Freezerbaits zonder conserveringsmiddelen?


Arjen Lans

23-09-2003 10:05

Misschien moet ik deze vraag richten aan de diverse aasfabrikanten. Maar goed , het is een board en deze vraag biedt wellicht stof tot discussie.

Freezerbaits zijn in. Zag je een paar jaar geleden kleurige zakken op de schappen, nu staan daarnaast vriezers vol met freezerbaits. Alle fabrikanten bieden deze aan, of plannen dit te gaan doen. Immers de vraag creeert het aanbod (wat een boek al niet kan bewerkstelligen, maar dat is een andere discussie).

Ik vraag me nu af of aasfabrikanten werkelijk de conserveringsmiddelen uit hun aas weg laten en wel om de volgende redenen:
- Het is een behoorlijke inbreuk in je productieproces, om naast je normale range, een dubbele range te produceren zonder anti-oxidanten, enz. Is het niet veel makkelijker om de gebruikelijke boilies(met conserveringsmiddelen) in zakken te doen en deze te verkopen als "freezerbaits". Oei, oei, hier krijg ik de goegemeente over me heen. Graag posten als je werkelijk iets zinnigs over te melden hebt.

- Ook Freezerbaits moeten naar de verkooppunten. Na het productieproces, worden de boilies dan direct ingevroren? Om schimmel te voorkomen zouden boilies binnen een dag na productie in de friezer moeten zitten, anders komen de eerste witte plekjes razendsnel op de balletjes (lekker broeien in een afgesloten plastic zak). Ik moet bij deze vraag vermelden dat ik in een zaak aanwezig was toen de boilies van een gerenomeerd merk werden afgeleverd. Deze waren niet ingevroren, de zak zag er van binnen gewoon droog uit en de boilies waren niet beschimmeld. Zouden er toch geen extra hulpmiddeltjes aan te pas komen???

- Zijn er wel eens freezerbaits onderzocht op de aanwezigheid van conserveringsmiddelen?

Kom maar op...
Arjen
Gebruikersavatar
marijn ham
Berichten: 2429
Lid geworden op: 11-07-2003 02:00
Locatie: Waarland

23-09-2003 10:15

Goede stof voor een discussie, maar ik heb geen idee over ze daadwerkelijk de conserveringsmiddelen eruithalen.
Ik gebruik liever mijn eigen freezerbaits... is nog stukken goedkoper ook en ik weet 100% zeker dat er geen conserverigsmiddelen in zijn verwerkt!
rick schoonaard
Berichten: 549
Lid geworden op: 23-05-2003 02:00
Locatie: amersfoort
Contacteer:

23-09-2003 10:19

ik vrees dat er wel conserverings middelen in zitten, maar bij alle merken?? dat betwijfel ik
Gebruikersavatar
Wil Jeurninck
Berichten: 2261
Lid geworden op: 25-07-2002 02:00
Locatie: Baexem
Contacteer:

23-09-2003 10:40

Kan natuurlijk maar voor een merk spreken om de dood eenvoudige reden dat ik hiervan weet dat er daadwerkelijk geen conserveringsmiddelen in de freezers zitten.
De Pro Liners hebben geen conserverings middel in hun freezers maar worden wel afgelevert zonder bevroren te zijn.
Door een verse produktie en het verpakken van de bollen net voor het transport is het goed mogelijk om de boilies af te leveren zonder problemen van bederf.
Zelf lever ik ze ook en ga na een bestelling van een klant de bollen ophalen,mocht er toch een dag tussen zitten met het ophalen van de bollen en het afhalen van door een klant vries ik de bollen in.

Persoonlijk weet ik al van een paar merken die "freezers" leveren maar in werkelijkheid geconserveerde bollen invriezen om ze te verkopen als freezers.

De wat betere merken zullen zich hier echter niet de vingers aan gaan branden,het is makkelijk te controleren of het daadwerkelijk freezers zijn of dat de boel opgelicht wordt.


Wil.
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

23-09-2003 11:15

Koop van alle merken een zak of emmer,
vries ze NIET in en binnen 2 weken moet er dan toch zeker duidelijkheid komen...

Wil je echter helemaal voor 100% op zeker gaan?
Draai dan je eigen goedkopere diepvriesboilies ofwel Freezerbaits om maar een modewoord te gebruiken.

Verbaas me trouwens steeds vaker over het feit dat zo weinig Karpervissers zelf hun aas bereiden,voor mij een essentiele vereiste om meer te genieten van het succes.

Sportieve groeten Henk
Stefan Slechten
Berichten: 2316
Lid geworden op: 16-01-2002 01:00
Locatie: Stein (Lb)

23-09-2003 12:01

Ben het met je eens Henk,

maarja, tis toch veel makkelijker om even wat flappen neer te gooien in de winkel en met een grote zak felgekleurde knikkers de winkel uit te gaan, binnen 5 minuten gepiept ! :wink:

mvg
stefan
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

23-09-2003 12:06

De methode van Henk wijst zonder twijfel aan of een freezer meer is dan een koude ready. Een aantal weken een aantal in een plastic zakje weggestopt in de vistas en de schimmel moet het zakje uitgroeien. Ik heb het wel met mijn zelfgedraaide boilies merkte ik onlangs nog op deze wijze (van fabrieksmatige basis mixen overigens). Fabrieksmatige freezers heb ik geen ervaring mee. Maar ook die moeten in een aantal weken schimmelen, net als alle andere voedingsmiddelen.

Groeten, Kees
Arjen Lans

23-09-2003 12:12

Kijk we gaan ergens naar toe. Ik mis echter nog wat input van mensen die op het vuur zitten zoals Wil. (Wil bedankt)

Ik ga zometeen even naar Sander om wat bevroren zakjes van diverse merken te kopen. Wordt vervolgd.

Overigens vis ik zelf met m'n eigen ballen (he bah wat dubbelzinnig), zodat gastvissers de door mij begeerde (project)spiegels kunnen vangen. (Dennis en BiggeBoerBert, jullie komen voorlopig niet aan boord)
Peter Otte
Berichten: 1261
Lid geworden op: 10-01-2003 01:00
Locatie: Veghel

23-09-2003 16:59

(Henk)
Verbaas me trouwens steeds vaker over het feit dat zo weinig Karpervissers zelf hun aas bereiden,voor mij een essentiele vereiste om meer te genieten van het succes.

Helemaal mee eens Henk, als (argument) hoor je wel heb geen tijd,wel tijd om te vissen??
Wel uren bezig zijn met een rig, ha ha luie vissers zijn het in mijn ogen.
De kracht van het vissen is juist alles zelf ontdekken, dat geeft meer bevrediging.Ga dan met een zak boilies op de foto in plaats van een vis!!

Groeten, Peter
Gebruikersavatar
Kees Vaags
Berichten: 934
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Aalten

23-09-2003 17:08

peter,

ik heb zelf een mix samengesteld. dit heeft mij de nodige moeite gekost, en regelmatig ging dit dan ook met vallen en opstaan. heb nu een goede mix als eindresultaat. als ik deze mix zelf zou maken, zou me dat om en nabij 4 tot 5 euro per kilo kosten. hier reken ik dan ook een beetje tijd in, die ik eraan kwijt ben om ze te maken.
heb echter een adres gevonden waar ik mijn eigen mix kan laten maken in grote hoeveelheden voor slechts een euro of 3. ik ben er erg over te spreken, en het gevoel geen dief meer te zijn van mijn eigen portemonnee spreekt me ook erg aan. is de voldoening nu minder asl ik mijn vissen vang? voor mij niet, het is nog steeds de mix die ik zelf heb samengesteld.
het is niet dat ik te lui zou zijn om mijn eigen boilies te draaien, en de tijd zou er denk ik ook geregeld nog wel voor te vinden zijn. ik heb hier echter ook nog de factor moeder rondlopen en die is alles behalve blij met de stinkerij en zowel keuken als schuur, en de muizen die zij er van meent te krijgen in en om huis. je kan je voorstellen dat ik dat gezeik dan ook wel een keer gezien had.
Ik ben dik tevreden over hoe het nu gaat, ving afgelopen zondag mijn eerste vis van het jaar op de plas waar ik nog wel wat uren te vinden zal zijn dit najaar, en was er dik tevree mee!
groetjes Da Fox
Hans van Moorsel
Berichten: 712
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Geldrop

23-09-2003 19:52

Allemaal leuk en aardig Kees maar in een land dat tien keer groter is dan Nederland en waar geen freezebait of boilie draaier te vinden is MOET ik ze wel zelf draaien. Mijn gezinsleden MOETEN de stank(die overigens best wel meevalt) wel op de koop toe nemen anders kan pa niet vissen!
Een winterwerkje voor mij. Ik begin er in februari mee dan heb ik tegen de tijd dat het ijs breekt zo'n 150 kilo in de vriezer liggen. 5 kilo per week met een lekker muziekje van Queen erbij is nog wel te doen.

Dit jaar had ik voor mijn vakantie in Nederland 25 kilo vers gedraaid zonder in te vriezen. Ze hebben twee weken in een bewaarzak achter in mijn auto gelegen zonder het geringste spoortje van schimmel te vertonen. De zelfde boilies die wel ingevroren waren geweest gingen na een week al bijna zelf aan de wandel! Weet iemand hoe dit kan? De boilies waren van precies de zelfde samenstelling als die, die niet ingevroren waren geweest.

Groet,

Hans
Gebruikersavatar
ferenc van de vorstenbosc
Berichten: 3043
Lid geworden op: 17-05-2003 02:00
Locatie: lisse
Contacteer:

23-09-2003 19:55

Door het invriesen komt er vocht in,en door vocht komt schimmel :wink:

Die niet-ingevroren waren waarschijnlijk goed en luchtig gedroogt waardoor er vrijwel geen vocht meer inzat om te schimmelen
Gebruikersavatar
Wouter Steggink
Berichten: 521
Lid geworden op: 02-10-2002 02:00
Locatie: TwentuH

23-09-2003 21:01

Hans, die ingevroren ballen zijn niet gedroogd.
De boilies die in de bewaarzak achterin je auto lagen zijn wel uitgedroogd.
Door het uitdrogen is de Aw-waarde van de boilies dusdanig gedaald dat er (op korte termijn) geen bederfs-verschijnselen optreden.
De Aw-waarde is een mate van "vrij water" dwz, het is een maat van vocht (in de boilies) dat beschikbaar is voor micro organismen om te groeien, is die waarde extreem laag (bv <0,20??) dan bederft het haast niet meer. Tenzij de boilies weer vocht op kunnen nemen....

MVrGr;
WouteR StegginK

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Wouter Steggink op 2003-09-23 21:03 ]</font>
Hans van Moorsel
Berichten: 712
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Geldrop

23-09-2003 21:23

Wouter,

zit inderdaad wat in, hoewel ik al mijn boilies twee dagen op droogrekken in mijn sauna droog en daarna pas invries zouden de boilies in de kofferbak nog een extra droog proces ondergaan kunnen hebben. Het is er immers droog en donker.

Touwens Kees, op die boilies heb ik op mijn oude thuiswater ook nog twee mooie 20 plussers kunnen pakken. Daar was ik ook heel tevree mee! :grin:

Groet,

Hans
Peter Otte
Berichten: 1261
Lid geworden op: 10-01-2003 01:00
Locatie: Veghel

23-09-2003 21:24

Beste Kees,

Je hebt je huiswerk goed gedaan, dat is al heel wat. Koop je nu Mix of boilies voor die prijs??
Ook ik vis al jaren met een vis (stink boilie) kan echter ook een goede zoete boilie maken die gewoon lekker ruikt. Een anijs boilie is ook een hele leuke, mijn kinderen zongen vroeger gelijk Sinterklaas liedjes. Wat ik eigelijk aan wou geven het gemak wat de hedendaagse
karpervisser heeft. Van het jagers instinct is nog maar weinig overgebleven. De beleving mis ik bij veel karpervissers, en dat begint al bij boilies draaien. Er kan door een groot aantal maar over een ding gekletst worden, groot, groter, groots, Jammer.
Geloof niet dat ik jou daar bij moet scharen.

Ik heb wat makkelijk praten maak al een aantal jaren veel boilies buiten de deur.
Experimenteren doe ik echter nog wel thuis als Moeders werken is.

Een hartelijke groet, Peter
Gebruikersavatar
Roger Feijen
Berichten: 324
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Westervoort
Contacteer:

23-09-2003 22:37

Hallo allemaal

allereerst even een vraagje wegwerken

Die antioxidanten en conserveermiddelen hebben natuurlijk geen enorme invloed op de boilie als product. dit om de eenvoudige reden dat het aandeel van deze producten soms wel gevaarlijk hoog is, echter spreken we dan nog maar van hooguit enkele 10tallen grammen per Kg, en de invloed daarvan kun je dus verwaarlozen.

AW verhaal: schimmels zijn in staat om ook vocht uit de lucht te halen, dus zelfs als je boilies goed droog zijn kan een boilie gaan schimmelen. als je nu een boilie in een plastic zak verpakt, dan komt er dus relatief veel vocht in de lucht die in de zak zit terecht, en dus is bederf door schimmel weer goed mogelijk

Peter

Ik heb een behoorlijk aantal jaren zelf mijn boilies gedraaid, en heb intussen deze kunst wel onder de knie. de zoektocht naar de heilige graal heb ik nog steeds niet opgegeven, alleen grijp ook ik tegenwoordig wel eens naar een zakje(hahaha "zakje")vriezerbollen. Of ik dan een luie visser ben... Ik weet het niet, als je iedere dag vist, is het gewoon moeilijk om dan nog boilies te draaien....

Dat er sommige merken dan scheinbaar toch nog gewoon de conserveermiddelen blijven toevoegen getuigt volgens mij niet van inteligentie, het productieproces word er in ieder geval niet door verstoord, en de vangsten zullen over het algemeen toch iets minder zijn.

MVG

RF
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

23-09-2003 23:32

Roger,

Enkel 10 tallen grammen per kilo. OK. Stel het is maar 1 karper die zeg een pondje ballen kaant. Overschreidt hij toch even de adi voor mensen. Per kilo lichaamsgewicht misschien wel 10 keer.

Bij hondenvoer mag van sommige anti oxydanten (pesticide) 150mg/kg. Als product valt het misschien wel mee, maar willen we dat de karper voeren?

Waarom misschien shelf lifes de vriezer ingaan? Daar is vraag naar. Je maakt gewoon een paar honderd ton. Als de vraag komt voor freezers, zakje freezer erom. Toevallig ook nog shelf life? alleen ander zakje erom.

MVG

Klaas
Gebruikersavatar
Kees Vaags
Berichten: 934
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Aalten

24-09-2003 10:11

peter, voor deze prijs heb ik ze gedraaid en al. het is mijn eigen mix, en met de hoeveelheden die ik er in mijn vakantie door ga draaien, is zelf draaien haast geen optie, zeker omdat ik deze week ook een operatie heb ondergaan die mij tijdelijk minder mobiel maakt.
ik heb echter vertrouwen in mijn mix, dat een ander hem heeft gedraaid doet me niet zoveel, er zit mijn visitekaartje aan, en het is nog goedkoper ook
groetjes Da Fox
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

24-09-2003 11:20

toch is het gek dat er nog steeds ready mades op de markt zijn die zogenaamd geen conserveermiddelen hebben (martin sb) ik geloof dit eerlijk gezegd niet zo erg, wat ik wel geloof is dat je je eigen home mades redelijk kan conserveren door er zout over heen te gooien ik heb dit gedaan met trouvit boilies waar ik wat extra olie in had gedaan zodat ze niet te hard werden. Ze drogen idd uit maar hebben nog genoeg vangwaarde. Draai je je boilies voor een sessie in bijv frankrijk laat ze dan goed drogen en je kan er eventueel een lage dosering conserveer in doen om bijv de 2 weken te overbruggen(als je niet van ingezouten boilies houd)
Persoonlijk blijf ik lekker mijn boilies zelf draaien omdat je dan altijd met een bal vist waarvan je weet wat erin zit. Tjah het kost wat tijd maar met goede apparatuur kan het redelijk snel, en waarom veel geld uitgeven aan hengels piepers etc en niet aan het belangrijkste..het aas?? alleen dit jaar heb ik al 350 kg gedraaid en ik denk dat eind dit jaar ik op 450 uitkom(samen met mijn vismaat)en de tijd die ik erin staak noem ik ook vistijd het is tijd die ik nodig heb vissen te vangen.

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Martijn Nederpel op 2003-09-24 11:21 ]</font>
Arjen Lans

24-09-2003 12:13

Martijn,
Je eerste zin was ook de aanleiding voor mij om deze discussie op te starten. Waar baseer je je vraag op of Martin SB conserveringsmiddelen aan hun boilie toe voegd?
Arjen
Henk Jansen
Berichten: 183
Lid geworden op: 12-02-2002 01:00

24-09-2003 12:50

Arjen,

Ik heb zelf met freezers van een paar verschillende merken gevist , en deze gingen bij langere sessies na een paar dagen gewoon schimmelen , dus conserveermiddelen waren hier niet aan toegevoegd.

Groet Henk
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

24-09-2003 13:35

Arjen,

Op de zak staat: geen chemische conserveringsmiddelen.

Zonder onder duiven van een ander te schieten, nodig ik je van harte uit een lezing van Willem Peters over aas te volgen.

MVG

Klaas
Peter Otte
Berichten: 1261
Lid geworden op: 10-01-2003 01:00
Locatie: Veghel

24-09-2003 15:45

Beste Kees,

Sterkte gewenst de komende tijd, ik begrijp je.
Vertrouwen, daar draait het inderdaad om, kan alleen maar als je weet wat er in zit.
Zeker geen chemische conservering middel, in Nederland hebben we het om te vissen zeker niet nodig. Ik in het buitenland ook niet.

Wil wel een poging doen om het te laten onderzoeken.
Misschien iets voor de werkgroep materialen van de KSN.

Heren, boilie fabriekanten let op u naam.

Groeten, Peter


<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Peter Otte op 2003-09-24 15:46 ]</font>
Peter Otte
Berichten: 1261
Lid geworden op: 10-01-2003 01:00
Locatie: Veghel

24-09-2003 15:52

Arjen,

Er zit wel een natuurlijk conservering middel in.

Alleen wat daar de invloed van is, is mij niet bekent.

Groeten, Peter
Gebruikersavatar
Wil Jeurninck
Berichten: 2261
Lid geworden op: 25-07-2002 02:00
Locatie: Baexem
Contacteer:

24-09-2003 16:12

Alsof een natuurlijk conserveringsmiddel geen kwaad kan doen maar dit terzijde.

Ben zowieso geen voorstander van conserveringsmiddel,chemisch of natuurlijk.

Wil.