Originals


Plaats reactie
Hilco Meijer
Berichten: 1476
Lid geworden op: 17-11-2009 22:25

23-11-2016 02:58

Gaat me ook om het forum, ik heb er nou eenmaal een zwak voor, omdat het niet altijd prietpraat is en er nog steeds zo nu en dan een interessant topic voorbij komt.
Oké, het is niet meer wat het geweest is, maar dat ligt vooral aan de inbreng. De echt goede en bekende vissers, hebben vaak ook zakelijke belangen in het wereldje en doen dus niet meer mee. Geheimhouding en zo.

Natuurlijk laten vissen het mindere spul (zoals jij het noemt) niet liggen. Wat doet een vis?
Die stelt aan de hand van het aanbod, zijn optimale dieet samen, voor wat betreft de nutriënten en de energievoorziening. Daarnaast speelt de smaak van het aas (en waarschijnlijk ook de verteerbaarheid daarvan) een belangrijke rol.
Komt er op neer, vissen weten precies wat en hoeveel van iets ze moeten eten en vinden ze het ook nog eens erg lekker en je bent mogelijk een man in bonus.

Zelfselectie is het toverwoord.
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

23-11-2016 15:02

Hilco, ik schreef
'mindere spul'
Aanhalingstekens lezen :wink: !
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
Hilco Meijer
Berichten: 1476
Lid geworden op: 17-11-2009 22:25

24-11-2016 02:17

Jij snapt het misschien.

Een deel is o.a. ook nog een beetje ouderwets rekenen.
Beest is tenslotte liever lui dan moe.
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

25-11-2016 08:55

Hilco Meijer schreef:Komt er op neer, vissen weten precies wat en hoeveel van iets ze moeten eten en vinden ze het ook nog eens erg lekker en je bent mogelijk een man in bonus.

Zelfselectie is het toverwoord.


Bullshit, helaas een keer vroeger met Engelsen mee gemaakt op een put, storten van rauwe pinda's, hele balen gingen erin, gasten vingen zich kapot, echter binnen een maand tijd was het halve bestand ook kapot. Vis heeft geen flauw benul Hilco !
Harm Rademakers
Berichten: 1808
Lid geworden op: 19-03-2012 19:34

25-11-2016 09:55

Zomaar een leuke ervaring uit mijn visserij.

Vorig jaar in de zomer naar de zandput, iets te warm langs de rivier, drukte, muggen, voorjaar zeer genoten dus dan niet door blijven modderen want dat haalt niets uit en is zonde beter dat goed gevoel vast blijven houden.

Daar 'vroeger' veel gevist was de 1e zandput waar we aan de gang gingen en niet onverdienstelijk maar ook niet je van het, een gemiddelde vanger denk ik.

Kan niet meer op een stretcher langs zo'n put liggen, als je bevers gewend bent die je rodpod zowat omver lopen.......
Ben wel visser en denk graag out of the box en niet out of the bag.
Met andere woorden bijna al die 'grandioze' uitvindingen om een kerpel te strikken zijn niet aan mij besteed.
Dat maakt mij ook Original natuurlijk en legt me geen windeieren.
Typische zandput, een redelijk bestand gemiddeld iets hoger dan andere putten in de omgeving maar blanken voert toch wel de boventoon voor de tentbezitters, probleem is niet dat ze geen beet krijgen maar dat ze ze er niet uit krijgen, zijn ook wat veredelde braadvisjes uitgezet daar maken ze nog wel een kans op.
Dicht tegen de takken aan de overkant op 200m zorgt voor aanbeten, verzilveren is een 2e maar gelukkig vissen ze veilig, heeft Bartje van de Fauna ook geluk ze komen er regelmatig nieuwe 'veilige' systeempjes halen........

Aangezien de meeste om 6 uur 's avonds aankomen (echt nachtwater) :lol: :lol: :lol: ga ik gewoon om 9 uur 's ochtends :wink:
Snorkelspullen in de tas, oud ijsbakje met wat steenloodjes en ander klein materiaal, hengeltje met net en lange banksticks rond m'n nek, onthaakmat tussen de benen en emmer tijgers en hennep ook, op de scootert dus 8)
Een hekel aan rondlopen met spullen vooral in de zomer en een nog grotere hekel om in een hete auto te stappen :P
Stekhoppen wordt er ook wat makkelijker door.

Daar aangekomen, altijd eerst naar de windkant en had ze weer zo gevonden 8)
Omgevallen boom, er wordt op afstand naar gevist duidelijk te zien aan de 'slingers' in de takken :cry: die eerst dus verwijderd, loodjes in de zak natuurlijk die kan ik nog weleens gebruiken, net als dat veilige systeempje....
Die vissen keken het allemaal maar gewoon aan op een afstandje, erg interessant natuurlijk en af en toe komt er dus ene wat dichterbij kijken.
Even wat riet omgebogen met een elastiek om de hengel te positioneren, een paar stengels die echt in de weg stonden onder water afgesneden.
Lange banksticks waren hard nodig ook, stond tot over m'n middel in het water langs de hengel, rechts dan links tot de schouders, zandput hé dat loopt hard af.

Pot incl. deksel met voer mee, kijken of ik ze aan het azen kan krijgen, dat werd wel gewaardeerd.
Meteen de hengel maar optuigen dus.
Lijn uitzwemmen tot tegen de takken op een schoon stukje, steen lood begraven rigje maskeren net als de leader en gauw terug.
Iets strak draaien, shit lijn blijft ergens achter steken nog even stukje terug dus om los te maken.
Lijn tussen de vingers, haal hem los van de rietstengel en voel een ruk :o
Juuuuu hier komen jij ik mag je niks geven, gelukkig waren m'n handjes nog niet zo week en van die te dikke grove zeer zichtbare ontzettend opvallende veels te goedkope dat niks kan zijn 45/00 zeelijn snijdt zomaar niet in de vingers.
Al flipperend op m'n rug naar de hengel, van de steun gegrist strak gedraaid en het drillen kon beginnen.
Slip stond op standje rivier, als ze daar lijn willen hebben pakken ze het toch wel :wink: , op dat putje dan weer niet en voordat ie het goed en wel in de gaten had lag ie in het ondiepe spetteren, sorry net vergeten op te tuigen.....
Met z'n 31 pond toch een mooi begin, het zouden er 3 worden die eerste middag...... :lol: :lol: :lol:

In 1,5 week tijd toch heel wat leuke momenten meegemaakt daar en zeer veel geleerd, die vissen ook trouwens het dressuur gaat echt hard hoor!!!!!!
Wat 'karpercracks' ook ene van Fox hebben me wel bezig gezien maar zagen me gelukkig niet aan als concurrent maar eerder als dorpsgek of puttemaf, om 8 uur in de avond naar huis moe maar voldaan.
Kom de mannen met de mega wheel barrels tegen, ze konden er niet eens overheen kijken :roll:
Wij gebruikten daar vroegahh gewoon een winkelwagentje, kun je voor 50ct niet laten staan toch :oops: :oops:
Slaap lekker mannen, dat doe ik ook in m'n eigen bedje.

Originaliteit komt niet uit een zakje, vertrouwen ook niet ik heb 2 rigjes verbruikt.
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

25-11-2016 10:06

Jij snapt het misschien.
...

Ben eens met wat Rik zegt. Ik schreef wat postings terug dan ook dat het vooral een ? wordt wanneer de vis van alles aan aassoorten doorelkaar heen tegenkomt. Het zijn opportunisten. Heb je van groter water een stek of stuk in handen waar de vis flink aanwezig is en alleen jij je best doet - lees; voorvoeren (hoeft niet veel te zijn) - met een 'goed' aasje, dan kan het verschil misschien wel blijken in beter/langer vis vangen en/of meerdere terug vangsten (alsof je daar blij van moet worden). Maar dan nog zijn er teveel ervaringen met het langer vast houden of terug laten komen van vis op de juiste plaats via een paar emmertjes voor geweekte tot (licht) gekookte mais per week (nee, niet dag na dag na dag alles vol plempen...).

Kies ik voor een aasje (bol, maar ook zoiets als een kekererwt) dan zijn triggers zijn wat mij betreft belangrijk. Net zo als het achterwege laten ervan dat kan zijn. En doe je inhoudelijk bij een boilie, met de gebruikte ingrediënten, de vis er ook een beetje een plezier mee - ik wil ze niet vol voeren met een berg vismeel en/of olie in m'n bollen - dan is dat in mijn ogen meegenomen...

Maar niet meer. Daarvoor heb ik zelf ook teveel vis op partikels gevangen.
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
Hilco Meijer
Berichten: 1476
Lid geworden op: 17-11-2009 22:25

26-11-2016 02:00

Rik, die Engelsen hadden lang vakantie zeker.

Voer je rauwe pindas, daar kan een karper maar een heel klein deel van verteren. Hetzelfde geldt bijvoorbeeld voor ongekookte particles. Van gekookte particles (b.v. tarwe) kan een vis ongeveer maximaal 70 procent verteren, is gewoon bekend uit de literatuur.
Dat een vis er voor een korte periode helemaal los op kan gaan is een ander verhaal. Zoals je zei, het was een put en als er een (te) groot bestand op zit gaan die beesten wel los natuurlijk!
Denk overigens, dat je dat tegenwoordig op de meeste putten niet meer lukt.

Zijn karpers opportunisten? Van nature wel natuurlijk, maar op drukbeviste afgesloten wateren (b.v. circuitwateren) valt er genoeg te kiezen en stelt ie aan de hand van het aanbod zijn optimale menu samen. Waarom? Omdat ie het nou eenmaal kan en de vis er een voorkeur voor heeft. In de natuur draait alles om zo efficiënt mogelijk met je voedselbronnen om te gaan, qua energiebehoefte en nutriëntenbehoefte.
Ik voer zelf bijna nooit voor, omdat ik meestal op een vrij klein stadswater vis (ik vis alleen nog maar voor het leuke), maar na elke sessie gooi ik wel alle bollen die ik over hou in het water. Zijn er helemaal niet zoveel, misschien zo’n honderd, maar aangezien ik bijna elke avond vis (voorjaar t/m de herfst) kent een groot deel van het bestand natuurlijk mijn bol.
Wat blijkt dan uit de praktijk? Twee keer raden. Waarom? Omdat alles er in zit in een goede verhouding. En de plaats waar je dan vist, maakt geen ruk uit! Dat is nou juist de truc en ook het leuke natuurlijk.
Vis je op een wat groter water, heeft (verspreid) voorvoeren wel degelijk zin, maar dan gaat het niet om vertrouwen, of wat dan ook, maar om herkenning. De vissen kennen op een bepaald moment jouw bol, is die echt goed en je vist de rest naar huis.

Volgens Rik, heeft de vis geen flauw benul, ik weet wel beter natuurlijk en ik kan het ook aantonen.
Gebruikersavatar
bert kamp
Berichten: 2343
Lid geworden op: 01-10-2002 02:00
Locatie: almelo

26-11-2016 02:54

Gaat dat alleen op voor karper Hilco of bijvoorbeeld ook voor kippen.
Dat het voor mensen voor het grootste deel niet opgaat weten we al natuurlijk, en ik kan dat aantonen :wink:
Hilco Meijer
Berichten: 1476
Lid geworden op: 17-11-2009 22:25

26-11-2016 03:24

Bert the man, als ik nog ooit eens met iemand wil vissen ben jij het.

Geldt voor kippen, ratten en de hele santenkraam.

Wij mensen hebben het natuurlijk ook nog wel, eet zelf al meerdere weken mijn brood alleen nog maar met jam, heb ik in jaren niet gedaan. Verandering van spijs doet eten? Dat is het m.i. niet.
Glucose is de vraag?
Wie het weet, mag het zeggen.
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

26-11-2016 08:46

Die Engelsen hebben er toen 4 weken gezeten vanuit een camper Hilco, je denkt dat ik uit me nek zwam ?


ik blijf erbij dat iets onnatuurlijks zoals vissers aas, en alles wat niet thuis hoort in het water, de vis niet kan berekenen als zijnde veilig, als zijnde welke voedings stoffen hij tot zich neemt. Herkenning is heel iets anders dan weten welke voedingsstoffen hij tot zich neemt. Hoe verklaar je anders een sterfte geval door pinda's op een water.... niet omdat ze weten welke voedingsstoffen ze tot zich nemen.
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

26-11-2016 10:15

Natuurlijk laten vissen het mindere spul (zoals jij het noemt) niet liggen. Wat doet een vis?
Die stelt aan de hand van het aanbod, zijn optimale dieet samen, voor wat betreft de nutriënten en de energievoorziening. Daarnaast speelt de smaak van het aas (en waarschijnlijk ook de verteerbaarheid daarvan) een belangrijke rol.
Komt er op neer, vissen weten precies wat en hoeveel van iets ze moeten eten en vinden ze het ook nog eens erg lekker en je bent mogelijk een man in bonus.


Klopt, karpers kunnen net als mensen lezen en beoordelen wat er op verpakkingen staat.

Hoe komt het dat veel karpers last hebben van obesitas? Antwoord die kunnen niet lezen.

Groetjes van een lachende Peter
Gebruikersavatar
bert kamp
Berichten: 2343
Lid geworden op: 01-10-2002 02:00
Locatie: almelo

26-11-2016 12:56

Hilco, ik vroeg dat vanwege
maar op drukbeviste afgesloten wateren (b.v. circuitwateren) valt er genoeg te kiezen en stelt ie aan de hand van het aanbod zijn optimale menu samen

Ik heb zelf kippen en die gaf ik in het begin

Afbeelding
Samenstelling:

tarwe, dari rood, maisgrutten, sojaschroot geschild getoast, erwtenbreuk, maisgrutten lp, raapzaadschroot, maisglutenvoer, kalksteentjes, spinaziezaad, tarwevlokken, schelpengrit, wortelkorrels, millet geel, zonnepit zwart, kardizaad, haver gepeld, dari wit, millet rood, gedroogde vlokreeftjes (gammarus), koolzaad, lijnzaad, boekweit, softacid, biergist, lecithine

Ik heb een trap bak waar 12,5kg in gaat dus voer in overvloed en je kunt aan de samenstelling zien dat er zat te kiezen valt. Echter, zelf een optimaal menu samenstellen is er niet bij. De kippen halen er eerst uit wat ze het lekkerste vinden, de vlokreeftjes. In een paar dagen smeten ze de hele bak leeg totdat de kreeftjes op waren en daarna begonnen ze pas aan de rest. Als laatste bleven de groente pellets over, die lusten ze niet. Ik kan dat spul alleen voeren als ik elke dag een afgepaste hoeveelheid voer, dat eten ze dan op en zodoende krijgen ze een 'optimaal' menu binnen.

Conclusie, als een beest(dus ook mensen maar niet allemaal) de kans krijgt eet hij wat hij het lekkerste vindt.
Dus juist op die drukbeviste afgesloten wateren moet je uitvinden wat ze het lekkerste vinden, als je tenminste vangen wil.
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

26-11-2016 14:35

Zijn karpers opportunisten? Van nature wel natuurlijk, maar op drukbeviste afgesloten wateren (b.v. circuitwateren) valt er genoeg te kiezen en stelt ie aan de hand van het aanbod zijn optimale menu samen. Waarom? Omdat ie het nou eenmaal kan en de vis er een voorkeur voor heeft.
Wat blijkt dan uit de praktijk? Twee keer raden. Waarom? Omdat alles er in zit in een goede verhouding. En de plaats waar je dan vist, maakt geen ruk uit! Dat is nou juist de truc en ook het leuke natuurlijk.

Nou Hilco (en ik noem je bewust geen Luc).., dus ik het putje rond voeren met gemiddeld nog geen kilo per dag - echter niet dagelijks - met een hele leuke thuisvlijt bol/brok. En ik overal vissen en tijdens de 4 a 6 weken vordering ook - de korte keren dat ik er zat, en waar ik dan ook zat - sneller en beter vangen.., maar vervolgens andere aanwezige ook sneller en beter vangen!?

Nee, niet zo gemakkelijk als ik deed, maar wel gewoon met tijgers, een nash bol etc., waar dus niet mee gevoerd werd. Mooi man, die theorie dat een vis weet wat ie vreet...

A) Ze worden aangezet om meer te scharrelen dan normaal omdat er nu eenmaal zeer frequent voer te vinden is. En dan gaat wat anders ook mee naar binnen!

B) Als ze toch zo goed weten wat ze vreten, dan hadden ze op die put van Rik - na eerder gekookte pinda's gegeten te hebben, want dat hebben ze overal al wel - ook geweten dat ze ditmaal niet gekookt waren.

C) ..En dan zou karper ook precies weten dat ze op die dikke trutputten makkelijk onderhevig zijn aan vetzucht en leververvetting! Maar wat doen ze met vet aas.., hmmmmm.

D) Dan hebben we ook nog eens het Luc verhaal - wat jij verkeerd interpreteert - van Ldb en consorten en hun grote basis mix birdfoodbol met wat extra ei-albumine op KK 7-8. Destijds helemaal niets bijzonders die bol.., maar het niet eerder toegepaste concept van groot aas verspreidt voeren was dat wel!!!

Des te groter, des te gulziger het zwijn, en des te meer kans dat deze vlot 'geschoten' wordt :wink: .

Hilco, ga alsjeblieft eens direct naar bed na je late dienst, i.p.v. dit topic aan de gang te houden. Dan komt je brein misschien wat meer aan rust toe en valt er meer logisch te beredeneren en te accepteren dat er simpelweg een berg op partikels gevangen is/wordt en anders doen eerder key is. Je doet me, in je verwarring, helaas denken aan volk dat hun vangst bijvoorbeeld toewijst aan een vismeelbol, terwijl die slechts met een handje vol soortgenoten op een bed hennep werd aangeboden...

Da's vangen ondanks, niet dankzij.
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
Gebruikersavatar
James warner
Berichten: 1241
Lid geworden op: 23-09-2009 20:08
Locatie: Zuid West Nederland

26-11-2016 16:23

Een karper zal waarschijnlijk niet letterlijk weten welke voedingsstoffen hij nodig heeft maar Hilco verteld zeker geen onzin. Karper heeft bijvoorbeeld lysine nodig om zijn vertering in gang te zetten, zeker in het voorjaar. En de schubbemans weet voedsel wat veel lysine bevat heel goed te selecteren. Zo is het met meer aminozuren het geval. De slimme thuisdraaier en een enkele aasboer maken daar graag gebruik van.
ONDER WELK SCHRIFT????

Hey babe, wanna come over to myspace and twitter my yahoo till I google all over your facebook?
Hilco Meijer
Berichten: 1476
Lid geworden op: 17-11-2009 22:25

26-11-2016 16:29

James, dat weet ie waarschijnlijk wel, omdat zelfselectie onderzoek, dat ook laat zien.

Bert, jouw conclusie hoeft dus niet de juiste te zijn. Wat zit er veel in gammarus?
Eiwitten. Dus ik zou kunnen concluderen, dat de kippen in de eerste plaats voor de voedingswaarde gaan. Eiwitten, of eigenlijk kan ik beter zeggen aminozuren, zijn voor dieren van levensbelang. Dus wat de kippen doen is puur zelfselectie.
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

26-11-2016 17:05

ABC twentekanaal jaren 90....... veke kilos droge mais werden daar per dag gemorst in het kanaal. Moet ik nog uitleggen dat dit een zeer goede stek was?
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

26-11-2016 17:18

Graantjes meepikken is niet alleen aan kippen gegeven :wink: .

James, tussen selecteren en andere zaken compleet negeren ligt een aardig grijs gebied. Vandaar dat ik als tegenhanger de vangsten op partikels aanhaal (..ja, waarneming van vrijgekomen zetmeel). En wat te denken van een eenvoudige (basismix) bol overgoten met wat producten als visolie, salminol, CSL o.i.d.. Het beestje detecteert het één en krijgt inhoudelijk wat anders. Verwarring als tactiek!?

Visjes en vissers zijn de weg kwijt.

(PS: Zoals menig bollen draaier weet - en rustig mag vergeten - is lysine te vinden in o.a. ei en sojameel. Want er zijn waarschijnlijk maar weinig bollen waar niet één van beide in verwerkt is...)
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

26-11-2016 21:20

De mengvoederfabriek CHV in Veghel aan de Zuid-Willemsvaart was ook in het voorjaar in vroeger jaren een topstek. 20 kg vissen kwamen er toen al niet voor niets uit. Crap, crap en nog eens crap voedsel werd er gelost.

'De Stofkei' scheet hele grote kiezels uit en een lap stof, dat zie ons mensen niet gauw doen!!

Een karper is gewoon een veelvraat en op de juiste plek maakt een ieder veel kans.
De man achter de stokken bepaalt echter hoeveel.

met vragende groet

HPE


https://www.youtube.com/watch?v=HlForQ_3cUU
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

26-11-2016 22:20

Vette pinda's in hartje winter... KILLER AAS!
maar verteren doet het slecht.... niet meer als een handpalm is voldoende :D ps : wel koken eerst :)
Hilco Meijer
Berichten: 1476
Lid geworden op: 17-11-2009 22:25

27-11-2016 02:42

De laatste decade wordt er heel veel onderzoek gedaan aan zelfselectie van vissen.
Wat is zelfselectie van vissen? Simpel gezegd, vissen stellen aan de hand van de beschikbare voedselbronnen, een zo optimaal mogelijk dieet samen.

Thus, fish have evolved from an extraordinary diversity of means and challenges, acquiring mechanisms of intake regulation, such as the perception of the energetic content of a particular food, the ability to sense nutrients and the existence of ‘‘specific hunger’’ to regulate the intake of specific nutrients. Some authors prefer the term ‘‘nutritional wisdom,’’ for the ability of fish to regulate nutrient intake.

Dat vissen het inderdaad kunnen, wordt keer op keer aangetoond in onderzoek.

The basic mechanism proposed to control the intake of protein in fish is likely to be similar to that described in mammals, where protein can be detected by gastrointestinal receptors during the digestion and where amino acids can be detected in the liver after being absorbed. These receptors would originate signals (neural and hormonal activity), informing brain centers about the nutritional properties of food and thus modifying feeding behavior. With this information, animals learn to associate eating too much or too little of a particular nutrient with its metabolic consequences, called ‘‘nutritional reward,’’ at post-ingestive and post-absorptive levels. There is compelling evidence that dietary selection by fish is based only on postingestive signals.
The results support the observations made using self-feeders; that is, fish are able to select a diet according to their nutritional needs.

Geldt niet alleen voor de macronutriënten en de energiewaarde, maar ook voor de micronutriënten.

Dietary selection is a powerful tool to research preferences for micronutrients, such as vitamins, minerals, essential amino acids, or food additives.
These results further support the working hypothesis that fish possess ‘‘nutritional wisdom,’’ so they avoid a protein-imbalanced diet and choose a diet containing essential amino acids that best match their nutritional requirements.


Werkt het in de praktijk ook zo? Natuurlijk, zo zit dat beest nou eenmaal in elkaar.

De meeste begrijpen me denk ik verkeerd, ik beweer nergens dat je met b.v. met particles, or whatever geen vissen kunt vangen. Overal zit wel wat in, waar een vis iets mee kan, b.v. eiwit, vet, koolhydraten, bepaalde vitamines, mineralen, sporenelementen, of aminozuren.

Vissen scharrelen trouwens de hele dag, net als b.v. die soepeenden.
Ik kan natuurlijk niet beoordelen of dat pindaverhaal op waarheid berust, zo ja, dan zou het om aflatoxine kunnen gaan, is trouwens een stof die hittebestendig is. Kan natuurlijk ook gewoon zo zijn, dat het helemaal niet aan de pinda,s lag en er een verkeerde conclusie wordt getrokken. Doen mensen wel vaker.
Vetzucht en leververvetting, ook zoiets, weet je iets van het metabolisme van vissen, dan kijk je toch wat anders tegen de materie aan. Wat doet een vis bij een overschot aan koolhydraten en eiwitten? Die slaat ie op als vet, ergo misschien is dat verhaal wel gewoon flauwekul.

Ik heb nooit late dienst, maar ben gewoon een nachtbraker en dan is mijn brein op zijn top!
Eerlijk gezegd kan ik er ook niet zonder, brain stimulation zeg maar, oftewel prikkels!
Is nou eenmaal wie ik ben en ja het heeft ook zeker nadelen.

Daarnaast, weet ik precies waarover ik het heb, goed aas is een totaalplaatje. Je kunt bijna overal karpers op vangen, maar vis je met een hnv bol, gemaakt aan de hand van de nieuwste inzichten en je zal m.i. altijd een voordeel hebben t.o.v. de rest.
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

27-11-2016 10:53

Vetzucht en leververvetting, ook zoiets, weet je iets van het metabolisme van vissen, dan kijk je toch wat anders tegen de materie aan. Wat doet een vis bij een overschot aan koolhydraten en eiwitten? Die slaat ie op als vet, ergo misschien is dat verhaal wel gewoon flauwekul.
Doet een mens ook hoor.., elk overschot aan intake. En ja, 't is gelul dat vette vis vooral van de visboer komt. Overbevoerde putjes met een niet te groot bestand leveren namelijk het grootste groot deel aan vette vis. Dat bewijzen de gretig bekeken plaatjes wel :wink: .

maar vis je met een hnv bol, gemaakt aan de hand van de nieuwste inzichten en je zal m.i. altijd een voordeel hebben t.o.v. de rest.
Tenzij je de vis niet snel wilt verzadigen en via wat meer aasjes (niet per definitie een berg hoor!!!) - die 'ie liefst ook nog eens snel uitpoept - de vis meer vertrouwen wilt geven om goed op het aas te komen Fred...

Voer jij je handje bollen dan maar.., bereik je die enkele vis. Jippie. Dan is een 'compromisbol' met wat vloeibare triggers (extra na triggeren is een optie) in mijn ogen een beter uitgangspunt om m'n vriezer en visbuikjes mee te vullen :wink: .

Maar allez,
Originals
is 't topic al een tijdje niet meer.
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
Hilco Meijer
Berichten: 1476
Lid geworden op: 17-11-2009 22:25

28-11-2016 00:33

Ik bedoel hnv niet op de manier van Fred hoor, dat soort theorieën zijn al lang achterhaald.
Je moet het meer zien als een compleet visvoer i.p.v. aas, wat dat in principe niet is.
Ik kijk wel altijd naar de hoeveelheid ruwe celstof en de verteerbaarheid van de verschillende ingrediënten in mijn mix, maar dat is niet mijn eerste prioriteit. Als ik wil kan ik er altijd nog een handje zemelen door gooien.
Macronutriënten ongeveer: 20 - 25, 15 – 20 en plusminus 50. Mogelijk zou je de tweede zelfs nog moeten verhogen i.v.m. de energiewaarde. Verder het liefst een zo compleet mogelijk aminozuurpatroon en voldoende vitamines, mineralen en sporenelementen.
Hoe bereik je dat? Heel simpel, door als basis b.v. een goede birdfood te gebruiken, maar dan wel in een dosering van minimaal 50 procent. Beetje terug naar vroeger zeg maar.
Daar komt dan nog bij de attractie, oftewel de smaak. We weten tegenwoordig welke stoffen attractie hebben voor vissen en ook waar die stoffen in zitten. De aasbedrijven hebben denk ik die kennis niet. Ik gebruik zelf zo’n zeven producten, waarvan ik verschillende blends maak, die in mijn optiek het beste bij een bepaalde mix passen. Is natuurlijk gedeeltelijk natte vingerwerk, maar omdat het allemaal natuurlijke producten zijn, kan je die niet over doseren.
Gebruik ook vrij hoge doseringen van zo’n 75 ml. – 100 m.l. per kilo droge mix. Die producten hebben namelijk ook veel voedingswaarde Wat zit er in die natuurlijke producten? In de eerste plaats vrije aminozuren, m.i. karper trigger nummer één, verder inosine, betaïne, nucleotiden (zit b.v. ook in gistextract) en organische zuren (b.v. melkzuur). Allemaal stoffen met bewezen attractie voor vissen. Waarom een blend? Wat blijkt uit onderzoek, mengsels werken het best en versterken vaak elkaars werking.
Mijn manier van aas maken is dus helemaal niet zo ingewikkeld, het aas is gewoon een min of meer compleet visvoer, met een hoge energiewaarde en veel attractie (smaak).
Na een paar dagen, weet een vis wat er in je aas zit (doordat ie het kan) en ……

Eigenlijk zou ik bovenstaande helemaal niet moeten plaatsen, er zijn altijd weer een aantal mensen die proberen mij onderuit te halen (vanwege oud zeer), terwijl ze zelf van toeten nog blazen weten.

Wie het laatst lacht?
Gebruikersavatar
bert kamp
Berichten: 2343
Lid geworden op: 01-10-2002 02:00
Locatie: almelo

28-11-2016 01:27

Hilco, volgens google komt 1 van jouw quotes uit Biology of European Sea Bass. Je kunt een vis die puur afhankelijk is van natuurlijk voedsel niet vergelijken met een karper die ook kan kiezen uit allerlei dingen die wij in het water pleuren. Al helemaal niet als er ook nog kort of lang mee wordt voorgevoerd.
Hilco Meijer
Berichten: 1476
Lid geworden op: 17-11-2009 22:25

28-11-2016 03:33

Bert, ik ben moe en wil naar bed.

Gaat juist niet om wat een vis in natuurlijke omstandigheden doet.
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

28-11-2016 08:43

Ik ben van mening, en daar blijf ik bij, dat smaak de allerbelangrijkste factor is in een boilie, het moet echt verdomd verslavend en lekker zijn voor een vis, en dan maak je verschil. De vis heeft ons aas niet nodig, de natuur voorziet haar in alle facetten, plus dat het nog eens veilig is ook, en er nooit een haak aan vast zit.

Wij visten vroeger met een zeer smaakvol aasje, die we draaiden met 6 man. Iedereen deed zijn eigen ding, maar we visten wel allemaal op hetzelfde bos water. Na elke sessie ging er nog even een pondje in met de boiliepijp. We hielden elkaar op de hoogte waar er voer lag, en of er iemand ging vissen. Zo op die manier, merkten we echt dat we potten gingen breken, we vinger echt beter dan anderen, en meerdere malen mee gemaakt dat met een andere bol, gewoon in het midden van het water, dat deze niet gepakt werd.

Maar..... er was ook een gozer daar, die viste echt iedereen zoek, voerde met maples, 10 kilo met een schep en rondlopende overal wat voer, die gozer brak echt potten, en pakte echt aantallen waar niemand wat van begreep, dat heeft hij bijna het hele seizoen volgehouden tot hij alle top vissen eraf had gepakt, een paar jaar later vertelde hij me pas dat hij met maples voerde gemengd met wat druivensuiker. Nu mag je mij vertellen wat er nu zo bijzonder is aan maples.... behalve dat er geen hond mee vist :)