Zwartbekgrondels, welke boilie lusten ze niet.


Plaats reactie
Gebruikersavatar
bert kamp
Berichten: 2343
Lid geworden op: 01-10-2002 02:00
Locatie: almelo

11-02-2015 14:59

Ben vorig jaar voor het eerst weer op het Twente kanaal wezen vissen en had er veel last van.
Heb gevist met Xtreme-S van MTC en RRGarlic van een lokale draaiert en boilies worden eraf gevreten, aangevreten of de krengen spietsen zichzelf waardoor effectief vissen zo goed als onmogelijk wordt.
Nou weet ik wel dat je met krimpkous je haakaas kunt beschermen, maar dat werkt natuurlijk niet voor de voerbollen.
De vraag is dus met welke boilie je het minste last hebt van die krengen.
Gebruikersavatar
michel Tja
Berichten: 3561
Lid geworden op: 17-12-2004 08:24
Contacteer:

11-02-2015 15:24

buiten de voerplek vissen?
minder voeren?
ergens anders met pellets,hennep en mais strooien en je eigen stek met minder attractief aas bevissen

als ik last heb van koeten,kreeften of krabben dan maak ik speciaal voor al die overlastgevende beesten een aparte voerplek (met goedkope attractieve zooi)en de te bevissen plek bevoer ik minimaal en met ander aas (vaak minder attractief), ook vis dan vaak buiten de voerplek.

tja... je moet wat he
Heeeeeeeeeeeeeee Tjaaaaaaaaaa steek nog een peuk op, je bent chagrijnig.
Eek a Mouse - Ganja Smuggling
http://www.youtube.com/watch?v=YNOwqTYQ8f0
R.I.P Deniz :(
Gebruikersavatar
ron crumbach
Berichten: 453
Lid geworden op: 05-11-2007 20:39
Locatie: landgraaf

11-02-2015 18:02

Werkt allemaal niet als het net zo'n plaag is als hier, die vreten echt alles leeg. Het enige wat een beetje helpt is je boilies goed hard laten worden, maar na een uurtje of zes zou ik ze toch controleren. Regelmatig voeren helpt ook wel. Ik heb zelfs zo gek gedaan om om de twee uur ook s'nachts(wekker zetten) wat bij te voeren.
Succes.
Groetjes Ron
Gebruikersavatar
bert kamp
Berichten: 2343
Lid geworden op: 01-10-2002 02:00
Locatie: almelo

11-02-2015 18:54

Het zal wel uitdraaien op tijgers dan :(
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

11-02-2015 20:42

40/50 mm voeren en vissen is Mischien nog wel een goede optie,je verlengt in ieder geval flink je tijd met opnieuw beazen,sowieso knetterharde bollen,flinke dosis bloedmeel om je bol hard te maken en om hem af te sluiten kwa attractie,blijft klote natuurlijk die beesten ! Zou in ieder geval gemengd voeren met stijgers en bollen,zodat je altijd kan switchen
Gebruikersavatar
peter cooreman
Berichten: 738
Lid geworden op: 01-04-2013 22:31
Locatie: Belgie

11-02-2015 21:10

Beste,
Misschien een pop up eens zo'n 15 a 20cm boven de grond aanbieden...zouden zwartbekgrondels op deze hoogte de boilie nog tot zich nemen?...en zoals eerder gezegd:regelmatig bijvoeren.
Mvg Peter
Better a bad day at fishing than a good day at work.
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

11-02-2015 21:43

Ps Mischien toch niet zo wijs om vlees producten te gebruiken,aangezien het vlees eters zijn 8)
Frenk de Gruiter
Berichten: 2837
Lid geworden op: 12-03-2011 22:32
Locatie: Duiven

11-02-2015 21:49

Bert,

misschien toch maar weer eens die panties van je vrouw gaan gebruiken om de boilies te beschermen.
Ik gebruik ze nog steeds (weer) als ik in het voorjaar in de polder vis. En zoals je zelf al aangaf: tijgers.

Grtz

Frenk
Gebruikersavatar
bert kamp
Berichten: 2343
Lid geworden op: 01-10-2002 02:00
Locatie: almelo

11-02-2015 22:42

@ Peter, ik wil ook graag voorvoeren, dat is haast een must op het Tk, dus pop up en bijvoeren onmogelijk.

@ Rik, dat had ik uiteraard ook al bedacht. Ik heb ooit op Cassiën de terroristen van me af kunnen houden met een simpele gepimpte 50/50 mix met o.a. pinda en tijgernoten meel en Hutchies megaspice.
Ik hoopte dat iemand voor de grondels ook zoiets had gevonden.

@ Frenk, boilies beschermen is het probleem niet, het probleem is dat je niet weet hoeveel boilies er nog liggen na een paar uur als die krengen in de buurt zijn. Ik ben niet van plan die dingen vet te mesten.
Ik ben trouwens niet getrouwd, dus als je panty's van jouw vrouw over hebt houd ik me aanbevolen, je hoeft ze niet eens eerst te wassen voor je ze opstuurt 8) .
Frenk de Gruiter
Berichten: 2837
Lid geworden op: 12-03-2011 22:32
Locatie: Duiven

12-02-2015 05:32

Haha, zo ken ik je weer, Bert!

Maar zoals ik al zei: tijgernoten om te voeren, vissen met nepaas? Is verkrijgbaar in bijna alle soorten (boilies, maden, garnaaltjes, particles) en je kunt ze zelf flavouren. Nepboilie op smaak brengen (24 uur) en bijvoorbeeld een sticky mix eromheen doen (zachte buitenlaag). Buitenlaag voor de boeven en binnenin voor de karper.
Frenk de Gruiter
Berichten: 2837
Lid geworden op: 12-03-2011 22:32
Locatie: Duiven

12-02-2015 06:44

Zie: http://vanderkolk-hengelsport.com/webwi ... uct_id=842

Bij Van der Kolk in Enschede bijvoorbeeld. Voor jou "om de hoek".
Bert Timmerman
Berichten: 366
Lid geworden op: 02-12-2012 21:02

12-02-2015 09:04

Hoi Bert,

Vis zelf ook veel op het TK, en kom ze ook wel eens tegen. Geen vismeel gebruiken zal je iets helpen, geheel voorkomen lukt echter niet. Kom ze vooral op "de Kade" tegen. Wat me opvalt ivm poisson chat is dat ze de bol wel aanvreten, maar niet snel doen laten verdwijnen. Hardere bollen helpen een heel klein beetje. Meest irritante is inderdaad het feit dat je ze random haakt. Door hun kop(levert vaak botte haak op, in hun buik, etc. Wat kun je er tegen doen? Met meer regelmaat bijvoeren en inwerpen. Meestal betekent het dat als zij er zijn de karper niet meteen verwacht hoeft te worden. Maar dat is allemaal gebaseerd op mijn ervaring.

Wat betreft voor voeren: ik maak me er niet druk om. Om rustiger te kunnen slapen zou je idd tijgers met een niet vismeelbol kunnen combineren. Beter zou het zijn om twee keer per dag te voeren. Of drie keer....of.... Zelf zou ik eerder voor meerdere stekken kiezen, die beide aanvoeren(1x per dag, 3 dagen, max 1,5 kg voer per keer) en evt verkassen als je op de eerste stek al snel op deze knakkers stoot. Als je nu aan de gang wil gaan, is dat misschien wat lastiger aangezien de meeste vis wat meer gegroepeerd ligt.

off topic: iets waar ik me meer zorgen over maak is de vangst van een wolhandkrab in november.
De wereld is verziekt, maar het leven is mooi!
Gebruikersavatar
bert kamp
Berichten: 2343
Lid geworden op: 01-10-2002 02:00
Locatie: almelo

12-02-2015 11:37

Aangezien ik zelf niet meer draai zal het vinden van een bol die ze niet lusten moeilijk worden dus zal het wel voeren met partikels en tijgers worden. Ben al aan het zoeken naar geskinde tijgers maar die zijn best prijzig. Beste koop lijkt tot nu toe 12,5kg voor €60 bij Markerworld.
Het vissen zelf is niet zo'n probleem, buiten het spietsen dan maar daar zou een langere hair of een pop-up een oplossing voor kunnen zijn.
Gebruikersavatar
ron crumbach
Berichten: 453
Lid geworden op: 05-11-2007 20:39
Locatie: landgraaf

12-02-2015 12:11

Met al die tijgernoot adviezen ben je ook niet echt meer uniek....
Bert Timmerman
Berichten: 366
Lid geworden op: 02-12-2012 21:02

12-02-2015 14:47

ron crumbach schreef:Met al die tijgernoot adviezen ben je ook niet echt meer uniek....


Op het TK hoef je ook niet uniek bezig te zijn. Op de plekken waar(bijna) iedereen standaard single naar de overkant vist kan wat afwijken natuurlijk geen kwaad. Het is vooral een kwestie van vis zoeken en scherp(qua spots en haak) te vissen. Zit je op de vis, vang je ze met een normale tijgernoot, fatsoenlijke bol etc.. Paar dagen een beetje voorvoeren helpt om een (paar) extra aanbeet(en) uit een passage te halen. Heb zelf het idee dat veel voeren niet meteen meer oplevert. Zoals gezegd tot 1,5 kg goed verspreid is meer dan genoeg.
De wereld is verziekt, maar het leven is mooi!
Gebruikersavatar
Daaf Wolters
Berichten: 4012
Lid geworden op: 02-03-2003 01:00
Locatie: Hengelo

13-02-2015 05:38

Ik heb er eigenlijk opmerkelijk weinig last van, alleen af en toe een afgevreten bol. Lekker harde bollen gebruiken, dan houden ze het bij mij wel een nachtje uit. Een keer extra controleren midden in de nacht bij gebrek aan actie is vaak toch al niet zo'n gek idee vanwege de scheepvaart.

Wat misschien zou kunne helpen: die beesten zitten voor zover ik weet vooral graag op, tussen en onder de stenen. Bij het echt grove grind wegblijven en wat meer de kleistroken opzoeken zou je ook minder grondels tegen moeten komen.

Een deel tijgers in mixen kan geen kwaad, maar ik zou zeker niet voor 100% tijgers gaan. Er wordt al best veel met tijgers gevist en je bouwt geen voordeel op met aasherkenning zoals je dat met boilies wel kan.
There aint no way but the hard way!

Spiegel gevangen op het Twentekanaal? Skp@ksnregiooost.nl
Gebruikersavatar
bert kamp
Berichten: 2343
Lid geworden op: 01-10-2002 02:00
Locatie: almelo

13-02-2015 11:07

Ik viste inderdaad onder de eigen kant langs de steenstort bij de Dorrebrug.
Maar eens een stuk damwand opzoeken en zien of dat beter gaat.
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

13-02-2015 16:20

Mischien handig om de zwartbekgondel eens te googlen Bert,veelal waar deze etters zich bevinden houden andere vissen zich niet op,wat ze eten etc ...
Michael Lintvelt
Berichten: 197
Lid geworden op: 10-11-2010 11:55

14-02-2015 01:07

Sorry Rik maar nu verkondig je echt onzin! Die kleine rakkers zitten werkelijk overal, zelfs midden in de rivier heb ik ze gevangen met de feeder en daar zit ook de karper. Hetzelfde geldt voor (het eind van) de steenstort onder de kant, daar zitten er vaak heel veel (100+ per uur is geen punt met de vaste stok) en ook daar is prima karper te vangen.

Overigens kan ik me haast niet voorstellen dat je op het TK zo verschrikkelijk veel last van hebt. Ze zullen er ongetwijfeld zitten maar zoveel als op de ijssel/waal zeker niet. Ik heb er op de rivier tot nu toe weinig last van ook niet wanneer ik met boilies (ess van ttb en pnp van mtc) vis. Op partikels heb ik er echt nog nooit last van gehad.
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

14-02-2015 09:57

Onderzoek wijst toch anders uit ....


Zwartbekgrondel grootste bedreiging
De positie van de grondelsoorten in het voedselweb wijst erop dat ze significante effecten kunnen veroorzaken op de samenstelling en het functioneren van voedselwebben en daarmee ook op het functioneren van ecosystemen in de Nederlandse wateren. De zwartbekgrondel vormt momenteel de grootste bedreiging voor Nederlandse vissoorten. De soort heeft zich in negen jaar tijd weten te vestigen in ruim 160 uurhokken en kan bovendien in hoge dichtheden voorkomen. Zowel de habitatvoorkeur als het voedselspectrum vertoont overlap met inheemse bodemsoorten als het bermpje en de beschermde rivierdonderpad. Beide soorten namen sterk af in dichtheid of verdwenen na de kolonisatie van hun leefplekken door de zwartbekgrondel. Dit werd op meerdere locaties in Nederland geconstateerd
Michael Lintvelt
Berichten: 197
Lid geworden op: 10-11-2010 11:55

14-02-2015 11:01

Begrijpend lezen 101: Zowel de habitatvoorkeur als het voedselspectrum vertoont overlap met inheemse bodemsoorten als het bermpje en de beschermde rivierdonderpad.

Met andere woorden die vissen azen op (grotendeels) hetzelfde soort voedsel en delen (voor een groot gedeelte) hun leefomgeving met elkaar.

Ik weet niet of je zelf al uit ervaring kunt spreken, want ik weet niet exact tot waar ze zijn opgetrokken, maar hier op de geldersche ijssel stikt het ervan maar desondanks is ook de karper nog prima te vangen waar zij zich ophouden. Ik weet dat snoekbaars en paling deze kleine etterbakjes wel opruimen, maar er zijn er gewoonweg teveel.
Gebruikersavatar
ron crumbach
Berichten: 453
Lid geworden op: 05-11-2007 20:39
Locatie: landgraaf

14-02-2015 11:10

Hier in het zuiden op het Julianakanaal, stikt het er ook van. Nogmaals niets helpt, je kunt wel op verschillende manieren vissen zodat je iets langer plezier hebt van je haakaas . Als je toch tussen deze visjes een karper wil vangen, zonder dat je voerplek binnen een korte tijd weg is dan kun je het beste regelmatig bijvoeren zodat de karper ook nog iets te eten heeft op je plekje. Je kunt wel met tijgers gaan strooien, maar dat doet de rest ook, of je dan nog een leuke vis vangt dat is dan de vraag. Geloof mij, ik heb echt alles geprobeerd.
Ze komen overal voor, maar voornamelijk zeer kort aan de kant bij de keien. Daar vis ik ook het liefst op karper, want die azen gewoon tussen de keien, daar is het meeste voor ze te vinden.....
Groetjes Ron
Plaats reactie