wat te doen om een KLEVERIGE mix minder kleverig te maken??


Gebruikersavatar
Wouter Steggink
Berichten: 521
Lid geworden op: 02-10-2002 02:00
Locatie: TwentuH

26-07-2003 13:29

Hallo,

Ik heb gisteravond boilies gerold van 30 eitjes + een juiste hoeveelheid mix. Maar die mix (die ik voor de 1e keer draaide) is behoorlijk kleverig. Dus alle ongekookte balletjes gaan aanmekaar zitten en dat is niet zo handig bij t koken, en dat komt de vorm ook niet ten goede.

De mix bestaat uit:
25 % vismeel (73%??)
15 % vogelvoer
25 % griesmeel
20 % soya
15 % rijstemeel

Voor de soya heb ik 1 kg ontvet en 1 kg vet genomen (heb 10 kg droog aangemaakt)

Dus nu is mijn vraag;
wat kan ik veranderen aan de mix zodat ie iets minder kleverig wordt?

Want in de "gootjes" van de boilieplank kwam na een paar kilo een laagje deeg-aanslag te zitten, en dat draait ook niet lekker.


Normaal maken ik en m'n maat een andere mix (2dl griesmeel, 2dl maismeel,1dl melkpoeder, 1 dl soya ontvet, + iewat speculaaskruiden en saroma poeier)
En deze draait wel als een lier, hiervan hebben we gister ook 3,5 kg gerold, en dat ging probleemloos.

Nou, ik hoop dat ik enkele wijze antwoorden krijg, met vriendelijke doch boilies blijven draaiende groet;

WouteR StegginK
Cor Blokhof

26-07-2003 13:34

Wouter,

Olie aan je mix toevoegen.

Zo te zien hecht je niet super veel waarde aan de voedingswaarde van je mix.

Je kan dant prima 50 ml olie aan je mix toevoegen. Gewoon zonnebloemolie of iets dergelijks.

Je plank en spuit van te voren invetten met dezelfde olie helpt daarbij ook goed.

Groeten,

Cor
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

26-07-2003 13:43

Wouter,

15% vismeel,
10% vogelvoer,
15% griesmeel,
10% soja meel,
15% rijstemeel,
35% tarwemeel,
Plus die 50 ml olie van Cor op 30 eitjes, en je hebt een prima boiliedeeg.

Sportieve groeten Henk
Benny van de Werfhorst
Berichten: 4482
Lid geworden op: 19-10-2002 02:00
Locatie: Gelderland
Contacteer:

26-07-2003 13:48

Wouter,

Voeg eens polentabloem toe aan je mix! Polen-
tabloem neutraliseerd het plakken!
Ik zou tot ongeveer 25% polentabloem gaan!

groetjes Benny
jan schuurmans
Berichten: 133
Lid geworden op: 20-03-2003 01:00

26-07-2003 15:04

als je het probleem hebt dat je mix aan de tafel blijft plakken en dan de tafel bijna kan opnemen bij manier van spreken .
doe dan gewoon eens een eitje minder bij de mix bij mij werkt het altijd
greetz jan
patrick de GRoot
Berichten: 352
Lid geworden op: 31-10-2002 01:00
Locatie: leidschendam

26-07-2003 15:40

henk nog ff een vraagje over die rijstemeel
hoe kom je daaraan
mijn hengelsportwinkelier zegt dat dat niet meer verkocht wordt en gaf me tarwemeel ipv rijstemeel.
heeft die wel dezelfde werking
mvg patje
Gebruikersavatar
Wouter Steggink
Berichten: 521
Lid geworden op: 02-10-2002 02:00
Locatie: TwentuH

26-07-2003 17:47

Heren, alvast bedankt voor de reacties, maar toch nog een paar kleine vraagjes van mijn kant:

Cor, als ik olie toevoeg, en de plank ook in-olie, gaan de worsten dan niet glijden omdat het geheel te glibberig is?? Maar olie in de mix is misschien het proberen waard.
Enne, hoezo hecht ik niet veel waarde aan de voedingswaarde?? Ik heb deze mix van carpweb.nl geplukt het stond daar onder de noemer "zomermix".
En ik dacht; "
vismeel = een leuke dierlijk-eiwit-bron,
vogelvoer = mooi vezelachtig (dus de darmpjes van de vis moeten ook nog lekker aan't werk dit is wel zo gezond),
griesmeel = een en al koolhydraten,
soya = plantaardige eiwitbron,
rijstemeel = ook koolhydraat + eiwitbron (en rijk aan vit. B4 meen ik)"

Hoe deze mix verder in elkaar zit qua vitaminen en mineralen weet ik zo niet.
Maar qua voedingswaarde zit ik (denk ik) wel goed, maar verbeter me als ik het mis heb!!!!

Henk, maakt het nog uit wat voor meel het is?? Volkoren of gewoon, of misschien bloem??

Benny, polenta is toch een maisprodukt?? Dan zou ik toch in principe toch ook maismeel kunnen doen?

Jan, een eitje minder kan best, of iets mix meer, maar dan droogt de mix uit denk ik. Ik heb thuis een apparaat waarmee ik +/- 3 kg "natte" mix in 5 minuten tot worsten kan persen. Maar als ik de mix een kwartiertje laat staan (die wat ik voorheen vaak gebruikte, zie 1e posting) dan wordt deze zeer stug, en moet ik met m'n volle gewicht aan de hefboom hangen om er nog wat uit te krijgen. Ik moet zeggen dat het gisteren lekker ging met persen, want hij was niet mega-droog/stug.

Patrick, ik heb deze rijstemeel in almelo gehaald bij die winkel dat voorheen CTE was (ik ben de naam even kwijt), het koste 1,69 eurie de kilo. En ik was gisteravond nog in een andere winkel, daar hadden ze het ook (voor 2,50 euro's p/kg). Maar misschien is rijstemeel ook wel te verkrijgen in een supermarkt, of in zo'n Surinaams winkeltje. Tarwemeel is vast en zeker ook wel te krijgen in een supermarkt...


Nou, nogmaals bedankt voor de reacties!

Volgende week ga ik nog wat maken, en dan wordt de mix ook aangepast, hoe weet ik nog niet maar daar kom ik nog wel uit.

Met vriendelijke groet;

WouteR StegginK
Benny van de Werfhorst
Berichten: 4482
Lid geworden op: 19-10-2002 02:00
Locatie: Gelderland
Contacteer:

26-07-2003 17:56

Wouter,

De werking van Polentabloem en maismeel is
wel anders! Polentabloem neutraliseerd het
plakken en maismeel bind weer goed!
Polentabloem is een echt "manisje van alles",
het maakt te sterk klevende mixen, weer goed
rolbaar op de roltafel!

groetjes Benny
Gebruikersavatar
Wil Jeurninck
Berichten: 2261
Lid geworden op: 25-07-2002 02:00
Locatie: Baexem
Contacteer:

26-07-2003 19:33

Rijstemeel is nog wel degelijk te krijgen.
Hoeveel wil je heen 100,200,1000 kg geen enkel probleem :grin:

Benny heeft gelijk wat betreft de polenta en het maismeel.

Wat olie over de planken strijken met een kwastje doet wonderen,maar een scheut olie in je mix is beter.

Voedingswaarde van je mix Wouter,daar is niets mee,het is gewoon een goede mix.


Wil.
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

26-07-2003 21:44

Wouter,
ik zou naast het vogelvoer geen volkorenmeel gebruiken.
Teveel ballaststoffen (vezels) is niet echt goed voor een optimale spijsvertering, en die gaat nu toch al snel genoeg met deze temperaturen.

Bloem

Door het breken van tarwekorrels, zeven en malen ontstaan verschillende soorten bloem. De meest blanke bloem heet patentbloem. Deze bevat vrijwel geen zemelen of kiemdeeltjes.

Tarwemeel is wat grauwer van kleur en bevat een kleine hoeveelheid zemelen en kiemdeeltjes. Als alle zemelen en kiemdelen van de tarwe erbij zitten, spreekt men over volkorenmeel.
Bloem is een onmisbaar basisproduct in de keuken. Want bloem kunt u gebruikenvoor het (bij)binden van soepen en sauzen, als paneermiddel en als hoofdbestanddeel bij het bakken van brood, gebak en koekjes.
Goed afgesloten en bewaard op een droge, koele plaats kan bloem +/- 1 jaar goedblijven.

Sportieve groeten Henk
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

26-07-2003 22:39

Patrick,

Rijstemeel is minder bindend tijdens het verwerken, vaak word het deeg wat brokkelig of korrelig.

Tarwemeel neemt het vocht sneller en beter op en laat zich wat soepeler verwerken, het deeg voelt al snel wat minder plakkerig aan.

Tijdens het boilies koken komen de karakters aardig overeen, de aanwezige zetmelen verstijfselen waardoor een taaie harde boilie ontstaat, zover heeft je hengelsportwinkelier gelijk om tarwemeel mee te geven in plaats van...
De verwerkbaarheid en dosis verschilt nogal.

Rijstemeel haal ik bij de bakker op de hoek,
ook verkrijgbaar bij Bakkerijgrondstoffen handel en Horeca groothandel..

Sportieve groeten Henk
Cor Blokhof

27-07-2003 09:43

Wouter,

Ik zei dat van de voedingswaarde i.v.m de EAT. 50 ml olie gooit je vetpercentage nogal omhoog namelijk. De voedingswaarde zal voor de rest wel oké zijn denk ik.

Je mix gaat niet glibberen hoor van die olie alleen lekker glimmen en niet plakken :smile:

Tarwemeel Volkoren verkopen ze bij de AH € 0.95 per kg

Groeten,

Cor
Gebruikersavatar
Wouter Steggink
Berichten: 521
Lid geworden op: 02-10-2002 02:00
Locatie: TwentuH

27-07-2003 14:25

Heren, harstikke bedankt voor de reacties!!

Ik ga toch nog wel wat sleutelen aan de mix.
* beetje olie erbij (50ml op 30 eitjes??)
* polenta d'r in
* de helft (of alles) van de rijstemeel gaat vervangen worden door tarwemeel (of bloem, Henk??)

Ik weet wel dat ze wel door de karper geaccepteerd worden.
Afgelopen nacht 2 runs, en 1 twijfelachtig aanbeetje gehad. 1e keer lijnbreuk (voor t eerst in 3 jaar!!), 2e keer "mis"geslagen, 3e keer, schubkarper van 72cm bij 6kg.

En dit zonder voor te voeren, alleen +/- 15 boilietjes per hengel gevoerd. Op een andere soort (winkel)boilie, waarmee ik wel voorgevoerd heb, heb ik geen enkel teken van aanbeet gehad.... dit zegt mij wel genoeg....

Als ik van de week, of volgende week opnieuw ga draaien, dan zal ik de bevindingen omtrent het kleverig zijn van de mix en de verdere verwerkbaarheid wel even vermelden.

Nou, met vriendelijke, en vanmiddag bier gaan drinkende groet;

WouteR StegginK
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

27-07-2003 18:13

WouteR,
* de helft, en dan bloem, O K?

Zie al uit naar jouw bevindingen..

Sportieve groet'n Henk
Jan Van Mierlo
Berichten: 95
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Turnhout

28-07-2003 00:16

Het kan ook zijn dat onder het soyameel gewoon bloem gedaan is om de prijs te drukken. Ik heb het al verschillende keren meegemaakt, ik ben namelijk allergisch voor bloem en begin direct te niezen als ik ermee in contact kom. Ik weet dus direct wanneer er met soyabloem geknoeit is. Daardoor plakt je mix ook meer dan anders.Meer olie en mix en minder ei is dan de enige oplossing.
groeten,
Jan
Cor Blokhof

28-07-2003 10:47

Hallo,

Het verschil tussen bloem en meel is toch enkelt de korrelgrootte ?

Of vergis ik me nou ?

Groeten,

Cor
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

28-07-2003 15:53

Cor,

Je vergist je..

Witbrood en witte bolletjes worden gemaakt van Bloem, meestal Tarwebloem..

Bruinbrood en bruine bolletjes worden gemaakt van Tarwemeel, waar nog een gedeelte zemelen, kiemen en ietsje griezen in zitten.
Het meel word ook wel Gebuild (gezeefd) tarwemeel genoemd.

Volkorenbrood en bolletjes worden gemaakt van de gemalen Tarwekorrel waar alles nog in zit en nog niets is uitgezeefd.
Ongebuild dus.

Heeft dus niets te maken met korrelgrootte, wel met de inhoud van de soort.

Sportieve groeten Henk

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Henk ter Maat op 2003-07-28 15:54 ]</font>
patrick de GRoot
Berichten: 352
Lid geworden op: 31-10-2002 01:00
Locatie: leidschendam

29-07-2003 20:25

bedankt voor de tips wat betreft rijstemeel
ga mijn mix toch een keertje proberen met rijstemeel
ipv tarwemeel. ik gebruik trouwens wel dezelfde hoeveelheden.
mvg patje
Gebruikersavatar
Wouter Steggink
Berichten: 521
Lid geworden op: 02-10-2002 02:00
Locatie: TwentuH

03-08-2003 10:15

Nou, ik heb gisteravond nog even 60 eitjes weggetikt.

En de mix iets aangepast.

Ik heb gisteravond steeds met porties van 2kg droge mix (die ik nog had, recept staat bovenaan) gewerkt.
Per die 2 kg heb ik 400gr polentabloem en 150gr tarwebloem er bij in gedaan.
Ik heb het deeg ook wat minder soepel gemaakt. Dus per kg mix zijn er iets minder eieren ingegaan, hierdoor ging het worstenpersen wat lastiger.

Maar de mix plakte niet zoals eerst!!!
Dus het is was al een verbetering, alleen mijn ma had geen zonnebloemolie in huis, dus er is geen olie toegevoegd.

Nou, dat was het, vannacht ga ik testen of de vis deze ballen ook lust!

MVrGr;
WouteR StegginK
Gebruikersavatar
Wouter Steggink
Berichten: 521
Lid geworden op: 02-10-2002 02:00
Locatie: TwentuH

04-08-2003 10:58

Nou, het was een pokke nacht vanacht. Die boilies worden wel gepakt, ik had 4 aanbeten. Maar de man achter de hengel.... waardeloos.

De eerste kwam er probleemloos uit, de 2e zwom zich aardig vast en heb ik verspeeld, de 3e hing niet eens, en de vierde...... ik wil niet eens weten hoe groot ie was, dan begin ik waarschijnlijk spontaan te janken. Zo sterk was ie, ik had de slip niet kinderachtig afgesteld, en nog tokkelde die vis er moeiteloos doorheen... totdat ie losschoot. Helaas pindakaas, maar de boilies zijn goed!

Gegroet;

Wouter Steggink
jo wuyts
Berichten: 236
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00

04-08-2003 15:53

Wouter,

Probeer in't vervolg eens je slip iets minder vast af te stellen doordat jij harder trekt gaat die vis nog harder zwemmen denk daar maar eens aan...scheurt de haak iets minder sneller uit...
groeten Jo

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: jo wuyts op 2003-08-04 15:54 ]</font>
Gebruikersavatar
Wouter Steggink
Berichten: 521
Lid geworden op: 02-10-2002 02:00
Locatie: TwentuH

04-08-2003 17:24

Jo, je hebt helemaal gelijk, ik moet ze ook iets meer de ruimte geven. Maar ivm lelies heb ik de slip iewat te vast gedaan, maar eigenlijk hoeft dat misschien niet eens.
Morgennacht (hoop ik) gaat het beter!
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

11-08-2003 15:55

WouteR,
en now dan,
wilt ze die dinge nog steeds vrett'n??

Sportieve groet'n Henk
Gebruikersavatar
Wouter Steggink
Berichten: 521
Lid geworden op: 02-10-2002 02:00
Locatie: TwentuH

12-08-2003 09:14

Neuh, dat nig,

ze hebben er geen zin meer aan!

Het aantal aanbeten is gedaald tot het vriespunt! Dit is (geloof ik) in direct verband te brengen met de alsmaar stijgende water temperatuur.



<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Wouter Steggink op 2003-08-12 09:15 ]</font>
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

12-08-2003 11:08

WouteR,
wanneer je bovenstaand receppie gebruikt dan zou je het pecentage vismeel met 10% kunnen minderen, daarnaast weer 5% druivesuiker en 5% aardappelmeel kunnen toevoegen.
Geen of zo weinig mogelijk olie gebruiken.
Met opzet kunnen!?snappie.

Na een paar voerdagen gaan ze weer als de brandweer, ook bij hogere watertemps..

Sportieve groeten Henk