Combi-rig?


Plaats reactie
remco van esch
Berichten: 314
Lid geworden op: 05-03-2003 01:00
Locatie: Utrecht

29-10-2003 14:31

Ik wil met combi-rigs gaan vissen en ik vraag me af hoe je deze rig het beste kan knopen. :smile: Het materiaal dat ik wil gebruiken is Green Hornet van PB. Knopen jullie eerst de haak + hair aan alvorens de mantel gedeeltelijk af te stropen, of kun je beter eerst een stuk van de mantel afstropen en DAARNA de haak + hair knopen? En gebruiken jullie wel of juist geen (gebogen) krimpkous op de haaksteel bij deze rig?

Bedankt voor de info alvast,

Remco
Without carp fishing life would be a mistake!
Rene Berger
Berichten: 875
Lid geworden op: 27-01-2003 01:00

29-10-2003 14:38

Remco,

Ik strip hem eerst. Maar dat is mijn voorkeur. Wat betreft de krimp kous doe ik het soms wel soms niet. Maakt voor mij persoonlijk eigenlijk niet zo´n verschil. Ligt meer een beetje aan de type haak die je gebruikt denk ik.

Met vriendelijke groet,

Rene Berger
remco van esch
Berichten: 314
Lid geworden op: 05-03-2003 01:00
Locatie: Utrecht

29-10-2003 14:50

Leek mij ook logischer om eerst de mantel er een stuk af te strippen. Hoe strip je namelijk die mantel er af als je de rig al geknoopt hebt? :???: Lijkt me een stuk lastiger.

En hoeveel cm soepel gedeelte laten jullie trouwens tussen haak en het stijve gedeelte? Het lijkt mij namelijk dat als je dit gedeelte te lang laat dat het stiff-effect volledig wegvalt!
Without carp fishing life would be a mistake!
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

29-10-2003 15:00

Wat Rene zegt,

Eerst de lengte strippen die je nodig hebt, daarbij rekening houdend of je wel of niet van de gevlochten kern de hair bindt. Bij een deel van 5 cm gevlochten boven de haak plus no-knot haakknoop en hair moet je al snel 15 cm afstrippen. Uitproberen dus wat voor jou het makkelijkst is. Na strippen leg ik direct het lusje van de hair en bindt daarna op de gewenste positie de haak vast.

Bij alle normale kortstelige of semi-langstelige haken biedt een line-aligner een betere inhaking boven alleen een no-knot. Dat is inmiddels wel duidelijk. Als je de line-aligner verlengt en krom zet (krimpkous met eindje nylon erin) zoals je beweert ga je richting trigger rig. Dat is geen kwestie van voorkeur, maar gewoon een andere rig.

Dat spul van PB is gevoelig voor de type knoop waarmee je hem aan de wartel bind. De mantel scheurt snel in. Probeer dat dus eerst eens uit. Voor een lusje voldoet doorgaans een 3-kamer knoop en voor een stijve verbinding (ook dat kan een keuze zijn) een kunstaasknoop. Ik gebruik liever snake-bite voor deze rig. Boven stoom strekken bevordert de stijfheid van de mantel. Niet smelten natuurlijk.

Kees
rick schoonaard
Berichten: 549
Lid geworden op: 23-05-2003 02:00
Locatie: amersfoort
Contacteer:

29-10-2003 15:30

ik zou toch met amnesia met een mini wartel of albright knoop bevestige aan je normale onderlijn materiaal

succes
Rik Lemmens
Berichten: 295
Lid geworden op: 25-06-2003 02:00
Locatie: Gulpen

29-10-2003 15:57

Wat betreft combi-rigs gebruik ik sinds jaar en dag Kryston Snakebite Gold. Onder de coating zit 25 lbs quicksilver en die is werkelijk ijzersterk. Ik combineer de rig altijd met een Fox series 2 maat 6 of 8 en een line aligner die is gemaakt met de fenomenale transparante shrinktube van Fox. De haak wordt d.m.v. een knotless knot aan de haak geknoopt. Een supercombinatie die mij al heel veel vis heeft opgeleverd.

Ik verwijder ook eerst de coating en maak daarna de hair. Soms monteer ik dan en boilie en bepaal hoe lang de hair wordt. Dan maak ik de knotless knot en de Line Aligner en klaar!
remco van esch
Berichten: 314
Lid geworden op: 05-03-2003 01:00
Locatie: Utrecht

29-10-2003 16:09

Bedankt voor de info mannen! Kees, met name jouw posting heeft voor de nodige duidelijkheid mijnerzijds gezorgd. Ik vraag me echter nog 1 ding af: is 5 cm soepel materiaal boven de haak niet een beetje lang? Dan valt het effect van het stijve gedeelte toch vrijwel geheel weg, of zie ik dit volkomen verkeerd? :???:
Gebruikersavatar
marijn ham
Berichten: 2429
Lid geworden op: 11-07-2003 02:00
Locatie: Waarland

29-10-2003 16:27

Remco,

Ook dat is een keuze...
Ikzelf gebruik ook deze onderlijn en bij mij zal het soepele gedeelte niet meer zijn dan 1 cm. boven mijn line aligner/krimpkous.
In sommige gevallen is het zelfs een halve cm.
Dit is een kwestie van gevoel.... Mocht ik een gewone combi-rig knopen, van Amnesia en gevlochten lijn, dan is mijn soepele deel wel weer 4 cm. lang.

Ik denk dat je het beste kan varieren met de onderlijn en gaat kijken waarbij jij het meeste vertrouwen in hebt, dat is namelijk het belangrijkst!

Wat betreft die 5cm... het kan geen kwaad, je behoud het nut van het stijve gedeelte, als is dat in mijn ogen wel minder dan dat je je soepele gedeelte verkort....

Succes in ieder geval!
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

29-10-2003 16:34

Remco,

Bij de combi-rig is het soepele deel standaard 2.5 tot 5 cm. Je mag dus best wat korter dan 5 cm. De line aligner steekt een paar mm voorbij het haakoog. Bij de trigger rig steekt de line-aligner 2 tot 3 cm voorbij het haakoog en heb je dan nog een paar mm soepel om te kunnen scharnieren.

Ikzelf heb bij de combi de stiff dan ook nog stijf aan de wartel geknoopt en over knoop/wartel nog een taps lood rubbertje. Het idee is dat de karper het aas met vertrouwen opneemt (soepele deel plus soepele hair). Zodra de karper bemerkt dat er iets mis is, wordt het uitspugen moeilijker (niet onmogelijk voor de sceptici) gemaakt door het stijve deel, dat als het ware aas en haak verder de bek in wil duwen.

So much for theory, maar het lijkt wel te werken.

Kees
remco van esch
Berichten: 314
Lid geworden op: 05-03-2003 01:00
Locatie: Utrecht

29-10-2003 17:18

Ik denk dat ik maar inderdaad gewoon een paar verschillende versies van deze rig ga knopen en uittesten, zowel met veel als weinig soepelheid, en zowel met line-aligner als met gebogen krimpkous (de trigger versie).

Heb tenslotte nog een hele winter om m'n rig-wallet te vullen! :grin:
Without carp fishing life would be a mistake!
remco van esch
Berichten: 314
Lid geworden op: 05-03-2003 01:00
Locatie: Utrecht

29-10-2003 20:10

Heeft iemand trouwens ook ervaring met reverse combi-rigs?? Op het oog lijken mij die namelijk minder effectief dan de gewone combi-rig, maar misschien heb ik het wel volledig mis! :smile:
Without carp fishing life would be a mistake!
bart pieck
Berichten: 302
Lid geworden op: 11-04-2003 02:00
Locatie: kampen
Contacteer:

17-11-2003 11:32

ik maak rigs van dit materiaal de trigger combi en whity pool rig die laatste is echt een super rig voor popups die rig heb me veel vis opgelevert :smile:
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

17-11-2003 11:59

ik denk dat het een ilusie is dat een stijve onderlijn de karper belet het zooitje uit te spuwen, ik denk dat de werking van deze rigs gelgen is in het feit dat de rig altijd van het lood afstaat, en een directere inhaking veroozaakt, ook wanneer de vis naar het lood toezwemt.
Bert Snoek
Berichten: 195
Lid geworden op: 07-04-2004 14:01

24-05-2005 11:13

Kees Ouwehand schreef:Remco,

Ikzelf heb bij de combi de stiff dan ook nog stijf aan de wartel geknoopt en over knoop/wartel nog een taps lood rubbertje. Het idee is dat de karper het aas met vertrouwen opneemt (soepele deel plus soepele hair). Zodra de karper bemerkt dat er iets mis is, wordt het uitspugen moeilijker (niet onmogelijk voor de sceptici) gemaakt door het stijve deel, dat als het ware aas en haak verder de bek in wil duwen.

Kees


Kees,

Dus jij laat een combi- en stiffrig niet scharnieren bij de wartel?
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

24-05-2005 13:21

Nee, Bert.

Wat je wilt, maar ik zie niet zo het nut van een combi die bij de haak voor een deel soepel is en dan ook nog eens scharniert bij de wartel.

Ik gebruik dus echt stijf nylon om het effect van weerstand bij "uitspugen" te bereiken en geen gecoat materiaal. Uitspugen tussen haakjes omdat dit een actie met vaart lijkt aan te geven, terwijl de meest karpers gewoon rustig het aas uit de bek laten vallen. Als ik dat effect nastreef mag de rig per definitie niet scharnieren bij de wartel.

Knoop ik evenwel een combi van gecoat materiaal (doe ik ook), dan maakt het al helemaal niet meer uit omdat dit nooit echt stijf is en van zichzelf al genoeg buigt om dat lusje overbodig te maken. Zeker over de lengtes van 15 a 20 cm die ik toepas voor dit deel van de rig. Ik gebruik alleen de combi van gecoat materiaal om de anti-tangle eigenschappen van dit soort rigs.

Groet, Kees
Bert Snoek
Berichten: 195
Lid geworden op: 07-04-2004 14:01

24-05-2005 14:03

Hoe knoop ik dan een onderlijn met gecoat materiaal aan een wartel als ik de onderlijn op de wartel geen speling wil geven?
Bert Snoek
Berichten: 195
Lid geworden op: 07-04-2004 14:01

24-05-2005 14:05

Misschien d.m.v. een 8-knoop met een beetje siliconenslang of krimpkous over de knoop en iets over de wartel?
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

24-05-2005 19:54

Oké Bert, snap ik.

Hangt een beetje van het gecoate materiaal af.

De eigenschappen van de mantel verschillen wat. Die waarvan beweerd wordt dat ze stijver zijn ( :D ), worden daardoor wat brosser en beschadigen bij het knopen. Kryston Snake-Bite kan veel hebben. Maar de mantel van het spul dat PB levert (kan even niet op de naam komen) is kwetsbaarder. Ik gebruik het daarom allang niet meer, maar dat is misschien niet eerlijk tegenover de heren van PB en hun klanten die het prachtig materiaal vinden.

Een gewone 2 maal doorgehaalde bloedknoop is meestal wel te doen. Maak het nat met speeksel of, beter nog, neem een druppeltje plantaardige olie uit het keukenkastje, dan glijdt de knoop beter. Ik heb altijd wat bij me in een druppelflesje in de tacklebox. Maak het droog en tip dan de knoop even aan met secondenlijm tegen het slippen. Probeer anders eens een palomar knoop, als het niet wil lukken.

Aan de rig kant van de wartel gebruik ik een tapse rubber sleeve om de zaak te fixeren. Die van PB zijn daar uitermate geschikt voor. Deze zijn van een slappe dunne kwaliteit rubber. Dat is in dit geval niet erg, want dan schuift het makkelijk over de wartel. Die van Solar zijn bijvoorbeeld een stuk steviger, maar moet je voor het aanknopen op de rig schuiven. Anders lukt het amper.

Groet, Kees
Plaats reactie