Vijverbollies


Plaats reactie
Gebruikersavatar
Stefan Sand
Berichten: 529
Lid geworden op: 08-09-2003 02:00
Locatie: Doublu U city

02-10-2003 09:13

Bij de BHC zag ik laatst een zak bollies liggen met alle kleuren van de regenboog. Volgens mij hadden ze alle zakken die open waren gescheurd bij elkaar gegooid en er 'Vijverbollies'op gezet. Mijn vraag hierbij is: is het verstandig om allemaal verschillende bollies te voeren tijdens het vissen? Om voor te voeren lijkt het me al helemaal waardeloos.
Gebruikersavatar
marijn ham
Berichten: 2429
Lid geworden op: 11-07-2003 02:00
Locatie: Waarland

02-10-2003 09:24

het geniet niet mijn voorkeur, maar het zou dressuurdoorbrekend kunnen werken om allerlei verschillende soorten boilies in afwijkende maten, smaken en kleuren te voeren en er dan tussen te vissen!
De vis kent veelal deze situatie niet, het is te proberen....

Wie niet waagt, wie niet wint.... :wink:
Matthijs Raaben
Berichten: 97
Lid geworden op: 04-08-2003 02:00
Locatie: Utrecht

02-10-2003 13:03

Lijkt me nogal vergezocht. De (grote) karper aast naar mijn idee toch vooral op geur en niet zozeer op zicht. Ik denk dat verschillende flavours beter kunnen werken dan al die groen-geel-paarse knikkers.

Matthijs
Vis en gij zult vangen!!
Gebruikersavatar
marijn ham
Berichten: 2429
Lid geworden op: 11-07-2003 02:00
Locatie: Waarland

02-10-2003 13:58

Matthijs,

Verschillende kleuren ready-made boilies staat toch gelijk aan verschillende geuren....
Matthijs Raaben
Berichten: 97
Lid geworden op: 04-08-2003 02:00
Locatie: Utrecht

02-10-2003 14:12

voor ready-mates is dat waar ja, maar als je zelf gaat draaien maakt het niet veel uit welke kleur je bolletjes hebben, als de geur en de samenstelling maar goed zijn.
Daarbij zou ik variatie aanbrengen in de soort flavour: zoet, beetje zuur etc.... aardbeien of bananen zijn allebei zoet, heeft weinig zin om die naast elkaar te gebruiken.

Groet,

Matthijs
Vis en gij zult vangen!!
Stefan Slechten
Berichten: 2316
Lid geworden op: 16-01-2002 01:00
Locatie: Stein (Lb)

02-10-2003 14:22

Beter nog Mathijs,

maak eens vierkantjes, halve boillies, van die lange kubusjes, noem het maar op, dat zal in mijn ogen nog beter werken dan verschillende flavors.

mvg
stefan
jurgen munten
Berichten: 1159
Lid geworden op: 25-09-2002 02:00
Locatie: Eygelshoven

02-10-2003 14:29

Observeringen bij een stuwmeer gisteren versterken mijn vermoeden dat karper geen/slecht kleur kan herkennen. De karpers worden hier intensief gevoerd met brood. Het brood herkennen de vissen door het "in" het water liggen van het object en het loskomen van deeltjes vna het brood.

Vervolgens werden donkere hondenbrokken erin gegooid. Die kennen en herkennen ze onderhand ook wel, waarschijnlijk aan de vrijkomende olie en de kruimels die op de brok zitten.

Vervolgens werden fluor-popups in gele en roze kleur gevoerd, niks. Ze voelden ze wel in het water landen, maar ze vonden ze niet. Na een aantal minuten vond 1 vis wel 1 pop-up doordat hij er bijna tegenaan zwom en hem zodoende "rook"/proefde. Nu lagen er ook wel veel bladeren in het water, maar het brood vonden ze toch wel, al hapten ze hier ook veel mis (door verwarring door de vele bladeren?).

Kortom, varieren kun je beter in samenstellingen van de boilie (vis, noten, fruitmix, verschillende olien en flavour) en formaat. Aangezien deze boilies veelal uit minderwaardige ingredienten bestaan en niet veel uitstralen zou ik ze niet gebruiken voor water waar de karpers nog niet zo'n grote dressuur kennen. Op dressuurwateren, waar veel met sterk geflavourd aas wordt gevist, kan het wel weer dressuurdoorbrekend zijn.

Gewoon uitproberen dus!

groeten,
karperlimbo
Het is een kwestie van geduld.....
Gebruikersavatar
marijn ham
Berichten: 2429
Lid geworden op: 11-07-2003 02:00
Locatie: Waarland

02-10-2003 14:39

Het is vrij bekend dat de karper weinig kleur kan onderscheiden, echt dressuurdoorbrekend is het om verschilldende maten en vormen boilies te draaien, te hakken, of wat dan ook...
Veel verschillen in vorm, grootte en geur kan de karper misleiden om goed te azen! Dat de ballen een mooie felle kleur hebben zie ik niet als essentieel, maar hoogstens als kleinigheidje.

Wat betreft het brood in het water; De karper heeft het gewoon door, veelal liggen ze op plaatsen waar veel eenden aawezig zijn en waar vaak eenden gevoerd worden! Vis dan is met een zwevende broodkorst onder de eenden en laat je verrassen door de vele aanbeten :wink:

Het mishappen van het brood komt doordat ze het niet precies kunnen zien en azen op alles wat ze onderweg tegenkomen!

Ik maakte het mee dat ik uit mijn werk langs het kanaal reed, ik zag 5 mooie vissen tegen de kant liggen zonnen. Ik gooide 1 stukje brood in het water, er gebeurde niks! Toen kwam 1 karper in beweging en pakte het stuk brood, op dat moment begonnen de andere 4 karpers op alles te zen wat er aan de oppervlakte lag, blaadjes, stukjes plastic en andere troep!
Ik gooide weer wat brood op het water en ze vochten erom! Toen kwamen er nog 2 karpers uit de diepte omhoog om te kijken wat er boven hun afspeelde en ook hun begonnen te azen op blaadjes...

Bovenstaande leert mij dat azen doet azen, je weet wat er gebeurd onder water, maar om het zo te zien is prachtig!!
helaas had ik natuurlijk geen hengel bij mij...
kevin diederen
Berichten: 3862
Lid geworden op: 28-09-2003 02:00
Locatie: Zuid Nederland

02-10-2003 14:52

Eey Stefan.

Ik weet wel dat een vismaat van me afgelopen zomer een keer instant viste met rood-bruine mocca boilies en witte room-boilies door elkaar gemengd....

Zijn resultaat was niet slecht: 1 vis van rond de 14 pond en zijn eerste twintiger.. en nog een vis verspeelt. En dat terwijl ik op mijn aangevoerde stek ook 3 runs kreeg.

Gewoon proberen

groetjes uit limburg,

kevin
Met vriendelijke groet,

Kevin Diederen
Gebruikersavatar
Sjoerd Groot
Berichten: 2227
Lid geworden op: 05-06-2002 02:00
Locatie: Enschede
Contacteer:

02-10-2003 15:24

Stefan, dat gebeurt wel vaker.

Er zijn meer winkels die een keer per jaar alle oude boilies bij elkaar in grote zakken donderen en deze dan aanbieden als voerboilies. Ik zou dus ook vooral mijn twijfels hebben bij de versheid van deze boilies.

Verder heb ik uit betrouwbare bron een verhaal gehoord van een man die het wel eens wou proberen maar er absoluut geen vertrouwen in had. Achteraf bleek hij zelden zo goe dgevangen te hebben als met die boilies. Vaak maakt het echter gewoon geen donder uit. Als dressuurdoorbrekend zie ik het in elk geval niet...

vr gr

Sjoerd
Gebruikersavatar
ferenc van de vorstenbosc
Berichten: 3043
Lid geworden op: 17-05-2003 02:00
Locatie: lisse
Contacteer:

02-10-2003 15:50

Die "voerboilie's" zijn denk ik niet goed voor de vis.Bijt er maar eens 1 kapot(als dat lukt :roll: ) en proef,dan proef je een heerlijke zure smaak :wink:.
Gebruikersavatar
Daaf Wolters
Berichten: 4012
Lid geworden op: 02-03-2003 01:00
Locatie: Hengelo

02-10-2003 16:27

Voerboilies zijn ook vaak boilies die in de fabriek op de grond vallen. Die worden dan in 25 kilo zakken gedaan. Vaak zit er echter maar 18 kilo in zo'n zak, dus let wel op als je ze toch koopt. Meestal zijn ze allesbehalve vers. Ik heb ook wel eens gezien dat er goed op gevangen werd, maar met ongeflavourde boilies ging het dan nog harder. Ik denk dat ze ook niet echt goed zijn om mee te voeren, omdat ze meestal zeeer slecht smaken en weinig voedingswaarde hebben. Zoals Ferenc al zei, ze zijn meestal zuur. Als ze dressuurdoorbrekend zijn is dat volgens mij alleen omdat ze helemaal nergens naar ruiken.

groeten,
Daaf
There aint no way but the hard way!

Spiegel gevangen op het Twentekanaal? Skp@ksnregiooost.nl
Gebruikersavatar
Stefan Sand
Berichten: 529
Lid geworden op: 08-09-2003 02:00
Locatie: Doublu U city

03-10-2003 09:11

Bedankt voor alle reacties,
ik was toch al niet van plan om een zak te kopen. Ik draai liever zelf m'n balletjes.
Zo viste ik vorig jaar heel wat af op een watertje met ready-mades, maar blankte enorm veel. Nu, met m'n eigen gedraaide ballen ligt er veel vaker een in het net.

Deze ready-mades waren de tutti-frutti van exellece baits. Heeft iemand anders er misschien (slechte) ervaringen mee?
wouter mevis
Berichten: 170
Lid geworden op: 27-10-2003 01:00
Locatie: Puth (CHINA)

27-10-2003 15:05

persoonlijk vraag ik me af of het wel zoveel verschil maakt laats viste ik met me neefje 1 nacht ik viste met me vetrouwde monster mussel boilie (homemade) en hij met de goedkoopste readymades die ik in omstreken gezien heb hij viste daarbij ook met normaal standaard systeem en vong 2vissen terwijl ik geen stoot kreeg. dus?????

groeten meef
easy does it!!!
Gebruikersavatar
Mark Noorman
Berichten: 1922
Lid geworden op: 14-01-2002 01:00
Locatie: Zeist

27-10-2003 15:29

Dus... kun je helemaal niets zeggen over het resultaat van één dagje vissen!

Groeten,

Mark
mark hofman.

27-10-2003 15:43

het verschil tussen readymades zal minimum zijn.. zeker bij de goedkopere boillies..

de boillies hebben dezelfde samenstelling en de flavours zullen van de zelfde oplos basis zijn..

de karper zal ze waarschijnlijk allemaal het zelfde vinden.....TROEP:D

MARK
Kevin Vroegrijk
Berichten: 27
Lid geworden op: 01-10-2003 02:00
Locatie: Roosendaal
Contacteer:

27-10-2003 16:11

Heey stefan

Ik ken die zakken van BHC. Ik zelf vindt het grote troep. Maar soms vangt het gewoon. Wat er mee is weet ik niet. Voer er vooral niet mee voor, dan is het waardeloos. Een vriend van mij heeft ook zon zak en op een gegeven moment na 1 week ofzo stinkt alles meestal naar de overheersende geur.

Met de exellece boilies heb ik ook gevist. Af en toe 1 visje op een makkelijk water. geen hoge pet van op. Heb ik zo ie zo niet van ready-mades. Zelf heb ik het laatst nog eens geprobeerd. Kevin Nash White Chocolate, het resultaat vin ik toch ech droevend slecht. Zelfs op makkelijkere parkwaters vangen ze totaal niets.
Je kan gewoon doorgaan zoals je nu bezig bent. Maak zelf je boilies. Elke vis is dan een overwinning waarvoor je moeite hebt gedaan. Tis een voorbereiding en een goede voorbereiding is het halve werk

Groeten kevin
kevin diederen
Berichten: 3862
Lid geworden op: 28-09-2003 02:00
Locatie: Zuid Nederland

27-10-2003 17:33

Dag mensen!

>>Sommige<< Ready Mades kunnen wel degelijk hun werk doen. Maar naar mijn mening is het niet bepaald de beste keuze als men een voercampagne gaat beginnen. Als men wil gaan voorvoeren kan ik maar 1 tip geven: GEEN CONSERVEERMIDDEL!

zelf vis ik nu met een zeer bekende mix van een bekend merk (zoals zovelen), die me die vele euro's die de mix kost meer dan waard is. De mix kost dan omgerekend naar guldens wel meer dan 20 gulden per kilo, maar dit is nog altijd goedkoper dan de betere ready mades.

En als men al RM's gaat gebruiken, pak dan wel die van NASH, MAINLINE, MARTIN SB, PERFORMANCE BAITS, THE SOURCE, NUTRABAITS (de trigga) of een soortgelijk merk in plaats van die 25 kg. zak aaanbiedingen van Mossela of zo'n ander goedkoop merk.

Het gebruik van die vele conserveermiddelen heeft wel het voordeel dat de vis, als die doodgaat, niet zal ontbinden en na 5 jaar nog te identificeren is.

veel succes,

kevin
Met vriendelijke groet,

Kevin Diederen
jan van kranenburg

28-10-2003 02:03

Kevin,

je hebt een p.b.
Plaats reactie