Tips & Tricks AAS - artikelen Chris Gabriële op KWO


Gesloten
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

27-12-2014 12:49

Onderbuikgevoelens leveren niet veel goeds marco..... Voorbeeldje dan maar? Napoleonsvissen worden door duikers vaak gevoerd met gekookte eieren, gevilg is een grote sterfte. Ofwel ook natuurlijkr producten kunnen voor bepaalde dieren en mensen dodelijl zijn, met andere woorden ze zijnnnet zo veilig als een.product uit de petrochemische industrie
Emilio Visser
Berichten: 390
Lid geworden op: 12-05-2013 21:44
Locatie: Dordrecht

27-12-2014 13:21

Marco Mostard schreef:Zalm kort opfokken, waarbij PG aan te pas komt of als karper jaren op een putje je ronde doen waar flink met PG readies gevoerd en gevist wordt. Dat schreef ik. Lijkt me dat beide vis aan een aardige hoeveelheid PG worden blootgesteld.

Maar ja, de uitwerking is een vraagteken en ik zie niets, dus is er niets...

Blijft altijd leuk om te zien dat men hier zo overtuigd is van de kwaliteit van het gebruikte aas dat men denkt dat dit het hoofdbestanddeel is van de voeding van de karpers. Ik denk dat dit nogal meevalt nl. In de situaties dat je het dieet van een karper wel kunt vergelijken met dat van een kweekzalm is voedsel niet het probleem, maar slechts een gevolg....
Emilio Visser
Berichten: 390
Lid geworden op: 12-05-2013 21:44
Locatie: Dordrecht

27-12-2014 13:24

pj otte schreef:De directe link tussen MPG en de massale sterfte onder karpers de laatste 10 a 15 jaar wil ik niet leggen. Toch geeft het te denken dat een simpele verklaring nog steeds op enkele uitzonderingen niet voorhanden is. Het gemak waarmee hier gesteld wordt dat sterfte wel meevalt om wat voor rede dan ook. Geeft wel aan met wat voor blik er door een aantal van ons naar gekeken wordt.

Groet,
Peter


Mooi stukje stemmingmakerij weer Peter, top! 8)
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

28-12-2014 11:32

Onderbuikgevoelens leveren niet veel goeds marco
Veelvuldig en langdurig vangen aan/met PG readies en dit niet aan de mogelijkheid tot slechte invloed op de fysiek van karper willen koppelen is ook slechts een onderbuik gevoel Martijn, en zeker geen studie.

Blijft altijd leuk om te zien dat men hier zo overtuigd is van de kwaliteit van het gebruikte aas dat men denkt dat dit het hoofdbestanddeel is van de voeding van de karpers.
Leuk dat men hier een ander graag woorden in de mond stopt...

Wanneer je wat vaker bewust gelezen had, bijvoorbeeld recent het rivier bol topic, dan had je geweten dat ik dit zo niet bekijk. Maar open water of een afgesloten put waar een rondje gezwommen wordt en vis PG bollen wel tegen het lijf moeten lopen, dat zijn wel degelijk twee verschillende situaties aan voedselopname.

Ik denk dat dit nogal meevalt nl. In de situaties dat je het dieet van een karper wel kunt vergelijken met dat van een kweekzalm is voedsel niet het probleem, maar slechts een gevolg....
?
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

28-12-2014 11:54

Je slaat de spijker op zijn kop Marco,100% mee eens...2 werelden van verschil.
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

28-12-2014 12:36

Marco

Als.je denkt dat alleen het vangen een graadmeter voor mij is, onderschat je mij enorm. Naast dat er idd goed en langdurig mee gevangen word. Zijn er meer punten waarop ik mijn mening baseer.
Ten eerste word mpg gebruikt om vis op te kweken, daarnaast word er inmiddels al jaren met readys gevoerd en gevist op veel verschillende wateren waar de vis soms enorme leeftijden haalt De sterftes die afgelopen jaren optraden, waren zeer willekeurig. Op wateren waar de vis bij wijze van spreken stijf staat van de readys gebeurde niks en op andere wateren juist weer wel. Als er een verband zou zijn dan zou dat zeer zeker teryg te vinden zijn. Daarbij blijkt uit onderzoek dat de vis relatiwf weinig van dat spul binnenkrijgt. Tel daarbij op dat boilies zelfs op druk beviste wateren maar een deel uitmaken van het dieet van de via (op overbevolkte putten na dan)
Tot slot bedrijf je struisvogelpolitiek om te beweren dat natuurlijke ingredienten wel beter zouden zijn, ik gaf je het voorbeeld al van de gekookte eieren en de napoleonvissen. Waarom slechts een ingredient als verdavht bestempelen als er nagenoeg geen enkel onderzoek is geweest naar het gros van de toevoegingen die we gebruiken? Im dat geval heb je enkel oogkleppen op, die je niet af wil zetten
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

28-12-2014 12:53

Reitsma trekt een vergelijking met de problemen die er een aantal jaar geleden ontstonden in Noorse kweekzalm. Ook daar was de gekweekte zalm een aangepaste en vooral zwakke soort die kunstmatig gezond werd gehouden met antibiotica. Toen er in twee jaar tijd ruim een miljoen kweekzalmen ontsnapten en zich vermengden met wilde zalm, ontstond een groot gezondheidsrisico voor de wilde zalmen.


Terecht wordt er naar onderzoeken op kweekzalm verwezen daar er mogelijk geen andere voorbeelden zijn? Dat deze kweekzalmen vol zitten met antibiotica en wat Marco terecht aanhaalt maar een beperkte leven hebben geeft te denken wat de onderzoeken waard zijn! Willen we een verband leggen met onze kweekkarper.

Mijn reactie is niet om personen wederom op hun ziel te trappen. In een eerdere reactie gaf ik aan dat er twijfels waren aangaande het onderzoek. Deze kwamen uit de richting van hen die betrokken waren bij het lectuuronderzoek. Heb dit van personen die een directe lijn met hun hebben. Dat zij die twijfels niet naar buitengebracht hebben had een goede rede. Meer wil en kan ik er niet over zeggen om personen niet in verlegenheid te brengen. Stop verder met reacties daar ik het mijne er over gezegd heb.

Groet,
Peter
Emilio Visser
Berichten: 390
Lid geworden op: 12-05-2013 21:44
Locatie: Dordrecht

28-12-2014 12:59

Veelvuldig en langdurig vangen aan/met PG readies en dit niet aan de mogelijkheid tot slechte invloed op de fysiek van karper willen koppelen is ook slechts een onderbuik gevoel Martijn, en zeker geen studie.


Kom nou eens met iets van bewijs, onderbouwing of ook maar een gedegen vermoeden dat iets schadelijk is i.p.v. al die stemmingsmakende illuminatie verhalen die hierboven steeds staan. Je kunt ook iets te graag willen om wat voor reden dan ook.
Begrijp me hierbij niet verkeerd, als er idd iets mis is met MPG dan stop ik gelijk met het gebruik van ready's, maar dan moet er toch wel minimaal iets van een reden zijn en die hebben alle experts hier bij elkaar gewoon (nog?) niet kunnen geven. Als er wel iets te vinden is zie ik het graag verschijnen, maar zomaar verbanden leggen zonder enig bewijs vind ik geen enkele motivatie om geen ready's te gebruiken.

Wanneer je wat vaker bewust gelezen had, bijvoorbeeld recent het rivier bol topic, dan had je geweten dat ik dit zo niet bekijk. Maar open water of een afgesloten put waar een rondje gezwommen wordt en vis PG bollen wel tegen het lijf moeten lopen, dat zijn wel degelijk twee verschillende situaties aan voedselopname.


Dat topic heb ik gevolgd, maar dit is een andere discussie, je doet hier anders vermoeden door iets te beweren. Daarbij is het zelfs in een overvolle put nog steeds de vraag welk aandeel bollen hebben in het gehele dieet. Als deze de overhand gaan nemen, dan is het probleem niet het aas, maar het beheer van het water. MPG is dan zeker niet de enige factor in het voedsel die problematisch zou kunnen werken (als dat al gebeurt), er zal hoogstwaarschijnlijk een scheefstand ontstaan in macronutriënten en bijna zeker een gebrek ontstaan aan meerdere micronutriënten.
Nogmaals; je legt nu het probleem bij afhankelijk van 1 aassoort, terwijl dit het gevolg is van een kunstmatig gecreëerde, ongezonde situatie. Dan is het probleem het beheer en niet het gebruikte aas.

Dat dit op open/gezond water anders is lijkt me duidelijk, daar is geen discussie over, dat was ook de strekking van de paragraaf voor jouw "?". Daar zijn wij en Rik het dus gewoon over eens.
Fred Hazenbroek
Berichten: 1976
Lid geworden op: 04-12-2004 00:32
Locatie: z-h

28-12-2014 15:04

Btw..ik hoor nooit iemand praten over (chemische) bestanddelen van flavours/toevoegingen
Gaan toch ook wel wat litertjes op jaarbasis de plomp in. :wink:

Persoonlijk vis ik zelden met ready,s, maar prefereer ik freezers.
Mijn reden: ik vis korte sessie,s, en vind het vochtgehalte/uitlekken dan prettig.
Veel ready,s zijn droog (logisch gezien het mpg verhaal) en al moet ik allelei
fratsen uithalen om eerst m,n ready,s op te pimpen voorweken/soaken dan zie ik
er weinig voordeel in.

Ben 'bang' dat een onderzoek naar mpg/gezondheid vis op Viswateren niet te doen is.
Aquarium proeven zijn leuk, maar niet realistisch op grote schaal.
Een polderwater met lelies zal niet te vergelijken zijn met een plas wat weer in verbinding staat
met...
Ach man..Ga toch vissen !!
Hilco Meijer
Berichten: 1476
Lid geworden op: 17-11-2009 22:25

28-12-2014 23:26

Rik koster schreef:Wat ik wel 100% zeker weet is dat karper geen besef heeft van "gevaarlijk" voedsel tot zich nemen.
Ooit mee gemaakt dat Engelsen op een water flink gingen voeren,vissen,en flink vingen op rauwe pinda's.
Er werden werkelijk hele zakken op de markers geleegd,en dat voor een week lang.
Een zeer grote populatie van het water lag binnen een maand aan de oppervlakte kapot aan het blauwzuur.



Waarom worden die beesten telkens weer als dom bestempeld, het is gewoon een vis, niks meer of minder.

Gevaarlijk voedsel misschien niet, maar hij weet wel degelijk wat gezond voor hem is.
Proeven met zelf selectie wijzen dat keer op keer uit!
Voorbeeldje: dieet met een lage voedingswaarde, maar met een voor de karper compleet aminozuur patroon, versus een dieet met een hoge voedingswaarde en een incompleet aminozuur patroon.
Voor welk dieet denk je heeft ie een voorkeur?

Propyleenglycol wordt in het lichaam o.a. omgezet in pyrodruivenzuur, wat weer gebruikt kan worden als directe energiebron, om de bloedsuikerspiegel op peil te houden en opgeslagen kan worden als glycogeen.
Dus een vis zal het voornamelijk voor de energievoorziening benutten.

Die proef met zalmen betrof hele jonge dieren (gemiddeld gewicht 3,6 gram) en duurde veertien weken.
Vijf diëten, één met 0 % MPG (controle), één met 5 %, één met 10 %, één met 15 % en één met 25 %.
De diëten met 5-10 % MPG lieten de beste groei en voederconversie zien.
Denk zelf dat dit waarschijnlijk door de eiwit/energieverhouding komt.
Bij alle diëten werden geen histologische afwijkingen in de dieren aangetroffen.

Conclusie: may enhance diet palability by improving texture flavor or moisture content.
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

29-12-2014 06:28

Ik bestempel dan toch niks als dom hilco,ik geef slechts een voorbeeld dat de vis iets wat niet van nature in zijn habitat voorkomt niet kan beoordelen als ongevaarlijk voor zijn gezondheid, en verder niks,behalve dat als mpg wel of niet gevaarlijk zal zijn voor vis,dat wij het nooit af kunnen doen als zijnde een goedje dat geen kwaad kan anders at de vis het niet.
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

29-12-2014 12:44

Martijn Nederpel schreef:Marco

Als.je denkt dat alleen het vangen een graadmeter voor mij is, onderschat je mij enorm. Naast dat er idd goed en langdurig mee gevangen word. Zijn er meer punten waarop ik mijn mening baseer.
Ten eerste word mpg gebruikt om vis op te kweken, daarnaast word er inmiddels al jaren met readys gevoerd en gevist op veel verschillende wateren waar de vis soms enorme leeftijden haalt De sterftes die afgelopen jaren optraden, waren zeer willekeurig. Op wateren waar de vis bij wijze van spreken stijf staat van de readys gebeurde niks en op andere wateren juist weer wel. Als er een verband zou zijn dan zou dat zeer zeker teryg te vinden zijn. Daarbij blijkt uit onderzoek dat de vis relatiwf weinig van dat spul binnenkrijgt. Tel daarbij op dat boilies zelfs op druk beviste wateren maar een deel uitmaken van het dieet van de via (op overbevolkte putten na dan)
Tot slot bedrijf je struisvogelpolitiek om te beweren dat natuurlijke ingredienten wel beter zouden zijn, ik gaf je het voorbeeld al van de gekookte eieren en de napoleonvissen. Waarom slechts een ingredient als verdavht bestempelen als er nagenoeg geen enkel onderzoek is geweest naar het gros van de toevoegingen die we gebruiken? Im dat geval heb je enkel oogkleppen op, die je niet af wil zetten


Die is mooi Martijn :D . Ben je niet voor, dan ben je dus tegen? Heb ik hier met de PG lobby te maken haha...

Ik beweer juist helemaal niets, maar vraag me af hoe het dan wel zit. En gedegen onderzoek is welkom want er valt niets onderbouwd terug te vinden, omdat er nu eenmaal niet eens gezocht is na uitwerking van PG op karper! Het lijkt wel dat voorstanders van PG zich hier ondergraaft voelen omdat er verder ook niets stellig onderbouwd kan worden.

In een recent topic heb ik aangegeven 70 kilo aan eigen mixbollen gedraaid te laten hebben, met een klein percentage PG, wat de bollen buiten de vriezer, naar eerdere thuistest, wel een maand goed kunnen houden. Dat is puur om voor mijzelf een beter beeld te schetsen wat zo'n licht gedoseerde bol over wat langere periode op mij bekend water doet. Zo krijg ik een beetje zicht op de vangkracht.., maar zeker geen antwoord over de gezondheidskwesties van vriend karper. Daar heb ik de kennis niet voor en ga mezelf dit ook niet aanpraten. Evenals dat ik me ook geen schuldgevoel zal laten aanpraten door wie dan ook, vanwege mijn deze voorlopig eenmalige (70 kilo) druppel op de hete (discussie) plaat.

Maar schrijvend in herhaling vallen, dat PG voor zalm een energieleverancier is, dat zegt me dus niets. Val ik ook nog wel even in herhaling; bij koeien met slepende melkziekte is PG dat ook, maar mag er na toediening van PG aan dat rund geen melk meer richting consument voor een bepaalde periode. Zal vast een reden voor zijn denk ik dan (wederom).

Ergens afgelopen jaren, heb ik trouwens nog een you tube filmpje (vis tv oid) op CB gepost, waarbij de vraagstelling op een hengelsportbeurs word gesteld of menig bollenboer even de eigen bol wilde proeven. Mochten ze de readie bol zelf uitzoeken hoor. Slechts een enkele bollenboer wilde een 'eigen creatie' in de mond wilde nemen, doorslikken was helemaal 'not done' :D . Vond ik wel een teken aan de wand, zeker aangezien ik een thuisvlijt freezer zo doorslik. Helemaal wanneer het een melkpoeder/ ei-voer bolletje is. Hadden ze vast ook in het assortiment (of ze weten niet eens wat ze inkopen).

'Gemak dient de mens' in combinatie met vangend aas, dat is het idee achter de readies. Niet of het gezond(er) is. En producten toevoegen aan een aassoort wat op zich al een vraagteken is (ik beweer namelijk niet dat een graan product beter is dan een product uit de petrochemische industrie, maar het lijkt me wel eerder)..? Tja, dan ziet het er naar uit dat het vraagteken er alleen maar groter op wordt :wink: .
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

29-12-2014 13:01

Marco

Lees mijn post goed: in reageer op jou stelling dat ik mijn mening mbt mpg alleen baseer op vangkracht. Ik leg uit waarom IK tot de overtuiging ben gekomen dat het middel geen kwaad kan. Daarbij negeer jij stelselmatig de opmerking dat van bijna alle andere boilie ingredienten net zoveel, of eigenlijk net zo weinig bekend dan van mpg, maar daar hoor ik je niet over
Daarbij reken ik mezelf niet tot de mpg lobby, zoals aangegeven heb ik jarenlang zelf gedraaid ondanks dat ik de mogelijkheid had om met readys te vissen. Echter doordat ik zelf mijn mening dmv goede argumenten heb veranderd, vis ik nu met readys. Het enige argument dat jij aandraagt is dat er geen waterdicht onderszoek is, die de onschuld bewijst. Zijn die er wel voor bijv eieren, eipoeders, graan en sojaproducten? Zal ik het antwoord alvast vor je geven...nee die zijn er niet. Enige wat we tot nu toe weten, is dat karper op druk beviste wateren nog steeds oud kunnen worden, iets wat dus al aan geeft dat de schadelijkheid van onze hobby nogal mevalt...
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

29-12-2014 16:45

Daarbij negeer jij stelselmatig de opmerking dat van bijna alle andere boilie ingredienten net zoveel, of eigenlijk net zo weinig bekend dan van mpg, maar daar hoor ik je niet over

Martijn, ik negeer niets stelselmatig en weet niet hoe ik de twijfelachtigheid van de boilie an sich nog duidelijker moet onderschrijven dan met de woorden van m'n laatste alinea. Misschien nogmaals lezen..?
En producten toevoegen aan een aassoort wat op zich al een vraagteken is (ik beweer namelijk niet dat een graan product beter is dan een product uit de petrochemische industrie, maar het lijkt me wel eerder)..? Tja, dan ziet het er naar uit dat het vraagteken er alleen maar groter op wordt :wink:
Dus creëer je een extra vraagteken op een vraagteken, c.q. PG op boilie...

Echter doordat ik zelf mijn mening dmv goede argumenten heb veranderd, vis ik nu met readys.
Doe de lezer een lol en zet echte data eventjes onder elkaar ipv schrijven dat jij tot de overtuiging bent gekomen dat het middel geen kwaad kan (die overtuiging heb ik betreffende seks met andere vrouwen ook.., denkt m'n vrouw toch echt anders over). Maak je meteen een einde aan de hele discussie. 'T is niet dat ik (e.a.) daar niet naar snakken he :wink:.
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

29-12-2014 17:09

Veelvuldig en langdurig vangen aan/met PG readies en dit niet aan de mogelijkheid tot slechte invloed op de fysiek van karper willen koppelen is ook slechts een onderbuik gevoel Martijn, en zeker geen studie.


Kom nou eens met iets van bewijs, onderbouwing of ook maar een gedegen vermoeden dat iets schadelijk is i.p.v. al die stemmingsmakende illuminatie verhalen die hierboven steeds staan. Je kunt ook iets te graag willen om wat voor reden dan ook.
Begrijp me hierbij niet verkeerd, als er idd iets mis is met MPG dan stop ik gelijk met het gebruik van ready's, maar dan moet er toch wel minimaal iets van een reden zijn en die hebben alle experts hier bij elkaar gewoon (nog?) niet kunnen geven. Als er wel iets te vinden is zie ik het graag verschijnen, maar zomaar verbanden leggen zonder enig bewijs vind ik geen enkele motivatie om geen ready's te gebruiken.


Omgekeerd beredeneren is niet alleen aan mij gegeven. Er wordt door de experts ( :D alleen al dat woord binnen de hengelsport), ook niets onderbouwend uitgesloten. Daar word hier gemakkelijk aan voorbijgegaan.

Laat de visser maar wat denken over dat aasje is mijn insteek. Veelvuldig roepen dat iets goed is, goed werkt, en goed vangt, vangt voornamelijk goedgelovige consumenten en of dat voor alle partijen een goede zaak is...

Wanneer je wat vaker bewust gelezen had, bijvoorbeeld recent het rivier bol topic, dan had je geweten dat ik dit zo niet bekijk. Maar open water of een afgesloten put waar een rondje gezwommen wordt en vis PG bollen wel tegen het lijf moeten lopen, dat zijn wel degelijk twee verschillende situaties aan voedselopname.


Dat topic heb ik gevolgd, maar dit is een andere discussie, je doet hier anders vermoeden door iets te beweren. Daarbij is het zelfs in een overvolle put nog steeds de vraag welk aandeel bollen hebben in het gehele dieet. Als deze de overhand gaan nemen, dan is het probleem niet het aas, maar het beheer van het water. MPG is dan zeker niet de enige factor in het voedsel die problematisch zou kunnen werken (als dat al gebeurt), er zal hoogstwaarschijnlijk een scheefstand ontstaan in macronutriënten en bijna zeker een gebrek ontstaan aan meerdere micronutriënten.
Nogmaals; je legt nu het probleem bij afhankelijk van 1 aassoort, terwijl dit het gevolg is van een kunstmatig gecreëerde, ongezonde situatie. Dan is het probleem het beheer en niet het gebruikte aas.

Dat dit op open/gezond water anders is lijkt me duidelijk, daar is geen discussie over, dat was ook de strekking van de paragraaf voor jouw "?". Daar zijn wij en Rik het dus gewoon over eens.
[/quote]

Wederom beweer ik niets en leg het probleem niet alleen bij één aassoort, maar stel mezelf en de lezer een vraag (PG). Dit doe ik vanuit te weinig bewijsvoering in dit forum dat er met PG niets aan het handje is. Dat er op menig afgesloten water buiten dit aasvraagstuk ook andere zaken spelen (uitzettingen om vissers tevreden te houden) is duidelijk. Maar gaan we hier dan meteen alle vraagstukken oplossen. We komen hier niet eens tot één onderbouwde conclusie over PG...
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

29-12-2014 17:27

Ik heb mijn beweegredenen al opgeschreven marco, ik ga dat niet herhalen. Voor mij is mpg net zo onschadelijk of schadelijk als welke andere boilietoevoeging dan ook. Kan ik dat 100% bewijzen? Nee net als dat voor alle andere spullen geld. Wil je 100% zekerheid dan ga je met tubifex voeren en vissen
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

29-12-2014 17:43

Propyleenglycol wordt door de World Health Organization gezien als niet-toxisch bij lage concentratie en mag gebruikt worden in voeding, cosmetica en geneesmiddelen. Het E-nummer van propyleenglycol is E1520.

Terug bij af. Hoeveel bewijs heb je verder nodig? Karperr? Die is beslist niet overgevoelig als stofzuigende alleseter. Wat overblijft is de toegepaste concentratie. Wat dat betreft zal de op hande zijnde etikettering een uitkomst zijn. Uit het onderzoek van Sportvisserij Nederland jaren terug begrijp ik dat toen enkele producten erg hoog zaten. Nou lost het ook goed op in water. Dus hoe dat precies uitpakt is de vraag.

Dit is mijn laatste reactie. Ik kan niet op tegen de hoeveelheid oneigenlijk en/of insinuerende argumenten/opmerkingen die hier voorbij komen. Anderen verzuipen in je betoog ten voordele van je eigen gelijk is ook een kunst.

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

29-12-2014 17:59

Niets persoonlijks, maar laten vooral juist een ander z'n
beweegredenen
veelal mijn beweegredenen zijn om naar feiten te zoeken en zaken in twijfel te trekken. In het item waar het om gaat kwam men namelijk ook niet verder...

Geen 100%? 50% dan misschien? Ik weet het ook niet he :wink:.

Propyleenglycol wordt door de World Health Organization gezien als niet-toxisch bij lage concentratie en mag gebruikt worden in voeding, cosmetica en geneesmiddelen. Het E-nummer van propyleenglycol is E1520.

Had ik zelf ook angekaart met een linkje naar Wikepedia.

Terug bij af. Hoeveel bewijs heb je verder nodig? Wat overblijft is de toegepaste concentratie. Wat dat betreft zal de op hande zijnde etikettering een uitkomst zijn. Uit het onderzoek van Sportvisserij Nederland jaren terug begrijp ik dat toen enkele producten erg hoog zaten. Nou lost het ook goed op in water. Dus hoe dat precies uitpakt is de vraag.

Onderbouwd onderzoek is dus zeer welkom. I rest my Kees...
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

29-12-2014 18:17

Anderen verzuipen in je betoog ten voordele van je eigen gelijk is ook een kunst.
Ik krijg bij zulke opmerkingen veelal sterk het idee dat deze insteek te maken heeft met de voorkeursblik op een bepaalde kant van het onderwerp vanuit de persoon die deze opmerking plaatst (de een mag bergen schrijven, de ander is een zeikerd).

Tijd om dat te onderzoeken haha :lol: ...
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
Gebruikersavatar
Peter van Loo
Berichten: 1785
Lid geworden op: 09-08-2011 00:41
Locatie: Schiedam

29-12-2014 18:26

Die babbelbox legt u geen windeieren hé beste Marco!!

Groet, Peter

Ps ik zou de politiek in gaan als ik jouw was.( vast wel een vacature vrij in je gemeente) :wink:
Emilio Visser
Berichten: 390
Lid geworden op: 12-05-2013 21:44
Locatie: Dordrecht

29-12-2014 18:58

Misschien maar stoppen met deze discussie? Straks blijkt gebakken lucht schadelijk voor forummers.
Het schijnt wel participatiebevorderend te zijn in topics en daarmee geeft het de mogelijkheid veel forummers te vangen, maar is het verantwoord?
Ik heb daar geen enkel bewijs van, maar ook geen bewijs dat het niet zo is, dus dan voel ik dat het beter is om het in mijn geforum niet te gebruiken, in ieder geval tot er bewijs is dat het schadelijk is. Dan kan ik het tenminste met een goed gevoel niet gebruiken.

Afbeelding

ps. Het kan ook zijn dat het komt door andere toevoegingen aan de gebakken lucht, het gaat om het totaalplaatje van de voeding. De getoonde chocolade schijnt ook slecht te zijn bij een eenzijdig dieet....
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

29-12-2014 19:17

Ps ik zou de politiek in gaan als ik jouw was.( vast wel een vacature vrij in je gemeente) :wink:
Ach Peter (en Emilio),

In de politiek moet je al helemaal niet aankomen met beweegredenen, maar moeten zaken simpelweg onderbouwd worden anders gaat je kop er af! De stelling was dan ook; Het is goed (niet het is slecht!)! En een aantal vonden dit te kunnen staven. Nou staaf dan maar! Zo gaat het spelletje :wink: ...
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
Fred Hazenbroek
Berichten: 1976
Lid geworden op: 04-12-2004 00:32
Locatie: z-h

29-12-2014 20:00

Emilio Visser schreef:Misschien maar stoppen met deze discussie? Straks blijkt gebakken lucht schadelijk voor forummers.
Het schijnt wel participatiebevorderend te zijn in topics en daarmee geeft het de mogelijkheid veel forummers te vangen, maar is het verantwoord?
Ik heb daar geen enkel bewijs van, maar ook geen bewijs dat het niet zo is, dus dan voel ik dat het beter is om het in mijn geforum niet te gebruiken, in ieder geval tot er bewijs is dat het schadelijk is. Dan kan ik het tenminste met een goed gevoel niet gebruiken.

Afbeelding

ps. Het kan ook zijn dat het komt door andere toevoegingen aan de gebakken lucht, het gaat om het totaalplaatje van de voeding. De getoonde chocolade schijnt ook slecht te zijn bij een eenzijdig dieet....



:lol: :lol: :lol:
Ach man..Ga toch vissen !!
Gebruikersavatar
Rick van Sinderen
Berichten: 713
Lid geworden op: 17-07-2010 20:23

30-12-2014 00:08

Ik ben nooit een fan geweest van conserveringsmiddelen, E nummer of niet.
MPG en soortgelijke glycol middeltjes leken mij altijd te mooi om waar te zijn en deden mij altijd denken aan andere wondermiddelen in het verleden zoals asbest, Softenon, lood in benzine en PCB's.
Want een wondermiddel is het, het laat je make-up langer zitten, je kunt het zelfs in je elektrische sigaret gooien, en in een gerestaureerde motor een beetje toevoegen bij de olie schijnt ook te kunnen...

Goed, samenzweringmodus uit en het verhaal en de reacties gelezen, hulde aan Chris voor de moeite, een goed onderbouwd verhaal zonder "Wiki ikdenkdatikhetweetneetochniet Pedia' linkjes.
Ik heb jaren met readymades gevist zonder er echt bij stil bij te staan, ik mijn toptijd ging er zo'n 10 tot 30 kilo per week doorheen gemiddeld, meestal Watersense toen Chris er nog de scepter zwaaide.
Door een engels artikel ben ik daar anders over gaan denken, zeker toen Chris ermee ophield en ik ziek werd en tijd zat had om te lezen.
Het probleem met lezen is dat als je je vooroordelen bevestigd wilt zien dat niet moeilijk is, politiek deugt niet want Henk Krol heeft alles bij elkaar gestolen en zit weer in de kamer onterecht volgens GL, hekel aan allochtonen? Kijk effe opsporing verzocht en het 'zie je nou wel' gehalte is hoog.
Het is maar waar je kijkt... Of in dit geval wat je leest.

Ik geloof in freezers, ik geloof in vers en ik ben niet meer in de gelegenheid om zelf te draaien en vis veel minder, dus ben ik een 5 of 10 kilo klantje geworden, vries ze gedateerd in en na een maand of 3 voer ik ze op als ze nog niet opgevist zijn, mijn vriezertje gaat maar tot -10 gemiddeld dus dan moet je wel.
Maar dan lees ik dat in freezers vaak ook (minder welliswaar) PG zit, raar dat niemand zich daar druk over maakt, ik zal toch niet de enige zijn met achterdocht tegenover conserveringsmiddelen en dat een reden is om voor freezers te kiezen?
Mijn grote vriend gevraagd, heeft 3 titels ongeveer en werkt bij Unilever als bolleboos par exellence als het gaat om voeding, ja MPG's zijn veilig, zelfs bij hogere doseringen bij mensen.
Als voorbeeld gaf hij de goedkope chocola die ze bij supermarkten verkopen met de dozen op de vloer, omdat het vaak geen chocola is, of nauwelijks en het vaak gemaakt is voor gelegenheden, denk aan letters voor de Sint staan ze bol van de PG varianten, dat heeft nog geen slachtoffers opgeleverd naar zijn weten, dat het smaakt als een binnenband is weer wat anders natuurlijk.
Dat zegt niks over het effect op vissen, maar toch.

Vissen met ready's zou mijn leven aanzienlijk gemakkelijker maken, en als er dan toch al PG's in de freezers zitten, wat ik trouwens niet verwacht van mijn merk maar het gaat nu over de algemene zaak.
Je moet geloven dus in de mensen achter de E nummers, dat er werkelijk onderzoek naar gedaan is en in het verlengde ervan de visliefhebbers die iets universitairs gedaan hebben en het kunnen begrijpen om erover te oordelen.
Ik ben geneigd erin mee te gaan om te vinden dat het geen kwaad doet.

Dan punt 2, oh wat is het hip om te dippen in fluor soaks, en als dat nog niet genoeg is kun je er ook bollen bijkrijgen die licht geven in het donker..... als je de visie volgt van een de bollenboeren moet je ze ook nog zo overdonderend veel voeren dat karper gaat denken dat het natuurlijk voedsel is, is er wel 's naar die kleurstoffen gekeken eigenlijk?
Veel zal afhangen van je benadering van hoe je vist en dat geld voor alle punten hier, uiteindelijk geld je eigen voorkeur maar vooral je verantwoordelijkheid, niet zo lang geleden vond ik weer een overleden karper met een complete inline montage, een hip tubetje over de wartel geschoven boven het lood, vis had geen kans.
Zolang dat nog gebeurt is deze discussie eigenlijk volmaakt zinloos, maar goed.
Many men go fishing all of their lives without knowing that it is not fish they are after.
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

30-12-2014 07:32

Ik zou de mensen uit "het wereldje" van boilie makerij wel eens willen horen,maar aan die kant van de snelweg blijft het doodse stilte,soms is het wijzer om maar gewoon je mond te houden...?
Wat mij nog het meeste afschrok was toch wel wat Chris zei over freezers,"soms zit daar ook een beetje mpg in'.
Bedankt Chris,zo had ik er nog nooit eigenlijk bij stil gestaan !
@ Rick mooi verwoord....
Gesloten