Flavour wat zijn nou goede Flavour


Gebruikersavatar
Niels Schouten
Berichten: 879
Lid geworden op: 02-10-2005 18:11
Locatie: Almere

15-12-2014 16:44

Wij als mens hebben de neiging om smaak aan reuk te koppelen. Toch is ons bedrijf niet voor niets marktleider. Al onze voedingen hebben nagenoeg dezelfde smaak, niet dezelfde geur. Toch zijn wij in Europa veruit de grootste producent in ons marktgebied. Onze acceptatie is veruit het hoogste in de markt, dit terwijl wij niets op het gebied van ''smaak'' doen. Sterker nog, wij hebben diverse voedingen voor kieskeurige dieren en jullie raden het al, geen enkele daarvan is op basis van smaak.

Het geval van de boilies eerst niet eten en later wel is dan ook simpel verklaarbaar. De geur zal de hond in eerste instantie niet verleiden tot eten. Als hij ( om welke reden dan ook ) toch besluit een hapje te nemen en merkt dat iets eetbaar is, dan zal hij voortaan de geur van de boilie koppelen aan een eetbaar iets.

Peper geven aan een hond lijkt ons wat vreemd, echter missen zij de smaakpapillen om het signaal ''heet'' door te geven aan de hersenen. Voor hun is een plakje komkommer of een chilipeper nagenoeg hetzelfde.
Gebruikersavatar
Niels Schouten
Berichten: 879
Lid geworden op: 02-10-2005 18:11
Locatie: Almere

15-12-2014 16:47

Daaf, in mijn eerste post beweer ik trouwens niet dat dieren helemaal geen smaakbeleving hebben. Ik geef alleen aan dat ze dit niet zo beleven, zoals wij mensen dit doen. Simpelweg omdat hun lichaam daartoe niet in staat is. Ze missen bepaalde fysiologische kenmerken hiertoe.
Gebruikersavatar
Peter van Loo
Berichten: 1785
Lid geworden op: 09-08-2011 00:41
Locatie: Schiedam

15-12-2014 17:19

Dan beleven ze het maar anders, maar bepaalde flavours doen het gewoon goed!!!

Groet, Peter

Ps ?
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

15-12-2014 17:52

Klopt Marco, maar ik ben liever de eerste die daar achter komt... :)

Geldt voor mij ook hoor Mitsz (eigen bol, eigen flavormix, liefst m'n eigen weg), maar hoeveel willen daar de tijd en moeite in steken? Wanneer er hier dus uit benieuwd gemak naar goede flavor gevraagd word, dan is de noemer 'gemak voor de visser' voor mij ook de invalshoek van het antwoord :wink:.
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

15-12-2014 18:14

Juist. Mijn huidige samenstelling wijkt pittig af van de rest hier, maar in deze tijd van het jaar doet ie het behoorlijk goed. En daar gaan we nu eens een kilootje van dumpen. :)
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

15-12-2014 18:22

Peper geven aan een hond lijkt ons wat vreemd, echter missen zij de smaakpapillen om het signaal ''heet'' door te geven aan de hersenen. Voor hun is een plakje komkommer of een chilipeper nagenoeg hetzelfde.


Misschien voor de tong, maar het komt ook langs de darmen...
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
Michel Hulshof
Berichten: 458
Lid geworden op: 28-01-2014 18:13

15-12-2014 18:34

Peter van Loo schreef:Dan beleven ze het maar anders, maar bepaalde flavours doen het gewoon goed!!!

Groet, Peter

Ps ?


Nu zou het mooi wezen als je ook onderwater kon kijken om te zien hoe vaak je aasje "geproefd" wordt maar direct uitgespuugd.
Ik denk soms dat veel mensen geen idee hebben wat er onder water gebeurt en dat mensen te veel denken dat de karper die het aas in de bek neemt ook daadwerkelijk op de mat beland.
Michel Hulshof
Berichten: 458
Lid geworden op: 28-01-2014 18:13

15-12-2014 18:35

Misschien voor de tong, maar het komt ook langs de darmen...

En de poepert honden kunnen wel degelijk miauwen :lol:
Gebruikersavatar
Niels Schouten
Berichten: 879
Lid geworden op: 02-10-2005 18:11
Locatie: Almere

15-12-2014 18:37

Maagzuur van de hond heeft een andere zuurgraad dan de onze, een warme poeperd zal ie daarom niet krijgen de volgende dag.
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

15-12-2014 18:58

Ik heb alle honden die we eens (ook in mijn jeugd) gehad hebben allemaal wel eens wat verkeerds 'zien' vreten. Dat liep van biergistpillen, planten, currysaus, weet ik veel wat uit de vuilnisbak, gekruid vlees, chocola, of gewoon pens etc., en zeker niet bij alles in een grote hoeveelhgeid. Maaar bij allemaal kwam er van het een of ander wel dunne ontlasting en 's nachts dweilen bij kijken.

Kruiden werken waarschijnlijk daarom ook mee aan de goede darmdoorstroming bij karper, zeker in de winter, maar of een kruidige dosis opschroeven daarom de beste optie is?
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
Toon Teniers
Berichten: 102
Lid geworden op: 17-04-2008 21:31

15-12-2014 20:27

@ mitsz

Je zegt dat je een groot verschil waarnam tussen 2 flavours met een groot pH verschil.
Heeft die paar ml flavour dan zoveel invloed op de ph waarde van de finale mix van jou boilie? Kan het uiteindelijk ook niet te maken hebben met andere stoffen waaruit de flavour is opgebouwd welke een invloed hebben op de vangsten.
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

15-12-2014 21:06

Die flavour met een lage PH deed het prima op veel andere wateren, maar niet in dat park.

Andere stoffen hebben zeker een invloed, maar als ik de datasheets zo bekijk, denk ik dat we moeilijk uit gaan komen.

Probeer het gewoon uit is mijn motto...
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

15-12-2014 22:38

Honden, Katten, Cavia's vreten boilies.
Hoeveel van de beesten kunnen de boilies onder water ook nog vinden wanneer het visueel niet meer mogelijk is?
Larie om die beesten met karper te vergelijken..
De karper bezit honderden receptoren om voedsel te vinden, maar wat detecteren die receptoren dan?
Groet'n Henk..

still growing Old.
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

15-12-2014 23:03

Oe jee daar gaan we weer :D

Diarree :D ?
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
Gebruikersavatar
Jan Kasteelen
Berichten: 654
Lid geworden op: 08-05-2007 12:24
Locatie: Gouda

15-12-2014 23:20

Sinds vele jaren gebruik ik zelf nog maar nauwelijks flavours in mijn boilies. Maar de ene flavour is naar mijn idee zeker de andere niet. In de beginjaren van de boilies werden er voornamelijk flavours gebruikt op basis van het oplosmiddel propyleen glycol. Na verloop van tijd reageerden de karpers niet meer zo gretig als in het begin en volgens de aasgoeroes uit die tijd werd dat toegeschreven aan het oplosmiddel verzadigingsprobleem. De chemische reactie van het middel werkte niet meer omdat iedereen boilies gebruikte waarin een flavour zat op basis van PG.
Daarna werden flavours gebruikt op basis van ethyl alcohol, en in de wateren waar voornamelijk PG flavours gangbaar waren scoorden nu die van EA beter.
Dan was er het grote succes van scopex, en dat zou voornamelijk komen door het oplosmiddel diacetin. Ook andere cream-achtige flavours waren vaak op basis van dit oplosmiddel. Mogelijk werd de karper alleen al door deze stof gestimuleerd en er zouden haast geen flavours bestaan op deze basis die niet succesvol waren. Alleen is diacetin een prijzig goedje en dat zou de rede zijn dat het niet erg veel (meer?) gebruikt wordt. Triacetin schijnt vergelijkbaar te zijn en ik denk dat dat nog minder gebruikt wordt.

Wat er dus in een water kan gebeuren waar bijna iedereen met dezelfde soort boilies vist is het oplosmiddel verzadigingsprobleem. Boilies met een flavour op basis van een ander oplosmiddel zou in zo’n geval beter kunnen scoren.

Dat alle smaken of geuren van flavours even goed zouden zijn wil ik ook betwisten.
Er is een tijd geweest dat ik plannen had om een aasbedrijf te beginnen. Ik had veel soorten flavours om uit te proberen, vaak monsters die ik van firma´s toegestuurd kreeg. En uit de praktijk bleek dat de ene vaak duidelijk beter ving dan een andere. Ik kan me goed herinneren dat ik op een pizza flavour geen stootje kreeg, terwijl een eenvoudige aardbei flavour met hetzelfde oplosmiddel de sterren van de hemel ving.
Iets later kwamen er andere lokmiddelen die de synthetische flavours steeds meer gingen vervangen. Zoals shelfish sense apeal. Daar heb ik misschien nog wel het meest mee gevangen. Ook flavours op oliebasis deden het op bepaalde wateren goed. Die op kaneelolie basis sprongen er toen uit.
Welke oplosmiddelen tegenwoordig het meest worden gebruikt is me niet helemaal duidelijk, maar ik vermoed dat PG nog steeds aan de top staat, mogelijk gevolgd door EA. Maar correct me if I´m wrong.
Hilco Meijer
Berichten: 1476
Lid geworden op: 17-11-2009 22:25

16-12-2014 03:28

Ik zou eigenlijk niet moeten reageren, maar onze nutritionist kraamt zoveel onzin uit dat ik het toch niet kan laten.

Even wat kretologie: een karper kan niet ruiken, smaakbeleving bij dieren bestaat niet, geur verleidt niet tot eten en antropomorfisme.
Verbaasd me dat je nog niet de zak hebt gekregen.
In ieder geval van het geur- en smaaksysteem van vissen hebben je de ballen verstand!
Die zijn beide n.l. erg belangrijk voor een karper.

Gebruik zelf alleen maar gefermenteerde producten als flavour.
Iets met vrije amino’s, oftewel geur en smaak.
Je kan er heel weinig in doen, maar je kan er ook heel veel in doen en dat is de truc!
Gebruikersavatar
R de Winter
Berichten: 3066
Lid geworden op: 15-07-2010 15:05
Locatie: JRC Extreme Brolly
Contacteer:

16-12-2014 07:56

Die mocro flavours zijn de beste toch heren??
Oja joh!!!
Gebruikersavatar
Niels Schouten
Berichten: 879
Lid geworden op: 02-10-2005 18:11
Locatie: Almere

16-12-2014 17:34

Hilco, cursusje begrijpend lezen wellicht ? :lol: :lol: :lol: :lol:
Hilco Meijer
Berichten: 1476
Lid geworden op: 17-11-2009 22:25

17-12-2014 03:51

Helaas geen tijd.

Volg momenteel de cursus, what is it like to be a carp en eerlijk gezegd valt me dat niet mee.
Heb al tien keer aan de beademing gelegen.

Sweet lips, ja Jolanthe doet ook mee.
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

17-12-2014 10:50

Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
Gebruikersavatar
michiel moore
Berichten: 327
Lid geworden op: 03-05-2013 17:36

18-12-2014 10:37

Michel Hulshof schreef:Dan beleven ze het maar anders, maar bepaalde flavours doen het gewoon goed!!!

Groet, Peter

Ps ?


Nu zou het mooi wezen als je ook onderwater kon kijken om te zien hoe vaak je aasje "geproefd" wordt maar direct uitgespuugd.
Ik denk soms dat veel mensen geen idee hebben wat er onder water gebeurt en dat mensen te veel denken dat de karper die het aas in de bek neemt ook daadwerkelijk op de mat beland.[/quote]
Gebruikersavatar
Peter van Loo
Berichten: 1785
Lid geworden op: 09-08-2011 00:41
Locatie: Schiedam

18-12-2014 21:40

Zeg Michiel, hoe moet ik deze post beoordelen?

Groet, Peter
Gebruikersavatar
michiel moore
Berichten: 327
Lid geworden op: 03-05-2013 17:36

19-12-2014 02:50

Peter van Loo schreef:Zeg Michiel, hoe moet ik deze post beoordelen?

Groet, Peter


dr is iets goed mis gegaan zie ik.

ik had iets getikt in de richting van :

door de mooie korda films onderwater, weten we wel wat er gebeurt.
en dat t maar goed is dat karpers geen herpes hebben
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

20-12-2014 15:51

door de mooie korda films onderwater, weten we wel wat er gebeurt.

We weten het wel? Weinig beeldmateriaal van een weidse voerplek.

Ik heb maar weinig Korda filmkes gezien, maar dat was wel telkens op een compact voerplekske. Toch efkes anders dan hoe het ook anders te doen valt. Zeker, ook bij verspreidt voeren is getuf aan de orde, maar meer zwembedrag is zeker meegenomen (helaas niet op film :wink: ).

Maar ja; Voorvoeren is ook anno 2014 nog steeds de beste onderlijn...
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).