wat makkelijker te volgen omdat dit tussen molen en startoog gebeurd, dichterbij dus dan de top en beter te zien dan de lijn.
De lijn hangt in een boog tussen de molen en het staartoog met een vloeitje, alu folie of lange grasspriet er overheen hangend, en kan dan ook onmogelijk straak staan!

Wel opletten, 't is vissen niet slapen!
Groet'n Henk..

still growing Old.
jan van kranenburg

15-02-2004 17:26

Bart-Jaap,

Probeer eens het boekje "200 Karpertips" (Dick Langhengel-Nico De Boer) te bemachtigen.
Staat veel in over karpervissen met slappe lijn en gebruik van alu-folie.

Destijds uitgegeven door Elsevier.
ISBN 90 10 01 018237

mvg

Jan
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

15-02-2004 18:50

Nou Jan,

Dan mag u de vertaling doen.

Tegenwoordig weet men wel wat een ; rig, boltrig, hair, baitrunners, big baitrunners, baitsweepers, bivvy, stretcher, swingers, hooligun, outlaw, rodpot, 13ft, 31/2 lbs, Delkim, Fox enz enz is.......al ver voor men kan vissen met een slappe (vrije) lijn en een overlode pen. :oops: :oops: :oops: :oops: :oops: :oops:

BV, wat is een aluminiumfolie waker??
Of Cigarette vloeitjes??

Sterkte Jan, gaan veel vragen komen na het lezen van 200 karpertips hoor! :wink: :wink:

SpoTTieve groetàh Henk
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

15-02-2004 19:47

Henk, zou dat werkelijk zo zijn? Van dat boekje zijn destijds enorm veel exemplaren verkocht. Geen enkel karperboek heeft nadien ooit zo'n oplage bereikt.
Dick Langhenkel woont bij mij om de hoek, ik zal hem in ieder geval vragen om tijdens het KSN jeugdkarperviskamp in Nederland eens een avond daar langs te komen. Dat zal hij altijd met plezier willen doen en dan kunnen direct ook alle vragen van de aanwezige jonge karpervissers beantwoord worden omtrent de in deze discussie aangehaalde onderwerpen.
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

15-02-2004 21:26

Nou Aart,

Frank v A, Koen d B, Bart J en Leen H hebben dat boekje kennelijk niet.
Het zal nu een 15 jaar geleden zijn dat ik het in handen kreeg en was daarmee vermoedelijk èèn van de laatsten.

Dick zal zeker met veel inzet en plezier allerlei vragen beantwoorden, geen twijfel mogelijk.
Maar of er wat blijft hangen van de in deze discussie aangehaalde onderwerpen durf ik te betwijfelen.
Het is namelijk een te simpele viswijze, 1tje waarbij men te weinig gelikt en blinkend roestvrij materiaal nodig heeft.

Een vrije lijn, hoe kan dat nu 's nachts?

Bart Jaap ligt nu al uren "te wachten"
(het kan aan mij liggen hoor maar ik zit af en toe uren te wachten voor dat ik een run krijg (tuurlijk zijn er uitzonderingen maar het gros van de tijd zit je toch langer te wachten)
Zitten we dan uren naar je lijn te kijken ?? ik heb het eens gebprobeerd maar na een tijdje wordt je helemaal tureluurs hiervan).

Had hij dat boekje gehad, dan had hij "met geduld vissen" geleerd en nooit uren op een "run" moeten "wachten".
Groet'n Henk..

still growing Old.
Frank van Amerongen
Berichten: 2768
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Heinekenoord en een beetje Tilburg

15-02-2004 22:02

Aart,

dat lijkt mij een heel leuk iets!!
Zo leertt men niet alleen de moderne visserij, maar ook zoiets!

Zeer leerzame topic heren, erg bedankt!

Frank
jan van kranenburg

15-02-2004 22:07

Het is wel kicken dat er nu een onderwerp is waarvan ik meer verstand van heb dan een aantal jeugdigen.

Daarentegen mag jij, Henk (ik ben jij voor U), een vertaling geven van de opsomming "moderne" karpervis-termen die je eruitgooide. :D

In mijn drang naar kennis omtrent "afstandsvissen" heb ik nu bijna 1 jaar geleden allerlei vragen op dit board gesteld.
Kreeg aantal welwillende en helaas ook botte reacties, maar Aart stuurde me gratis en voor niks "200 Tips'.
Was aanvankelijk bitter teleurgesteld. Stond weinig of niks in over moderne technieken, maar dat boekje heeft me wel terug op aarde gezet.
Het was vroeger nog zo slecht niet, weet ik nu.

Ga genieten van het "oude", en plezier hebben in het ontdekken van het "nieuwe"

mvg

Jan
Frank van Amerongen
Berichten: 2768
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Heinekenoord en een beetje Tilburg

15-02-2004 22:10

Jan, effe offtopic.

Mocht ik ooit tzt een auto hebben.

Kunnen we een "oude+jonge vissessie plannen" :-)

Dwz. Ik met de nieuwe, jij met de oude. En van elkaar leren!

Altijd leerzaam :)

Groet
Frank
jan van kranenburg

15-02-2004 23:03

Goed idee, Frank!

Hou je er rekening met aanschaf auto dat ik nu 66 ben; dus uitvoering van je idee over een jaar of dertig is waarschijnlijk wat te laat :wink:

mvg

Jan