inlinelood of wartelood


Plaats reactie
michael van den boom
Berichten: 9
Lid geworden op: 29-08-2003 02:00
Locatie: didam

29-08-2003 11:12

hey karpervisser

ik heb effe een vraagje ik vis zelf met wartellood maar sommige karpervisser zeggen dat gewoon inlinelood beter wat vinden jullie daar van

groetjes michael

vangze
laat je swingers maar swingen
Rene Berger
Berichten: 875
Lid geworden op: 27-01-2003 01:00

29-08-2003 11:20

Ik gebruik bijna altijd wartellood. Dat komt eigenlijk omdat ik met grote regelmaat een zachte bodem bevis. Het meest belangrijke denk ik, is dus ook of je een harde of zachte bodem heb. Doordat er geen wartel aan een inline loodje zit heb je automatisch minder kans dat je onderlijn om je lood gedraait komt te zitten. Daarom denk ik dat bij een harde bodem beter inline lood te gebruiken is.

Met vriendlijke groet,

Rene Berger

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Rene Berger op 2003-08-29 11:21 ]</font>
Gebruikersavatar
Stephan van den Boom
Berichten: 467
Lid geworden op: 19-05-2003 02:00
Locatie: The Middle of Nowhere

29-08-2003 11:22

Ik vis zelf met wartellood, dit omdat ik altijd met stiff-rigs vis. Op 'n modderige bodem zal het inline-lood zo diep wegzakken dat de stiff-rig een hoek naar boven zal maken, het lijkt me duidelijk dat dit nooit in je voordeel kan werken.
Maar met lange onderlijnen zal dit niet zo veel uitmaken, het voordeel van inline-lood is dat het aerodynamischer is, en dat je er dus verder mee kan werpen.
Gebruik gewoon datgene waar je vertrouwen in hebt.

Mvrgr,
Das ist des Jägers Ehrenschild,
daß er beschützt und hegt sein Wild,
weidmännisch jagt, wie sich's gehört,
den Schöpfer im Geschöpfe ehrt.
Gebruikersavatar
Stephan van den Boom
Berichten: 467
Lid geworden op: 19-05-2003 02:00
Locatie: The Middle of Nowhere

29-08-2003 11:32

O ja, Michael, kijk volgende keer ff beter voor je 'n topic plaatst, ik neem aan dat je je lood niet als aas gebruikt :wink: ...

Mvrgr,
Das ist des Jägers Ehrenschild,
daß er beschützt und hegt sein Wild,
weidmännisch jagt, wie sich's gehört,
den Schöpfer im Geschöpfe ehrt.
Rik Lemmens
Berichten: 295
Lid geworden op: 25-06-2003 02:00
Locatie: Gulpen

29-08-2003 11:32

Als je zonder voorslag op een harde bodem vist zonder obstakels kun je gemakkelijk met inline lood vissen. Zodra je gebruik maakt van een voorslag is het beter om een safety clip te gebruiken. Dit geld ook voor de obstakelvisserij. Als een karper erin verstrikt raakt zal de karper zonder veel moeite het lood kunnen kwijtraken. Op een zachte bodem zakt het wartellood inderdaad minder diep de modder in.

Ik gebruik tegenwoordig uitsluitend wartellood, mede omdat ik dan mijn hengels van te voren op kan tuigen en ter plekke het lood kan bevestigen. Zo kan het lood ook nooit de hengels bescahdigen tijdens het transport.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt.

Groet,

Rik
Gebruikersavatar
Stephan van den Boom
Berichten: 467
Lid geworden op: 19-05-2003 02:00
Locatie: The Middle of Nowhere

29-08-2003 11:39

Wartellood uiteraard altijd in combinatie met safety-clip gebruiken.
Rick, sommig inline-lood is door middel van en snede in het lood ter plekke te bevestigen/verwijderen, dit is in ieder geval zo bij Fox inline-lood.

Vrgr,
Das ist des Jägers Ehrenschild,
daß er beschützt und hegt sein Wild,
weidmännisch jagt, wie sich's gehört,
den Schöpfer im Geschöpfe ehrt.
Rik Lemmens
Berichten: 295
Lid geworden op: 25-06-2003 02:00
Locatie: Gulpen

29-08-2003 12:12

Klopt, maar ik vis niet meer met goedkoop lood aangezien ik veel op gravelbodems vis en bijna altijd de coating scheurt of zelfs helemaal verdwenen is.
Gebruikersavatar
Stephan van den Boom
Berichten: 467
Lid geworden op: 19-05-2003 02:00
Locatie: The Middle of Nowhere

29-08-2003 12:20

Hahahahaha, en jij denkt dat dat dat lood van Fox goedkoop is?? Hun merknaampje staat erin gedrukt, dus dat haalt de prijs natuurlijk ook fors omhoog! Maar mijn ervaring is dat de coating beter is dan bv bij Korda-lood.

Mvrgr,
Das ist des Jägers Ehrenschild,
daß er beschützt und hegt sein Wild,
weidmännisch jagt, wie sich's gehört,
den Schöpfer im Geschöpfe ehrt.
Gebruikersavatar
Daaf Wolters
Berichten: 4012
Lid geworden op: 02-03-2003 01:00
Locatie: Hengelo

29-08-2003 15:47

Ik gebruik altijd wartellood. Ik vind het handig dat je het er eenvoudig af kan houden en als je een vis verspeeld raakt hij het lood makkelijk kwijt. Ik vis ook regelmatig op modderige bodems en dan zakt het lood er in en trekt de onderlijn minder mee. Ik heb nog nooit gemerkt dat ik mijn montage sneller in de war gooide met inline lood. Ook niet met soepele onderlijnen. Ik vaar meestal uit, dan maakt het helemaal niet uit. Mijn vismaat gebruikt altijd inline lood, dus we kunnen het makkelijk vergelijken. Een groot voordeel aan wartellood vind ik dat het minder erg heen en weer zwaait onder de dril. Ik denk dat de haak hierdoor beter blijft zitten en niet gaat snijden. Mijn maatje krijgt met dezelfde onderlijnen als ik veel meer losschieters, terwijl onze driltechniek bijna hetzelfde is. Dit gebeurd te vaak om het pech te noemen.
groeten,
Daaf
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

29-08-2003 20:00

inline...omdat de inhaking directer is dan mat wartel lood tevens vi9nd ik de savety clips in de meeste gevallen kut omdat je heel veel lood verpeeld wat niet goed is voor het milieu im gebruim ze alleen bij een voorslag, op een iets zachtere bodem verleng ik mijn onderlijn
Gebruikersavatar
Rick Boerboom
Berichten: 3459
Lid geworden op: 11-07-2002 02:00
Locatie: Doetinchem

05-09-2003 12:30

Micheal,

als je met voorslag vist MOET je inline lood gebruiken voor de veiligheid van de karper. Zonder voorslag zou ik nog voor wartellood kiezen: het is gemakkelijk in gebruik, want je kunt makkelijk het loodgewicht verwisselen tijdens het vissen en na het vissen haal je het lood eraf om beschadegingen van de hengel in het foudraal te voorkomen.
Een ander voordeel van wartellood is dat het wat dieper "inslaat" in de bodem en dus meer weerstand biedt dan een inline-lood. Het is wel zo dat een inliner iets minder snel in de knoop gooit, maar dat verschil is denk ik te verwaarlozen.

groetjes Rick
edwin siol
Berichten: 364
Lid geworden op: 03-11-2002 01:00
Locatie: Voorhout
Contacteer:

05-09-2003 13:39

heuh?

mag ik er dan bij aanvullen dat het gat van het inline-lood zeker ruimschoots groter moet zijn dan de dikte van de knoop, tussen voorslag en hoofdlijn, hierbij meerekenend zeker ook bijvoorbeeld enig wier, en ander drijvend spul wat in de lijn kan gaan hangen en deze knoop hiermee flink kan verbreden.... als het dan nog soepel door het lood kan gaan, prima. Mits de visser niet een stuitje op de voorslag heeft gedaan en kraaltjes erbij gedaan heeft etc..

saftylood lijkt mij minimaal gepaster, hoewel ook zeker aan dit systeem nogal wat nadelen kleven.

Inlinelood heeft meestal wel als voordeel dat er een stuk tube aan vast hangt, welke de vis zijn flanken etc kan beschermen tegen in-striemen van de voorslag tijdens dril. Of deze tube het vergemakkelijkt de voorslag (inclusief knoop meestal) door zichzelf en het lood heen te trekken igv lijnbreuk valt echter te betwijfelen.

moeizame en riskante materie. dat is zeker.

om hierin te stellen dat iets MOET, welke bovengenoemde voorwaarden met zich meebrengen, is minstens even riskant.

Inline-lood is bij onjuist gebruik helemaal niet zo veilig eigenlijk. En mijns inzien lang niet zo veilig als het safty-systeem. Dat dit lood kost is inderdaad geen mileu-aanprijzende bijkomstigheid, maar het feit DAT het lood eraf gaat, mits op het goede moment, bevestigd het veiligheidsaspect wat dus werkt, en ontdaan van lood verbreedt de karper haar kans zich alsnog veilig te ontdoen van gebroken voorslag, cq onderlijn.

anyway, liever geen voorslag -die heeft immer een vrij dikke knoop namelijk-, maar dat is weer een heel ander verhaal ;o)

groeten ed
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

05-09-2003 14:00

Dit mag je zeker aanvullen Edwin.

Met voorslag is wartellood aan een CORRECT AFGESTELDE safety clip of aan een semi-fixed bevestigde runring van GROTE diameter (zie Solar/Fox) safer dan inline lood. Om ook maar eens hoofdletters te gebruiken.

Om te voorkomen dat de knoop erg omvangrijk wordt, kun je bijvoorbeeld eens een voorslag met tapering uit de zeevisserij overwegen. Hierbij knoop je dan bijvoorbeeld 30/100e aan 30/100e wat behoorlijk scheelt in de dikte van de knoop. Het rig eind van de doorgaans 15 meter lange voorslag is dan tenminste 50/100e of zoiets. Als je al een voorslag moet gebruiken, natuurlijk.

Groeten, Kees
Gebruikersavatar
Frank bosman
Berichten: 1607
Lid geworden op: 12-03-2002 01:00
Locatie: Varsseveld

09-09-2003 20:17

de meeste inline loden zitten niet zo vast dat een karper er niet meer van af zou kunnen komen. de wartels vliegen vaker uit zo'n safety clip dan dat het lood eruitvliegt dus wat is wijsheid. mijn voorkeur is inline wat betreft in de knoop gooien, met zachte bodem pak ik wel een langere onderlijn of gebalanceerde boilies.
iets over die flanken, gevlochten onderlijnen brengen veel mee schade aan, als je vissen diep haakt creeer je ware eendebekken, de lijn snijdt gewoon door de bek. heb nog nooit een vis beschadigd op de flank met lood vindt ik erg apart maarja kan zijn dat het aan mij ligt.
Gebruikersavatar
Rick Boerboom
Berichten: 3459
Lid geworden op: 11-07-2002 02:00
Locatie: Doetinchem

09-09-2003 20:34

als je met voorslag vist MOET je inline lood gebruiken = foutje.
Ik bedoelde wartellood, dit raakt een karper na lijnbreuk veel makkelijker kwijt bij t voorslagvissen want het hoeft geen knoop te passeren

groetjes rick
edwin siol
Berichten: 364
Lid geworden op: 03-11-2002 01:00
Locatie: Voorhout
Contacteer:

09-09-2003 22:19

Frank:

sommige voorslagen hebben met een erg geringe diameter een enorme trekkracht en schuurbestendigheid. Het gevlochten lijnen gedoe.

Zeker bij het zwaar drillen kunnen de strakte in combinatie met een erg dunne lijn (lees scherp) striemen op het lichaam van de karper maken, met name op de zachte flanken. (naar ik aanneem, want zelf heb ik geen ervaringen hiermee, edoch bijvoorbeeld op een spreekbeurt john van eck horen spreken over veilige aspecten voor het vissen met dynema). Ter voorkoming hiervan is een vrij lange tube bij gebruik van die dunne diameters gewenst. Dit geld overigs voor zowel inline als gewoon met wartellood. Echter met inline wordt vrij standaard al tube gebruikt.

Dat wilde ik ermee aangeven ;o)

groeten ed
Rik Lemmens
Berichten: 295
Lid geworden op: 25-06-2003 02:00
Locatie: Gulpen

10-09-2003 08:04

Ik gebruik altijd een stuk rigtube tussen de 50 en 100 cm, waarbij voor mij de laatste de voorkeur heeft. Dit dient ter bescherming van de karper. Zeker bij gevlochten voorslagen is dit ten zeerste aan te raden. Ook bij nylon voorslagen (gebruik ik meestal) maak ik gebruik van deze rigtube.
Gebruikersavatar
Frank bosman
Berichten: 1607
Lid geworden op: 12-03-2002 01:00
Locatie: Varsseveld

10-09-2003 21:54

wat zeggen jullie van de onderlijn zelf, deze schuurt notabene ook langs het lichaam van de vis? deze zou dan ook schade kunnen berokkenen, mits je met stiffrig vist.
Plaats reactie