herfst


Plaats reactie
cools stefan
Berichten: 272
Lid geworden op: 06-09-2003 02:00
Locatie: balen

07-09-2003 20:30

moet je in de herfst veel of weinig voeren en welk voer is dan het best?
wie de kleine nie eert is de grote nie weert
Jeroen Brouwer
Berichten: 44
Lid geworden op: 01-07-2003 02:00
Locatie: Lelytad

07-09-2003 21:18

Is volgens mij afhankelijk van het water en het bestand aan karpers, of er nog meer mensen vissen en hoeveel die dan voeren.

Grtjs Jeroen.
Robbert Spuijbroek
Berichten: 1328
Lid geworden op: 04-08-2002 02:00

07-09-2003 21:20

Over het algemeen kan je toch wat meer voeren, omdat de vissen een winter voorraad in gaan slaan. Toch kan dit per water heel erg verschillen.
Uitproberen zou ik zeggen, en door trial & error kom je verder.

mvg
Robbert
Als je lang van je water wilt genieten, smijt dan niet met namen en gewichten...
Benny van de Werfhorst
Berichten: 4482
Lid geworden op: 19-10-2002 02:00
Locatie: Gelderland
Contacteer:

07-09-2003 21:47

Zelf voer ik wel wat meer in het najaar, maar
zodra de eerste nachtvorsten zich aandienen
verminder ik de hoeveelheid!
Stop in het najaar al met het voeren van
vismeel boilies of hoge proteine boilies of
te vette boilies! Als je in de winter nog
wat resultaat wilt!
Ik vis zelf het hele jaar door met zoete crap
boilies.

groetjes Benny
Stefan Slechten
Berichten: 2316
Lid geworden op: 16-01-2002 01:00
Locatie: Stein (Lb)

07-09-2003 21:51

Zit nu op 2kg om de dag voeren, dat schroef ik binnenkort op naar 5kg, en na de herfstvakantie , dan gaan we al richting november, dan voer ik dat flink af tot een 500 gram per dag over de hele stek.

mvg
stefan
Gebruikersavatar
ferenc van de vorstenbosc
Berichten: 3043
Lid geworden op: 17-05-2003 02:00
Locatie: lisse
Contacteer:

07-09-2003 21:53

Benny

Minder met voeren hoeft niet echt als er een keer nachtvorst is geweest.

Ik denk als je gewoon door blijft voeren dat de vis helemaal niet meteen aan de "winterslaap"gaat denken.

Valt het ook niet op dat,hoe meer er in een water in de winter gevist wordt,hoe meer er per persoon gemiddeld gevangen word?

Door het vele voer blijft de vis een stuk actiever.
Benny van de Werfhorst
Berichten: 4482
Lid geworden op: 19-10-2002 02:00
Locatie: Gelderland
Contacteer:

07-09-2003 22:06

Ferenc,

Wat jij zegt werkt wel, maar mijn ervaring
is, dat dat beter werkt op betere bezette
wateren, en dan nog enkel met aas met een
lage voedingswaarde! Maar op wateren met
een lage bezetting is het naar mijn mening
iets anders, ik zal niet zeggen dat je gelijk
moet verminderen na 1 nachtvorsje maar houd
het aan dan zou ik zo wie zo verminderen!
Ferenc, mij is het op sommige wateren ook
weleens opgevallen dat hoe meer vissers er
zijn hoe meer er s'winters werd/word gevang-
en, maar was het water in het najaar helemaal
volgevoerd met vismeel bollen of hoge prote-
ine bollen, dan kwam er in de winter geen tot
weinig vis op de kant! Dus de laatste theorie
gaat wel op, maar dan alleen als iedereen
vist/voerd met een aas met een lage voedings-
waarde.

groetjes Benny
rick schoonaard
Berichten: 549
Lid geworden op: 23-05-2003 02:00
Locatie: amersfoort
Contacteer:

08-09-2003 00:05

vriend karper gaat nu heel enthousiast azen om z'n winter vooraad aan te leggen en zal dus minder letten op de voedingswaarde van z'n aas als ie maar te vreten krijgt ik zou daarom minder voeren precies genoeg om de vis op je stek te krijgen en geen gram meer denk maar aan een boilie of 25 per hengel per dag eventueel aan gevuld met een beetje particels
Benny van de Werfhorst
Berichten: 4482
Lid geworden op: 19-10-2002 02:00
Locatie: Gelderland
Contacteer:

08-09-2003 03:12

Rick,

Wat jij zegt kan wel zo zijn dat ie minder
let op de voedingswaarde in het najaar, maar
als je in de winter door wil blijven vangen
dan zou je toch al in het najaar op de voe-
dingswaarde van het aas moeten letten! Want
anders liggen ze roerloos in het water, te-
rend op een reserve voorraad wat ze uit de
hoge voedingswaarde boilies hebben gehaald!
Wat het mindere voeren betreft, dat gaat naar
mijn mening alleen in het najaar op wanneer
je toch perse met een hoge voedingswaarde
boilie wilt voeren, bij een lage voedings-
waarde is het juist anders in het najaar, dan
geef je de vis zoveel vreten om ze lang in
de weer te houden, zonder dat ze eigenlijk
teveel voeding binnen krijgen om op een re-
serve voorraad over te gaan! Met die lage
voedingswaarde boilies (crap) kun je dus ook
gewoon in de winter blijven voeren, zij het
dan wel op een wat mindere hoeveelheid!

groetjes Benny
Gebruikersavatar
Wouter Steggink
Berichten: 521
Lid geworden op: 02-10-2002 02:00
Locatie: TwentuH

08-09-2003 09:35

Die lage voedingswaarde ballen, wat kan daar zo'n beetje inzitten??

bv.
2 deel griesmeel
2 deel maismeel (zoet)
1 deel soya ontvet
1 deel sprayfo

of valt er een nog schralere mix samen te stellen??


MvrgR;

WouteR StegginK
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

08-09-2003 10:11

Het gaat niet zo zeer om de voedingswaarde maar om de verteerbaarheid in combinatie met de verminderde spijsvertering in de winter. In de koi wereld heeft wintervoer tarwekiemen als voornaamste bestanddeel. Dit heeft toch nog een redelijk plantaardig eiwitgehalte. In de buurt van de 30 % meen ik. Koolhydraatrijk voer hoeft helemaal niet beter verteerbaar te zijn. Bovendien kan karper sommige koolhydraten maar moeizaam omzetten in energie. Hierdoor kunnen er in het voorjaar als er een beroep op de reserve energie wordt gedaan problemen ontstaan als die reserve opgebouwd is uit slecht omzetbare koolhydraten. Bij veel doorvoeren in de winter moet je verdomd goed weten wat je zelf doet en wat de medevissers doen. Het kan makkelijk op een drama uitlopen.

Groeten, Kees
Jeroen Grummel
Berichten: 424
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Emmen

08-09-2003 19:49

Goedemiddag,

Hangt idd af van diverse factoren,zoals hierboven al door meerderen wordt aangegeven.

Doe in ieder geval anders dan de anderen....

MVG "GRUM"
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

08-09-2003 21:58

Goed, waar was ik gebleven? :smile:

De karper bouwt dus in de herfst reserves op voor de winter. Als je het plan hebt veel door te voeren, gebruik dan vooral boilies met een voedingswaarde in de herfst. Zakt de temperatuur van het water beneden 12 °C, versnijd je voer dan met tarwekiemen of iets anders licht verteerbaars. Houdt vooral in de gaten wat de anderen zoal voeren. Voer in ieder geval geen shit. Probeer afspraken hierover te maken. Controleer of het voer wel wordt opgegeten. Wordt het niks, stop er dan gelijk mee. Wees niet eigengereid en verpest niet zo het vissen voor anderen. Als je overvoert kan het ineens over zijn. Kan zijn dat het water er zich niet voor leent. Kan ook zijn dat anderen gebruik maken van jouw voercampagne. Laat ze gerust meegenieten. Dat is de prijs voor succes.

Groeten, Kees
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

08-09-2003 22:13

Kees,

minder voeren bij lagere temperaturen lijkt me wel verstandiger.
Dit om verzadiging te voorkomen.

Tarwekiemen bezitten inderdaad rond de 30% plantaardige eiwitten, ze verzadigen minder snel omdat het plantaardig is en bovendien zal het hoge vezelgehalte weer zorgdragen voor een wat versnelde doorstroming in het koude en trage spijsverteringsmechaniekje.

Sportieve groeten Henk
Jeroen Grummel
Berichten: 424
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Emmen

18-09-2003 11:37

Goedemiddag,

Heren,u heeft het hier over het gebruik van tarwekiemen.

Heeft een van u misschien ervaring met het gebruik in een mix ? ik denk dan aan de hoeveelheid (percentage) in een mix,divm de rolbaarheid.Mijn paatselijke hengelsportwinkelier heeft afgelopen week een nieuw (verse) voorraad binnen gekregen en heb het is ff bekeken.Heb wel het idee dat het veel vocht opneemt of heb ik dat verkeerd !!

Gebruik zelf veel tarwemeel in dit jaargetijde,maar o.a vanwege het hoge vezelgehalte lijkt mij dit product zeker de moeite waard om het eens te gaan gebruiken.

Afwachtend op uw reactie,

MVG "GRUM"
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

19-09-2003 11:03

Goedenochtend Jeroen,

Vanwege het hoge vezelgehalte zou ik er niet teveel van gebruiken, je geeft immers zelf al aan dat je veel Tarwemeel gebruikt.
Tarwemeel bevat al een hoog vezelgehalte.

Je zou echter door minder vezelrijke ingredieënten toe te voegen het totale vezelgehalte wat kunnen reduceren, de vis willens en wetens aan de schijterij helpen hoeft nu ook weer niet..

Tarwekiemen bevatten....
37,63 % eiwitten,
34,49 % koolhydraten,
24,98 % voedingsvezel
De belangrijkste reden waarom ik het gebruik is de hoge vitamine B gehalte's.
Vit B1 2,500 mg / 100 gr
Vit B2 0,850 mg / 100 gr
Vit B6 0,600 mg / 100 gr.

Wel gebruik ik het graag omdat ik denk dat karper voordelen haalt uit het hoge eiwitgehalte in combinatie met het hoogwaardige Vitamine B complex.

Zelf gebruik ik niet meer dan 2% droog product dus veel vocht zal dit niet aan het deeg onttrekken.

Sportieve groeten Henk
Jeroen Grummel
Berichten: 424
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Emmen

19-09-2003 19:09

Goedemiddag,

Henk,thanks for the info...

Normaliter gaat er in het najaar 20% tarwemeel in mijn mix.Had het idee om tarwemeel en tarwekiemen samen te voegen,dus van elk 10%.De 2% die u gebruikt is dat bijna niet te verwaarlozen ? of heb ik dat verkeerd !

Mag ik zo vrij zijn om te vragen,volgens u zeer belangrijk,wat Vit.B in een voer precies doet ?

Ben het volledig met u eens dat het vezelgehalte niet te hoog moet/mag zijn."schijterij" in hoge mate zou zelfs zeer slecht zijn voor de vis ? Had Men. Aalten het hier ook al niet eens over ? Maar kijk ik naar de wedstrijdvisserij,met name in de winter,dan wil u niet weten wat deze mannen er voor doen om de vis zoveel mogelijk aan de "schijterij" te krijgen.

MVG "GRUM"
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

19-09-2003 19:37

Goeieavond saam,

Tarwemeel:

10% eiwit
62% koolhydraten (:-()
11% voedingsvezels

Waarom niet de tarwemeel laten zakken (weglaten) en daarvoor in de plaats tarwekiemen? Maar let op het totaal aan vezels dan. :wink:

Ik gebruik het wel om een vismeelmix te versnijden.

Groeten, Kees
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

19-09-2003 22:00

Goeden ochtend heren,

Jeroen, karpervisser onder elkaar en geen ge-ú tegen mij vanaf nu,snappie??

Die 2% tarwekiemen gebruik ik ook naast nogal vezelrijke meelsoorten, om niet de 4 1/2 % aan voedingsvezel te overschrijden doe ik er niet nog meer in.

Het zou wel kunnen wanneer ik andere vezelrijke producten zou verlagen om het % tarwekiemen weer te kunnen verhogen en zodoende het vezelgehalte binnen de perken houden.
Echter Tarwekiemen zijn relatief veel duurder dan andere vezelrijke meelsoorten.
De hogere voedingswaarde en vooral de Vitamine's zijn voor mij de reden om het toch te gebruiken.
Vitamine B complex draagt bij aan een goede spijsvertering en een goede opname mogelijkheid van allerlei eiwitten.

Met sommige eiwitten kan een karper waarschijnlijk niets beginnen wanneer daarnaast Vitamine B complex ontbreekt.

Het bevordert het herstelvermogen (herstelgroei-(modewoord) na een wat uitbundige periode.

Die 2% lijkt weinig, maar vergis je niet, het is zeer "rijk" spul en het weegt bijna niets.
Om van de goede eigenschappen te profiteren is 2% ook voldoende, het vezelgehalte blijft nu net binnen de perken en het Vitamine aanbod haalt net de norm voor en optimale werking.
Nog meer zou overdaad zijn en heeft geen nut, overdaad schaadt wat Vitamine's betref niet, het word gewoon weer uitgescheiden.

Kijk, en da's jammer, duur spul schijt ik dan toch liever weer zelf uit!??

Belangrijk vind ik wel,
Minder voeren bij koudere watertemperaturen om verzadiging te voorkomen, maar dan wel met hoogwaardig spul.
En niet met veel koolhydraten waar de karper later in het najaar en winter niets aan heeft omdat hij dan zeker geen brandstof nodig heeft, hij beweegt immers steeds minder dus verbrandt hij ook steeds minder.

Sportieve groeten Henk
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

19-09-2003 22:12

Inderdaad heren,

Met 2,50 euro per 500 gram in de reformzaak is het niet de goedkoopste ingredient. Ik gebruik het toch in de winter om de redenen die Henk al geeft. Eerlijkheidshalve moet ik bekennen dat ik niet zo op het gehalte aan vezels gelet heb. In koivoer kom je rond de 6% totaal aan voedingsvezels. Ik weet eigenlijk niet of dit in wintervoer bewust lager is. Zou ik eens moeten opzoeken.

Groeten, Kees
Jeroen Grummel
Berichten: 424
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Emmen

21-09-2003 13:58

Goedemiddag,

Henk,Kees;Thanks for the info,again...

Zoals ik al aangaf wil ik een combinatie van beide gaan gebruiken.Waarom ? Heb het idee dat wanneer ik 20% tarwekiemen ga gebruiken dat dit ten nadele is van het draaien en met 20% tarwemeel heb ik het idee,voor de winterperiode,dat ik er te weinig vezels in heb zitten.Dus vandaar een combinatie...

Heb momenteel een recept liggen waar ik na enige berekening uit kom op een vezelgehalte van 4.8%,wellicht iets te hoog.

Dus aas/voer met een "goed" Vit.B gehalte zou het ook zéér goed doen in het voorjaar na de paai (herstelgroei),maar in hoe verre zou een vis dat herkennen door het eten van onze boilies ?.Dat het de spijsvertering bevorderd blijkt wel uit Brinta,toch maar eens mee stoppen om dit als ontbijt te nuttigen :smile: , blijkt zelfs op het pak vermeldt te staan dat het rijk is aan Vit.B.

Henk;Ben het met je (kan het wel :smile: ) eens wanneer je zegt dat de vis minder energie verbruikt in de winter dan normaal,maar proberen wij niet door o.a het voeren de vis bezig te houden zodat hij blijft zwemmen/zoeken ? Waardoor hij energie verbruikt en zo toch ook deze stoffen weer nodig heeft ? Ongetwijfelt in mindere maten dan normaal (zomers).

Kees;jij betaald 2,50 euro voor 500gr ? Hier ligt 1kg voor 1,65 euro in de hengelsportzaak.

Heren;een proefdraai zou een en ander uit kunnen wijzen maar daar ik met één arm in het gips zit,gaat dat de komende 3 weken zeker niet lukken. :sad:

MVG "GRUM"

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Jeroen Grummel op 2003-09-21 13:59 ]</font>
Plaats reactie