Nylon onderlijn ?


Gebruikersavatar
sebastiaan de Roode
Berichten: 317
Lid geworden op: 09-12-2003 01:00
Locatie: Zwolle

09-12-2003 16:47

Een reden dat je boilies er vaak vanaf zijn is misschien ook wel door toedoen van kreeften en/of andere aanverwante "beestjes". Wat in dat geval helpt is een panty strak over je boilie heen doen en netjes afknippen.....Je zult zien dat je boilie langer leeft!
Dit gebeurt ook vel op de grote franse meren, waar kreeften vaak echte spelbrekers zijn! Succes!
Seger Van Mileghem
Berichten: 13
Lid geworden op: 19-10-2003 02:00
Locatie: Asse , Vlaams-brabant

09-12-2003 19:01

Bedankt voor de informatie ! :grin:
--› Hooked 4 Life !

Mvg

Seger
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

10-12-2003 00:06

Jurgen,

Het probleem met plaatjes is, dat het altijd klopt.

Sinds het schrijven van Laurens (12 cm), mede uitgedokterd door ChrisN trouwens geloof ik, maat kom 24 januari gerust naar Leerdam, is de afstand tussen bovenzijde bol en boch haak een duim.

In mijn plaatje: De bol wordt uitgespuwd. De bol wil de haak inhalen (haak draait ook bij jou niet?) Alleen nu is er zoveel ruimte nodig. Stijve onderlijn plus bol is 5 cm?, dat dat niet gaat. Beest in paniek, diooet bek dicht en speert er vandoor. Fluiten? Zo.

Maar... gelukkig is hij meestal al eerder gehaakt. Bol wordt binnen gezogen en vakkundig achter in de bek op het palentaal orgaan gedirigeerd. Onderlijn strekt zich. Haakpunt naar beneden (lood zit onder de bek he) en prik!!

MVG

Klaas





http://www.karperstudiegroep.nl/Regios/ ... index.html
jurgen munten
Berichten: 1159
Lid geworden op: 25-09-2002 02:00
Locatie: Eygelshoven

10-12-2003 09:13

Klaas,

Als je in jou situatie uitgaat van een langere hair dan kan ik je redenering wel enigszins volgen. Als je dan met een stijve hair vist, dan krijg je een pakketje dat de vis door de omvang moeilijker kan uitspugen. Maar zo’n groot stijf geval (geen insinuaties!) krijgt hij dan ook moeilijker in de bek?

En het verhaaltje over het haken… In standaardsituaties oké: de vis zakt vanuit stilstand met de kop naar beneden, pikt het aas op, gaat weer omhoog met zijn kop, de onderlijn strekt zich en prik. Maar in hoeveel gevallen gaat dat tegenwoor-dig nog op. Ik heb uit observaties op minder dan een meter gemerkt dat gedres-seerde vissen dit gedrag niet vertonen en de onderlijn helemaal niet strak genoeg trekken voor het prikken van de haak. Ze merken dat er iets mis is en zullen pro-beren de boilie met haak te lozen. In MIJN situatie (korte hair) zullen ze de boilie op een stijve hair eerder lozen dan met een soepele hair, zoals ik al eerder heb vermeld.


“Sinds het schrijven van Laurens (12 cm), mede uitgedokterd door ChrisN trou-wens geloof ik, maat kom 24 januari gerust naar Leerdam, is de afstand tussen bovenzijde bol en boch haak een duim”. Oja? Is het nalopen dan zo erg dat ieder-een elke ontwikkeling klakkeloos volgt? Dat denk ik niet :smile:

Groeten,
karperlimbo
Het is een kwestie van geduld.....
Stefan Slechten
Berichten: 2316
Lid geworden op: 16-01-2002 01:00
Locatie: Stein (Lb)

10-12-2003 09:29

Jurgen, je hebt mensen die zelf dingen proberen uit te dokteren, en je hebt mensen die gewoon klakkeloos kopiëren (verreweg de grootste groep). Veel mensen hebben de ideeën wel, maar hebben schijnbaar toch iets van een bevestiging nodig om ze toch over de brug te krijgen.

mvg
stefan
Koen de Been

21-01-2004 13:25

Seger,

ik heb ook altijd met gevlochten lijn als onderlijn gevist en ik ben sinds vorig jaar aan het vissen begonnen met nylonrigs, ik ben hier heel tevreden over omdat het goedkoop is, niet in de war gooit en je kan er eindeloos mee combineren (pop-up, liggend etc.)

ik vis mijn onderlijnen vrij standaard:
een hair van dacron, haak: PB long shank hook mt4, een line-aligner erop met 2,5 mm krimpkous en een maatje 8 wartel, de onderlijn hou ik op een lengte van 20 tot 40cm.
het draaivermogen van de haak is perfect en ik gebruik expres een haak met lange steel omdat een lange haak beter om z'n as draait d.m.v de line-aligner!!
de nylon die ik gebruik zijn o.a Shimano technium in 0.30mm en sufix synergy 0.35mm maar je kan natuurlijk ook een soepele fluorcarbon gebruiken zoals PB Butterfly.
ik hou het gewoon simpelweg bij nylon!!!
en ik ben er zeer tevreden over!!

suc6 koen