Tips & Tricks AAS - artikelen Chris Gabriële op KWO


Gesloten
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

30-12-2014 07:43

Komt chris niet uit de boiliedraaierij dan?
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

30-12-2014 08:12

Heb het niet over Chris,ik ken Chris persoonlijk al wat jaartjes,en weet ook dat Chris daadwerkelijk het minimale aan mpg in zijn bollen gebruikt,heb daar in mijn tijd als test visser nog mee gevist ook.
Heb het over de vele anderen die hier aanwezig zijn,en het 100% mee lezen,maar er geen woorden aan vuil willen/durven maken.mocht ik volgend jaar met readymades gaan vissen en mijn bollen niet zelf ga draaien dan klop ik bij Chris aan,daar heb ik toevallig nog met hem over gesproken van het najaar.dat ik weet dat Chris zijn bollen minimaal doseert was omdat in het begin met die bollen,ze vrij snel toch gingen schimmelen,gaf mij in ieder geval een goed en positieve invloed gevoel,ook mede doordat Chris iemand is die ook daadwerkelijk weet waar die over praat,want een boilie draaien kunnen we allemaal wel,maar zo diep als Chris in dat wereldje zit zitten er niet veel.Mischien dat er daarom zoveel zwijgen in dit topic.Ik vind het althans een reuze interessante materie en topic.En heb er veel respect voor dat Chris hier aan begonnen is.
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

30-12-2014 12:46

Allereerst wil ik vermelden dat ik me heb laten herinformeren en net hoorde dat ik verkeerde info heb meegedeeld. Er zit bij slepende melkziekte en gebruik van PG geen wachttijd op runderenmelk, runderenvlees (ídem schapen). Mijn excuses voor deze foutieve info! Had ik toch gewoon al die jaren weihnachtskarpfen hier uit de knollenput kunnen eten...

Het probleem met lezen is dat als je je vooroordelen bevestigd wilt zien dat niet moeilijk is, Het is maar waar je kijkt... Of in dit geval wat je leest.
Rick, Het zit 'm vooral in wat niet beschreven wordt. Kom ik zo op terug.

Gekocht aas met of zonder PG is in die zin, voor mij, geheel niet relevant, en ook de persoon die iets schrijft niet. Op het moment dat iemand met de woorden, 'ik weet wel wat hoor', de werking van een gekocht zwart aasbolletje 'van' een medeboarder in een ander topic wilde staven, toen kon ik daar ook niets mee. Wat weet je dan, was m'n logische vraag? Wanneer je namelijk pretendeert iets te weten, dan wordt ik graag vooruit geholpen met die info, en ik denk (hoop) dat dit wel voor meer mede CB-ers geldt. Dat de andere partij door zulke vraagstelling evt. geirriteerd raakt, dat kan. Overigens vindt ik het heel begrijpelijk dat een visser vanuit goede vangst met een bol (met of zonder PG) meent te kunnen inschatten of iets geen kwaad, maar breng zo'n gevoel dan gewoon als gevoel en niet eerst als (niet tot weinig onderbouwde) waarheid. Dan krijg ik trek om de tegenpartij te spelen.., dat is bovendien forum eigen hoor :wink:.

Mijn grote vriend gevraagd, heeft 3 titels ongeveer en werkt bij Unilever als bolleboos par exellence als het gaat om voeding, ja MPG's zijn veilig, zelfs bij hogere doseringen bij mensen.
Superlatieven. Krijg er bijna het beeld van Sinterklaas met 2,5 a 3,5 chocoladelettertitels bij :D :wink:. Vraag hem dan, en vertel ons vervolgens, meteen waar we bij hogere doseringen bij mensen aan moeten denken in hoeveelheden? Bovendien is zijn bronvermelding wel welkom. Het zit 'm vooral in wat niet beschreven wordt weet je nog...

Ik wil trouwens liefs zoveel mogelijk direct aanenemen hoor, vergis je niet. Vriezer mag bij mij ook de schuur uit en de fietsen er droog in. Maar zolang ook tegenwoordig mandarijn-netjes nog goedgekeurd worden om medisch onderhuids ingezet te worden (vast wel gehoord), heb ik nog immer m'n vraagtekens bij veel. Lam naar de slachtbank, laat ik liefst aan anderen over.

http://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q=& ... 1339,d.d24

Ps; Een SVN persoon van wie ik ergens afgelopen paar jaar het onderzoekje betreffende boilies en hulpmiddelen ter bevordering van de houdbaarheid toegezonden kreeg, gaf aan voor thuisvlijt freezers te kiezen. Vanuit een onderbuik gevoel, gaf hij eerlijk toe, dat wel. Misschien dat chocola met PG bij hem voor zorgde voor die gekleurde (WC)bril :D .
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
Gebruikersavatar
Rick van Sinderen
Berichten: 713
Lid geworden op: 17-07-2010 20:23

30-12-2014 15:34

Ik reageerde omdat Chris benieuwd naar mijn mening was, ik heb de reacties met aandacht gelezen zonder eigenlijk te kijken wie het gepost had en in mijn eerdere reactie heb ik geprobeerd het gevoel te verwoorden wat ik erbij kreeg.

Beste Marco, ik ken je verder niet maar in mijn mening is een forum een plek van hoor en wederhoor, een constant verlangen naar alles bewezen zien worden snap ik niet, als ik vertel over een praatje met een oud studievriend die thuis is in voeding dan verwacht je dat ik zijn naam noem enz.?
Misschien moet je het zien voor wat het is, PG's zijn misschien buitengewoon interessant voor ons leken maar voor hem is het net zo simpel als z'n neus ophalen, het is gesneden koek voor hem, ten tijde van het gesprek wist ik nog niet van dit topic verder, het leek mij een leuke toevalligheid, meer niet.

Ik neem maar effe aan dat die sneer over 'ik weet wel wat' op mij slaat, als ik mij goed herinner heb ik zoiets gezegd in mijn enthousiasme over een bol, dat mag dus ook niet.
Oke laat ik het zo stellen, na meer dan 2 decennia vissen heb ik volgens jou niks geleerd, niet opgelet en de evolutie in specimenvissen is aan mij voorbij gegaan.
Ik pretendeer helemaal niks, ik vertel over mijn opgedane ervaringen in mijn vissen in mijn beleving, als het lukt maar ook als het niet lukt.
Mijn methode was altijd uitschakelen wat ik niet vertrouwde als er in mijn ogen betere optie was, vaak aangedragen door collegavissers, moet ik die ook allemaal opnoemen?
Ik probeer dat te doen zonder potjeslatijn en linkjes naar Wiki, ik reageer uit mijn eigen parate kennis en opgedane ervaringen, wat er verder mee gedaan word heb ik geen invloed op en zou ik ook niet willen, ik heb dan ook geen aandrang zoals jij om voor andere CBers te praten, je reageert voor jezelf op je eigen conto, spreek voor jezelf, niet voor anderen.

Mijn reacties zullen soms mensen aanspreken en soms ook niet, so be it, ik ben niet in de business van anderen mijn mening opdringen, niks wat ik zeg is evangelie en ik ga ervan uit dat mensen met een mening uit ervaring praten, ze hoeven van mij niks te staven met een linkje naar een foute ikweetalles site, valt na een tijdje de bodem eruit dan weet ik dat ook weer en lees de reacties van zo'n persoon niet meer of met reservering, zoals ik ook doe met mensen die overdadig linken naar de grootste onzin.

Wacht op deel 2 van Chris, het komt eraan en dan is weer zat om te overwegen en te bepraten, tot dan is het misschien beter mij niet serieus te nemen en vooral niet te lezen.
Many men go fishing all of their lives without knowing that it is not fish they are after.
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

30-12-2014 21:59

ik heb de reacties met aandacht gelezen zonder eigenlijk te kijken wie het gepost had

Een topic aandachtig lezen en niet de interesse hebben wie, wat en waarom schrijft? Lijkt me een beetje handig om in te kunnen schatten hoe een ander in het topic (of het vissersleven) staat voor je van mening bent wel een eigen mening te verkondiggen. Leest ook zo'n beetje weg als weinig interesse hebben in je gesprekspartners en lullen om voornamelijk je eigen stem te horen. Toch niet gek dat er sowieso 'n reactie op een reactie komt. Ben gewillig aangever en slachtoffer hoor :D. Maar schuilen achter het idee dat je antwoordend en constaterend mag schrijven omdat je geheel niet weet wie wat geschreven heeft is onzin.

Ga ik dadelijk nog roepen dat de duivel me heeft ingefluisterd dat medeboarders mogen rotten :lol: .

een constant verlangen naar alles bewezen zien worden snap ik niet, als ik vertel over een praatje met een oud studievriend die thuis is in voeding dan verwacht je dat ik zijn naam noem enz.?
:P Ach verdraaid zeg.., een verdraaiing op CB.

Naam? Er werd juist geen naam door mij gevraagd, net zoals ik ook geen naam van betreffende SVN medewerker wens te noemen. Nogmaals; Jij noemde je studiegenoot en het feit van een door hem vermelde hoge toegestane dosis PG bij menselijke inname. Dan zie ik dus graag data en interesseert die vriend en z'n titels me geheel niet buiten die als bron van die data :wink: . Denk/hoop dat dit ook voor anderen geldt (oeps, ga ik weer). Maar doe eens gek en zoek, indien mogelijk, nog eens contact met desbetreffende studiegenoot denk ik dan.

Weet je Rick, ik probeer op eerlijk openheid van de mede CB-er af te gaan, maar elke Jan met de korte achternaam kan hier van alles en nog wat kan neer plempen. Dat bleek wel uit mijn onopzettelijke fout, welke door geen enkel CB-er werd geconstateerd :D. Dus ja, ik verifieer graag in mijn ogen relevante zaken bij de auteur of toets ik het geschrevene via eigen ervaring (doen er wijselijk meer...), en eventueel een enkele maal win ik wat info via het net. Altijd handig info. Zeker wanneer het copy/paste op Wikepedia is gezet vanuit industriële datasheets.

En alles bevestigd wil zien? Voor 'mij' relevante beweringen wel ja. De één z'n ophemeling van een bepaald onderlijnmateriaal is in mijn ogen gelukkig een totaal andere gradatie dan de vraag of 'ons' aas, in welke hoedanigheid dan ook, goed is voor de vis. Moet 'ie natuurlijk niet gaan roepen dat het onderlijnspul top is, terwijl het bij mij het klosje na een paar test natjes al in de prullenbak lag haha...

Wat verder trouwens niet benoemd werd in het studiegenoot verhaal, is dat de de fysiologie van een mens en karper niet vergelijkbaar zijn en dit niet klakkeloos doorgetrokken kan worden. Maag, maagzuur, enzymen en darmen t.o.v. darmen en enzymen. Maar ach, niet dat op menselijk geteste data (van mij part op ratten of vrijwillige medeboarders ) geen kleine leidraad in dit topic 'mag/kan' zijn. Alle handvatten zijn beter dan geen, en vanuit daar weer in twijfeltrekken en verder.

Ik neem maar effe aan dat die sneer over 'ik weet wel wat' op mij slaat, als ik mij goed herinner heb ik zoiets gezegd in mijn enthousiasme over een bol, dat mag dus ook niet.
Geen sneer, heb ik ook toen toegelicht, dat is wederom jouw beleving :lol: ! Je beweerde met die stelling dat je over info beschikte over een bol en ik vroeg wat die info was? En met het stellen van die vraag speelde ik blijkbaar vals?

Met die link nav die situatie legde ik simpelweg weer uit wat mij ook in dit topic beweegt. Er wordt iets beweerd en ik vraag om wat toelichting. Is dat lastig, dan moet een mens niets beweren. Dat je destijds, en ook nu, vervolgens schreef dat zaken op een twintigjaar bijeen vergaard gevoel bleek gestoeld, is toch nog steeds geen probleem. Schreef ik toen ook. Eerder integendeel, zeker bij wie zaken heeft leren interpreteren, ook al is het gevoelsmatig. Maar breng zulke zaken dan in basis niet alsof dat het in steen geschreven staat. Vooral het ervaringsverhaal valt in die zin door te trekken naar dit PG topic. Het gaat hier om oplossingen en verduidelijking, niet om ego...

En oh ja; Mocht de uitwerking van PG op vis andere glurende CB-ers trouwens gewoonweg niet rotten, en laten we de leeftijdgrens op 22 a 24 jaar houden ivm ontwikkeling van het brein :D, dan mogen ze wat mij betreft zelf ook rotten in de PG hel. Dan is hebzucht naar vis namelijk echt het enige wat telt.

Ps; Dat was inderdaad de PG duivel die me dat deed roepen, en die hel kan nog steeds meevallen he :wink:.
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
Emilio Visser
Berichten: 390
Lid geworden op: 12-05-2013 21:44
Locatie: Dordrecht

30-12-2014 22:22

Sow.... Ik dacht dat het was dat degene die het hards riep, het meest gelijk had. Het schijnt hier te gaan om degene die het meeste woorden neerplempt.

Snap de gekleudheid van de bril wel als er regelmatig zoveel woorddiarree overheen gaat Marco, mag ook wel in iets minder woorden. Deels eens met je laatste bericht, alhoewel mijn glas halfvol blijft en niet halfleeg....
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

30-12-2014 22:29

Marco

Vis je eigenlijk nog wel met boilies, of vis je überhaupt nog wel? Je hele epistel richt zich nog steeds op een grondstof waarbij jij heel graag zwart op wit wil weten of het 100% veilig is. Echter op de een of andere manier intereseert het jou geen ene moer of er naar alle andere ingrediënten wel onderzoek is geweest, ik noem hierbij nogmaals de eipoeders en ei producten. Je kan hoog springen, of laag springen maar ik denk dat er meer bekend is over mpg dan over bijv eipoeder.
Fred Hazenbroek
Berichten: 1976
Lid geworden op: 04-12-2004 00:32
Locatie: z-h

30-12-2014 22:43

Marco Mostard schreef:En oh ja; Mocht de uitwerking van PG op vis andere glurende CB-ers trouwens gewoonweg niet rotten, en laten we de leeftijdgrens op 22 a 24 jaar houden ivm ontwikkeling van het brein :D, dan mogen ze wat mij betreft zelf ook rotten in de PG hel. Dan is hebzucht naar vis namelijk echt het enige wat telt.

Ps; Dat was inderdaad de PG duivel die me dat deed roepen, en die hel kan nog steeds meevallen he :wink:.


Dit slaat natuurlijk nergens op Marco :roll:
Ga ik een auto kopen, ga ik er ook van uit dat alle veiligheids maatregelen getroffen zijn/erin zitten
Jij doet je voor als iemand die eerst de auto uit elkaar haalt om dit te controleren.
Wie dit niet doet is dom bezig. :roll: :roll:
Het gaat hier wel om goedgekeurde eu producten!!!
Neem hierbij maar gelijk aan dat jij alleen biologisch eet?



Ik lees alleen nog maar, laat me verder niet uitlokken, want jij hebt geeft toch niet toe dat je
schrijft om te schrijven. (Dit kan je dan weer prima :wink: )
Dat laatste zinnetje bouw je dan weer handig in !

Prettige jaarwisseling , en een mooi (vis)jaar 2015

** NEE, zit ver boven die leeftijdscatagorie :wink: JA, voer met mate icm watertemperatuur/andere voerders(zover ik weet en/of aanwezig) / visstand
en...nah , laat verder maar
Ach man..Ga toch vissen !!
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

30-12-2014 23:12

Zouden de mensen die dit maken ( boilies) hier nou niks nuttigs kunnen pennen en dan met name de grotere merken,ze zitten wel op het board,maar de enigste die je hoort is Chris zelf.
Ik neem aan dat als je iets verkoopt je dan toch ook wel een mening heb over je producten ?
Normaal zijn de bollen boeren er als de kippen bij in aas topics..
Nu is dit niet om iets uit te lokken dat ik dit zeg voor een tweede maal,maar de materie is boeiend en leerzaam voor ons allen toch zeker !
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

30-12-2014 23:23

Emilio, wanneer een mens bewust ontwijkend kiest om met vraagstellingen om te gaan, dat de vraagstelling niet gaat om de studiegenoot, maar om de gegevens betreffende PG welke hij beweerd dat de studiegenoot met hem gedeeld heeft, dat het niet gaat om 'n ego te knakken, maar om het feit dat er legitiem een vraag gesteld en een antwoord verwacht word etc., met wat voor medeboarder converseer je dan?

Ik zal voortaan nog een trapje verder gaan dan zo'n instelling en simpelweg niets meer lezen en gewoon dagelijks op een willekeurig topic iets wegschrijven als; Top, waardeloos, vooral doorgaan. Net ietsjes verdergaan als dat Peter Ps doet. Heeft wel wahahahat :lol:

Maar nu nog even niet.., t'ring!!!

Echter op de een of andere manier intereseert het jou geen ene moer of er naar alle andere ingrediënten wel onderzoek is geweest,
Sjezus Martijn, Zijn we hier nu nog.., uh weer?

De stelling in het artikel van Chris is dat een freezer en een readie hoogstens wat (kunnen) verschillen op het gehalte PG. Vervolgens gaat het in de discussie verder om het verschil van wel of geen PG, en schreef ik een alineaatje met de woorden dat het aasje in z'n geheel twijfelachtig is en we er dan ook nog eens PG op gooien.

Direct na deze alinea stelde je in je antwoord al geheel onbegrijpelijk dat de rest me niet interesseert? Vervolgens heb ik je de quote voorgeschoteld waarin in het gehele aas in vraag trek, en zelfs daarna stel je me nu weer de vraag :o .? Biertje te veel, niet meer goed op je smart phone kunnen lezen misschien, ik weet het niet hoor? Hoop echt dat je je reddingsvest aan hebt wanneer je met je zatte hoofd van boord dondert, want het klink erg logisch dat ik een aasje in twijfel trek maar het me verder niet boeit? Test er vrolijk op los. Kennis is macht :wink: .

Ik herhaal het dus nog één laatste keer.., ondanks dat jij weigerde jouw echte doorslaggevende keiharde data niet nogmaals te willen herhalen.., zucht :( . Er zijn hier alleen maar vraagtekens...

Vraagteken op een aasje wat al een vraagteken, dat is vraagteken op vraagteken.., PG op boilie!

Fred, ik mag hopen dat je uit oog van het welzijn wel wilt weten wat een product met een karper doet, anders gaan we toch lekker met z'n alle tjoekelen op karper...

Godv.., docu over Joep voorbij.
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
Chris Gabriele
Berichten: 89
Lid geworden op: 18-05-2004 09:42
Locatie: Zoetermeer

30-12-2014 23:34

[b]Peter[/b], vissen vormen een kwetsbare groep van dieren, die sterk reageert op veranderingen in het leefmilieu. Vis sterfte is dan ook het meest zichtbare bewijs van problemen met het water.
Als gevolg van de groeiende zorg en aandacht voor het water en de waternatuur komt massale vis sterfte, zoals die zich in de tweede helft van de vorige eeuw voordeden, tegenwoordig veel minder vaak voor. Nog altijd treedt er vis sterfte op in binnenwateren, die te maken hebben met verkeerd of achterstallig beheer (uitbaggeren). Industriële en agrarische "ongelukjes" . Ook aan de uitbraak van een visziekte, op zichzelf een natuurlijk verschijnsel, ligt niet altijd de gesteldheid van het milieu ten grondslag.

Als veel vissen binnen korte tijd sterven, dan is de oorzaak waarschijnlijk een plotselinge, catastrofale gebeurtenis, waarbij de omgeving voor vissen fataal toxisch of acuut zuurstofloos wordt. Bij een langzame aanloop en daarna binnen enkele dagen een sterke stijging van de aantallen dode vissen, moet de oorzaak gezocht worden in een zich langzaam ontwikkelend zuurstofgebrek, een zeer actief virus of een schadelijke bacterie.
Bij sterfte veroorzaakt door giftige stoffen in hoge concentraties, gaan kleine vissen doorgaans eerder dood dan grote exemplaren van dezelfde soort. In geval van zuurstoftekort geldt vaak het omgekeerde, omdat grote vissen een grotere zuurstofbehoefte hebben.

Zo is er van sommige zomersterfte bekent dat dit door de toenemende algen en planten komt. Deze beginnen af te sterven en te verteren, en produceren overdag niet voldoende zuurstof om 's nachts in de zuurstofbehoefte van het verteringsproces te voorzien. De vissterfte treedt vaak op in de vroege ochtenduren na een bewolkte dag waarop weinig fotosynthese heeft plaatsgevonden.
Er zijn verschillende onderzoeken naar vis sterfte gepubliceerd die je erop na kunt lezen.

MPG wordt toegepast in sommige merken koi (vis) voer (bv Koi Kichi Koi Krispies en Tropical Flake Food), maar ik kan nog meer merken noemen, en is in sommige medicijnen (koi herpes bv) het oplosmiddel voor het medicijn. Denk je zelf dat het erin zou zitten wanneer in een gesloten systeem, vissen ter waarde van duizenden euro’s er aan zouden sterven?
Maar nogmaals, als MPG gebruikt wordt dan is dat in geringe dosis. Professionele boilie fabrieken kunnen niet uit onder de regelgeving door in- en export regels. Grote bedrijven hebben een erkenningsnummer van de NVWA betreffende het handelen met dierlijke bijproducten cat 3. Grote draaiers hebben klanten uit bijv. Amerika, Frankrijk en tal van andere landen. Daar zijn ze een stuk strenger op wat er ingevoerd wordt en is er zeker kans op controles.

[b]Marco[/b], dat het je handen laat uitdrogen is niet vreemd. Het bind vocht en puur MPG op je handen zorgt ervoor dat het vocht onttrekt. Aangezien het de huid binnengaat en daar de oplosbaarheid van stoffen in de huid beïnvloedt, kan de aanwezigheid van propyleen glycol de effectiviteit van een cosmetische formulering bepalen. Hoe en in welke mate, hangt af van het actieve ingrediënt en de rest van de formulering. MPG wordt ook toegepast in cosmetica producten (ga jij douchen als je je net uitgebreid hebt ingesmeerd?), maar ook als oplosmiddel in flavours, oplosbasis voor enzymen, kleurstoffen (liquid), tandpasta etc. etc. Kortom legio toepassingen. De test met puur MPG en dat het je huid uitdroogt is hetzelfde als je tong in pure flavour steken of een eetlepel zout in je mond nemen ;-). MPG proef je overigens absoluut niet wanneer toegevoegd in boilies in deze dosering. Het wordt namelijk ook toegevoegd in sommige frisdranken, tandpasta’s of snoepwaren...

Mijn artikel is niet bedoeld als MPG lobby. Verre van zelfs, maar meer om de ongenuanceerde roddels weg te nemen. MPG is niet schadelijk gebleken na diverse onderzoeken bij een lage dosering op diverse diersoorten en mensen. Hierbij komt dat het in water nog eens extra snel wordt afgebroken. Alle safety sheets en onderzoeken over het product zullen dit ook beamen. Ik heb ook geen promotie artikel geschreven voor ready’s of freezers, maar slechts getracht juiste informatie te verschaffen zodat men tot een goed geïnformeerde keus kan komen. Ik wil zoals ik in mijn artikel al schreef het volgende nog extra benadrukken: Niet alle ready’s zijn geconserveerd met MPG en niet in alle freezers zit MPG om conservering na ontdooien te verlengen. Men kan beter vissen met aas waarin men vertrouwen heeft en dat is gewoon voor een ieder verschillend.

Als afsluiter wil ik nog wel melden dat het effect van onze boilie ingrediënten (waarover Martijn al steeds begon) inderdaad waarschijnlijk nooit onderzocht zijn en al zeker niet op karper. Robin Red bijvoorbeeld is van bekend dat de karpers hiervan, [u]bij overmatig gebruik[/u], een rode buik kunnen krijgen... Lijkt niet goed te kunnen zijn denk ik dan, maar schadelijk lijkt het vooralsnog ook niet..., maar zweren we niet bijna allemaal bij de vangkracht van de toevoeging Robin Red? Ik heb geen zicht op wat iedereen in zijn bol mikt tussen de legio thuisdraaiers en andere bollendraaiers. Mis(ge-)bruik van ingrediënten [u][b]kan[/b][/u] het gevolg zijn. Nogmaals het stuk was informatief bedoeld en vermeld in ieder geval tot welk percentage het (bewezen) niet schadelijk is en dat in werkelijkheid een veel lager percentage al effectief is voor de conservering van onze bol.
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

31-12-2014 00:39

dat het je handen laat uitdrogen is niet vreemd.
En buiten NVWA 3e categorie is verdere algehele info me bekend Chris, maar ik vroeg me al eerder in dit topic af wat dit in het natte darmgestel van een karper teweeg brengt? Wat is bijvoorbeeld de invloed van PG op de enzym werking in karperdarm? Wat doet het met lichaamscellen van karper? Daar zou ik graag een antwoord op willen zien! PG is simpelweg 'n vraagteken toegepast op een vraagteken...
MPG proef je overigens absoluut niet wanneer toegevoegd in boilies in deze dosering.
Smaak van aas is in het verhaal van de gezondheid van karper voor mij nog het minst relevant, maar oke; Over welke dosering heb je het dan, en waar zijn openbare testgegevens vinden?

Ik weet wat ik recent, vanuit eigen onderzoek naar houdbaarheid van mijn aas met een bepaalde dosis PG, in mijn proefbatch van een goede 70 kilo bollen gedoseerd heb. En dit afgewogen op wat enkele boiliefabrikanten (of afnemers van boilies...) aan houdbaarheid garandeerde met 'het middel' uit de voedingsindustrie. Ik weet ondertussen ook dat 'mijn' boilieboer er het drievoudige in verwerkt om z'n stoombollen een jaar houdbaar te maken, wat wegens m'n eigen test geen verrassing was. Maar belangrijker; Wat doet bijvoorbeeld z'n pondje aas, in z'n algemeenheid, met een dergelijke dosis PG met een karper van 10 kg?

Een simpele petitie tot onderzoek van de uitwerking op karper van 'onze' aasingredienten gestart in de discussiehoek.
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
Gebruikersavatar
Rick van Sinderen
Berichten: 713
Lid geworden op: 17-07-2010 20:23

31-12-2014 02:16

Beste Marco,

Dat ik niet precies wist wie wat zei in deze discussie is omdat sommige namen mij niks zeggen verder, ik kom hier nog te weinig om een goed beeld te hebben wie er werkelijk inhoudelijk wat te melden heeft, maak daar niets anders van aub.

Naam? Er werd juist geen naam door mij gevraagd, net zoals ik ook geen naam van betreffende SVN medewerker wens te noemen. Nogmaals; Jij noemde je studiegenoot en het feit van een door hem vermelde hoge toegestane dosis PG bij menselijke inname. Dan zie ik dus graag data en interesseert die vriend en z'n titels me geheel niet buiten die als bron van die data :wink: . Denk/hoop dat dit ook voor anderen geldt (oeps, ga ik weer). Maar doe eens gek en zoek, indien mogelijk, nog eens contact met desbetreffende studiegenoot denk ik dan.

Die zit nu in New York voor vakantie, ik denk dat als ik hierover begin hij mij voor gek verklaart, heb je niets beters te doen, ik hoor het hem al zeggen, maar ik zal het wagen volgende week :wink:

Wat verder trouwens niet benoemd werd in het studiegenoot verhaal, is dat de de fysiologie van een mens en karper niet vergelijkbaar zijn en dit niet klakkeloos doorgetrokken kan worden. Maag, maagzuur, enzymen en darmen t.o.v. darmen en enzymen. Maar ach, niet dat op menselijk geteste data (van mij part op ratten of vrijwillige medeboarders ) geen kleine leidraad in dit topic 'mag/kan' zijn. Alle handvatten zijn beter dan geen, en vanuit daar weer in twijfeltrekken en verder.

De laatste zin in die alinea is dat mensen natuurlijk geen vissen zijn, vond het toevallig dat het ook hier te praat kwam en keek persoonlijk best op van zijn openbaring over rampetamp supermarkten met goedkope produkten, ik post namelijk zoals ik praat, open en verrast door de toevalligheid ervan, mag ook niet, gek he dat mensen hier wegblijven, dat komt omdat elk woord op een goudschaaltje gelegd wordt en laten we hopen dat er eentje op een foutje maakt, staat die effe voor lul dan...
Dat terwijl een forum eigenlijk een beetje ontspanning moet bieden, even weg van de sleur en even relaxen na het werk met mensen die graag een visje vangen.

Met die link nav die situatie legde ik simpelweg weer uit wat mij ook in dit topic beweegt. Er wordt iets beweerd en ik vraag om wat toelichting. Is dat lastig, dan moet een mens niets beweren. Dat je destijds, en ook nu, vervolgens schreef dat zaken op een twintigjaar bijeen vergaard gevoel bleek gestoeld, is toch nog steeds geen probleem. Schreef ik toen ook. Eerder integendeel, zeker bij wie zaken heeft leren interpreteren, ook al is het gevoelsmatig. Maar breng zulke zaken dan in basis niet alsof dat het in steen geschreven staat. Vooral het ervaringsverhaal valt in die zin door te trekken naar dit PG topic. Het gaat hier om oplossingen en verduidelijking, niet om ego...

Daar gaan we weer, in meerdere topics en ook in deze staat dat wat ik vind of zeg geen evangelie is, vertaal je eigen neurose niet op mij, het kan mij niet schelen namelijk, de slimmeren onder ons halen overal een beetje weg en smeden dat in 1 oplossing voor zichzelf en persoonlijk, ik heb nergens beweerd dat ik de wijsheid in pacht heb, en ik ben zelfverzekerd genoeg om niet over mijn ego in te zitten, 3 jaar geleden was ik 6 minuten eigenlijk dood, daarvoor had ik al geen ego issues, nu helemaal niet meer.
En als ik al wat te beweren heb wat uit mijn ervaring voortkomt dan doe ik dat, staat het je niet aan dan lees het gewoon niet, simpel toch? Ik zou echt niet weten waarom ik meningen zou moeten bewijzen aan jou, je bent niet het geweten hier hoor, verre van.
Many men go fishing all of their lives without knowing that it is not fish they are after.
Emilio Visser
Berichten: 390
Lid geworden op: 12-05-2013 21:44
Locatie: Dordrecht

31-12-2014 02:30

Rick; maak je niet druk, zolang Marco zelf nog met bollen vist is iedere zelfbenoemde gewetensfunctie meteen onderuit gehaald. Ik neem de opmerking halfleeg ook terug, het glas is vol, er wordt slechts gedaan of het leeg is.
Chris; net verhaal, snijdt hout!
Gebruikersavatar
Rick van Sinderen
Berichten: 713
Lid geworden op: 17-07-2010 20:23

31-12-2014 02:44

Emilio, toevallig niet zo lang geleden met mensen gepraat hoe het komt dat er veel leuke vissers met wat kennis van zaken wegblijven, nou dit helpt wel :wink:
En ik ben maar uit de fles gaan drinken :roll:

Chris, goed stuk weer, en op persoonlijke noot, blij dat je weer in business bent en van je laat horen, je werd gemist.
Many men go fishing all of their lives without knowing that it is not fish they are after.
Hilco Meijer
Berichten: 1476
Lid geworden op: 17-11-2009 22:25

31-12-2014 03:39

Normaal gesproken zal een een hoge dosis MPG geen problemen opleveren,
maar wat gebeurt er als we in dat geval een vis drillen?

Ok. hij zal er niet aan dood gaan, maar mogelijk is het wel heel onplezierig???

Iets met verzuring van het bloed.
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

31-12-2014 04:44

Hekel aan onrecht (onjuiste beweringen), maar leuk man al die tenen. Moet je in beginne wel even 'doorbijten' wanneer er word geschreven dat je struisvogelpolitiek beweerd terwijl je niets beweerd maar juist onderzoekend afvraagt. Vervolgens is er iets met mijn geweten mis omdat ik een keer met licht ge PG-de bollen vis. Doet de readie gang dat niet al heel lang 8) . Bovendien worden er hier onderbuik gevoelens toebedeeld welke op een weegschaal toch zwaarder zijn dan de ander z'n onderbuik gevoelens. Ga dan toch lekker poepen, hele opluchting zeg ik altijd tegen m'n kinderen :D.

Het gaat hier wel om goedgekeurde eu producten!!!
Goed argument :-? .Worden alle zelf boilieverwerkende bollenboeren, groot én klein hier dan ook gecontroleerd net als de fabrikanten in België..?!

Marco Vis je eigenlijk nog wel met boilies, of vis je überhaupt nog wel? Je hele epistel richt zich nog steeds op een grondstof waarbij jij heel graag zwart op wit wil weten of het 100% veilig is. Echter op de een of andere manier intereseert het jou geen ene moer of er naar alle andere ingrediënten wel onderzoek is geweest
Net nog even teruggebladerd en ik zocht ze even op voor je, geen moeite;

In een recent topic heb ik aangegeven 70 kilo aan eigen mixbollen gedraaid te laten hebben, met een klein percentage PG, wat de bollen buiten de vriezer, naar eerdere thuistest, wel een maand goed kunnen houden. Dat is puur om voor mijzelf een beter beeld te schetsen wat zo'n licht gedoseerde bol over wat langere periode op mij bekend water doet. Zo krijg ik een beetje zicht op de vangkracht.., maar zeker geen antwoord over de gezondheidskwesties van vriend karper. Daar heb ik de kennis niet voor en ga mezelf dit ook niet aanpraten. Evenals dat ik me ook geen schuldgevoel zal laten aanpraten door wie dan ook, vanwege mijn deze voorlopig eenmalige (70 kilo) druppel op de hete (discussie) plaat.
Dus ja, bollen voorradig. Leesbaar voor je vraagstelling.

'Gemak dient de mens' in combinatie met vangend aas, dat is het idee achter de readies. Niet of het gezond(er) is. En producten toevoegen aan een aassoort wat op zich al een vraagteken is (ik beweer namelijk niet dat een graan product beter is dan een product uit de petrochemische industrie, maar het lijkt me wel eerder)..? Tja, dan ziet het er naar uit dat het vraagteken er alleen maar groter op wordt :wink:
Dat was struisvogelpolitiek, want ik beweerde blijkbaar wat, wat vervolgens vluchtig als een scheet tot een onderbuikgevoel werd omgetoverd. Roosjeslucht nog immer afwezig.

Martijn, ik negeer niets stelselmatig en weet niet hoe ik de twijfelachtigheid van de boilie an sich nog duidelijker moet onderschrijven dan met de woorden van m'n laatste alinea. Misschien nogmaals lezen..?


En producten toevoegen aan een aassoort wat op zich al een vraagteken is (ik beweer namelijk niet dat een graan product beter is dan een product uit de petrochemische industrie, maar het lijkt me wel eerder)..? Tja, dan ziet het er naar uit dat het vraagteken er alleen maar groter op wordt :wink:
Daar was ie weer, producten/(houdbaarheidsmiddelen, PG toevoegen aan een aassoort/boilie.

Dus creëer je een extra vraagteken op een vraagteken, c.q. PG op boilie...


Alleen komt het ene product vanuit de petrochemische industrie en de ander vanuit graan producten. Weegschaaltje hangt voor mij dan toch wat liever richting graanproducten.

Wat voorkeur is blijkbaar niet wenselijk, tenzij het andersom zou zijn misschien?

Er zijn hier alleen maar vraagtekens... Vraagteken op een aasje wat al een vraagteken was, dat is vraagteken op vraagteken.., PG op boilie!
Veel constanter kan ik het niet maken.

De één z'n ophemeling van een bepaald onderlijnmateriaal is in mijn ogen gelukkig een totaal andere gradatie dan de vraag of 'ons' aas, in welke hoedanigheid dan ook, goed is voor de vis.
Is ie weer. ONS AAS IN WELKE HOEDANIGHEID DAN OOK.

En betreffende mijn veel eerdere posting over onderzoek, wat vervolgens door Freddie Kruger werd omschreven als vrijpraterij (oid) in het topic waarin ik probeer om een petitie te starten.
Tja, daar in dat beest z'n darmen is het heel erg nat en zal er niet snel iets uitdrogen, maar is dat aanwezige nat wel voldoende om geen negatief effect te hebben op de darmflora bij bijvoorbeeld regelmatige aasopname op een voerplek?
Die stelling was ik al aangedaan voor al dit gemiep :wink:.

PS; Ik las samenvattend van een ander nog even net (als in een veel eerder topic) en ben vervolgens direct gestopt met lezen; ..'Ik ben niet verantwoordelijk voor wat ik schrijf, want het is geen evangelie'...

Nou, predik dan ook niets :-? ..!

Roep die zin lekker in het Kremlin nadat je in het Russisch of Engels hebt geroepen; Poetin is een grote lul en zuigt graag aan die van z'n vriendje. Dan herhaal je daar nog maar eens maar dat het geen evangelie is. Nimmer daglicht.

Ach mensen toch, hahaha.

Topic maar half volgen met de lul in de hand, en toch wat denken te schrijven, da's niet m'n ding, Wordt het toetsenbord vies te ranzig van en geniet ik maar half van de porno. Maar gaat uw gang. Ga ik lekker snurken en dromen over oliebollen ipv een paar hier aanwezige krentenbolletjes.

Onderzoek graag van vis en bol (verder wel klaar hoor.., oud en alsjeblieft veel nieuw haha)...
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
Gebruikersavatar
bert kamp
Berichten: 2343
Lid geworden op: 01-10-2002 02:00
Locatie: almelo

31-12-2014 11:32

tl;dr
Gebruikersavatar
Rick van Sinderen
Berichten: 713
Lid geworden op: 17-07-2010 20:23

31-12-2014 12:38

Ineens begreep ik het Marco, ik ben al sinds de jaren 90 moderator geweest op een modelbouwforum en heb sinds jaren nu een eigen forum / site, in die tijd heb ik heel wat keyboardheroes voorbij zien komen zoals jij.

De waarheid is simpel, ik geloof niet eens dat je vist, of misschien op een putje ergens in een woonwijk waar je je 15 jarigen verveeld met je gezeik hoe het moet, je constante geouwehoer of mijn ervaring relevant is komt omdat jij die ontbeert en dat doet pijn natuurlijk.

Je bent het prototype van iemand die niks in zijn eigen leven gedaan krijgt en dat op een forum goed wilt maken, als je in je echte leven niks voorstelt dan hier ook niet stumper, hoe laag je ook zinkt.
Je Poetin opmerkingen met plastische taal is zo ontzettend misplaatst hier en zo van het pad af dat je eigenlijk op z'n minst een tijd de strafbank op moet.
Nu is dit mijn site niet, de plek waar ik andere visfanaten ontmoette en beetje kon ontspannen en wat nieuwe produkten kon zien is allang verdwenen, al die mensen die verdwenen zijn komt door mensen zoals jij en dat is dan je verdienste, uiteindelijk zullen er alleen passanten overblijven die 3 maanden karpervisser in de zomer zijn en merkengeil, dan heb je je doel bereikt, het hoogste wat je halen kan, Koning Eenoog in het land der blinden.

Aandacht is aandacht voor jou, ook als die negatief is, en dat is bijna altijd omdat je irritatie oproept en mensen vaak onbewust toch aanvoelen dat je niks voorstelt, dan gebruik je ook nog 's wollig taalgebruik om mensen leugenaar of dom te noemen, nooit direct natuurlijk want daar heb je de ballen niet voor.
Ik stop ermee hier, dus dat heb je gewonnen, dus daar zit je dan met een klamme doek op je schoot jezelf helemaal geweldig te vinden, te stom om in te zien wat er aan zit te komen.

Aan iedereen die het wel goed bedoelt, bedankt en het was een genoegen, ik heb toffe lui hier leren kennen, zeker in het begin, bedankt daarvoor!!
Many men go fishing all of their lives without knowing that it is not fish they are after.
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

31-12-2014 12:54

Jammer dat een interesant topic ontspoort!
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

31-12-2014 13:10

Hier geldt hetzelfde verzoek om gas terug te nemen.

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Gebruikersavatar
michiel moore
Berichten: 327
Lid geworden op: 03-05-2013 17:36

03-01-2015 09:11

Hoe komt het dat de bekendste, grootste en waarschijnlijk door de meeste vissers (i.m.o. terecht) gezien als beste fabrikant van freezer boilies, deze boilies niet gewoon voorzien van mpg en als houdbare boilie verkopen?

volgens een heel aantal mensen die in dit topic postten, zou je hiermee de minder handig/lang houdbare freezer omtoveren in een ready made.
ik las als argument dat het vooral handig zou zijn op visvakanties in bijvoorbeeld Frankrijk.
volgens velen op dit forum is de verpakking en de marketing het grootste deel van de relatief hoge prijs... denk je niet dat als ze ook maar even hadden gedacht, dat het conserveringsproces op deze manier in zijn werk gaat, zonder afbreuk te doen aan de kwaliteit van het aas, ze dit niet allang gedaan hebben?

waarom maakt 1 bedrijf om de zoveel jaar een nieuwe karpermagneet die elk karperwater leegvist... keer op keer. ze maken alleen wafters, popups, high visual popups, dips en speciaal geconserveerde hookers/dumbels van deze smaken naast freezers.
zij hebben natuurlijk alle vormen van conservering geprobeerd, maar zijn van mening dat deze afbreuk doen aan de kwaliteit van hun freezer boilies.

veel zelfdraaiers hier vangen met hun eigen boilie, maar het maakt ze niks uit wat er in de boilie zit... ze rotten in 3 dagen weg als ze ze niet bevriezen. dat is de enige reden dat ze in de vriezer gaan.
niet omdat ze geen conserveringsmiddel willen toevoegen; ze kunnen het te moeilijk krijgen of het is te duur.
ik durf te wedden dat een hoop mensen eerst moeten googelen om uit te vinden waar cell naar ruikt of smaakt, en als ze dan wat hebben gevonden,vinden ze het een maisballetje met kokossmaak... als je ermee zou gaan vissen, zou je vrij snel op andere gedachten worden gebracht. dr is geen enkele boilie met kokossmaak op de markt die vangt als de cell... ligt het niet heel, heel misschien aan iets anders dan de flavo(u)r?
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

03-01-2015 10:18

Laten we het er maar op houden dat jij enorm veel vertrouwen heb in de cell,de beste boilie is zo goed als de Visser die hem toepast...thuis draaiers draaien zelf omdat ze hun unieke zelf gemaakte bolletje willen hebben,kijken wel degelijk wat er ingaat,en aan conservering kan iedereen komen,1 klik op Google en gelijjk een hit http://www.basboilieshop.nl/conservering

Dat thuis draaiers dit niet toepassen is waarschijnlijk omdat ze inderdaad vertrouwen hebben in freezers,net als dat jij vertrouwen heb in the cell,maar nogmaals,het beste aas bestaat niet,de beste rig bestaat niet,de beste stek en de beste tijd om er te liggen zijn een veel grotere factor dan wat dan ook...

Ik persoonlijk denk dat een freezer beter vangt,althans is mijn ervaring op meerdere jaren dat ik overgestapt ben op readymades. Ik denk dat het er aan kan liggen door het uitlekken van het aas,mpg onttrekt water,en zou de bol wel eens af kunnen sluiten...? Ik heb geen idee hoor,ik heb geen feiten,alleen opgedane ervaringen.
Chris Gabriele
Berichten: 89
Lid geworden op: 18-05-2004 09:42
Locatie: Zoetermeer

03-01-2015 11:15

Michiel,

Voor en tegenstanders m.b.t. freezers of houdbare boilies zal je altijd houden. Het ene bedrijf kiest voor om alleen freezers te produceren en het andere bedrijf alleen houdbare. De meeste grootte bedrijven produceren beide, zo strelen ze de liefhebbers voor houdbare of voor freezers boilies.

Het betreft ook kennis, even mpg toevoegen zal niet werken.

Je neemt de Cell boilie als voorbeeld, en inderdaad ruikt het naar kokos, maar het werkende ingrediënt noemt men Cell en is ook nu los te koop in Engeland. Ik gebruik het ingrediënt al jaren.

Rik, al gebruikt men MPG in grote doseringen, het is wateroplosbaar en sluit geen bol af.

Gelukkig is tegenwoordig er zoveel aanbod aan houdbare en freezers boilies dat men kan doen wat men zelf het beste vind.

mvg Chris.
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

03-01-2015 12:24

Chris,

Dank voor je inhoudende reactie.

Wat is voor mij de belangrijkste rede om te reageren.
Al jaren staat de natuur op moeder aarde onder grote druk. Volgens schattingen verdwijnen er jaarlijks 200 soorten dieren en planten. Heeft het met de evolutie te maken dan moet je er vrede mee hebben. Is de oorzaak de overheersing van het mensdom met alle gevolgen dan zullen we ons eens goed achter de oren moeten krabben zo lijkt me?

Vaststaat dat veel bestrijdingsmiddelen elke keer na dat het ingevoerd werd na jaren van invloed waren en nog zijn van invloed zijn op de natuur in de ruimste zin van het woord. We kunnen niet zonder daar we in een visuele cirkel zitten als mensheid. Kijken we naar bepaalde geneesmiddelen en de pil dan staat vast dat de reststoffen van invloed zijn op de waterhuishouding. Wat weer gevolgen heeft voor het dierenrijk.

Voel me dan ook verplicht me uiten in woord en geschrift als onderdruk positieve conclusies getrokken worden aan de ene kant. En net als bij dit onderwerp andere twijfels uitspreken als onderzoeken bepaalde beperkingen opgelegd gekregen heeft.

Dat vissen kwetsbaar zijn met alle gevolgen van dien daar zijn we het wel over eens. Bij vervuilt (baggerslip) zuurstofarm water zijn trouwens snoeken als eerste de sigaar. Mijn betrokkenheid (VBC o.a.) hier in het Oost-Brabantse bij de verschillende projecten is groot. Wat mijn punt is een massale sterfte waarbij het alleen om karpers gaat. Gerwin Gerlach verbonden aan SVN heeft als bioloog over dit onderwerp veel geschrevenen en lezingen gegeven. Waarbij helaas als het om oorzaken gaat de vraagtekens zich maar blijven opstapelen. Ook ecologen bij het waterschap waar ik deels bij betrokken ben vallen stil als ik dit onderwerp aanroer. Wat mij opvalt dat in de meer dan 50 jaar dat ik op karper vis dit me in vroeger jaren niet opviel??

Wil een voorbeeld aanhalen. Op een redelijk bekend betaalwater (grote karper) in Frankrijk vond afgelopen voorjaar een grote sterfte plaats alleen onder de aanwezige karpers. De eigenaar voert de karper met name in het najaar grootschalig bij gedurende een aantal jaren. Men werkt er met een gesloten systeem. Vissen worden gekweekt en opgekweekt in een aparte vijver. Het beekje zorgt voor voldoende doorstroming en passeert vooraf geen ander viswater. Eigen landingsnetten en onthaakmatten mogen er niet gebruikt worden of worden vooraf door de eigenaar ontsmet. Is een van de voorbeelden die me af en toe bereiken. Ook hier vraagtekens en nog eens vraagtekens aangaande daar onderzoek geen oorzaak gaf.

Hopelijk wordt nog eens aangetoond dat de link tussen chemische stoffen of een combinatie b.v MPG, chemische geur, kleur en smaakstoffen) bij massale sterfte van karper niet aanwezig is.

Nu zit ik als een van de weinige hier vol met twijfels?

Peter
Gesloten