Geur en kleur door de boilies


Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

18-10-2016 12:39

Martijn,

Mocht je op mijn woorden reageren?! Dan zeg ik; Nee hoor. Ik schrijf namelijk niet; Eerst het een, dan het ander. Er staat zowel positief als negatief.

En mocht je op Arno reageren? Gebruik dan a.u.b. een quote. Scheelt mij een reactie :wink:.

..Er zal veelal eerst een positieve prikkel zijn - al is het nieuwsgierigheid van de vis - voor de negatieve prikkel - de haak in de lip of andere gehaakte vis, etc. - volgt. Gaat op voor elk type voerplek, voertaktiek, aas, aasformaat. De ene vis is daarin 'dommer' dan de andere...

Het volgende betreffende het filmpje;

- Zulke compacte plekjes dragen op den duur sowieso het gemakkelijkst bij aan gestrest gedrag. Zeker wanneer deze plekjes ook telkens op dezelfde onderwaterstek te vinden zijn.

- Het gestrekt wegleggen van de onderlijn beperkt inhaking vanaf de gestrekte kant en zorgt voor vreemd gedrag van het aasje (..nooit begrepen, en gaat ook niet gebeuren!).

- Klein aas voeren - mais, hennep en halve boilies - en een stuk grotere snowman vissen is niet het meest slimme plan. Zeker niet wanneer het aas geen echte dwarrelaar is. Lichtgewicht aas wat zo naar binnen floept hoeft naar mijn mening dan ook niet contrasterend van kleur te zijn. Het mag net zo goed een enkele maiskorrel tussen maiskorrels en verder groter aas, zoals tijgers, en hele en halve boilies, zijn.

Een fluo aasje - eigenlijk elk andersoortig aas dan waarmee (voor)gevoerd is - is wat mij betreft dan ook een toegepaste noodgreep omdat je haast hebt/kort aan de waterkant zit en/of verkeerd (aan)gevoerd hebt, waardoor je juist wat opvallends/anders moet gebruiken om de vis over te halen. Een fluo pop-up is trouwens twee maal anders dan het omringende aas, want het staat hoger en is gekleurd. Ook dit filmpje geeft naar mijn idee weer vooral aan dat karper er desondanks nog intrapt. En ja; Daarover zullen de meningen verschillen. Dat geeft naar mijn idee alleen maar aan dat die fluo vissers... :lol: (ieder z'n meug).

PS; Het is lastig om gedrag van karper te filmen op een ruimere stek met ruim verspreide aasjes, dus moeten ze wel een krap plekje maken. Maar hang dan toch eens een keer ter vergelijking die enkele korrel - evt. met een mini stukje foam - aan een kort soepel rigje met een maatje 8 of 10, en vis met aangepast materiaal. Persoonlijk zie ik dus geen nut tot het gebruik van contrasterend haakaas dan waarmee ik voer. Tenzij ik instant vissend het aanvoeren (wat) verkloot...

Da's tijd voor een noodgreep :wink: .
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
Gebruikersavatar
Jan Kasteelen
Berichten: 654
Lid geworden op: 08-05-2007 12:24
Locatie: Gouda

18-10-2016 16:44

Een opvallend aas is meestal snel uitgevist. Klein onopvallend aas meestal niet.
Dat is tenminste mijn ervaring.
In het pre-boilietijdperk was trouvit deeg een tijdje zeer hot en in een maagdelijk water kon je er goed mee scoren. Toen het uitgevist raakte deed je er een schep kerrie door - ook toen al - en het aas kreeg weer een tweede leven. Uiteindelijk ging je dingen verzinnen als iets uitgevist raakte.
Zo kneedde ik eens wat slierten spaghetti door een deegbal trouvit, waardoor het aas op een prehistorisch monster leek. Met het ingooien kreeg ik geen tijd om de lijn strak te draaien, zo snel werd het aas gepakt. Maar na een aantal vangsten was ook deze nieuwigheid eraf en moest er weer iets nieuws verzonnen worden. ( Toch denk ik er aan om een boilie met bijvoorbeeld elastiekjes erin tot eenzelfde monster om te toveren. In het filmpje werd zoiets al met veren gedaan).
De blikmaïs boom was ook zoiets. Een zeer opvallend aas waar instant zeer goed mee te scoren viel. Maar toen iedereen er mee ging vissen en vooral voeren, zag je steeds vaker boeggolven op plekken met veel maïs. Een rood kleurtje en een aardbei smaakje deed het aas weer opleven, maar ook dat was weer snel uitgevist.
Tegenwoordig vis ik vaak met neutrale kleine boilies. Licht grijs van kleur, dat ze op uitgewasemde aasjes lijken. Boilies met katapult of werppijp goed verspreiden, dus geen geconcentreerde voerplekken. En Tegenwoordig kan een enkel maïspitje aan de hair - zonder verder ook maar iets bij te voeren - voor verrassende resultaten zorgen.
martijn van den Haak
Berichten: 202
Lid geworden op: 11-08-2006 09:34

18-10-2016 17:02

Marco, op jou. Jij was de laatste.

Met andersom bedoel ik dat jan en alleman juist niet met paars hebben gevist. Maar met geel/ roze.
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

19-10-2016 00:57

Lees nou even wat er staat...
Marco Mostert schreef:Zeer waarschijnlijk tot paars door Jan en alleman gebruikt wordt.
ik schrijf toch niet dat het al een feit is :-?
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
martijn van den Haak
Berichten: 202
Lid geworden op: 11-08-2006 09:34

19-10-2016 20:14

:D , true. Maar ook dan: andersom.
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

20-10-2016 11:43

...en weg is 'ie.
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).