optimale aaskeuze maagdelijk water?


Plaats reactie
yves borgers
Berichten: 67
Lid geworden op: 23-10-2002 02:00
Locatie: heusden-zolder (België)

04-08-2003 19:21

hellow

ik ben een van de gelukkigen die de kans krijgt om op een grote privéplas te kunnen gaan vissen waar nog nooit eerder gevist is. (de eigenaars gebruiken deze plas om te waterskiën,jetskiën, zwemmen,...)

vorig weekend hebben we eens rond de plas gewandeld, en ja hoor het duurde niet lang alvorens we grote(!) karpers zagen luieren in een ondiepe hoek van het water!

Dat er karper zit, weten we nu, (de totale bezetting is evenwel een vraagteken) maar hoe kunnen we deze het best gaan belagen?

Aangezien wij geen ervaring hebben met maagdelijk water heb ik deze topic geplaatst.

Uiteraard gaan we via de sonar op zoek gaan naar stekken waar de vis komt; plateau's, diepere stukken,mosselbanken, overhangende struiken,... de topstek hebben we reeds gevonden, nl daar waar er kanaalwater in de plas stroomt via een heuse waterval.

Iemand nog ideeën die onze stekkeuze kunnen beïnvloeden, en waar we nog op moeten letten? Op welke dieptes we best vissen?

En nu de hamvraag; welk aas kunnen we best gebruiken, rekening houdend dat omwille van de afstand, werk en nog een aantal practische problemen, het onmogelijk is om op voorhand te gaan voederen.

Aangezien dat er toch nog nooit gevist is lijkt het mij niet nodig om hoogstaand (oftewel duur) aas te gaan gebruiken (?), we dachten hierbij vooral aan maïs, hennep,eventueel pellets en witvisvoer en simpele shelf-life boilies.

- Wat is jullie mening over onze aaskeuze?
- Eventueel nog dingen die deze aassoorten kunnen aanvullen?
- welke type boilie best? (kleur/smaak/grootte, rekening houdend met de andere gebruikte aassoorten?)

Verder zijn alle andere tips meer dan welkom!!!

Met hopende groet (op een massaal aantal nuttige tips)

thx

yves



<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: yves borgers op 2003-08-05 13:00 ]</font>
Gebruikersavatar
ferenc van de vorstenbosc
Berichten: 3043
Lid geworden op: 17-05-2003 02:00
Locatie: lisse
Contacteer:

04-08-2003 19:56

Een massief bedje van mais zal het zeker goed doen

Je vis in prive water dus meer dan 2 henegels mag :wink: dus probeer verschillende dieptes

Probeer plaatsen te vinden waar veel natuurlijk voedsel zit.
Gebruikersavatar
Wouter Vennekens
Berichten: 804
Lid geworden op: 25-02-2002 01:00
Locatie: As (B)

04-08-2003 22:06

ik zou zeker voor mais opteren , en als je het écht niet kan laten om met boilies te vissen : een gewone zachte groffe crap-boilie met genoeg flavour en sweetner. Vismeel is af te raden , hoewel over de instant-werking van vismeel de meningen ook wel verschillen.
Gebruikersavatar
michel kemp
Berichten: 622
Lid geworden op: 27-05-2003 02:00
Locatie: zoetermeer

07-08-2003 17:03

Als het echt maagdelijk water is dan zal je zeker met mais het beste scoren maar met pinda's kan je ze ook heel snel aan het azen krijgen.

Succes Mvg Michel
Tight Lines......
Canada where carping is catching!!!!!!!
Gebruikersavatar
ferenc van de vorstenbosc
Berichten: 3043
Lid geworden op: 17-05-2003 02:00
Locatie: lisse
Contacteer:

07-08-2003 17:48

waarom duur doen?
Gebruikersavatar
Stephan van den Boom
Berichten: 467
Lid geworden op: 19-05-2003 02:00
Locatie: The Middle of Nowhere

08-08-2003 13:06

Ferenc, Veel stekken zijn nou eenmaal niet met mais, pinda's etc. te bereiken (althans, wat voeren betreft).
En wat dacht je van de witvisgevoeligheid van mais?

Mvrgr,
Das ist des Jägers Ehrenschild,
daß er beschützt und hegt sein Wild,
weidmännisch jagt, wie sich's gehört,
den Schöpfer im Geschöpfe ehrt.
Gebruikersavatar
marijn ham
Berichten: 2429
Lid geworden op: 11-07-2003 02:00
Locatie: Waarland

08-08-2003 13:19

Stephan,

zelf heb ik vroeger veel gevoerd met maïs en de vangsten waren top! Ik voerde 3 dagen lang 5 kilo maïs en daarop wat boilies, en vangen al een tierelier. Moet dit maar weer doen ,,want vaak word maïs vergeten tijdens een voercampagne!

Maïs witvisgevoelig.... Ja, dat klopt! Maar de bedoeling van een voerplek is om vis op je stek te krijgen, laat de brasem maar komen, de karper komt niet snel erachter aan... dat is juist het idee van een voerstek! Geef mij maar veel witvis, die zorgt er wel voor dat de karper daarna op mijn stek komt...


Groet,

Marijn
Koen Workel
Berichten: 1242
Lid geworden op: 29-04-2003 02:00
Locatie: Goor(Twente)

08-08-2003 22:19

Als struinend gaat vissen.
Dan vang je nog het beste met natuurlijk aas, zoals een worm/pier of maden.

Koen
johan breek.
Berichten: 34
Lid geworden op: 28-07-2003 02:00
Locatie: leeuwarden

10-08-2003 20:51

Om witvisgevoeligheid van de maden een beetje te verdrijven kun je de maden aan een dun 18/00 lijntje rijgen, dan vervolgens om je haak rijgen. Dit ongeveer met een stuk of 20 maden tot je een bolletje om je haak krijgt.
Edward Szarzynski a.k.a T
Berichten: 13
Lid geworden op: 22-07-2003 02:00
Locatie: Uitdam

18-08-2003 17:44

Brasem en karper liggen elkaar totaal niet, dus zou ik de maïs achterwegen laten. De karper zal zeker wel aangezet worden tot eten door de vreetzucht van de brasem, maar hoelang hou je je voer op de stek als deze stofzuigers beginnen te vreten?
De grotere karpers zullen echter wegblijven omdat ze niet van drukte houden. Zo als je zegt is dit een maagdelijk water, dus zou ik voeren en vissen met 1 en de zelfde boilie soort. Ze zullen hier vrij snel aan wennen en de kans op grotere karpers is nu zeker aanwezig. Voer niet te zuinig. Karperen kost GELD.
Gebruikersavatar
Tim Beeren
Berichten: 529
Lid geworden op: 29-07-2002 02:00
Locatie: Overveen (vlak bij Haarlem)
Contacteer:

18-08-2003 18:20

Hey Yves,

Ik zou als ik jou was met tijgernoten vissen, omdat deze eerder zullen aanslaan als de karpers het niet kennen dan boilies. Ook andere particles kunnen wel denk ik, maar ik zou toch voor tijgernoten gaan. Niet zo heel duur en makkelijk te bereiden.

Je kunt het ook met mais proberen. Dit zal ook goed werken. Als er heel veel brasem zit zou ik het toch achterwege laten. Je zou er nog wel mee kunnen voeren denk ik.

succes
Benny van de Werfhorst
Berichten: 4482
Lid geworden op: 19-10-2002 02:00
Locatie: Gelderland
Contacteer:

18-08-2003 22:11

Yves,

Het vissen op maagdelijk water is een mooi
gebeuren, en kan ook heel leerzaam zijn!
Wat ik begrijp is dat je niet kan voorvoeren,
nu zou ik altijd voor een aas kiezen met een
hoge instante werking b.v. mais of een mier
zoete crap boilie! De eerste keren dat je er
gaat vissen zou ik toch gecombineerd voeren
"alhoewel ik daar normaal geen voorstander
van ben". Ik zou dan b.v. per hengel 5 handjes mais en 2 handjes boilies voeren, de
mais moet natuurlijk niet de overhand voeren!
Wanneer je wat vangt zou ik alleen nog maar
boilies bij voeren, en wanneer je merkt dat
ze goed op het aas zitten, zou ik op den duur
alleen nog maar met boilies vissen en voeren!
Wel zou ik altijd 1 hengel met mais vissen en
voeren!

groetjes Benny
yves borgers
Berichten: 67
Lid geworden op: 23-10-2002 02:00
Locatie: heusden-zolder (België)

19-08-2003 13:17

Bedankt voor de reacties!

Ondertussen hebben we er al gevist, het resultaat was nihil, buiten dan die ene meeuw die ons s'morgens een adrenalinestoot bezorgde door in de lijn verstrikt te raken!

We zijn als volgt tewerk gegaan: eerst hebben we met de sonar naar plateau's gezocht, die vonden we al snel, de ene al meer uitgesproken als de andere. We hebben op dieptes gevist variërend tussen de 3 en de 6 meter. Hierbij lagen de hengels verspreid over ongeveer 3/4de van het het wateroppervlak.

alvorens we konden beginnen hebbew we wel nog enkele boomstammen,.. uit het water moeten halen, en hierop zaten zonder uitzondering overal mosselen aan + larven,... Dus natuurlijk voedsel is er overvloedig aanwezig!

Als aas hebben we maïs, boilies en witvisvoer gebruikt. Op een aantal stekken hebben we uitsluitend met maïs en witvisvoer gevoerd en gevist, op andere stekken met een combinatie van de 3.

We hebben met een zoete ready-made boilie gevist (banaan). Dit uiteraard omwille van de instant werking van zulke boilies (?)

Qua maïs hebben we "flink" gevoerd. Zo 'n 10kg verspreid over 6 stekken. Boilies hebben we "handjesmaat" gevoerd (zo'n 50 tot 100 boilies per stek)

We hebben s'nachts wel enkele tuutjes gehad, dus de witvis zat volgens ons toch op de stek. De karper echter...

Wel was de bodem vrij modderig, de mais was na het ophalen verkleurd en donkerder geworden (+had een bodemgeurtje). Toch zakte het lood niet weg in de modder, dit merkten we ook bij het ophalen.

Bij het vertrekken hebben we wel nog flink wat mais gevoerd op de beviste stekken en andere plaatsen waar de karper volgens ons ook sowieso komt (overhangende struiken,...)en tevens hebben we verspreid over die stekken nog zo'n 5 kg boilies gevoerd.

Voila zo is het gegaan, k denk niet dat ik iets over het hoofd gezien heb,...

Reacties, bedenkingen, tips,... Laat maar komen!!!!!!!!!!


MVG

Yves
gotta catch em all...
Gebruikersavatar
jordyopthof
Berichten: 1606
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Zuid-Holland

19-08-2003 13:32

Ga de boot in, met de sonar en een peilhengel. Zoek nu naar stekken die zowel goed in het verschiet liggen als een mooie harde bodem hebben. Vis deze 2 bodemsoorten tegen elkaar en kijk waar de vissen zich op laten haken.

Met een peilhengel in de boot of een peilstok kun je veel meer info verschaffen over de bodem als met enkel de fishfinder..
Geniet van alle vissen, klein en groot. Maar, zodra de het genieten van klein verdwijnt is het wellicht tijd om te stoppen...
Gebruikersavatar
jordyopthof
Berichten: 1606
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Zuid-Holland

19-08-2003 13:32

Ga de boot in, met de sonar en een peilhengel. Zoek nu naar stekken die zowel goed in het verschiet liggen als een mooie harde bodem hebben. Vis deze 2 bodemsoorten tegen elkaar en kijk waar de vissen zich op laten haken.

Met een peilhengel in de boot of een peilstok kun je veel meer info verschaffen over de bodem als met enkel de fishfinder..
Geniet van alle vissen, klein en groot. Maar, zodra de het genieten van klein verdwijnt is het wellicht tijd om te stoppen...
Benny van de Werfhorst
Berichten: 4482
Lid geworden op: 19-10-2002 02:00
Locatie: Gelderland
Contacteer:

19-08-2003 15:33

Yves,

Ik zou persoonlijk de hoeveelheid mais dras-
tisch verminderen! Waarom? Omdat de kans aan-
wezig is geweest dat ze zich alleen op de mais hebben gestort! Dit komt heel vaak voor
bij maagdelijke karpers!
Op den duur zou ik de mais helemaal weg la-
ten.

groetjes Benny
Gebruikersavatar
Bart Janssen
Berichten: 1354
Lid geworden op: 18-01-2002 01:00
Locatie: Tussen de Rivieren
Contacteer:

20-08-2003 05:18

Gewoon boilies voeren en gebruiken als aas! Ik zou de boilies zelf draaien, wel een simpel receptje wat niet te duur is. Geen flavours e.d. want dat is op zo'n water waarschijnlijk niet nodig dus zonde van je euro's. Ca. 5 kilo per dag voeren over een ruim gebied. Dit zo'n 5 dagen lang zodat ze goed aan je aas kunnen wennen! Oja, ik zou kleine boilies nemen, zo'n 10 tot 14 mm!

Succes
Gebruikersavatar
Niek Wijnen.
Berichten: 728
Lid geworden op: 15-08-2003 02:00
Locatie: Nijmegen

26-08-2003 21:25

hey yves,

als boilie maat zou ik vanaf 20/22 mm gaan zitten. Wat je vertelde over de mais na een nachtje is makkelijk op te lossen: maak er een pop-upje van dmv stukjes kurk tussen de mais te plaatsen. Test het wel even in ondiep water waar je kan zien of de mais ook rechtop gaat staan.

Verder zag ik staan de de groote vis van je stek blijft als het 'druk' is op je stek dit is al behandeld in een vorige tipic probeer de eens een paar meter langs je stek te vissen.

Ik hoop dat je er wat aan hebt!

Groet Niek
Catch them if you can...
Plaats reactie