oppervlakte vissen


Koen arts
Berichten: 6
Lid geworden op: 10-03-2015 13:49

25-03-2015 23:01

vorige zomer ben ik een beetje begonnen met oppervlakte vissen.
Ik ging niet echt zoeken naar de vis op de vijver(ongeveer 4 ha), ik gooide er een paar handen brokken in ongeveer 15/20 meter uit de kant of met de spod met wat brood er in, en als de vis er niet op reageerde gooide ik om de paar minuten weer een handje er of een spod in, waar door ik de vis wou aan trekken dat er wat te halen was. als de vis er opzat voerde ik gewoon vol op door om de vis te laten blijven en misschien nog meer vis aan te trekken.

Mijn montage:
op de hoofd lijn de Korda interceptor (30 gram) dan een fox micro kwik link (waar door ik mijn onderlijn snel kan vervangen) daar aan een onder lijn van tussen de 2/5 meter (5 meter is als de vis sluw is en ze voorzichtig azen als ze minder voorzichtig gaan azen en ik miss er een aan tal dan maak ze steeds korter tot een lengte van 2 meter (onderlijn materiaal is van fox zig floater (0,26mm))
daar aan knoopte ik de haak, als ik met de korst vis dan gebruik meestal een grotere haak dan met de brokken. met de korst gebruik ik Fox Armapoint SSSP haak maat 4, bij een kleinere haak sloeg vaker mis om dat ik denk dat door de korst de kleine haak weinig kans heeft om de vis te haken bij een groten haak haakt sneller door het brood heen en pakt meer vlees (minder lossers dus!) bij de brok pak ik liever een kleinere haak vooral voor het visuele. hierbij gebruikte ik een Fox Armapoint SSSP haak maat 10.

Het haak aas:
als brok gebruikte ik de brokken van pedigree droogvoer 8+, bij dezen brokken zit een mooie gleuf waar je de haak tussen kunt stoppen, de meeste brokken hebben een te wijden gleuf waardoor het wel eff zoeken is voor een goede brok. als ik de brok met een elastiekje vast maakte merkte ik dat ze deze brok gewoon negeerde dus dat had geen zin. deze brokken blijven ook lang drijven dus ideaal.

als ik met de korst ga vissen gebruik ik gewoon boterhammen uit de supermarkt, liefst brood dat niet te snel breekt maar wel goed stevig is (bruinbrood voldoet meestal wel aan dezen eisen) ik monteer het brood door er de korst er van af te schuren een cm of 10 en leg mijn onderlijn er op, dan vouw ik het brood vanuit een kant naar binnen voor de helft dat de lijn er tussen zit, daarna vouw ik de ander kant er overheen waardoor ik 3 lagen heb, dan doe ik er een elastiekje omheen waardoor het brood niet uit elkaar slaat, dan duw ik het brood omhoog, als het goed is staat dan de haak met de bocht naar boven en de punt en de steel naar het brood toe. dan trek ik de haak in het brood dat de lijn,de steel en de punt aan de zelfde kant van het elastiekje zitten ik trek de haak door het brood tot dat ik de haak steel weer zie, dan duw ik de haak er horizontaal terug in waardoor de haak in de zelfde richting staat als de vouwen van het brood en dan tot dat ik de haak niet meer zie en is de korst klaar voor er in te gooien .(moeilijke omschrijving)

hier kreeg ik wel aan beten op maar je merkte dat ze dezen niet snel pakte ik denk omdat dat komt door het elastiekje en de karper zag dat het brood bij elkaar geknepen zat.

heeft iemand nog tips om het brood te bevestigen zonder een elastiekje te gebruiken?
of andere tips of opmerkingen

Mvg koen
Frenk de Gruiter
Berichten: 2837
Lid geworden op: 12-03-2011 22:32
Locatie: Duiven

26-03-2015 07:35

(moeilijke omschrijving)

Inderdaad moeilijke omschrijving Koen. Ik ben op een gegeven moment de draad kwijt geraakt.
Een leuk beschreven stukje, maar door het missen van punten en hoofdletters (soms wel komma's) is het zeer, zeer lastig lezen en lees je hetzelfde stuk wel drie keer, om het te begrijpen.
Maak er een paar foto's van, dat verduidelijkt de boel.

Ik ben eerlijk gezegd na drie keer een stukje lezen afgehaakt en las toch ergens je vraag.

Hier enkele linkjes:
http://www.carpfeeling.com/carptalk/art ... ers-deel-2 goed artikel!
http://www.abc-sportvissen.be/paginas%2 ... karper.htm (ergens halverwege)
https://carpphotopassion.wordpress.com/ ... ciale-kit/ lees voor pellets brokjes, brood etc.
https://carpphotopassion.wordpress.com/ ... ie-deel-1/

succes
Jop Boot
Berichten: 467
Lid geworden op: 19-12-2005 14:54

26-03-2015 08:35

Is het niet mogelijk om 10 meter uit de kant vissen en al die Engelse float handel gewoon niet te gebruiken?
Ook voor TV-snacks en Kant en Klare mee neem bami.
Frenk de Gruiter
Berichten: 2837
Lid geworden op: 12-03-2011 22:32
Locatie: Duiven

26-03-2015 09:11

Jazeker wel. Ik kan tot 15 meter denk ik wel uit de kant vissen zonder floats, controllers, etc.
Je moet de ruimte hebben om te kunnen gooien (geen bomen te dicht bij je) en een goede werptechniek hebben.
Brood wordt wat lastiger (licht) een grotere hondenbrok gaat (bij mij) al beter.
Nick Smit
Berichten: 264
Lid geworden op: 11-02-2014 16:03

26-03-2015 09:16

Ik denk dat Jop wel gelijk heeft, zeker als je leest dat Koen wacht tot de vis naar de brokken toe komt....
Blog: Mijn Visserij
Laatste verhaal: Geblankt..
Frenk de Gruiter
Berichten: 2837
Lid geworden op: 12-03-2011 22:32
Locatie: Duiven

26-03-2015 09:24

Er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden, en elke situatie is anders. Het is proberen, proberen, proberen. De ene keer zus, de andere keer zo.
Als elke situatie hetzelfde was, zou het niet zo spannend zijn. Inventief zijn, dus.
Gebruikersavatar
Edwin van Gemeren
Berichten: 417
Lid geworden op: 06-05-2012 23:04
Locatie: Boskoop

26-03-2015 09:50

Ik heb wel een tip: laat de korst zitten.

Hiermee kan je juist je haak stevig bevestigen zonder elastiek.
Ik pak altijd een hoekje van een snee brood, haal de haak door de korst op de hoek naar binnen toe, wikkel de lijn 3x om de korst, en dan nog een keer de haak dor de korst (weer in de hoek)
Het geheel is is dan stevig genoeg om even in het water te dippen voor gewicht en redelijk wat meters weg te zetten.
De korst word vanzelf zacht in het water dus beperkt je niet met haken en zorgt juist voor drijfvermogen. Het zachte brood in het midden verbergt enigzins je haak in het water.

succes!
Take nothing but memories, leave nothing but footprints

Fish come in 3 sizes: small, medium, and the one that got away
Arno van Beek
Berichten: 810
Lid geworden op: 30-11-2014 19:04
Locatie: Drenthe

26-03-2015 10:54

Je kan ook Turks brood gebruiken, dit brood is iets taaier t.o.v. gewoon brood en blijft erg goed zitten.
Frenk de Gruiter
Berichten: 2837
Lid geworden op: 12-03-2011 22:32
Locatie: Duiven

26-03-2015 14:20

Precies doe ik ook :)
En is tussendoor ook echt lekker.
Koen arts
Berichten: 6
Lid geworden op: 10-03-2015 13:49

26-03-2015 17:38

Koen arts schreef:vorige zomer ben ik een beetje begonnen met oppervlakte vissen.
Ik ging niet echt zoeken naar de vis op de vijver(ongeveer 4 ha),maar ik gooide er een paar handen brokken in ongeveer 15/20 meter uit de kant of met de spod met wat brood er in.
en als de vis er niet op reageerde gooide ik om de paar minuten weer een handje er in of een spod met brood er in.
waarmee ik de vis wou aan trekken, dat er wat te halen is.
als de vis er opzit voert ik gewoon vol op door om de vis te laten blijven en misschien nog meer vis aan te trekken.

Mijn montage:
op de hoofd lijn de Korda interceptor (30 gram).
dan een fox micro kwik link (waar door ik mijn onderlijn snel kan vervangen).
daar aan een onderlijn van tussen de 2/5 meter. (5 meter is als de vis sluw is en ze voorzichtig azen als ze minder voorzichtig gaan azen en ik mis er een aantal dan maak ik de onderlijn steeds korter, tot een lengte van 2 meter.)
(onderlijn materiaal is van fox zig floater (0,26mm)
aan de onderlijn knoop ik de haak.
als ik met de korst vis dan gebruik ik meestal een grotere haak dan met de brokken.
met de korst gebruik ik Fox Armapoint SSSP haak maat 4.
bij een kleinere haak sloeg ik vaker mis.
ik denk dat dat door de korst komt,
omdat de kleine haak weinig kans heeft om de vis te haken.
bij een grotere haak, haakt hij sneller door het brood heen en pakt meer vlees (minder lossers dus!)
Bij de brok pak ik liever een kleinere haak vooral voor het visuele.
hierbij gebruikte ik een Fox Armapoint SSSP haak maat 10.

Het haak aas:
als brok gebruikte ik de brokken van pedigree droogvoer 8+, bij dezen brokken zit een mooie gleuf waar je de haak tussen kunt stoppen.
de meeste brokken hebben een te wijden gleuf. dus het is wel eff zoeken voor een goede brok.

deze brokken blijven ook lang drijven dus ideaal.
als ik de brok met een elastiekje vast maakte merkte ik dat ze deze brok gewoon negeerde dus dat had geen zin.

als ik met de korst ga vissen gebruik ik gewoon boterhammen uit de supermarkt.
liefst brood dat niet te snel breekt maar wel goed stevig is.(bruinbrood voldoet meestal wel aan dezen eisen)
ik monteer het brood door er de korst er van af te schuren, een cm of 10 en leg mijn onderlijn er op.
dan vouw ik het brood vanuit een kant naar binnen voor de helft dat de lijn er tussen zit.
daarna vouw ik de ander kant er overheen waardoor ik 3 lagen heb.
dan doe ik er een elastiekje omheen waardoor het brood niet uit elkaar slaat.
dan duw ik het brood omhoog,
Als het goed is staat dan de haak met de bocht naar boven en de punt en de steel naar het brood toe.
Dan trek ik de haak in het brood dat de lijn,de steel en de punt van de haak aan de zelfde kant van het elastiekje zitten.
dan trek ik de haak door het brood, tot dat ik de haak steel weer zie.
dan duw ik de haak er horizontaal terug in waardoor de haak in de zelfde richting staat als de vouwen van het brood.
en dan tot dat ik de haak niet meer zie,
dan is de korst klaar voor er in te gooien .(moeilijke omschrijving)

hier kreeg ik wel aan beten op maar ik merkte dat ze dezen niet snel pakte.
ik denk omdat dat komt door het elastiekje en de karper ziet dat het brood bij elkaar geknepen zit.

heeft iemand nog tips om het brood te bevestigen zonder een elastiekje te gebruiken?
of andere tips of opmerkingen?

Mvg koen
robertino smith

26-03-2015 18:04

:lol:

Eigenlijk, bijna alles al voor je gepost!!!

Maar goed,

images (4).jpg
(3.29 KiB) 4007 keer gedownload


images (5).jpg
(3.33 KiB) 4007 keer gedownload


download.jpg
(3.87 KiB) 3666 keer gedownload


De breadbomb, toch wat succes mee geboekt!

Groet.

Vind trouwens dat een elastiek niet werkt met brood en wachten tot je zeker bent dat de karper daadwerkelijk je korst neemt, niet er alleen aan sabbelt.
Frenk de Gruiter
Berichten: 2837
Lid geworden op: 12-03-2011 22:32
Locatie: Duiven

26-03-2015 21:20

Koen,

Fijn dat je de punten erin zet, maar wat leer je nou van de info en suggesties die je krijgt?
Toon Teniers
Berichten: 102
Lid geworden op: 17-04-2008 21:31

26-03-2015 21:59

robertino smith schreef:Vind trouwens dat een elastiek niet werkt met brood en wachten tot je zeker bent dat de karper daadwerkelijk je korst neemt, niet er alleen aan sabbelt.


Ik heb dit jaar alleen maar met een elastiek rond een korst gevist en met succes! Waarom werkte dit niet in jou geval?
Die Nash breadbomb is trouwens toch nog zichtbaarder dan een elastiek, dus dat ontgaat mij helemaal?
robertino smith

26-03-2015 22:22

Ok Toon, goed dat het werkt voor jou. De breadbomb, verder wegzetten van de korst, blijft ook langer/ beter zitten als regulier op de haak (je moet weleens binnen draaien, watervogels :roll: ). In ieder geval of de zichtbaarheid uitmaakt, pakken deden ze het bij mij in ieder geval, de ene keer gierig en de andere keer wat subtieler. Vis ook graag met de brok, uiteraard met elastiek, korst vorig jaar met de breadbomb ingezet! De korst ook nog regulier vissen, ik rijg mijn haak/ hoofdlijn door de korst 3 a´ 6 x, waarna ik de haak terug trek in de korst! Gebruik daar zelf nooit elastiek voor (ivm. zacht weken van de korst!!!).

Groet.
Gebruikersavatar
Schaper Michael
Berichten: 1016
Lid geworden op: 02-08-2012 22:58
Locatie: Zoetermeer

26-03-2015 23:07

Leuk Robertino,

Ik heb dat ding twee jaar geleden ook eens getest. Toen trouwens alleen op de bodem als popuphouder voor een vlok. Geen succes toen maar ik deed het ook niet goed. Ik miste er wel een aantal gaten in. Helemaal dicht hoeft volgens mij niet en met een aantal gaten er in kan de korst/vlok er ook lekker doorheen uitzetten.

Ik denk trouwens niet dat de vis echt schrikt van de zichtbaarheid van de breadbomb.

@ Koen,

Je kunt ook gewoon de haak rondsteken door de korst. Zelf doe ik dit meestal zoals het plaatje uit het grote karperboek. Daarbij steek ik wel de punt van de haak weer uit de korst.

Afbeelding
Oh, the sea is so full of a number of fish, If a fellow is patient, he might get his wish!
- Dr. Seuss

Veel leesplezier op mijn blog Pendingen
Koen arts
Berichten: 6
Lid geworden op: 10-03-2015 13:49

28-03-2015 00:17

De breadbomb ga ik zeker uit proberen, bedankt. Robertino voor deze tip

Wat me opviel was dat als er een beetje wint op t water stond.
Dat de vis veel eerder mijn aas pakte en minder sluw waren.
Ik denk dat dit komt, omdat ze door de kleine golfjes die op t water staan, de haak niet goed kunnen zien.

Wat me ook op gevallen was.
Ik haakte een gans, de gans ging natuurlijk helemaal tekeer.
Na een aantal keer met z'n vleugels klappen en met z'n kop schudden, Kwam hij los.
Toe de gans weg zwom, lagen er allemaal van die kleine veertje op het water die de gans was verloren.
Na nog geen 2 minuten na dat de gans weg was gezwommen, lag er allemaal vis op die stek bij de veren.
Dus de brok er op gegooid en ik had bijna gelijk hangen.
Ik denk dat dat komt omdat mijn brok het enigste eetbaar was.
Tenminste ik denk niet dat de karper ook veren eet.
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

28-03-2015 09:35

Je kan ook een stuk aarde of klei om je hoofdlijn kneden ons verder te werpen,valt er vanzelf vanaf na de worp.of een takje op je hoofdlijn wikkelen deed ik ook wel eens.ook kun je pop-ups en brokken vast lijmen op je haaksteel.
Legio mogelijkheden hoor,doen wat jij denkt het beste is...
Gebruikersavatar
alwin boxhoorn
Berichten: 258
Lid geworden op: 03-06-2012 12:12
Locatie: de waterkant

28-03-2015 11:35

Frenk de Gruiter schreef:Jazeker wel. Ik kan tot 15 meter denk ik wel uit de kant vissen zonder floats, controllers, etc.
Je moet de ruimte hebben om te kunnen gooien (geen bomen te dicht bij je) en een goede werptechniek hebben.
Brood wordt wat lastiger (licht) een grotere hondenbrok gaat (bij mij) al beter.



Ben ik het niet mee eens als je het brood heel even in het water doopt dan word je korst veel zwaarder en als je hem goed vast maakt valt i ook niet uit elkaar
Frenk de Gruiter
Berichten: 2837
Lid geworden op: 12-03-2011 22:32
Locatie: Duiven

28-03-2015 16:35

Alwin,

Ach zo kun je het ook lezen.

Ik maak het brood ook nat, heb het niet vermeld omdat dat al duidelijk gemaakt werd door anderen.
Ook over het soort brood is al gepraat en welk stuk van het brood.
Desondanks vliegt/valt het er sneller af indien nat. Vind ik.

Een brokje met elastiek blijf ik handiger vinden indien zonder verzwaring (wat dan ook) maar wel met bijvoorbeeld elastiek of een hair met kattenbrokken op een afstand.

Genoemde links van mij en anderen zijn denk ik goede voorbeelden. En ja, er zijn er nog meer.
Bedoeling is Koen op weg te helpen en hem zelf de keus te laten maken en te proberen.

Vissen blijft nou eenmaal proberen.
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

28-03-2015 16:35

Ik gooi een broodkorst tot vaak 3 X opnieuw in zonder dat deze eraf valt,ik prik me haak door beide korsten heen van een hoek van het brood die ik dubbel vouw,vervolgens haal ik 10/15 cm nylon erdoor,dit wikkel ik om de korst,en dan zet ik me haak nogmaals erin vast,zit muurvast
Gebruikersavatar
Edwin van Gemeren
Berichten: 417
Lid geworden op: 06-05-2012 23:04
Locatie: Boskoop

28-03-2015 17:03

Als ik opnieuw inwerp knijp ik ook ff zachtjes het water uit de volgezogen broodkorst, dan overleeft ie de worp ook weer beter.
Take nothing but memories, leave nothing but footprints

Fish come in 3 sizes: small, medium, and the one that got away
Gebruikersavatar
Edwin van Gemeren
Berichten: 417
Lid geworden op: 06-05-2012 23:04
Locatie: Boskoop

28-03-2015 17:07

oh oa Erwin (markerworld) verkoopt mooi imitatie brood, dit blijft sowieso zitten! Kan je nog flavouren ook.

Je kan ook een floatercake maken. Ik heb ergens op t forum een filmpje geplaatst erover ooit, en anders ff op youtube zoeken.

En als allerlaatste tip cq opmerking, als je een gans haakt heb je toch niet op zitten letten. Als je gaat oppervlakte vissen in de buurt van vogels moet je ten allertijde je haak in de gaten houden! Als ie niet was losgeschoten, wat had je dan gedaan? Gans binnengehaald beetgepakt en onthaakt, of toch je lijn maar doorgeknipt?
Take nothing but memories, leave nothing but footprints

Fish come in 3 sizes: small, medium, and the one that got away
Koen arts
Berichten: 6
Lid geworden op: 10-03-2015 13:49

28-03-2015 19:30

Als de gans niet los was gegaan had ik hem gewoon onthaakt.


bij onze vijver heb ik nog nooit last van een gans gehad.
En met de intercepter van korda haakt de vis zich zelf.
Net zoals bij een gewoon lood systeem, natuurlijk niet zo goed.
Daarna sla ik gewoon nog aan dat de haak er goed in zit.
Maar ik was dus ergens mee bezig en had de Hengel dus gewoon in de steun liggen.
En toen kreeg ik die gans er aan.
Frenk de Gruiter
Berichten: 2837
Lid geworden op: 12-03-2011 22:32
Locatie: Duiven

28-03-2015 22:35

Leerproces: ergens mee bezig zijn/gaan:

* met gezicht naar het aas toe gericht blijven, blijven opletten
* te druk met andere dingen bezig: binnenhalen.
* dan maar niet ergens mee bezig gaan.
Verantwoorde keuzes maken.

Hoe is het nu met de gans afgelopen? Bloedend?

Heb en houd respect voor de natuur.
Koen arts
Berichten: 6
Lid geworden op: 10-03-2015 13:49

29-03-2015 08:52

*van fouten maken leer je het best (is belangrijk)

Dus na een keer niet hebben opgelet.
Doe ik dit de volgende keer wel.