Tijd van het jaar


Plaats reactie
Vincent Graaf
Berichten: 91
Lid geworden op: 29-06-2015 09:25

18-10-2015 14:34

Ik weet niet welke bolie ik zal nemen voor in de winter. Ik zit te twijfelen tussen een vismeel bolie en een aardbeien bolie. Waar zouden jullie voor gaan ? Ik heb al goede tips gehad op mijn andere forum maar dit was toch nog even een knoop punt.
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

18-10-2015 15:35

En wat maakt een aardbei boilie een aardbei boilie ?
Puur een flavour mischien....
Wil je gaan voeren in de winter dat je een winter aas wil hebben ? Of ga je zo nu en dan een dagje vissen ?
janet van der hoff
Berichten: 331
Lid geworden op: 29-01-2013 21:55

18-10-2015 21:14

Waarom kijk je dan niet bij TTB?
Zij hebben een goede strawberry/fish boillie
Wil je 1 week gelukkig zijn ga dan trouwen,
wil je je leven lang gelukkig zijn ga vissen
Vincent Graaf
Berichten: 91
Lid geworden op: 29-06-2015 09:25

20-10-2015 19:38

Ik ga af en toe een dagje instand vissen op een vijver met een grote bestand aan karper. Ik zat ook al te denken aan katten brokken maar weet iemand een goed merk die zinken als een bak steen ?
Harm Rademakers
Berichten: 1808
Lid geworden op: 19-03-2012 19:34

21-10-2015 09:58

Kattenvoer uit blik.
Of droge hondenbrokken van Frolic.
Arno van Beek
Berichten: 810
Lid geworden op: 30-11-2014 19:04
Locatie: Drenthe

21-10-2015 13:26

Snel verteerbare boilie en bij voorkeur een gestoomde bol met EA flavour (alcohol basis) of je kan uiteraard ook boilie naar keuze kopen en dan een dip gebruiken gebaseerd op een EA flavour.
Harm Rademakers
Berichten: 1808
Lid geworden op: 19-03-2012 19:34

21-10-2015 13:47

Nog nooit gebruikt.....
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

22-10-2015 12:57

Snel verteerbaar bij een koudbloedig dier zonder maag roept sowieso vraagtekens op.

Ondanks dat de vertering in de winter stil ligt kan een karper nog een grote hoeveelheid voer opnemen. Hoeveel daarvan daadwerkelijk door vertering wordt opgenomen is de vraag. Het meeste gaat rechtstreeks via de darm er weer uit. Het beest heeft tenslotte geen maag.

Mijn zorg zou meer de waarneming van het aas als voedsel zijn. Triggers die bij kou nauwelijks signaal afgeven zijn slecht bruikbaar. Signalen die wel afgegeven worden maar niet herkend worden als voedsel (flavour) lijken ook minder waardevol. Of de karper zou de associatie kunnen maken uit eerdere ervaringen.

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Harm Rademakers
Berichten: 1808
Lid geworden op: 19-03-2012 19:34

22-10-2015 13:03

Blikmais valt op een winterse bodem nog altijd heel goed op :o
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

22-10-2015 14:07

Vincent, wanneer je slechts af en toe en ook nog eens instant vist, dan zou ik persoonlijk zeker de moeite nemen om eens zelf een paar kilo boilies te rollen. Ook al betekend dit met de hand worsten rollen, in stukjes snijden en tussen de handen - indien het aas rond moet worden - tot gewenst formaat boilies rollen. Ik zou tot 15mm aanhouden. Met die paar kilo kom je, al vissend op jouw manier in de winter, waarschijnlijk een heel eind...

Een kant en klare basis of birdfoodmix uit de winkel kan al voldoende zijn (versheid?). Maar je kunt deze natuurlijk ook zelf samenstellen. Het grootste voordeel is dat je dan zelf met vloeistoffen kan stoeien. Gebruik de CB zoekfunctie en je komt veel mixen en vloeistoffen tegen. Ook samen te stellen met producten uit de gewone supermarkt en Turkse of Oosterse winkel...

Een simpele kant en klare bol kan je natuurlijk ook met een beetje met vloeistof(fen) overgieten (weer supermarkt of Turk/Toko) en gedurende een week of langer dagelijks regelmatig omschudden. Laat een scheut olie voor de winter maar achterwegen bij deze methode, want er zal in de ready made bol waarschijnlijk al wat olie zitten (in de winter 5 a 10ml - niet stollende olie - per kilo bij home made boilies toevoegen). Bewaar de boilies, tijdens die week omschudden, in een emmer op kamertemperatuur. Dan trekt het vocht er beter in dan in een evt. koude schuur.

Wat gisting van gebruikte vloeistoffen vind ik zelf trouwens geen probleem, integendeel!
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
Gebruikersavatar
Peter van Loo
Berichten: 1785
Lid geworden op: 09-08-2011 00:41
Locatie: Schiedam

22-10-2015 14:31

Vezelrijk mixje, met CHILI beetje black pepper en koepoe koepoe pandan en je kan vangen.

Groet, Peter

Ps ik kloot ook maar wat aan hé. :wink:
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

22-10-2015 14:35

Goedkoper, gemakkelijker dan boilies, en zeer goed vangend zijn Kekererwten (Turk/Toko).

Vul een grote pan, tot maximaal de helft, met een kilo kekererwten. Voeg water toe tot de erwten ruim onder staan. Dan voeg je een theelepel zout, 'n volle eetlepel suiker, en een flinke scheut van de vloeistof(fen) naar keuze toe. Evt. het water proeven en verder op smaak brengen tijdens het warm worden. Vervolgens kook je de erwten een half uur. Dan laten nagaren, waarbij je zorgt dat je af en toe het kookvocht met kokend water aanvult. De erwten nemen namelijk veel vocht op en komen anders droog te staan.

De erwten worden op deze manier lang niet zo zacht als de blik of pot varianten. Let wel op dat je ze in de koelkast of vriezer bewaard. En bevestig de erwten op de juiste manier op de hair, anders splijten ze.

Aan het kookvocht kan je trouwens ook oplosbare vaste stoffen toevoegen, zoals een stuk trassie. Vooral om de vis, maar ook om moeders blij te maken haha... :D.
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
Gebruikersavatar
michiel moore
Berichten: 327
Lid geworden op: 03-05-2013 17:36

05-11-2015 09:59

Als het echt koud is en de watertemperatuur onder 10 graden komt, vis ik alleen nog met
'high visual' (lichte, felle kleur)
Slow sinking
Zoet
Klein (<18mm)
Verdronken in liquids (bv. goo pine apple of peach)
Pva met vermalen boilies (zelfde smaak als haakaas)

En zorg dat ik zo zeker als mogelijk is, weet dat ik vis op een plek waar de vis zich bevindt.
Ik bedoel dat ik me nu dus niet de meter ernaast kan veroorloven en toch kan vangen.
Ik heb het over een plek die dieper is dan de rest van het water... denk aan een plek van bijv 2.5 tot 3 meter diepte in een water waar het gemiddeld 1.50 tot 2 meter diep is.
Of een plek onder een steiger, brug, ander bouwwerk dat op of in het water staat. Dat zijn plekken waar warmte wordt afgegeven of die door overdekking, deels worden afgeschermd tegen de kou.
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

05-11-2015 13:41

Koop een potje visuele popups in allerlei kleuren.
Gooi er goo in schud, zoek de winter stekken op en vang vis.

Geen dank :lol:
Plaats reactie