Harde Mais


Plaats reactie
Gebruikersavatar
Melvin Miltenburg
Berichten: 269
Lid geworden op: 23-10-2002 02:00

22-08-2003 10:25

Ik heb pas weer een paar kilo mais gekocht en heb nu een vraag telkens als ik het week en kook wordt de mais heel zacht dat wil ik niet hebben dus kan je het dan ook alleen weken?? Of is het dan schadelijk voor onze vriend

Met afvragende groet Melvin
Gebruikersavatar
jordyopthof
Berichten: 1606
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Zuid-Holland

22-08-2003 10:42

Je kunt mais inderdaad gewoon enkelt weken voor zo'n 24 uur. Check ff op de mais goed is door er een aantal open te bijten en te kijken of de binnenkant nog poederachtig is.

Wat je ook kunt doen is 12 tot 24 uur weken en dan maar 5 tot 10 min koken.
Geniet van alle vissen, klein en groot. Maar, zodra de het genieten van klein verdwijnt is het wellicht tijd om te stoppen...
jurgen munten
Berichten: 1159
Lid geworden op: 25-09-2002 02:00
Locatie: Eygelshoven

22-08-2003 12:04

Het zal niet schadelijk zijn, maar voor de attractiviteit zou ik de mais toch koken, gewoon wat minder lang. BV 18 uur weken en dan 15 minuten koken (of minder)

groeten,
karperlimbo
Robert de Wilt
Berichten: 422
Lid geworden op: 19-04-2002 02:00
Locatie: Capelle a/d IJssel (Zuid-Holland)
Contacteer:

02-09-2003 12:16

Misschien een ideetje melvin,
gewoon die mais lekker kapotkoken en enkel op je hair met harde mais vissen, bijvoorbeeld alleen een stuk of 30 maiskorrels aparthouden voor het koken.
Je haakaas verdwijnt immers toch niet in de maag van de karper.
Gekookte mais is gewoon altijd beter voor de vis...Zeker als karper gretig van je mais heeft lopen vreten is een geringe extra vochtopname en dus uitzetting van een grote hoeveelheid mais in de karper zeer link.
Volgens mij maakt het voor brasem vrijwel niks uit, die pakken het toch wel.
Met vriendelijke groet,
Robert
Gebruikersavatar
marijn ham
Berichten: 2429
Lid geworden op: 11-07-2003 02:00
Locatie: Waarland

02-09-2003 12:32

Je maïs moet je gewoon weken, ongeveer 24 uur en een kwartier laten koken, wel afgieten en afspoelen met koud water! Als je de maïs in je kookvocht laat zitten zal het nog steeds zacht gaat worden omdat je kookvocht nog een tijdlang erg warm blijft...

Als je het een stuk minderlang kookt blijft de maïs iets harder, maar zorg wel dat de maïs een beetje zacht is, je moet het wel normaal kunnen kauwen zonder dat je gebit aan diggelen gaat...
Gebruikersavatar
Bart van der Velden
Berichten: 242
Lid geworden op: 10-06-2003 02:00
Locatie: Venlo

02-09-2003 13:11

Hey Melvin,
Ik las laats een artikel op Totalfishing.nl van Co Sielhorst. Hij viste en voerde alleen met hele harde mais. Dus is deze niet geweekt en ook niet gekookt. Het kan denk ik dus geen kwaad. Anders vist en voert hij er niet mee.

Hier de alinea waar het in staat:
Langzaam maar zeker begint me het gevoel te bekruipen dat ik wat uit de koers raak. Er zijn ook zoveel lokkende avonturen overal. Maar nu moet ik eerst mijn honger naar een karper stillen. Een nacht zit er niet in deze week. Ik ben er gewoon te moe voor. De halve nacht gumminekken in die boot zie ik helemaal niet zitten. De wekker op zeven uur dan maar. De volgende morgen rij ik de polder in. Het regent pittig af en toe. Ik heb wat na zitten denken over aas. Een voerstek kan om verschillende redenen aantrekkelijk zijn. Er echter één element van het grootste belang. Er zal een aantrekkelijke geur opgepikt moeten worden vóór er een vis van gaat proeven. De smaak zal ook moeten bevallen anders is het weer snel gedaan met de belangstelling. Misschien is het visuele aspect ook nog van belang maar ik denk dat de kleur van het aas het minst belangrijk is. Zien eten doet eten is ook heel belangrijk. Vissen kunnen hun schroom helemaal van zich af gooien als ze met meerderen tegelijk op een stek staan te spitten. De geur is dus de belangrijkste vlag die er op mijn voerstek staat. Ik heb een tweede vlag bedacht. Geluid. Knagen op tijgernoten zal niet zoveel geluid produceren onder water. Met een combinatietang kan ik een tijgernoot redelijk geruisloos verpulveren. Waarom een combinatietang? Ik geloof dat de keeltanden van een karper een zelfde soort druk kunnen uitoefenen. Ga ik een maïskorrel te lijf met een tang kan spat die met een knal uit elkaar. In het verleden heb ik wel meer met knalharde maïs gevoerd, prima resultaten mee gehad ook. Alleen heb ik toen nooit aan het geluidseffect gedacht. Horen eten doet een vis misschien nog wel meer dan zien eten.

<!-- BBCode auto-link start --><a href="http://www.totalfishing.nl/Megasnoek/karperpassie/karperpassie-83-84.asp" target="_blank" class=bericht>http://www.totalfishing.nl/Megasnoek/karperpassie/karperpassie-83-84.asp</a><!-- BBCode auto-link end -->

Het grappige is dat hij ook nog een graskarper van een meter lang vangt...
Gebruikersavatar
marijn ham
Berichten: 2429
Lid geworden op: 11-07-2003 02:00
Locatie: Waarland

02-09-2003 13:25

Heren,

Je mag te allen tijd GEEN ongekookte of ongeweekte maïs gebruiken!
Wat er gebeurd tijdens het weken van de maïs gaat dan gebeuren in de maag van de karper!
De karper vreet zich vol aan de maïs en en dan gebeurd het wellingsproces van de maïs in de maag van de karper wat dodelijk voor de karper zijn!
Ga alsjeblieft NOOIT met ongekookte of ongeweekte maïs vissen! Dit geldt voor alle partikels, deze dienen niet voor niets geweekt te worden! De partikels moeten eerst wellen zodat dit niet meer kan gebeuren in de maag van een karper!
Ik hoop dat het duidelijk is en dat julie mijn bezorgdheid uit bovenstaande kunnen halen!

met groet,

Marijn Ham
Rik Lemmens
Berichten: 295
Lid geworden op: 25-06-2003 02:00
Locatie: Gulpen

02-09-2003 13:28

Tip: 48 uur weken, half uur koken en dan een week of 2 in een afgesloten emmer laten staan zodat ze gaan fermenteren. Het stinkt ontzettend, maar vangt daarintegen super.
Christiaan van Klaveren
Berichten: 1178
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Zaandam
Contacteer:

02-09-2003 14:57

Heren,

dit is dus júíst het probleem met hetgeen wat zogenaamde 'bekende' mensen schrijven. Alles word klakkeloos over genomen 'omdat hun wel weten wat hun doen, dus kan het nooit geen kwaad'. Ik heb het artikel niet gelezen, en kan daarom op het artikel zelf ook geen op/aanmerkingen geven. Het enige wat ik er nog over wil zeggen is het volgende; haal uit een artikel dat gene wat jij denkt dat waar is, of wat een aanwinst voor jouw 'ervaring' heeft. Ga niet alles zomaar kopieren en nadoen.

Zoals er al werd gezegt door Marijn, en wat nooit genoeg gezegt kan worden;

NOOIT PARTICALS ONGEWEEKT IN HET WATER GOOIEN! Aangezien dit proces wat normaal gesproken in de emmers gebeurd, gebeurd nu in het water/in de darmen van de karper. De karper gaat zich voleten, en de particals zetten zich uit, en hoogstwaarschijnlijk 'exploderen' z'n ingewanden! Dit wil je toch niet op je geweten hebben ? Nee ! Dus weken met die hap!

gr,

Christiaan.
Robert de Wilt
Berichten: 422
Lid geworden op: 19-04-2002 02:00
Locatie: Capelle a/d IJssel (Zuid-Holland)
Contacteer:

02-09-2003 15:13

Cristiaan heeft gelijk. En effe koken natuurlijk, wat is nou de moeite om een kwartiertje te koken, tijgers doe ik 90 minuten dus daar is mais niks bij vergeleken.

robert
Benny van de Werfhorst
Berichten: 4482
Lid geworden op: 19-10-2002 02:00
Locatie: Gelderland
Contacteer:

02-09-2003 15:20

En BONEN en PINDA'S ALTIJD KOKEN!!!!!!!!!!
Dit in verband met giftige stoffen!
En zoals meerdere malen gezegd, vergroot het
koken de instant werking!
En tijgers ook koken!

groetjes Benny
Robert de Wilt
Berichten: 422
Lid geworden op: 19-04-2002 02:00
Locatie: Capelle a/d IJssel (Zuid-Holland)
Contacteer:

02-09-2003 15:53

en kikkererwten, noten en duivenvoer en maples, kortom alle particles zoals zaden en noten!
Rik Lemmens
Berichten: 295
Lid geworden op: 25-06-2003 02:00
Locatie: Gulpen

02-09-2003 15:58

Bij de erwtensoorten schijnt het ook nog het geval te zijn dat deze ongekookt giftig zijn. Door ze te koken verdwijnt dit gif.
Ulco Bosma
Berichten: 546
Lid geworden op: 12-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

02-09-2003 17:49

Ik weet dat bijvoorbeeld een duif o.i.d. niet te vergelijken is met een vis, maar die eten dat spul gewoon ongeweekt en ongekookt dus heel erg giftig zal het niet zijn! Maar voor de zekerheid altijd toch maar even koken lijkt mij!
Vraag me af of je mais, tarwe en tijgernoten wel verplicht moet koken aangezien ze na 4-5 dagen weken praktisch niet meer opzwellen en ongekookt ook niet giftig zijn.
Wie kan hier een duidelijk antwoord op geven?

M.v.g. Ulco,
Gebruikersavatar
Bart van der Velden
Berichten: 242
Lid geworden op: 10-06-2003 02:00
Locatie: Venlo

02-09-2003 18:06

Op 2003-09-02 14:57, schreef Christiaan van Klaveren:
Heren,

dit is dus júíst het probleem met hetgeen wat zogenaamde 'bekende' mensen schrijven. Alles word klakkeloos over genomen 'omdat hun wel weten wat hun doen, dus kan het nooit geen kwaad'.


Beste Christiaan,
Denk nu niet dat ik met harde mais voer. Integendeel. Ik laat de mais altijd eerst weken. Minamaal 48 uur. Soms nog langer. Ik wil zeker geen dode karpers op mijn geweten. Ik weet ook wel dat het beter is om mais eerst te weken, maar waarom vissen mensen, waarvan iedereen toch wel verwachten dat ze er verstand van hebben, toch met ongeweekte mais???

Met afvragende groet
Bart
Christiaan van Klaveren
Berichten: 1178
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Zaandam
Contacteer:

02-09-2003 18:24

Bart,

het was geen afreageer post richting jou, zeer zeker niet, ik verbaasde me meer over hoe snel mensen iets aan nemen, als iemand iets geschreven heeft. Zoals jou zin ("Het kan denk ik dus geen kwaad. Anders vist en voert hij er niet mee.") aangeeft, kan het ook over slaan op andere mensen die het dan ook weer over gaan nemen.

Of je nu wel of niet ongeweekte particals gebruikt heb, nu weet je in iedergeval beter, en weet je dat het gebruik ervan niet ge-oorloofd is. Waarom de schrijver van het desbetreffende artikel het wel gebruikt ? Dat is een goeie vraag, ik zal vanavond het artikel eens lezen, mischien dat ik daar iets uit kan halen. Nu kan ik geen statement zetten, aangezien ik het artikel nog niet gelezen heb.

Gr,

Christiaan.
Gebruikersavatar
marijn ham
Berichten: 2429
Lid geworden op: 11-07-2003 02:00
Locatie: Waarland

02-09-2003 18:43

heren...

het groe probleem is da vele mensen, veelal jongere onervaren karpervissers alles klakkeloos overnemen wat een bekende karpervissers schrift of zegt!
Dit is gevaarlijk omdat je dan een tactiek of techniek gaat klonen, waardoor je eigen creativiteit steeds minder word wat betreft het vissen!
Als een schrijver verteld dat hij met ongeweekte, keiharde mais vist, vindt ik het eenniet al te snuggere visser...
Wat zo iemand kan veroorzaken met een paar woorden.... vaak kunnen ze dat niet overzien, maar het gebeurd teveel dat dingen maar gedaan worden omdat die en die het doen!
In mijn ogen missen wij dan de essentie van het karpervissen, je hebt een eigen identiteit en die identiteit is ook veelal terug te zien in het karpervissen
Iedereen heeft zo zijn eigen aanpak, systemen, voorkeuren, enz. Dit blijf je voor je jezelf ook steeds ontwikkelen en uitbreiden, en dit proces zal nooit stoppen omdat het karpervissen nooit veranderd!
Als je die artikelen leest, bepaal voor jezelf wat nuttig is en waar je wat van kan leren, maar kijk er kritisch naar!
Let wel!!!
Ik lees ook heel veel artikelen en haal er veel nuttige informatie uit, en ik wil al helemaal niet beweren dat deze artikelen onzinnig of niet goed zijn, maar haal eruit wat voor jou is en onderzoek de stof!

Met overdenkende groet,

Marijn
Gebruikersavatar
Bart van der Velden
Berichten: 242
Lid geworden op: 10-06-2003 02:00
Locatie: Venlo

02-09-2003 19:02

Hoi marijn
Ik ben het helemaal eens met jou. Ik was ook niet van plan om met harde mais te gaan voeren, want de aanpak die ik op dit moment toepas werkt prima. Maar wat ik dan zo vreemd vind is dat een "ervaren" karpervisser (zo mag je het denk ik wel noemen)met kei harde mais vist. Hij weet toch ook dat dit schadelijk kan zijn??? De titel "ervaren" mag je denk ik dan wel veranderen in "beginner".

met nog steed afvragende groet
Bart
Gebruikersavatar
marijn ham
Berichten: 2429
Lid geworden op: 11-07-2003 02:00
Locatie: Waarland

02-09-2003 19:25

He Bart,

Ik heb geen idee waarom deze man dit op deze manier doet, maar om te zeggen beginner vind ik weer een beetje te...
het zou kunnen dat deze man de mais bijv. 24 uur heeft geweekt en niet gekookt, al zal hij dan niet het 'kraakeffect'krijgen waar hij in dit verhaal op doelde met de keiharde mais..

Zouden we de beste man eigenlijk moeten vragen, maar ja... het is geen boarder van hier...
Gebruikersavatar
Gerrit Ritmeester
Berichten: 484
Lid geworden op: 27-12-2001 01:00
Locatie: Kamerik
Contacteer:

03-09-2003 13:00

Het is natuurlijk de vraag of het mais nog kan opzwellen in de darmen van de karper, immers hij kauwt/maalt de korrels kapot.

Wel is het zo dat als mais gekookt is, het beter benutbaar is qua voedingswaarde.

groet
gerrit
Gebruikersavatar
marijn ham
Berichten: 2429
Lid geworden op: 11-07-2003 02:00
Locatie: Waarland

03-09-2003 13:08

Gerrit,

Ik heb zelf een tijdlang veel gevist en heel veel gevoerd met maïs en wat mij opviel was dat de vis veel hele onaangetaste korrels uiotpoepte!
Een gedeelte zal hij zeker vermalen, maar een ander gedeelte komt dus in zijn geheel in zijn maag, en als het dan gaat zwellen...

Vul de rest zelf maar in!

Met vriendelijke groet,

marijn
Gebruikersavatar
Martin Doelman
Berichten: 823
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00

03-09-2003 13:50

Komt in zijn darmen en niet in zijn maag...
edwin siol
Berichten: 364
Lid geworden op: 03-11-2002 01:00
Locatie: Voorhout
Contacteer:

03-09-2003 14:31

Misschien is heel veel voeren eerder schadelijk dan wat je voert marijn?

groeten ed
Gebruikersavatar
marijn ham
Berichten: 2429
Lid geworden op: 11-07-2003 02:00
Locatie: Waarland

03-09-2003 14:45

Ed,

Ik denk het niet! De karper vreet totdat hij vol zit! En deze discussie gaat erom dat er gevoerd kan worden met ongekookte en ongeweekte, dus kneiterharde maïs!
Mocht de maïs in zijn (komt ie Martin) darmen zitten en ze gaan daar wellen dan heeft de karper een groot probleem!
Hoeveel je voert maakt helemaal niks uit!
De karper komt juist op je stek om te vreten en die stopt pas als hij/zij vol zit,, waarna hij vaker op je stek komt om te kijken of er nog voer ligt... hoeveelheid voeren maakt dus niet uit!

Of heb jij een andere interpretatie hierover?
Robert de Wilt
Berichten: 422
Lid geworden op: 19-04-2002 02:00
Locatie: Capelle a/d IJssel (Zuid-Holland)
Contacteer:

03-09-2003 14:52

Daar heb je gelijk in edwin,

als je weinig voert, hoeft het niet schadelijk te zijn voor de karper, maar als er ook maar enkele karpervissers zijn die zo denken begint de hoeveelheid voer op te lopen...dan kan t alsnog verkeerd aflopen.
Ik ben wel van mening (dit betekent uiteraard niet dat ik daardoor mijn particles niet week en kook hoor!)dat het vermogen van de karper om bepaald voer te kunnen verteren per water verschilt. Zo zal een kanaalvis meer kunnen hebben dan een vis uit een dressuurwater met amper natuurlijk voedsel, dat denk ik althans.

gr,
robert
Plaats reactie