D-rig


Plaats reactie
Gebruikersavatar
luuk schenkelaars
Berichten: 1643
Lid geworden op: 17-04-2002 02:00
Locatie: Raamsdonk

09-11-2002 13:22

Beste collegavissers,

Ik heb ff een vraagje.

Moet de D-rig met een pop-up worden bevist?
Werkt dat ook met een kleine watrel halverwege de onderlijn zodat het aas dan enkele centimeters boven de bodem word gepresenteerd?

Groeten,
Luuk
Karpervissen is net als..... .....vissen op karper
Gebruikersavatar
Jeroen houdijk
Berichten: 682
Lid geworden op: 11-09-2002 02:00
Contacteer:

09-11-2002 20:01

Hoi Luuk,

Je moet niet de vraag stellen:ik wil met een d-rig vissen maar wanneer moet dat?

maar: Ik wil een vis vangen, wanneer moet ik een d-rig inzetten en waarom?

Er zijn geen regels voor hoe je vist, als jij denkt dat een d-rig zinvol is om te gebruiken en je weet waarom, dan hoef je deze vraag ook niet te stellen.

Het idee achter de "D" is dat de haak in de bek van de karper blijft als de karper de boilie uitspuugt, maar of dat zo is betwijfel ik.

groeten jeroen
Gebruikersavatar
luuk schenkelaars
Berichten: 1643
Lid geworden op: 17-04-2002 02:00
Locatie: Raamsdonk

09-11-2002 22:34

Hoi Jeroen,

Wat jij als eerste schrijft over wanneer je er mee moet vissen snap ik niet helemaal.

En...
ik zoek alleen maar wat informatie over een aantal Rigs. Ik weet nog niet welke rig ik ga proberen.

Met afvragende groet,
Luuk
Karpervissen is net als..... .....vissen op karper
Gebruikersavatar
Bart Janssen
Berichten: 1354
Lid geworden op: 18-01-2002 01:00
Locatie: Tussen de Rivieren
Contacteer:

10-11-2002 01:10

Luuk

Je moet er gewoon van uit gaan dat een D-rig is ontworpen voor de pop-up, dit laat niet weg dat je er ook mee op de grond kunt vissen maar waarom zou je dat doen. Een D-rig kun je in principe altijd gebruiken maar waarom zou je dat doen? Een standaard rig voldoet 90 van 100 keer prima. Als ik jou was zou ik eerst de standaard rig leren kennen, daarmee bedoel ik, vis hem met verschillende lengtes en verschillende hair lengtes. Als je de standaard rig begrijpt zul je ook eerder de andere rigs leren begrijpen.

Bart
Gebruikersavatar
Wouter Steggink
Berichten: 521
Lid geworden op: 02-10-2002 02:00
Locatie: TwentuH

10-11-2002 13:29

Hallo,

Ik gebruik de laatste tijd bijna altijd zo'n D rig. Die dingen knoop ik dan van amnesia, 8 van de 10 keer vis ik niet met pop-up, maar met een gewone boilie (of zelfs met mais) aan de D rig.

De pop-up onderlijntjes maak ik wel op een andere manier (2 stukjes onderlijn met een "scharnier punt" ertussen).

De vissen die ik vang zijn 7 van de 10 muurvast gehaakt in de hoek van de lip, en 3 van de 10 hebben de haak verder in de bek (ongeveer 2 cm achter de lip). Dat laatste heb ik alleen maar met die stiff-rig dingen gehad.


Met Groet, Wouter Steggink
Gijs Obenhuijsen
Berichten: 99
Lid geworden op: 22-02-2002 01:00
Locatie: Groningen

20-01-2003 12:37

Wat ik me afvraag, is of de d-rig ook werkt zonder de pop-up. Wat Wouter hierboven ook aanhaalt. In theorie zou de d-rig nl. zowel voor pop-up als voor gewone bollie moeten werken. Het gaat toch immers om de vergrote hakingskans van de karper aangezien de haak altijd al in de goede "prik" stand staat bij het opnemen van het aas. Wat dat betreft ook een vraag aan Wouter: waarom dan ook nog met een stiff-rig erbij vissen?
Zo heeft toch ook de boillie(of ander aassoort) genoeg bewegingsruimte (middels ring en elastiekje)om natuurlijk over te komen? Het lijkt mij dat een gewone hair een kleinere inhakingskans kan hebben, omdat de haak bijv. niet altijd in de goede stand staat.
Dit is voor mij echter nog wel vnl. theorie. Ik ben van plan de d-rig dit seizoen echt uit te gaan proberen om bovenstaande te bewijzen. Tips, ideeen en meningen zijn altijd welkom!

met afvragende groet,

Gijs
Gebruikersavatar
Wouter Steggink
Berichten: 521
Lid geworden op: 02-10-2002 02:00
Locatie: TwentuH

20-01-2003 19:33

Hey,

De D-rig zoals ik hem maak, werkt bij een gewone stiff-rig onderlijn en bij een stiff-rig pop up onderlijn.

Ik heb zelf alleen ervaring met de D-rig in combinatie met stiff-rig onderlijnen (gemaakt van amnesia met +/- 9,1 kg trekkracht).

Ik ben ooit eens begonnen met stiff-rig onderlijnen na het lezen van een artikel in de karperwereld of zo. De grootste voordeel van een stiffrig zit hem in de stijve toestand van de lijn.
Wanneer de vis het aas in de bek heeft, blijft de onderlijn recht, en zal bij het bewegen van de vis, vaak het gewenste prik-effect tot gevolg hebben, het is dus zaak om wel met vast lood te vissen.

Ik gebruik de D-rig montage, omdat ik geen vertrouwen heb om de hair van het onderlijnmateriaal te maken. Ik heb het idee dat wanneer je de hair en de onderlijn uit een stuk amesia maakt, dat je die hair nooit recht onder de haak krijgt.

Daarom maak ik het D tje van hetzelfde stuk amnesia waar ook de rest van de onderlijn van geknupt is.

Of een D-rig werkt bij een "gewone" gevlochten onderlijn (Amnesia is voor mij gewoon) weet ik niet, ik heb dit nog nooit geprobeerd. Ik denk dat wanneer je de ronding van de D vorm (dat stukje draad waar het ringetje inkomt) van amnesia maakt dat het dan niks uitmaakt .

Wanneer je zo'n stiff/D-rig maakt moet de wartel met een lus-knoop vast worden gezet.

Het kost wel een beetje moeite om dit soort onderlijnen een beetje netjes te kunnen maken, maar het loont zich wel, vind ik...

Ik twijfel zelf nog wel over het nut van een stiff/D/pop up-rig, ik heb er toevallig wel mijn zwaarste vis mee gevangen, maar ik denk dat dat beest helemaal op de verkeerde vin is gezet, omdat ie zeker niet wist dat die creatie van amnesia een onderlijn van mij was.

Nou, ik hoop je hiermee een beetje verder geholpen te hebben.

Groet,

Wouter
Buteneers Rob
Berichten: 395
Lid geworden op: 13-01-2003 01:00
Locatie: Genk

20-01-2003 20:24

Beste mensen,
Een D-rig heeft vooral 2 belangrijke bedoelingen:
- De haak in ideale prik-positie te heffen, door middel van een pop-up.
- Als een karper na 'de prik' probeert te spuwen (de 'spuwkracht gericht op de boillie), dan zal de boillie (en de kracht) via de D worden afgeleid en zal de haak niet mee eruit geslagen worden. Op die manier zal een D-rig wel nut hebben bij een liggend gepresenteerde boilie.
MVG Rob.
Gijs Obenhuijsen
Berichten: 99
Lid geworden op: 22-02-2002 01:00
Locatie: Groningen

20-01-2003 21:59

Dat is ook wat ik bedoel. Een d-rig heeft dan een net zo goede (misschien zelfs betere) inhakingskans dan een gewone hair. Het lijkt me dan ook dat je met een d-rig net zo goed zou kunnen vissen met een gewone (liggende) boillie aan een soepele onderlijn van bijv. 15 a 20 cm. Dan moet toch bij het opnemen van het aas toch ook gelijk de haak in goede prikpositie staan? Een vriend van me heeft in ieder geval hier goede ervaringen mee. Zo behoudt de boillie ook zijn natuurlijke aanbieding, maar is de karper bij het opnemen van het aas eigenlijk al "kansloos". Ik vind het de moeite waard om het is in de praktijk uit te gaan proberen

mvg,

Gijs
Benny van de Werfhorst
Berichten: 4482
Lid geworden op: 19-10-2002 02:00
Locatie: Gelderland
Contacteer:

20-01-2003 22:28

Je kunt een D-rig inderdaad liggend vissen,
maar ik gebruik het liefst een pop-up, bij
een D-rig omdat zo de haak in een ideale
haak positie komt te staan. Wel vis ik de
pop-up dan het liefst dicht tegen de bodem,
de loodhagel knijp ik direct onder het oogje,
en overlood de pop-up, ik gebruik als lood-
hagel een SSG, ik geloof dan ook niet dat bij
dit systeem de karper duidelijk verschil ziet
tussen de pop-up en de voerboilies, maar je
hebt op deze manier wel een goed prik systeem
ik zet dit systeempje nog weleens in op
druk beviste wateren, en vaak met succes!
Ik vis wel bij dit systeem de onderlijn kort,
10 a 15cm.

groetjes Benny
Gebruikersavatar
nick rademakers
Berichten: 219
Lid geworden op: 02-05-2002 02:00
Locatie: lommel

05-02-2004 17:41

HEyzz iedereen,

Ik was gisterenavond aan het knutselen aan een D-rig en ik heb er dit van gemaakt. Ik zou eens graag weten wat jullie ervan vinden en of jullie er resultaten mee hebben met een gewone boillie en niet de popup?
Vriendelijke karpergroeten nick

Afbeelding
Afbeelding
Koen de Been

05-02-2004 18:10

Hey Luuk,


Ik gebruik alleen een d-rig bij het pop-up vissen omdat de popup dan zo in de goede hoek staat tegenover de haak(het is ook een stukje vertrouwen voor mij.... )Ik bevestig m'n pop-up d.m.v een elastiekje (DA-drogist) zodat je niet hoeft te prullen als je 1 grote of 1kleine of 2 kleine popupjes wilt monteren aan je stiekje.....

Liggend vis ik nooit een met een D-rig omdat een langere hair in deze situatie voor mij het beste voldoet....

MVG Koen
Gebruikersavatar
Sjoerd Groot
Berichten: 2227
Lid geworden op: 05-06-2002 02:00
Locatie: Enschede
Contacteer:

06-02-2004 00:37

Wouter, ik zou de wartel van een stiffrig met de 8-knoop of de 3-kamerknoop vastmaken en niet met de gewone lusknoop. Mijn ervaring is dat een gewone lusknoop een stuk zwakker is...

Sjoerd
Plaats reactie