Kamferspiritus


Plaats reactie
Ray Schra
Berichten: 1306
Lid geworden op: 04-01-2002 01:00

06-08-2003 22:29

Weet iemand wat dit is, en hoe het ruikt en waar het te halen is?
Het stond in het boek van Mattemaker, maar ik heb er nog nooit van gehoord.


MvG Raymon
Robbert Spuijbroek
Berichten: 1328
Lid geworden op: 04-08-2002 02:00

06-08-2003 23:21

Raymon,

Dit lijkt me geen aas, kan het fout hebben hoor, maar SPIRITUS?! Is volgens mij brandbaar :wink: Voor benzine lampen o.a geloof ik.

mvg
Robbert
Als je lang van je water wilt genieten, smijt dan niet met namen en gewichten...
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

07-08-2003 00:01

Kamfer spiritus, wel ja Raymon.

Bij de drogist verkrijgbaar oplosmiddel dat gebruikt wordt om de huid harder te maken. Ken de gevaarsaspecten niet, maar lijkt mij niet iets om door je aas te verwerken. Die Mattemaker zal wel denken, het stinkt dus goed voor karper. Nou, mooi niet dus. :sad:

Groeten, Kees
Franca Dobbe
Berichten: 407
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Nootdorp
Contacteer:

07-08-2003 00:06

Hoi Raymon.
Kamferspiritus gebruikte we jaren geleden voor de paardenbenen in te smeren na een pittige training.
Dus om de benen in te wrijven met kamfer werden ze lekker warm.
het ruikt erg sterk,en is naar mijn mening niet voor het gebruik voor de vissen.
En het is inderdaad ook brandbaar,maar dat is koffiemelk ook :smile:
Ik hoop dat je hier wat aan hebt.
Franca.
Ray Schra
Berichten: 1306
Lid geworden op: 04-01-2002 01:00

07-08-2003 20:36

Allen,

Bedankt voor jullie reacties. Ik stond wel even met m'n ogen te knipperen toen ik het las. Spiritus dacht ik?, dat kan niet goed zijn.

Nu ik weet wat het is lijkt het me nog niet goed voor de karper, ondanks dat Henny er veel op ving. Vooral in de winter meen ik me te herinneren.

Zouden karpers het gevaar van dit goedje niet kunnen waarnemen en herkennen, of zou het niet zo schadelijk zijn als we denken?
Ik doel op het ?gerucht? dat katten giftig/bedorven voedsel herkennen en niet eten.

MvG Raymon
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

07-08-2003 21:07

Raymon,

Denk dat Henny het volledige handboek voor de liefhebber van het hengelen heeft gelezen.

<!-- BBCode auto-link start --><a href="http://home.planet.nl/~zoete004/Ehren2a.htm" target="_blank" class=bericht>http://home.planet.nl/~zoete004/Ehren2a.htm</a><!-- BBCode auto-link end -->

Tja, in 1863 nam men het niet zo nauw.

Honden en katten en zijn te vergiftigen. Fabeltjes dus.

Groeten, Kees
Gebruikersavatar
Kees Vaags
Berichten: 934
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Aalten

08-08-2003 13:37

mensen, is het niet zo dat flavours op basis van ethylalcohol ook branden??? zit er in drank ook geen ethylalcohol?? drinkt de mens dit ook niet in grote (verdunde) hoeveelheden?

het gaat in dit geval om de drager, hier kamferspiritus. dit heeft van zichzlef een geur, en lekt uit de boillie in het water. ik kan me daarom niet voorstellen waarom het schdelijk zou zijn, mits het in de juiste verhouding wordt gebruikt. ik denk dat we hierbij een normale flavourdosis aan kunnen houden, van pakweg 2.5 to 5 ml per kilo mix
groetjes Da Fox
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

08-08-2003 16:10

Kees,

Ethylalcohol is ook een brandbaar oplosmiddel, maar is in bepaalde concentraties geschikt voor consumptie (in alcoholische drank). De brandbaarheid heeft dan ook helemaal niets te maken met of iets gigtig is of niet. Methylalcohol is het giftige broertje van ethylalcohol. Totaal ongeschikt voor consumptie. Kamferspiritus is net zo goed een alcohol.

Gezondheidsaspecten van kamferspiritius:

De stof werkt prikkelend op de ogen en de ademhalingsorganen.
De stof werkt op het zenuwstelsel. In ernstige gevallen kans op toevallen en dodelijke afloop.

Nu is iets in bepaalde concentraties altijd wel bruikbaar. De maximaal aanvaardbare concentratie van kamferspiritus is echter ongeveer een factor 100 lager dan die van Methylalcohol, dat weer ongeveer een factor 10 lager is als die van ethylacohol. Je praat dan over een paar ppm (deeltjes per miljoen) inname van de geconcentreerde stof per werkdag (MAC waarde).

Groeten, Kees

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Kees Ouwehand op 2003-08-08 16:14 ]</font>
Gebruikersavatar
Kees Vaags
Berichten: 934
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Aalten

08-08-2003 23:55

kijk eens aan kees. hartelijk dank voor de uitleg, weer wat geleerd.

in feite staat hier dus dat mits jet het 10 keer minder gebruikt dan ethylalcohol, het bruikbaar is.

kom je uit op de vraag wat schadelijk is in het geval van een flavour op basis van ethylalcohol.
immers, van 1 biertje zijn wij nog niet dronken.

na de mail van kees te hebben gelezen denk ik dat het niet gebruiken idd gewoon het verstandigste is
groetjes Da Fox
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

09-08-2003 10:09

Hoi Kees,

Ik schreef het wat cryptisch op zo.

Methanol of spiritus 10 keer minder dan ethanol.
Kamferspiritus 1000 keer minder dan ethanol.

Gebruik van spiritus als vervanging voor alcohol, zoals bekend bij alcoholverslaafden in arme landen, wordt als levensgevaarlijk beschouwd. Kamferspiritus is dus nog vele malen erger.

Zeer lage doseringen van bepaalde toevoegingen zijn natuurlijk toepasbaar. Alleen zie ik ons niet met een microbalans toevoegingen afwegen. Laten we ons dan maar een beetje houden aan toevoegingen die in eigen zijn aan de voedingsindustrie. En dat is kamferspiritus zeker niet.

Overigens is ethanol het noodzakelijke oplosmiddel van flavour en niet de lokstof zelf.

Groeten, Kees
Plaats reactie