Flavour wat zijn nou goede Flavour


Antoon Dulos
Berichten: 12
Lid geworden op: 09-10-2014 12:27

14-12-2014 16:38

beste mensen wat zijn nou goede Flavour 8)
Frenk de Gruiter
Berichten: 2837
Lid geworden op: 12-03-2011 22:32
Locatie: Duiven

14-12-2014 18:26

Uh... wat is nou een goede auto..... :o

Een vraag die niet algemeen beantwoord kan worden. Afhankelijk van situatie, tijd, plaats, weer, soort water, tijd van het jaar. Zonder extra informatie.... :-?
Michel Hulshof
Berichten: 458
Lid geworden op: 28-01-2014 18:13

14-12-2014 19:26

Elke flavour is goed, echter wat is in jouw ogen het nut van een flavour? Of beter gezegd wat moet een flavour in jouw optiek doen? De vangkracht van een flavour is in mijn optiek iets wat meer de visser triggert dan de vis zelf. Immers de hoeveelheid mensen die aan potjes en flessen lopen te snuiven is groter dan de hoeveelheid vis die zin hebben in een mierzoete aardbei bal...
Een flavour kan een beetje herkenning opleveren, maar een bol met slechte ingrediënten is als voor ons een drol die ruikt naar aardbeien.
Ik ken zat mensen die goed vangen op een flavourloze bol dan een die doordrenkt is met allerlei tropische geuren met namen die je je strot niet uit krijgt.
rob leenheer
Berichten: 26
Lid geworden op: 06-10-2014 21:12

14-12-2014 20:10

Flavors op ethyl alcohol basis zijn over het algemeen goed.Geuren is waar je in geloof en vertrouwen in hebt.Ook een goede flavor is ketjap manis of siroop.
Beter 1 karper in de hand dan de lucht van 10.
Gebruikersavatar
michiel moore
Berichten: 327
Lid geworden op: 03-05-2013 17:36

14-12-2014 20:43

flavor of flavour, is niet het belangrijkste onderdeel van je aas.
de geur, verteerbaarheid, kleur en de presentatie ervan,
zijn naar mijn mening minstens net zo belangrijk als de smaak.

ik denk dat je met een kwalitatief hoogwaardige bol altijd kans hebt op vis.
in dit jaargetijde vis ik nu vnl met peaches & cream van mainline,
lekker in de perfect peach goo en de peaches & cream dip.
ook de high leakage pine apple van zenon boiko (mainline) en essential i.b. doen het lekker.
Antoon Dulos
Berichten: 12
Lid geworden op: 09-10-2014 12:27

15-12-2014 02:52

sorry ik karper pas 6 maand. dus ik weet nog niet
zoveel. daarom vraag ik jullie :oops:
Gebruikersavatar
michiel moore
Berichten: 327
Lid geworden op: 03-05-2013 17:36

15-12-2014 06:57

daarom geven we antwoord
Gebruikersavatar
Peter Matheesen
Berichten: 684
Lid geworden op: 14-06-2013 22:53

15-12-2014 07:14

Tegenwoordig gebruik ik als voer ipv gecrushte bollen enz wat gekiemd kempzaad met een beetje gekookte mais en tarwe waar ik kandijsiroop voor op de pannekoeken aan toevoeg,daarop vis ik een klein popupje van 10 of 12mm als aas.
Lekker goedkoop en het werkt nog ook.
Hoeft niet altijd ingewikkeld te zijn.
Ieder doet waar hij zelf in gelooft.
Heb soms heldere momenten zijn wel schaars
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

15-12-2014 10:05

Een goede flavour geeft smaak aan het aas, een smaak die de vis "lekker" vind. Niks nieuws aan, gebeurt bij veel diervoeder en medicijnen voor dieren. Daarnaast kan een flavour ook een label zijn op je aas.
Leuke is dat veel mensen de kracht van flavours tegenwoordig juist weer onderwaderen waardoor je er Elf weer je voordeel mee kan doen
Antoon Dulos
Berichten: 12
Lid geworden op: 09-10-2014 12:27

15-12-2014 12:03

okee dip daar heb ik niks aan ik vis in de linge.
daar stroom het dus dip heb geen zin 8)
Gebruikersavatar
Niels Schouten
Berichten: 879
Lid geworden op: 02-10-2005 18:11
Locatie: Almere

15-12-2014 12:09

Stop sowieso met het denken in "geur" aangezien een karper niet kan ruiken. Iets wat voor ons een aantrekkelijk luchtje heeft, kan voor een karper wellicht geen enkele prikkeling zijn. Iets wat voor een karper juist heel aantrekkelijk kan proeven, hoeven wij wellicht niet eens te ruiken. Al die potjes zijn commercieel gezien natuurlijk hartstikke intressant, maar als je je verdiept in de anatomie van de karper en de wijze waarop hij vaststelt of iets al dan niet eetbaar is, dan kom je er al snel achter dat al die geurtjes en kleurtjes leuker voor ons als voor de vis zijn.
Gebruikersavatar
Niels Schouten
Berichten: 879
Lid geworden op: 02-10-2005 18:11
Locatie: Almere

15-12-2014 12:14

En Martijn, wat betreft smaak toevoegen aan diervoeders of medicijnen zit je er behoorlijk naast. Dieren ( honden, katten etc. ) hebben geen smaakbeleving zoals wij die hebben. De enige reden dat zij eten is omdat ze anders dood gaan. Niet meer en niet minder. Smaak is voor hen irrelevant. Honden vinden een kattendrol vaak niet te versmaden, getuigd weinig van het hebben van smaak. Bij diervoeding is juist de geur weer wél belangrijk, aangezien de meeste huisdieren aan de hand van de geur bepalen of ze iets gaan eten of niet. Is de geur oké, dan gaan ze over tot eten. De smaak zal ze worst zijn. Dit nog los van het feit dat ze een aantal smaakpapillen missen, waardoor ze van nature al een hele vlakke "smaak'' hebben.
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

15-12-2014 13:46

Het zal per water verschillen welke flavour het best werkt.

Even los van de basisingrediënten (met een evt. attractie) van het product, heeft het vaak te maken met de PH waarde van de vloeistof. Er goed mee omgaan helpt ook. Als je favo flavourtje hebt gevonden, kun je je bollen ook nog naflavouren met 1 ml flavour gemengd met wat sweetner.
Kan geen kwaad.

Met betrekking tot de PH heb ik nog wel een leuke. Mijn aardbeien flavour (PH4 of zo) testte ik jaren geleden uit in het park hier. 5 dagen gestrooid. Paar visjes. Vervolgens overgestapt op de Shellfish (ph 10) en vangen als een dolle. Dat verschil is daar nog steeds...

groetjes Mitsz
stefan broks
Berichten: 1085
Lid geworden op: 01-08-2008 10:34
Locatie: schijndel

15-12-2014 13:56

Mitsz,

Kijk je dan bijv ook naar het ph waarde van het water zelf? of is dit puur gokken?

Met vriendelijke groet,

Stefan
Harm Rademakers
Berichten: 1808
Lid geworden op: 19-03-2012 19:34

15-12-2014 14:11

Wie zegt dat de bepalende factor de pH is in dit geval.
Beetje vreemde manier van een conclusie trekken zo :roll:
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

15-12-2014 14:16

Niels Schouten schreef:En Martijn, wat betreft smaak toevoegen aan diervoeders of medicijnen zit je er behoorlijk naast. Dieren ( honden, katten etc. ) hebben geen smaakbeleving zoals wij die hebben. De enige reden dat zij eten is omdat ze anders dood gaan. Niet meer en niet minder. Smaak is voor hen irrelevant. Honden vinden een kattendrol vaak niet te versmaden, getuigd weinig van het hebben van smaak. Bij diervoeding is juist de geur weer wél belangrijk, aangezien de meeste huisdieren aan de hand van de geur bepalen of ze iets gaan eten of niet. Is de geur oké, dan gaan ze over tot eten. De smaak zal ze worst zijn. Dit nog los van het feit dat ze een aantal smaakpapillen missen, waardoor ze van nature al een hele vlakke "smaak'' hebben.



Sorry jij zit er naast. Mijn cavias krijgen snoepjes met oa aarbei aroma. Ze hebben diverse keren medicijnen gekregen waar dus ook een smaakstof aan toegevoegd is. Verder zijn er diverse bedrijven die zich bezig houden met het produceren van smaakstoffen voor de feed (diervoeder) industrie, zouden ze dat doen als dieren geen smaakbeleving hadden?
En verder, dieren geen smaakbeleving? Waarom bedelt en kwijlt een hond? Niet alleen omdat die honger heeft, sommige beesten zijn zo verwend dat ze bepaald voer zelfs weigeren.
Tot slot, heb ik in het verleden meermaals mogen meemaken dat een bepaalde flavour zeer goed ving en een ander ronduit slecht ving, instant vissend dat dan weer wel.
Gebruikersavatar
Niels Schouten
Berichten: 879
Lid geworden op: 02-10-2005 18:11
Locatie: Almere

15-12-2014 14:28

Martijn, dat er bedrijven zijn die iets maken, wil dat dan zeggen dat de behoefte er ook werkelijk is ? Kom op, ik schat je wel iets hoger in dan dat. Eet jouw cavia de snoepjes vanwege de smaak van aardbei ? Of is het de zoete geur die hem doet eten ? Enig idee hoeveel ( of hoe weinig ) smaakpapillen een cavia heeft ? Smaakt het snoepje uberhaupt wel naar aardbei ? Kwijlt de hond omdat hij iets proeft ? Of kwijlt hij omdat de geur van eten zijn speeksel klieren alvast aan het werk zet ? Laat je niks wijs maken Martijn, smaakbeleving bij dieren bestaat niet. Zijn meer dan genoeg studies die dit bewijzen. Zelf ben ik nutritionist bij een Europees marktleidende diervoeder producent. Mij maken ze op dit gebied dus ook niets meer wijs, simpelweg omdat het wetenschappelijk bewezen is. Maar het is logisch dat we dit wel denken te zien of te herkennen bij dieren. Antropomorfisme zit nou eenmaal diep geworteld in de menselijke genen.
Gebruikersavatar
Daaf Wolters
Berichten: 4012
Lid geworden op: 02-03-2003 01:00
Locatie: Hengelo

15-12-2014 14:35

Heb je überhaupt ooit een huisdier gehad Niels? Zo ja dan zou je toch beter moeten weten dan je met die eerste post laat blijken.
On topic: flavours (in elk geval synthetische) zijn meestal zwaar overrated, maar de één kan op water x wel beter zijn dan de andere.
There aint no way but the hard way!

Spiegel gevangen op het Twentekanaal? Skp@ksnregiooost.nl
Gebruikersavatar
Niels Schouten
Berichten: 879
Lid geworden op: 02-10-2005 18:11
Locatie: Almere

15-12-2014 14:38

Daaf, ik heb meerdere huisdieren. Met mijn werk is dat haast een verplichting. Ik kan mijn statement echter ook onderbouwen vanuit de praktijk en wetenschap. Mijn emotie laat ik geheel buiten beschouwing.

Hier nog een mooi voorbeeld van smaakbeleving bij de hond. Geef een hond wat stukken hete peper en zie wat er gebeurd:

https://www.youtube.com/watch?v=uqha-R2gxRg
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

15-12-2014 14:57

@ Stefan,

heb ik wel een tijdje gedaan, maar vond er toen geen sluitende uitspraken over te maken.
Dit onderwerp pak ik dit jaar ook weer aan. Maar ik denk dat "trial and error" de beste leerschool is.

@ Cees,

als je me goed had gelezen, zie je staan dat ik de basisingrediënten ook van invloed vind op de attractieve waarde van de vloeistof. Los van de PH waarde. En dat maakt de materie moeilijk. Ik heb wel eens een datasheet gehad van een bepaalde flavour en daar zaten 123 ingrediënten in. Sindsdien ben ik wat zuiniger met m'n uitspraken over flavours...
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

15-12-2014 15:06

Toch gek dat ze hun neus ophalen voor hetzelfde snoepje met een ander smaak... :roll: de een lust bepaalde groenten wel terwijl de ander links laat liggen. Je mag het noemen zoals je wil maar ik zie duidelijk smaakvoorkeuren per individu. Net zoals ik vang verschil heb bemerkt tuussen flavours, en of het nu de ph, de componenten zijn of wat anders het verschil is er, dat wil niet zeggen dat het een wondermiddel is, maar dat geld voor alle aasingredienten.
Gebruikersavatar
Daaf Wolters
Berichten: 4012
Lid geworden op: 02-03-2003 01:00
Locatie: Hengelo

15-12-2014 15:13

Niels Schouten schreef:Daaf, ik heb meerdere huisdieren. Met mijn werk is dat haast een verplichting. Ik kan mijn statement echter ook onderbouwen vanuit de praktijk en wetenschap. Mijn emotie laat ik geheel buiten beschouwing.

Hier nog een mooi voorbeeld van smaakbeleving bij de hond. Geef een hond wat stukken hete peper en zie wat er gebeurd:

https://www.youtube.com/watch?v=uqha-R2gxRg


Een andere smaakbeleving is wat anders dan geen smaakbeleving, wat jij in je eerste post claimt.
Ik heb het hier niet over emoties, maar over simpele praktijkervaring. Iedereen die huisdieren heeft zal zelf ervaren dat smaak van het diervoeder wel degelijk relevant is, precies om de reden die Martijn ook aangeeft. Geur alleen? Nee, vaak genoeg gezien dat de hond een geurtje van een boilie in eerste instantie weinig aan vind, maar als ie er een paar geproefd heeft kan je geen boilie meer onbewaakt laten liggen. Als het alleen geur zou zijn, waarom verandert zijn eetgedrag/eetvoorkeur dan na geproefd te hebben? Sommige honden vreten misschien alles wat in de verste verte maar eetbaar lijkt, die van mij zeker niet.
There aint no way but the hard way!

Spiegel gevangen op het Twentekanaal? Skp@ksnregiooost.nl
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

15-12-2014 15:15

Tja, de kieskeurige woef die we hier nog hebben rond lopen voldoet geheel niet aan dat profiel uit het filmpje, maar onze vroegere Westie vrat alles wat los en vast zat.., met mijn hand erbij.

Overigens geeft alleen een debiel z'n hond een peper :wink:.

Antoon, wat flavors betreft;

De beste flavor is die in/op een aasje gebruikt wordt waarmee veelvuldig op jouw water gevoerd, gevist en gevangen wordt. Dat kan op den duur echter ook tegen gaan werken, maar zolang het werkt...
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

15-12-2014 15:55

Klopt Marco, maar ik ben liever de eerste die daar achter komt... :)