n-butyric acid


jurgen munten
Berichten: 1159
Lid geworden op: 25-09-2002 02:00
Locatie: Eygelshoven

30-09-2003 12:40

Ik heb laatst een flesje n-butyric acid van nutrabaits gekocht. Overigens een echt asociale stank, het zit al in een glazen flesje en dit zit nog eens in een goed afgesloten plastic houder en nog stinkt het er doorheen! Er was een tijdje geleden een topic van iemand die voor een weddenschap een flesje monstercrab zou moeten drinken (ben trouwens benieuwd of dit nog gebeurd is). Nou met dit spul lijkt het me echt dodelijk :smile:

Dit spul wilde ik dus eens proberen om te kijken wat het gebruik van dit spul op mijn boilies (en vooral de fluorpop-ups) voor de vangsten kan betekenen. Nu is echter mijn vraag: kan dit spul rechtstreeks op de boilie gedruppeld worden of moet het in de mix verwerkt worden (gezien de sterkte)? Bovendien zou ik wel willen weten welke doseringen jullie gebruiken en wat jullie ervaringen en resultaten zijn. Laat maar horen.

groeten,
karperlimbo
Het is een kwestie van geduld.....
Gebruikersavatar
ferenc van de vorstenbosc
Berichten: 3043
Lid geworden op: 17-05-2003 02:00
Locatie: lisse
Contacteer:

30-09-2003 16:14

Tip 1 zorg dat je dat spul niet in een wondje krijgt,dat brand :roll:


Ik heb het gebruik in mijn mix,maar je merkt er weinig van terug.

Ik wil het ook als dip gebruiken,maar hoe weet ik nog niet
rick schoonaard
Berichten: 549
Lid geworden op: 23-05-2003 02:00
Locatie: amersfoort
Contacteer:

30-09-2003 16:53

misschien is het als dip te gebruiken als je het aanlengt met water of gewoon toevoegt aan je normale flavourdip

tis maar een idee
Gebruikersavatar
michel kemp
Berichten: 622
Lid geworden op: 27-05-2003 02:00
Locatie: zoetermeer

30-09-2003 17:22

He Ferenc er is van Mainline een neutrale dip op de markt hier kan je je eigen flavour aan toevoegen. Mischien een idee !!!!!!!

Mvg Michel.
Tight Lines......
Canada where carping is catching!!!!!!!
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

30-09-2003 21:41

Jurgen en anderen,

Letterlijk en Figuurlijk Dodelijk,
zeker in combinatie met een favor op alcoholbasis.
Men noemt het niet voor niets de "Olifantendrug".

Zo gek is Hans-Peter nu ook weer niet!
(citaat HPE)
Wat mij echter zorgen baart is het feit dat ik steeds vaker verneem dat er karpervissers zijn die gebuik maken van zuren in hun mix.
Dat men niet weet waar men mee bezig is, dat durf ik hier keihard te beweren.
Zo las ik onlangs ergens iets over boilie's die stonken naar boterzuur.
Een produkt wat walmt van de boterzuur is zo goed als dodelijk voor elk levend wezen.
Zo ruiken ook verschillende ready-made's vaak zuur omdat men deze conserveert met bepaalde zuren.
Puur gif is het, en ik wil bij deze dan ook de karpervissers die gebruik willen maken van bepaalde zuren op het hart drukken eens na te gaan denken waar ze mee aan de gang gaan.

met zure groet

__________________
HPE

Met dank aan HPE en
"Sportieve" groeten Henk
Matthijs Raaben
Berichten: 97
Lid geworden op: 04-08-2003 02:00
Locatie: Utrecht

01-10-2003 10:20

Hallo mensen,

n-butyric acid: CH3-CH2-CH2-COOH
MOL WT. 88.11
TOXICITY: Oral rat LD50: 2000 mg/kg
SYNONYMS: Butanic Acid; Butanoic Acid; Propylformic Acid; Butyrate; Buttersaeure (German); Ethylacetic Acid; Kyselina Maselna (Czech); 1-Propanecarboxylic Acid;

Een muis legt het loodje als hij/zij 2 gram per kilogram lichaamsgewicht binnenkrijgt. een muis weegt ongeveer 100 gram: 200 gram van dat spul is dus dodelijk voor een muis.
Voor een karper weet ik niet precies de LD50 waarde, maar ik zou zeker niet veel gebruiken, aangezien ook 'kleine' karpertjes aan je bolletje kunnen knabbelen. Een goed idee is idd om het te verdunnen met water. Voor de rest is het niet echt schadelijk, wordt ook gebruikt als flavour in sommige voedingsmiddelen.

Ik hoop dat jullie hier wat aanhebben. Trouwens, voordat je gaat rommelen met allerlei zooi, zou ik op internet de eigenschappen van bepaalde stoffen opzoeken, hiermee kan je je voordeel doen.

Latersssssssssss

Matthijs
Vis en gij zult vangen!!
Gebruikersavatar
Wouter Steggink
Berichten: 521
Lid geworden op: 02-10-2002 02:00
Locatie: TwentuH

01-10-2003 10:57

Matthijs, met die 200gr kun je 1000 muizen mollen!

Of 1 muis als je het potje met 200gr boterzuur OP de muis laat vallen...

Laten we voor de karper uitgaan voor de zelfde ld50, dan heeft een karper van 5 kg maar 10 gr nodig. Dat krijgt ie niet binnen met 1 boilie, misschien wel na het eten van tig-tal boilies.

Maar voor t zelfde geld is de lethale dosis voor een karper veel hoger, of lager...



Met toxicologische groet;
WouteR StegginK
Matthijs Raaben
Berichten: 97
Lid geworden op: 04-08-2003 02:00
Locatie: Utrecht

01-10-2003 11:43

Hoi Wouter,

Die LD50 waarde is berekend per kilogram lichaamsgewicht. Een LD50 waarde van 2 wil zeggen dat 2 gram van die stof toxisch is voor 1 kilogram lichaamsgewicht van een bepaald organisme. Een muis van 100 gram kan dus 2 x 0.100 is 200 milligram verdragen (stomme fout in mijn eerste posting). Officieel houdt de LD50 waarde in dat de helft van het aantal muizen dood gaat bij die hoeveelheid.

Een karper van 10 kg kan dus theoretisch 20 gram van die stof hebben als de LD50 waarde hetzelfde is (en dat is niet waarschijnlijk)

in ieder geval: Oppassen met wat je door je mix gooit (en je dippie)

Greetz

Matthijs
Vis en gij zult vangen!!
Gebruikersavatar
Dennis van den Bogaert
Berichten: 4400
Lid geworden op: 25-02-2002 01:00
Locatie: Den Haag
Contacteer:

01-10-2003 12:08

Dus om een lang verhaal kort te houden:
Beter niet gebruiken om risico's te vermijden !
Er zijn nog genoeg andere "onschuldige" amino's,stimulators enz enz.....
PROUD TO HAVE BEEN A WATERLANDER ;-)

BETER GOED 2DEHANDS DAN NIEUWE BAGGERZOOI !
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

01-10-2003 18:14

Nooit gebruiken dus!

Of we moesten ervan uitgaan dat de ID ook elke dag weer uitgescheiden wordt.
Meer waarschijnlijk is dat de stof word opgeslagen in de karperlever, het orgaan om later eventuele vergiftiging te onderzoeken en de doodsoorzaak vast te stellen...

Sportieve groeten Henk

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Henk ter Maat op 2003-10-01 22:20 ]</font>
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

01-10-2003 18:20

Waarom trouwens niet eerst zelf wat proeven van alle te gebruiken ingredieënten??

Mijn grondstoffen en toevoegingen haal ik uit de bakkerij..
Voordeel daarvan is, je legt tenminste niet het loodje na het proeven.

De rest is enkel overbodig!

Sportieve groeten Henk

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Henk ter Maat op 2003-10-01 18:20 ]</font>
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

01-10-2003 20:29

henk..niet alle gifstoffen worden opgeslagen in de lever, vaak volgens mij allen de vetoplosbare gifstoffen boter zuur is in kleine concentratie niet scadelijk en als je de verpakking van dat spul leest en de aanbevolen hoeveelheid aanhoud kan der weinig mis mee gaan! het word niet voor niets gebruikt voor menselijke consumptie..wanneer het echt schadelijk zou zijn dan werd het echt niet gebruikt zeker niet in nederland

mvg martijn

ps persoonlijk hou ik het liever op natuurlijke attractors maar dat ff terzijde
Peter Otte
Berichten: 1261
Lid geworden op: 10-01-2003 01:00
Locatie: Veghel

01-10-2003 21:12

Martijn, naar aanleiding van je reactie heb ik een paar vragen.

Wat staat er op de verpakking.
Voor welke menselijke consumptie wordt het gebruikt
Als er weinig mis kan gaan, wat zou er dan eventueel wel mis kunnen gaan en wat zijn de consequenties en wil je die door je uitspraken aanvaarden?


Boterzuur is een afval product van de melkindustrie. Tot voor kort was het voor een paar centen te koop. De handel had het in de gaten, en nu wordt het voor belachelijke prijzen verkocht. de handel interesseert zich niet voor de gevolgen ze zijn alleen geïnteresseerd in euro’s.
Graag een reactie op deze stelling.

PS, Ben er weer

Groeten, Peter
edwin siol
Berichten: 364
Lid geworden op: 03-11-2002 01:00
Locatie: Voorhout
Contacteer:

01-10-2003 21:43

goed zo Peter
;o)

ed
John Pannekoek
Berichten: 2757
Lid geworden op: 18-02-2002 01:00
Locatie: Leidschendam

01-10-2003 21:54

Wil je ons nooit meer zo lang in het ongewisse laten Peter!!!!!!!

Excuses aan allen voor het off-toppicen.
Groet,

John
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

01-10-2003 22:39

Peter,
Welkom terug!

Martijn,
sinds wanneer houden karpervissers zich aan de aanbevolen hoeveelheden?
99% van de vissers kunnen niet eens wegen of meten tot 2mg/ml nauwkeurig!!

Algemeen,
Daarbij komt nog eens de onwetendheid dat Boterzuur echt niet zo onschuldig is wanneer het gecombineerd word met alcohol (flavour).
Wat is dan nog het belang van water/vet oplosbaar wanneer de alcohol ook als 'transportmiddel' dienst kan doen?

Geloof het of niet,
er komen steeds meer E nummers (en andere) in de handel welke in combinatiegebruik uiterst gevaarlijk zijn.
Zonder zich af te vragen hoe, wat en waar men mee bezig is, (buiten de vraag of iets uberhaupt wel werken kan) donderstraalt men er van alle rotzooi in.

Bovendien vraag ik me af of de vis en zijn leefomgeving er allemaal wel zo blij mee is?

De handel ligt er geen nachie wakker van, Dollars zijn Dollars, en als de vissies op zijn??

Gaan we BIKEN!!??

Sportieve groeten Henk
John Pannekoek
Berichten: 2757
Lid geworden op: 18-02-2002 01:00
Locatie: Leidschendam

01-10-2003 22:55

Ja Henk,

Schot voor open doel :smile:
Gaan we met z'n allen een bike met dubbel-geweven carbon/kevlar frame met bordeaux afgewikkelde sic wielen en een Shimano long-distance derailleur (schrijf ik het nu wel goed?) en 'bumprunner' kopen.
En met z'n allen Bart Brentjesen, wie zegt u? Bart Brentjes dames heren ook, inmiddels kaal van boven maar nog altijd met staart! (stumper)
Tot de volgende keek,

John
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

01-10-2003 23:10

Hahaaaaa John,

Wat zeggie nu,
Bart ook al kaal van boven??
Tsja ook teveel Acid gesnoept denk ik, is ook niet voor niets een bekende van Gert Jan..

Sportieve groeten Henk
ps,
Carbon/Kevlar is nx voor bikes, 1 seizoen en het scheurt aan flarden!
Michael Bouman
Berichten: 517
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

02-10-2003 04:14

Tja, om na zoveel hilariteit (of is het nou met lange ij) hier nou op in te gaan....

Als ik mijn boilly's zou moeten maken en rekening zou moeten houden met een bepaald ingredient, of dat een muis! eventueel dood zou gaan, bij iets teveel of te weinig van jullie gif...........

Dan maar kleiduiven.....

Groet MB

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Michael Bouman op 2003-10-02 05:21 ]</font>
jurgen munten
Berichten: 1159
Lid geworden op: 25-09-2002 02:00
Locatie: Eygelshoven

02-10-2003 07:58

Heren,

bedankt voor de uiterst bruikbare reacties.

Het is dus een kwestie van ofwel in zeer kleine concentraties gebruiken OF bewaren tot ik iemand koud wil maken :smile:

Ik geloof niet dat nutrabaits dit spul gaat verkopen als ze weten dat het uiterst gevaarlijk is (in grotere hoeveelheden). Dat kan een firma met zo'n naam zich echt niet permiteren.

Overigens staat op het potje een dosering van 1 ml per pond basismix.

Als dip lijkt het me in de pure vorm dus niet geschikt en dit zal ik dan ook maar achterwege laten.

groeten,
karperlimbo
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

02-10-2003 08:41

Jurgen,

zoalang er aasfabrikanten zijn, die pesticides in het voer doen om het 2 jaar houdbaar te houden. Heb ik nergens meer vertrouwen in, totdat ik bewijzen heb.

De concurentie is moordend, de verdiensten goed, maar de duur van de verdiensten is onduidleijk. Wedden dat er zijn die denken pakken wat er te pakken valt?

Als je niet weet waar je mee bezig bent en er geen duidelijke beschrijving is van de sterkte van de boterzuur, moet je logischerwijze oppassen.

Boterzuur kan je aas betermaken. Maar met alles wat werkt, kan het tegen je werken. Overdosis kan verantwoordelijk zijn voor een complete mislukking.


MVG

Klaas
bart pieck
Berichten: 302
Lid geworden op: 11-04-2003 02:00
Locatie: kampen
Contacteer:

02-10-2003 12:48

ook ik gebruik zowel producten uit de bakkerij maar ook zo nu en dan flavours enzo als dieet kok kijk ik nauwkeurig naar de voedings waarde en alles wegen we af en de flavours spuiten we met een injectie spuit van de apotheek enbnog iets ik proef mn boillies altijd wat ik lekker vin vinden de kapers ook lekker mzzls
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

03-10-2003 11:13

ok een reactie van mijn kant

ik zelf heb geen ervaring met boterzuur dus ik weet niet wat er op de verpakking staat
wat ik wel weet is dat in princiepe elke stof giftig is in een bepaalde concentratie, eerder in deze topic was al aangegeven dat botezuur voor menselijke consumtie gebruikt word. Als het echt zo gevaarlijk zou zijn met die e nummers waarom vallen we dan niet bij bosjes neer?? dit geld ook voor ready mades idd zit er veel conserveermiddel in en idd vang je er na lang voeren mnder op MAAR of het giftig is?? denk het niet kijk maar naar die overbevolkte engelse putten waar de karpers dit spul vaak eten..ze worden er alleen maar dikker op


mvg martijn
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

03-10-2003 21:36

Martijn,
lees eens "De bijefecten van combigebruik".
Onderstaand een citaatje van Prof Pennings..
http://www.lumc.nl/1080/archief/2000/20000707.html

Pennings vraagt nog speciale aandacht voor een andere combinatie: die van alcohol met gamma-hydroxy-boterzuur (GHB, ook bekend als 'olifantendrug' omdat je er bij voldoende hoge dosering zelfs een olifant mee onder narcose kunt krijgen). "Die combinatie is bijzonder gevaarlijk. Met GHB streeft de gebruiker een toestand tussen slapen en waken na, maar gebruikers kunnen soms in een coma belanden. Alcohol versterkt dat risico aanzienlijk. De combinatie heeft zelfs al tot overlijden geleid. Daar moet je dus echt mee uitkijken." Hij merkt er nog bij op dat het wrang is dat zowel alcohol als GHB gemakkelijk verkrijgbaar zijn. Goede voorlichting is dus van groot belang. De opdrachtgevers van de studie voeren inmiddels een voorlichtingscampagne die de bevindingen onder de aandacht van het uitgaanspubliek moeten brengen.

Het belangrijkste dat uit de studie naar voren komt, vindt Pennings toch de schadelijkheid van alcohol. "Ik ben daar echt een beetje van geschrokken. Als je ziet wat drankgebruik allemaal kan aanrichten, dan ga je het vreemd vinden dat deze drug voor iedereen zo gemakkelijk verkrijgbaar is en ook zo veel wordt geconsumeerd. Dat zal niet gemakkelijk te veranderen zijn."

Sportieve groeten Henk



<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Henk ter Maat op 2003-10-03 21:38 ]</font>

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Henk ter Maat op 2003-10-03 21:49 ]</font>
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

03-10-2003 22:04

Hahaa nog wat Martijn,

gelukkig heb jij er geen ervaring mee, gezien je alcoholgebruik tenminste hahaaa.
Ennuh hou Arjan ook een beetje bij dat spul uit de buurt wil je??

Sportieve groeten Henk