Tijgernoten bereiden


Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

24-11-2015 23:06

En waar woont die schimmel dan?
Groet'n Henk..

still growing Old.
Gebruikersavatar
bert kamp
Berichten: 2343
Lid geworden op: 01-10-2002 02:00
Locatie: almelo

24-11-2015 23:12

Voedingscemtrum schreef:Aflatoxine kan voorkomen in beschimmelde noten, granen, peulvruchten, kruiden en gedroogd fruit, maar ook in producten die hiervan gemaakt zijn zoals pindakaas, brood, bier en veevoer. Via met aflatoxine besmet veevoer kan aflatoxine in melk terecht komen.

Ik verzin het ook niet zelf Henk.
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

24-11-2015 23:23

Bronnen van schimmelgifstoffen

Schimmelgifstoffen kunnen voorkomen in diverse levensmiddelen zoals granen, noten, koffie- en cacaobonen, specerijen, peulvruchten (ook Tijgernoten dus) en fruit. Ze kunnen terecht komen in producten die gemaakt zijn van beschimmelde grondstoffen, zoals brood, bier, wijn en pindakaas. Door het verwerken van beschimmelde grondstoffen in het veevoer, kunnen schimmelgifstoffen ook in dierlijke producten zoals melk terecht komen.
Ontstaan van schimmelgifstoffen

Verschillende soorten bodemschimmels kunnen gifstoffen aanmaken. Schimmels van de soort Fusarium produceren voornamelijk gifstoffen tijdens de groei van het gewas. Tijdens de opslag van geoogste gewassen zijn Aspergillus-schimmels en Penicillium-schimmels de oorzaak van het ontstaan van gifstoffen.

Bodemschimmels krijgen de kans zich snel te vermeerderen bij natte weersomstandigheden. Dat is dus nauwelijks te voorkomen.De aanwezigheid van gifstoffen in geoogste producten kan wel sterk verminderen door:

Op tijd te oogsten.
De oogst goed te laten drogen.
De oogst vochtvrij op te slaan.
Een zeil op de grond te leggen bij de oogst van noten, zodat ze niet met bodemschimmels in aanraking komen.
Groet'n Henk..

still growing Old.
Gebruikersavatar
Peter van Loo
Berichten: 1785
Lid geworden op: 09-08-2011 00:41
Locatie: Schiedam

25-11-2015 00:47

Henk ter Maat schreef:En waar woont die schimmel dan?


kijk eens aan en daar hebben we Henk weer, maarre ook zo zenuwachtig zie ik, tis bijna weer 5 december!!

Groet, Peter

ps toffeltjes weer aan en schoentje voor de kachel met een tijgernoot erin, vind het schimmeltje vast lekker.
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

25-11-2015 08:37

Aflatoxine is een stabiele en hittebestendige gifstof. Je kunt het dus niet onschadelijk maken door je eten te verhitten.

Door de strenge controle krijg je in Nederland minder schimmelgifstoffen binnen dan schadelijk is voor je gezondheid. Het risico is daarom klein. De gezondheidsvoordelen van granen, noten en peulvruchten wegen daar ruimschoots tegenop.

Ik kan je zeggen Peter, dat schimmeltjes mijn schoentjes niet lekker vinden. Zeker wanneer deze voor de kachel staan niet.
Groet'n Henk..

still growing Old.