katten/hondenbrokken boilies ervaringen?


Gebruikersavatar
Mike Verhoeff
Berichten: 752
Lid geworden op: 10-02-2004 12:09
Locatie: Nederland

13-03-2016 12:35

Jan, bedankt voor het delen. Dus een 50/50 combi van paneermeel en maizena 10% deel uitmakend van de mix deed het goed bij gebruik van cosida brokken. Hoeveel eieren voegde je hier aan toe? Draaide de mix goed met deze brokken. Ik begrijp dat het fijnmalen dus moeizaam ging, waarmee voerde je dit uit? Keukenmachine?

En heb je de sterren van de hemel gevangen met deze mix of gewoon goed gevangen. Ik merk namelijk bij de oppervlakte visserij best wel verschil in acceptatie van merk brok tot merk brok.

Joeri, wel variant polenta gebruikte je?
Gebruikersavatar
Jan Kasteelen
Berichten: 654
Lid geworden op: 08-05-2007 12:24
Locatie: Gouda

14-03-2016 12:11

Ja Mike, paneermeel en maïzena maakten die 10% van de mix uit. Ik gebruik soms ook tarwebloem of een deel van een andere mix. Ik kom nog uit de generatie van trouvit-deegvissers en in die tijd werd kokend water over de forellenkorrels gegoten, waarna dit werd aangemaakt met bambix of brinta. Weegschalen gebruikten we toen nooit.
Zo ook met het aantal eieren. Ik kluts 3 of 5 eieren en voeg daarna mix toe totdat er een stevig soepel deeg is ontstaan. Ook hier gebruik ik dus geen weegschaal en doe dit op gevoel. Malen doe ik met een oude koffiemolen. Na het zeven en mengen met binder draait deze mix prima, met de hand of met de rolling table.
Ik kom nog even terug op die eerste mix van mij. 50% kattenbrok en 50% griesmeel klinkt als een barbaarse mix, maar ik ving er de sterren mee van de hemel. Ik was op het idee gekomen door Rob Maylin, die in die tijd een mix beschreef van 50% cédé eivoeder en 50% griesmeel. Deze mix heb ik eerst geprobeerd, en net als Rob ving ik er als een idioot mee. Toen de vangsten op mijn thuiswater terug begonnen te lopen verving ik de cédé door kattenbrok en toen begon het feest weer opnieuw.
Dit is allemaal erg lang geleden en die vangsten waren tijdens zomer en najaar. Op het betreffende water kom ik niet meer en tegenwoordig gebruik ik de nieuwe mix voor miniboilies wanneer ik ga struinen in poldergebied. Instant werken deze boilies van erwtformaat prima. Een enkele keer houd ik nog wel eens een voercampagne, maar het meest vis ik tegenwoordig instant. Als extra toevoeging gebruik ik graag Marmite (of anders Maggi)!
Gebruikersavatar
Mike Verhoeff
Berichten: 752
Lid geworden op: 10-02-2004 12:09
Locatie: Nederland

18-03-2016 14:21

Duidelijk verhaal Jan.

Inderdaad 50% tarwegriesmeel 50% kattenbrok, klinkt als een mislukkend geheel. Maar ik neem het direct van je aan dat het tot een goed bolletje draaide en goed ving.

Miniboilies, nu snap ik ook het verhaal van nog een keer door de zeef.

Marmite, prachtig gistproduct dat inderdaad goed gewaardeerd word.
Gebruikersavatar
Joeri De Decker
Berichten: 219
Lid geworden op: 13-01-2013 18:21
Locatie: Sint-Amands

21-03-2016 18:10

Gewoon de polenta uit de supermarkt.
Was redelijk grof, maar rolde goed!