Zo wilden we komend weekend met het gezin even een dagje de Belgische Kempen bezoeken en via BM Antwerpen rijden wegens aankoop van jumbo tijgernoten. Zag ik vanochtend op z'n site dat er nu ook in m'n eigen woonplaats een BM zit. Even gebeld en vanmiddag 20kg. jumbo's opgehaald voor 45 euro (hij had slechts 1 zak jumbo's staan, dus de XXL heb ik helaas niet kunnen bekijken). Blijkt dat deze verkoper pas sinds een week of twee verkooppunt is, zo'n beetje ter vervanging van Breda. Maar het kwam mij goed uit, want ik wilde de op de site aangeboden jumbo tijgers al een tijdje proberen.
Hij heeft z'n schuurtje in ieder geval netjes met metalen stellingen ingericht, een airco aangesloten, z'n dak geisoleerd, en er ligt overzichtelijk (fleurig gekleurd) voer en materiaal ter verkoop. Geen volgepropt hok. Ron heet hij trouwens, een aardige gast en de vrouw des huizes ook (geen gast, maar gastvrij

Over de jumbo tijgernoten kan ik tot nu toe het volgende schrijven:
De Jumbo's zouden 12-16mm zijn, maar in de 'winkel' zag ik al dat er buiten de grote noten ook kleiner spul tussen zat. Thuis met de schuifmaat heb ik twee handen tijgernoten op een witte deksel gelegd, wat nagemeten (8mm's en één 18mm waren de uitschieters), en de overal aanduiding 10-15mm was reëler geweest. Wel zit er behoorlijk wat 12-14mm. tussen en de grotere en kleinere in mindere mate. In mijn optiek zijn de diverse afmetingen te gevarieerd om precies met de katapult of werppijp te kunnen voeren en daarmee zijn het (voer)boot, spomb/spod of voerschep tijgers. Maar wel mooie tijgernoten wanneer het past in je visserij...
Verder zien de noten er absoluut niet droog en oud uit en kwam er ook niet veel vuil vrij tijdens het wassen. Bovendien zaten er in de eerste 10kg. die ik nu op de week heb staan amper drijvende noten tussen. En wat dat betreft ben ik ook te spreken over de weinig aangevreten noten die ik gevonden heb.
Het ziet er voor 2,25 euro per kilo goed uit. Ik laat het eindresultaat over een aantal dagen nog wel weten...