Freezerbaits zonder conserveringsmiddelen?


Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

24-09-2003 17:02

Wil,

Zout en suiker zijn natuurlijke conserveringsmiddelen. Geen erg toch?

MVG

Klaas
Gebruikersavatar
Wil Jeurninck
Berichten: 2261
Lid geworden op: 25-07-2002 02:00
Locatie: Baexem
Contacteer:

24-09-2003 18:05

Klopt Klaas,

maar jij en ik weten denk ik toch wel dat ze uitgerekent deze twee niet bedoelen.

Wil.
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

24-09-2003 18:59

Klaas, Wil,

Pekelen (inzouten) en Confijten (verzadigen met suiker) is in beide gevallen een vorm van conserveren.

Natuurlijke conserveringsmiddelen mogen vaak niet gebruikt worden zonder toestemming van het ministerie van volksgezondheid,
dit omdat het vaak om een antibioticum gaat.
Het middel is dan vele malen erger dan de kwaal..

Sportieve groeten Henk

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Henk ter Maat op 2003-09-24 18:59 ]</font>
Gebruikersavatar
Wil Jeurninck
Berichten: 2261
Lid geworden op: 25-07-2002 02:00
Locatie: Baexem
Contacteer:

24-09-2003 19:43

Henk ik weet wat pekelen is,sterker nog het is mijn beroep(althans een onderdeel ervan).
Een water en zout mengeling van pak hem beet 18 graden(en nee ik bedoel hier niet de temeratuur)houd je knikkers al enkele dagen langer goed.

Confijten heb ik minder ervaring mee.

Maar het alles was meer een verwijzing naar het gegeven dat er met natuurlijke conserverings middelen gewerkt wordt,zouten en confijten worden niet gebruikt en dan blijven er inderdaad maar een paar altenatieven over die niet per definitie gezond zijn omdat ze natuurlijk zijn.
Het gezegde natuurlijk wordt hier gebruikt om de visser te doen geloven dat hij iets veiligs gebruikt.

Wil.
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

24-09-2003 20:15

In de chemie is een weg gevonden om zo efficiënt en selectief mogelijk moleculen die in de natuur voorkomen (natuurlijk) in een chemische fabriek te produceren (chemisch). Dit houdt vooral in dat het geconcentreerder en goedkoper kan dan op de natuurlijke wijze. Het verschil tussen chemisch en natuurlijk is op moleculair niveau niet te maken en dus gevoelsmatig. Vaak zijn verbindingen die op natuurlijke wijze zijn verkregen minder geconcentreerd door de aanwezigheid van bijproducten. Die bijproducten kunnen ook schadelijk zijn. Een natuurlijk conserveermiddel hoeft dus niet beter te zijn dan een chemisch conserveermiddel. Bovendien gaat het hier om een overconcentratie die maakt dat boilies jarenlang goed blijven. Dat is pas onnatuurlijk.

Met scheikundige groet, Kees
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

25-09-2003 08:27

Rest my case kees.
Arjen Lans

25-09-2003 09:22

Kees, Klaas, Henk en anderen,
Bedankt tot de input tot zo ver. Ik heb de indruk dat er meer gegadigden zijn voor een lezing van Willem. Klaas, kun je de details van deze lezing bekend maken?

De vraag die voor mij nog open staat is: Kunnen jullie de vertaalslag maken naar de diverse freezers die momenteel in de handel zijn? Zou inderdaad een goed onderwerp zijn voor de werkgroep materialen. Ik heb zelf diverse freezers in kleine zakjes klaar liggen om een wollig jasje aan te trekken. We zullen zien.

Arjen

PS. Voor lange (Frankrijk)sessies gebruikte ik vroeger diverse kilo's zout om mijn boilies goed te houden. Ik herinner me een sessie op du Puits waarbij deze ballen de chemoknikkers van 2 Engelsen die naast me zaten er behoorlijk uit vistten
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

25-09-2003 10:01

Arjen,

In elk geval bij de regio Rotterdam op 9 maart.

Als de Regio Utrecht het wil en Willem zou kunnen op 20 januari.

Voor de Werkgroep Materialen? Denk het niet. Denk eerder voor de nieuw op te richten cie Studie. Of hoe deze cie. ook gaat heten.


MVG

Klaas
Peter Otte
Berichten: 1261
Lid geworden op: 10-01-2003 01:00
Locatie: Veghel

25-09-2003 16:11

Kees, bedankt voor de les. is weer een stuk duidelijker.

Klaas, is die nieuw op te richten (cie studie) net uit je brein ontsprongen of leeft dit al langer binnen de KSN.
De Werkgroep materialen werkt toch zelfstandig, of heb ik het mis Klaas??

Groeten, Peter
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

25-09-2003 18:25

Peter,

Wordt opgericht.

Intresse?

MVG

Klaas
Peter Otte
Berichten: 1261
Lid geworden op: 10-01-2003 01:00
Locatie: Veghel

25-09-2003 20:54

Klaas, ben iemand die moeilijk nee kan zeggen.
Maar of het mij op het lijf geschreven is, weet ik niet??


gr, Peter
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

25-09-2003 21:33

Op 2003-09-24 12:13, schreef Arjen Lans:
Martijn,
Je eerste zin was ook de aanleiding voor mij om deze discussie op te starten. Waar baseer je je vraag op of Martin SB conserveringsmiddelen aan hun boilie toe voegd?
Arjen

Dat baseer ik op het volgende: het is zonder conserveermiddelen in mijn ogen onmogelijk om boilies te conserveren als het wel zou kunne waariom doen andere fabrikanten het dan niet?

Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

25-09-2003 22:01

Of........men neemt voor het vervaardigen van boilies enkel grondstoffen welke niet schimmelen of bederven..

Geen eiwitten, geen voedingswaarde enkel een gomsoort plus wat zoetigs en geurigs voor onze neusjes..
Zou dat misschien kunnen?

Lijkt me een vraag waar wel wat over gestoeid kan worden, denk dan aan Wil, Kees en Roger.

Sportieve groeten Henk
Gebruikersavatar
Wil Jeurninck
Berichten: 2261
Lid geworden op: 25-07-2002 02:00
Locatie: Baexem
Contacteer:

26-09-2003 19:33

Henk,

of je een boilie zou kunnen draaien die alleen van gom is gemaakt(buiten de geur en smaakstof) weet ik eigenlijk niet.
Ik heb totaal geen ervaring met gom maar weet wel firma's die het gebruiken.

Je gedachte gang is nog niet eens zo vreemd,misschien dat het praktisch mogelijk is,ik heb wel vreemdere zaken meegemaakt,zoals cement voor het uitharden van de boilie,lijkenbalsem!!! voor het conserveren,1 ingredient gebruiken maar wel aangeven dat er minimaal 10 er inzitten en meer van die onzin.

Let wel ik praat hier over een firma die niet meer bestaat voordat iemand gaat denken dat ik collega draaiers zwart ga maken.


Wil.
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

26-09-2003 20:43

Wil,
wanneer je nu met een verdikkingsmiddel (gom)alle vocht bindt, dan is er geen vocht beschikbaar voor bacterieën en schimmels.

Sportieve groeten Henk

VRAAGBAAK LEVENSMIDDELENTECHNOLOGIE
--------------------------------------------------------------------------------

Hoe werken de conserveermiddelen in levensmiddelen ?


De conserveermiddelen in levensmiddelen werken op een zodanige manier dat er condities gecreëerd worden, waarin bederf organismen niet kunnen groeien. Er zijn een aantal mogelijkheden om dit te bewerkstelligen :


drogen
verzuren
sterk basisch maken
toevoegen van antibiotica
Bederf organismen, meestal bacteriën en schimmels, hebben water nodig om te kunnen groeien. een goede manier om iets te conserveren is dus drogen. Droog is in de levensmiddelentechnologie echter niet hetzelfde als zonder water, maar het is eigenlijk zonder beschikbaar water. Als je het water zodanig kan binden, bijvoorbeeld in een gel, dan is het niet beschikbaar en is het product voor een bacterie dus droog. Veel verdikkingsmiddelen werken op deze manier ook als conserveermiddel, maar ook suiker werkt op deze manier. Suiker bindt namelijk ook water, wat dus niet meer beschikbaar is. Jam is net zo droog als een biscuitje !
=======================================
+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
De meeste bacteriën groeien het beste onder neutrale of licht zure condities. Als het erg zuur of basisch wordt, zullen bacteriën niet of slechter groeien. Een groot aantal conserveermiddelen zijn daarom ook zuren; azijnzuur, melkzuur, sorbinezuur. Basisch zou ook werken, ammonia bijvoorbeeld, maar dit geeft meestal sterke smaakafwijkingen.
Zuren werken op twee manieren. Enerzijds maken ze het product, de omgeving, zuur en verhinderen zo de groei. Anderzijds kunnen zuren ook in de bacteriecel doordringen en de cel van binnenuit verzuren of de stofwisseling stil leggen. Dit binnendringen in de cel is afhankelijk van de zuurgraad (pH) en de structuur van het zuur. Melkzuur zal bij hogere pH al in de cel kunnen komen en daar de stofwisseling stil leggen dan azijnzuur. Voor hetzelfde effect met azijnzuur heb je een veel lagere pH (=zuurder product) nodig.
Sorbinezuur werkt vooral tegen gisten en schimmels, de meeste andere zuren juist tegen bacteriën.

Tenslotte zijn er nog conserveermiddelen die direct de bacteriën doden, vergelijkbaar met antibiotica. Doordat veel van dit soort stoffen bijwerkingen hebben, zijn maar weinig van deze stoffen in levensmiddelen toegestaan.

De toegestane conserveermiddelen en hun werking staan hieronder. Meestal wordt of het zuur zelf toegevoegd, of de zouten van het zuur. De meeste zuren zijn vloeibaar en daardoor moeilijker toepasbaar dan de, meestal poedervormige, zouten. Zie ook de e-nummer files voor beschrijvingen van de stoffen. Sorbinezuur E200
zuur, vooral tegen schimmels

Sorbaten, E201-203
zuur, vooral tegen schimmels

Benzoëzuur E210
zuur, vooral tegen schimmels

Benzoaten, E211-219
zuur, vooral tegen schimmels

Zwaveldioxyde E220
zuur (wordt in product omgezet tot zwaveligzuur)

Sulfieten, E221-228
zuur

Bifenyl en verwante stoffen, E230-E232
algemene remmer, vooral tegen schimmels

Nisine, 234
antibioticum tegen bepaalde bacteriën in kaas

Mierenzuur, E236
zuur, algemene werking

Formaten, E237-238 (zouten van mierenzuur)
zuur

Nitrieten, E249-252
zuur, wordt omgezet tot salpeterigzuur in producten

Azijnzuur, E260
zuur

Acetaten E261-263 (zouten van azijnzuur)
zuur

Melkzuur, E270
zuur

Propionzuur, E280
zuur

Propionaten, E281-283
zuur

Kooldioxyde, koolzuurgas, E290
zuur (wordt omgezet tot koolzuur)

Appelzuur, 296
zuur

Fumaarzuur, 297
zuur



Vrijwel al deze conserveermiddelen zijn natuurlijk, melkzuur en azijnzuur worden het meest gebruikt en zitten van nature in yoghurt, kaas, zuurkool en andere producten. Sorbinezuur zit in sommige vruchten, benzoëzuur zit in cranberries (die dan ook nauwelijks bederven). Sulfieten en nitrieten zijn natuurlijk, maar de concentraties als conserveermiddel zijn hoger dan de natuurlijke concentraties. Nisine zit van nature in kaas, appelzuur in appels. Mierenzuur en propionzuur zijn ook natuurlijke zuren en worden niet veel toegepast, vanwege de sterke smaak. De bifenylen zijn synthetisch en worden alleen gebruikt tegen schimmels op oppervlaktes en op schillen van bijvoorbeeld sinaasappels.


--------------------------------------------------------------------------------