Zig mix op stek krijgen zonder spod?


Plaats reactie
Gebruikersavatar
Andre Jacobs
Berichten: 1974
Lid geworden op: 29-09-2003 02:00
Locatie: Finsterwolde

11-05-2015 14:42

Ik wil het zigvissen toch nog eens een goede kans geven. Op een dunbezet watertje in de buurt lijk ik onze vrienden niet op de bodem te pakken te kunnen krijgen. Ik zie ze overdag regelmatig bovenin hangen. Ik ben alleen bang dat ik ze met een spod ga verjagen, bovendien is dat voor de afstand ook helemaal niet nodig. Een 'sloppy' mix krijg je volgens mij zonder spod nog geen 2 meter verder :').

Tips daarom wat betreft zigmixen en ideeën over hoe deze op de juiste plek te krijgen?

Ik zat er zelf aanvankelijk te denken aan een redelijk droge mix van hennep, grondvoer, pellets kattebrokken, en melkpoeder in PVA netjes te drukken en deze met enige regelmaat richting de stek te katapulten. Kost alleen wel een bult pva...
stefan broks
Berichten: 1085
Lid geworden op: 01-08-2008 10:34
Locatie: schijndel

11-05-2015 14:50

Nash ball maker? ligt aandrukken zodat die op het water oppervlak kapot gaat. Heb er zelf geen ervaring mee maar moet lukken lijkt me
Gebruikersavatar
Andre Jacobs
Berichten: 1974
Lid geworden op: 29-09-2003 02:00
Locatie: Finsterwolde

11-05-2015 15:00

thx voor de tip. opzich geen ballmaker voor nodig uiteraard, met handen lukt vast ook. Ben toch een beetje bang dat aangeknepen voerballen te snel doorzaken naar de bodem. Drijvende kattebrokken maken dan misschien iets goed weliswaar :-).
stefan broks
Berichten: 1085
Lid geworden op: 01-08-2008 10:34
Locatie: schijndel

11-05-2015 15:36

Handen zal ook vast en zeker lukken
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

11-05-2015 18:16

Hoever moet het uit de kant? Voerschep met lange steel wellicht? die oude Cobra scheppen zijn zonder gaten erin, werken prima denk ik
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
Gebruikersavatar
B. de Boer
Berichten: 141
Lid geworden op: 02-10-2009 21:56

11-05-2015 23:58

Inzet van een voerboot zal iets kunnen helpen. Ik zou zelf misschien aan de slag gaan met en bal inderdaad. En dan zo dat ie langzaam zinkt maar door alle drijvende en droge elementen, bijvoorbeeld grof gemalen kattenbrokken, langdurig kleine voedsel deeltjes loslaat die naar boven drijven. Mogelijk zelfs daarmee een combinatie zoeken in vis olie achtig producten die de atractie extra boosten.
Als je dan ook nog gaat spelen met de stroming of invloed van wind zou je er 2 hengels mee kunnen bedienen 1 op de bodem naast de ballen en 1 in het voerspoor als Zig. .

Gr Bas
Chill....

Zo belangrijk is het vissen ook weer niet...
Gebruikersavatar
Andre Jacobs
Berichten: 1974
Lid geworden op: 29-09-2003 02:00
Locatie: Finsterwolde

12-05-2015 08:59

Gisteravond nog even aan de gang geweest op het lokale parkvijvertje, om te 'oefenen'. een pak paneermeel, kattebrokken, gecondenseerde kokosmelk, melkpoeder hennep, mais, pellets en iets van flavour was het plan. Helaas melkpoeder in de supermarkt vergeten, hennep thuis vergeten, kokosmelk bleek niet echt vloeibaar te zijn en helaas, lipje van het blik mais brak af en geen opener mee. naja, gelukkig hebben we nog kattebrokken, paneermeel en pellets :P. beetje droge voerballen van gemaakt. Niet ver te werpen, maar in dit geval niet nodig.

Bij aankomst zag ik al vissen bovenin zitten, meteen dus maar even het vooraf geknooptje zigje erbij. lengte was iets te kort, ik gok op een driekwart diepte. Tegen mijn verwachting in gebeurde er vrijwel niets. Maar even voertje aangemaakt en redelijk royaal rond de stek gestrooid. Resultaat was dat er binnen 5 minuten een vis(je) op de mat lag :D. Helaas hadden de terror eendjes inmiddels het drijvende voer wel weggekaand, zigje er eerst maar zo weer erbij gegooid. Visjes zwemmen er immers nog. Na een half uurtje toch maar de 2e helft van het voer erbij gekieperd. ét voila..binnen 5 minuten visje nr 2 op de kant :D.

oftewel, het bijvoeren lijkt wel echt noodzakelijk, maar dan werkt het ook als een tiet :D.
Gebruikersavatar
B. de Boer
Berichten: 141
Lid geworden op: 02-10-2009 21:56

12-05-2015 13:12

Ergo mijn bericht was eigenlijk al achterhaald.. 8)
Chill....

Zo belangrijk is het vissen ook weer niet...
Bas van Oorschot
Berichten: 33
Lid geworden op: 25-02-2014 10:02

17-05-2015 20:05

Al eens aan PVA gedacht? ik weet niet hoe je zig rigt maar als je een bag vastmaakt aan je loodsysteem en met een lange onderlijn vist zou het toch ook moeten lukken?

Je mix aanmaken met pva vriendelijke stoffen en eventueen een beetje zout toevoegen om het oplos snelheid te verminderen.

Daarbij kan je ook wat drogere stukken toevoegen en na een dagje ziggen kan je in de avond statische op de grond verder gaan. Het voer licht er dan al :P
Vangsten 2015:
Schubkarper: 4
Spiegelkarper: 1
Graskarper: 0
Brasem: 0
Zeelt: 14
Gebruikersavatar
Andre Jacobs
Berichten: 1974
Lid geworden op: 29-09-2003 02:00
Locatie: Finsterwolde

18-05-2015 09:19

Is ook een optie idd. ook wel eens gedaan met bv alleen kattebrokken.

Hier nog mensen overigens met tips/ervaringen voor specifieke zigmixen? Merkte dat het wolkend effect toch nog wel een beetje tegenviel. Misschien toch maar 'echte' zigmixen gebruiken, zoals mainline cloud 9 of solar up and down?
damian ripson
Berichten: 327
Lid geworden op: 31-08-2010 16:36

18-05-2015 09:47

Gecondenseerde melk wolkt super in combinatie met vermalen bollen honde/kattebrokke wat particels erdoorheen en tonijn op olie basis en als einde wat koffiepoeder en wat lokvoer voor de witvisser. Dit gebruik ik ook als mn stickmix voor op de bodem.
Gebruikersavatar
Andre Jacobs
Berichten: 1974
Lid geworden op: 29-09-2003 02:00
Locatie: Finsterwolde

18-05-2015 10:17

deze ingeredienten had ik idd al in mn mix. Met daarbij nog gekookte hennep en gemalen hennep en beetje fijngeknepen mais en dus kattebrokken door de mix. Ik denk dat witvisvoer het geheel te zwaar heeft gemaakt. Ik denk dat het wel een mooi particle voerplekje heeft gemaakt op de bodem :P
damian ripson
Berichten: 327
Lid geworden op: 31-08-2010 16:36

18-05-2015 10:24

Witvisvoer maakt het indd zwaarder maar zou je kunnen vervangen door een lichte meelsoort eventueel. Gebruik hem op die manier bij bodem presentatie ziggen ga ik dit jaar pas voor het eerst proberen dus moet hem voor ziggen nog aanpassen
Gebruikersavatar
michiel moore
Berichten: 327
Lid geworden op: 03-05-2013 17:36

30-05-2015 10:19

Koop een paar potjes goedkope popups koopt bij een bollenboer.
de popups kun je ook geur en smaakloos krijgen (die hebben mijn voorkeur).
Vermaal deze op de manier waarop je zelf vaker dingen vermaalt. (Ik gebruik een krusha)
Zorg dat het grootste stukje niet groter is dan een kubike mm. Dit met het oog op
de slechte verteerbaarheid van grote stukken.
Je doet de vermalen popups weer in een leeg potje en gaat ze nu flavouren.
met oog op de opvallende en geleidelijke uitwaseming, zou ik eerst wat dunnere soaks gebruiken.
dat laat je lekker intrekken. Dag van tevoren maken is sowieso handig.
Je kunt dan ook af en toe roeren en extra spul toevoegen. Ik gebruik zelf graag als laatste
nog een power smoke versie van goo. Die is lekker dik en blijft goed op je spul zitten.

goed nu je dat hebt gedaan, mix je dit met bijvoorbeeld je groundbait of stickmix (cloud 9 is super).
Ik zou ongeveer 20 vermalen en gesoakte popups mengen met 500 gr droog.
Als bindmiddel gebruik ik naast water uit de plek waar ik het weer in donder, volle melk of lammeren
opfok melkpoeder door het water.
Je kunt nu gewoon ballen maken die je met een katapult perfect op je plek kunt krijgen. Als je je ballen
een uurtje of 2 in de vriezer legt voor je gaat, blijven ze heel en komennze goed aan op je plek.
ook vallen ze onderweg naar de bodem niet uit elkaar. Doordat al die popup stukjes kleine smaakbommetjes zijn
geworden die langzaam omhoog komen, heb je een constante smaakkolom in het water van beneden naar boven.
Je kunt ook een aantal ballen langer invriezen zodat deze langzamer uit elkaar vallen en zo dus voor nog beter
gespreide toevoer van flavour en attractie zorgen op je plek.

met een stuk of 5/6 ballen ter grootte van een golfbal in het begin van je sessie
en gewoon 3 balletjes per uur (wat je wilt) bijvoeren, een prachtige verticale visplek creëren.

hoop dat je er wat aan hebt.

greets
Plaats reactie