Advies over Bolies maken


Plaats reactie
Frank Eik
Berichten: 21
Lid geworden op: 20-05-2003 02:00
Locatie: Rotterdam

20-08-2003 11:17

Beste karpervissers,

Wie kan mij vertellen wat er fout gaat ?

Gisteren heb ik 2 x 0.75 kilo bolies gedraaid

Voor het koken roken ze goed en voelde lekker aan, maar na het koeken was:

1) Geur totaal verdwenen na het koken
(circa 2 minuten gekookt).
(flavour en meelgeuren)
2) Bolies waren zacht en zeer sponzig

3) Bolies waren enorm uitgezet

Het volgende heb ik gebruikt :

100 gram soya volvet
300 gram polenta
300 gram maismeel
250 gram (tarwe) griesmeel
200 gram koekjesmeel
100 gram noten meel
100 gram cocos
150 gram cede birdfood

Ik denk zelf dat het door de (tarwe) griesmeel komt, is dat zo ?

Of heeft iemand een idee, hoe ik de bolie harder kan krijgen en meer geur en smaak te laten houden na het koken.

alle info is welkom en alvast bedankt.

mvgr frank
Gebruikersavatar
marijn ham
Berichten: 2429
Lid geworden op: 11-07-2003 02:00
Locatie: Waarland

20-08-2003 12:06

Frank,

Ik denk dat er op zich niks mis is met je boilies zoals je deze hebt gemaakt! Dat sponsige is normaal, al zou ik mijn boilies iets langer koken als ik jou was! Probeer je boilies is 3 minuten te koken!
Wat jekan proberen is olijfolie toevoegen aan je mix, ongeveer een 1 eetlepel per 7 eieren!

Laat je boilies ook goed lang drogen, dan zullen ze gaan uitharden en krijg je harde boilies! 2 dagen drogen is normaal gesproken meer als voldoende!

Mocht je meer info willen kan je kijken op <!-- BBCode auto-link start --><a href="http://www.karpervissersonline.nl" target="_blank" class=bericht>www.karpervissersonline.nl</a><!-- BBCode auto-link end --> daar staat duidelijk een beschrijving over hoe boilies te maken!

Succes,

Groetjes,

marijn
TOM DEGROS
Berichten: 65
Lid geworden op: 29-07-2003 02:00
Locatie: Sint-truiden (belgie)

26-08-2003 23:34

beste frank
het uitzetten komt door je grote hoeveelheid mais in je mix, klein vraagje nog: waarom en polenta en maismeel gebruiken in één en dezelfde mix?
ze hebben namelijk dezelfde eigenschappen en die zijn, goed rolbaar en helpend bij de uitharding.
Probeer eens een verhouding van 1 deel tarwemeel op 1/2deel maisbloem of polenta in je mix te verwerken, gaat stukken beter gaan.
extra bindkracht verkrijg je door een 50gr per kg mix tarwegluten aan toe te voegen;
Hou me op de hoogte van de resultaten zo krijg ik ook weer wat meer feedback en dat is altijd leuk. nog vragen over mixes enzo... stuur maar even een privé kan je nog wel wat verklappen.
vang ze!!!
Gebruikersavatar
Martin Nederlof
Berichten: 544
Lid geworden op: 09-08-2002 02:00
Contacteer:

27-08-2003 00:17

idd en gebruik ei-albumine om je knikkers wat harder te maken!! ook kan het in je voordeel werken dat je flavour eruit is gekookt voor het grootste gedeelte!
omdat dit voor de karpers op een dressuur water een afwijkend patroon is waardoor ze het aas eerder zullen vertrouwen ! dan die overige overgeflavourde ballen !

gr, Martin
Just another carp fisher.......
Gast

30-08-2003 13:03

tarwegries hard goed uit frank. ei-albumine is niet goedkoop zag het pas ergens voor 20 euro per kilo :wink:

met denkende groet pascal
Benny van de Werfhorst
Berichten: 4482
Lid geworden op: 19-10-2002 02:00
Locatie: Gelderland
Contacteer:

30-08-2003 21:36

Tom,

Polenta en maismeel hebben niet dezelfde wer-
king!
Polenta: Neutraliseerd het plakken, van mixen
die teveel kleven, polenta hard redelijk uit.
Maismeel: Valt onder de binders, en tevens
hard het goed uit.

groetjes Benny
Gebruikersavatar
Jeroen houdijk
Berichten: 682
Lid geworden op: 11-09-2002 02:00
Contacteer:

30-08-2003 22:25

Ik zou wat meer vette soyabloem gebruiken, dat draait als een tierelier.

Als je dat vogelvoer weglaat en polentabloem in plaats van grove polenta gebruikt ben je al een heel eind.

de cocos en het notenmeel moeten al genoeg smaak aan de boilie geven. Dus laat die vluchtige flavours maar in de kast staan.

Het blijft gewoon proberen, houd een mix zo simpel mogelijk en verander steeds een ingredient zodat je de werking daarvan kan merken. persoonlijk zou ik een keuze maken tussen maismeel of griesmeel, het is trouwens ook goedkoper als je het bij één bulkingredient houdt.

Jeroen
Plaats reactie