mainline cell boilie


Plaats reactie
Gebruikersavatar
Rick van Sinderen
Berichten: 713
Lid geworden op: 17-07-2010 20:23

04-11-2014 23:31

Ik geloof in freezers en in vers, dat is mijn keuze, voor de rest is dit een kip / ei discussie.

Waar ik maar weinig over lees is enig besef van wat je nu werkelijk in ht water pleurt, sommige jaren oude mixen en readymades staan bol van de conserveringsmiddelen, er zou 's een onafhankelijk onderzoek moeten komen naar de invloed daarvan op vis en biotoop, en dan niet alleen een verse zak maar eentje van 2 jaar oud, wat doet dat middel nu werkelijk, het kan niet anders of er verandert wat in de samenstelling.

En kleurstoffen, lijkt mij ook 's zinnig om daarnaar te kijken, ik lig bijna dubbel als Ali Hamidi flesjes Goo probeert te slijten aan 16 jarigen zonder verstand en droog vermeld dat de werking komt door de natuurlijke samenstelling absoluut zonder chemicalieën, ondertussen geeft hij bijna licht in het donker.
Many men go fishing all of their lives without knowing that it is not fish they are after.
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

05-11-2014 12:05

Deels deel ik je mening,maar wat wij als mensen allemaal naar binnen kwakken,en onze huisdieren even eens....zelfde laken een pak,en toch worden we steeds ouder en ouder...
Gebruikersavatar
Rick van Sinderen
Berichten: 713
Lid geworden op: 17-07-2010 20:23

05-11-2014 12:17

Klopt helemaal hoor, maar enige supervisie zoals een soort warenwet die af en toe 's kijkt of in de bol zit wat op de verpakking staat zou ik geen luxe vinden.
Many men go fishing all of their lives without knowing that it is not fish they are after.
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

05-11-2014 12:28

Het grootste experiment is al gaande zolang er met boilies word gevist. Immers er word in veel landen op veel verschillende watertypen gevoerd en gevist met boilies. En dus ook veel met readys. Als readys echt zoveel schade zouden toebrengen aan het onderwater milieu dan zou op veel wateren het complete bestand uitgeroeid moeten zijn.
Qua voedings waarde zou een 2 jaar oude boilie (of het nu een freezer of ready betreft) zeker een wat lagere waarde kunnen hebben, maar is dit ernstig? Blijbaar niet, gezien de hoge leeftijden die op veel wateren gehaald worden.
Gebruikersavatar
Rick van Sinderen
Berichten: 713
Lid geworden op: 17-07-2010 20:23

05-11-2014 12:44

Ik bedoelde niet direct alleen de karper maar ook de kleinere levensvormen, er is niets direct aan te wijzen uiteraard maar eigenlijk zijn we nog maar net begonnen, 20 jaar is een knipoog als het gaat om lange termijn invloeden, asbest is bijna 60 jaar je van het geweest, dioxine stond ooit voor vooruitgang, het duurde decennia voor iedereen wist dat je er ziek van werd. Onder kinderen onder de 10 jaar is het aantal allergieën voor suikers en kleurstoffen verviervoudigd, in het kort, ff checken hier en daar kan geen kwaad.
Many men go fishing all of their lives without knowing that it is not fish they are after.
Gebruikersavatar
Daaf Wolters
Berichten: 4012
Lid geworden op: 02-03-2003 01:00
Locatie: Hengelo

05-11-2014 17:12

Martijn Nederpel schreef:Het grootste experiment is al gaande zolang er met boilies word gevist. Immers er word in veel landen op veel verschillende watertypen gevoerd en gevist met boilies. En dus ook veel met readys. Als readys echt zoveel schade zouden toebrengen aan het onderwater milieu dan zou op veel wateren het complete bestand uitgeroeid moeten zijn.
Qua voedings waarde zou een 2 jaar oude boilie (of het nu een freezer of ready betreft) zeker een wat lagere waarde kunnen hebben, maar is dit ernstig? Blijbaar niet, gezien de hoge leeftijden die op veel wateren gehaald worden.


Een experiment kan je het nauwelijks noemen, te veel variabelen en te weinig onderzoek naar wat nou echt de resultaten zijn.
Worden onze karpers nou echt zo oud? Natuurlijk, er zijn individuen die 40, 50 jaar en misschien nog wel ouder zijn. Er zijn ook mensen die 110 en ouder worden, maar die enkele uitschieter zegt weinig over de levensverwachting van de hele populatie. Hoeveel % van de karpers die pakweg 40 jaar geleden zijn uitgezet leeft nu nog?

En last but not least, onze karperbestanden zijn dunner geworden, de waterkealiteit is verbeterd, dan zou die vis ook gezonder moeten zijn toch? Waarom hebben we dan tegenwoordig toch die voorjaarsterftes?

Ik zeg niet dat het één met het ander te maken heeft, dat kunnen we niet aantonen en er zijn veel te veel variabelen, maar concluderen dat ze niet schadelijk zijn omdat ze al 20 jaar gebruikt worden en we nog steeds karpers hebben is net zo voorbarig.

Er stond een paar jaar geleden in carpworld een stukje over een kleinschalig experiment waarbij jonge karpertjes opgekweekt werden op diverse boilies. De precieze uitkomst weet ik niet meer, maar wat ik nog wel weet is dat een groep op freezers het heel aardig deed en dat een groep op ready's een sterftecijfer van 100% had nog voor het experiment was afgelopen.
Ik wil niet zeggen dat het onverantwoord is om met ready's te vissen, wel dat we kritisch moeten blijven en ons gezond verstand moeten gebruiken.
There aint no way but the hard way!

Spiegel gevangen op het Twentekanaal? Skp@ksnregiooost.nl
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

05-11-2014 19:57

Voorjaarsterfte is van alle tijden.
En vis alleen visvoer voosxhotelen staat ver van situatie van een doorsnee water...
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

05-11-2014 23:13

100% rugzwemmers Martijn.

Waarom ben je bereid zo'n groot risico te nemen?
Gebruikersavatar
bert kamp
Berichten: 2343
Lid geworden op: 01-10-2002 02:00
Locatie: almelo

06-11-2014 00:05

Helaas is vissen met freezers niet voor iedereen mogelijk, denk aan de jeugd of mensen die niet heel veel vissen en geen vrieskist hebben. Ze liggen ook niet in elke winkel voor het grijpen terwijl readies overal wel te vinden zijn.
Ik probeer zelf zo veel mogelijk met freezers te vissen, heb ook wel boilies vacuüm laten trekken om ze langer goed te houden maar dat is ook niet altijd een succes. Zakken klappen open, bollen vervormen, olie en flavours worden eruit getrokken.
Onder beschermende atmosfeer verpakken is al een hele vooruitgang, maar helaas nog lang niet overal verkrijgbaar en zakken die eenmaal open zijn nog steeds beperkt houdbaar.
Gebruikersavatar
Mart Honen
Berichten: 1374
Lid geworden op: 21-09-2009 17:53
Locatie: Breda

06-11-2014 10:31

de waterkealiteit is verbeterd

De waterkwaliteit voor wie of wat? Want die "verbeterde waterkwaliteit" is niet per definitie gunstig voor onze favoriete sportvis...

dat een groep op ready's een sterftecijfer van 100% had nog voor het experiment was afgelopen.

Welk merk ready's vraag ik me dan af. Er is zonder meer verschil tussen ready's en ready's.

Wel stof tot nadenken, zonder meer.
Ik weet het ook allemaal niet...
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

06-11-2014 10:51

Niet iedereen heeft een vrieskist met capaciteit over voor vissers voeren mitsz,ikzelf bijvoorbeeld kan het me op.Dit.moment nog even niet veroorloven om een vrieskist in de schuur te plaatsen,ik heb er geen stroom,ergens zit een storing, en binnen bij het menselijk eten vermoord mijn vrouw me als ik daar visvoer tussen leg,met andere woorden heb ik dus geen andere keus,en vis testen in een aquarium staan 90% voor verkeerde tests,aangezien er geen natuurlijke biotoop aanwezig is,en er veel minder variabelen zijn met vis die in de natuur zichzelf aan kan vullen met natuurlijk aas en dus zo wel aan de overige vitamines en mineralen komt die in een aquarium niet aanwezig zijn.wel doe ik geen extreme voer sessies met readymades, en vul altijd als ik voer aan met partikels
Gebruikersavatar
Mart Honen
Berichten: 1374
Lid geworden op: 21-09-2009 17:53
Locatie: Breda

06-11-2014 11:04

Ready's, freezers maar dan met conserveringsmiddelen.
Die conserveringsmiddelen zijn dus dodelijk?
Ik weet het ook allemaal niet...
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

06-11-2014 11:08

In een gesloten circuit (vijver of kweekbak) lijkt het er wel op Mart.

Tis niet anders...

Zal een combinatie van alles zijn. Slechte samenstelling, conservering etc...
Gebruikersavatar
Daaf Wolters
Berichten: 4012
Lid geworden op: 02-03-2003 01:00
Locatie: Hengelo

06-11-2014 11:39

Dat denk ik ook Mitzs, de combinatie van factoren.
Kijk, dat er vis een 100% sterftepercentage heeft zegt niet per sé dat het onverantwoord is om in meer natuurlijke omstandigheden af en toe met ready's te vissen. Ik zou dan ook niet de persoon aanvallen die een zakje ready's koopt, ik snap de voordelen ook wel. Als je echter 100kg+ ready's per jaar verstookt zou ik me toch eens achter de oren gaan krabben en gaan nadenken of daar geen betere optie voor is.
There aint no way but the hard way!

Spiegel gevangen op het Twentekanaal? Skp@ksnregiooost.nl
Gebruikersavatar
Rick van Sinderen
Berichten: 713
Lid geworden op: 17-07-2010 20:23

06-11-2014 11:41

Het rare is dat in algemene zin allang aangetoond is dat conserveringsmiddelen slecht zijn, dat gaat terug naar de 2de WO zelfs, Amerikaanse troepen die langer aan het front aktief waren en bijna helemaal op hun K-rations waren aangewezen kregen zodra ze afgelost werden problemen met de spijsvertering, maag en darmklachten en soms zelfs bloedingen.
Eind jaren 40 is er al onderzoek gedaan naar de lange termijn invloed van conserveringsmiddelen, van sommige middelen bleek dat ons lichaam er niet mee om kon gaan, het niet af kon breken en dus in ons systeem bleef met allerlei gevolgen.
Daarna zijn er andere varianten gekomen die na testen wel veilig zouden moeten zijn, of je dat gelooft of niet is voor iedereen persoonlijk.

In onze wereld is zijn die restricties er niet, iedereen staat het vrij om elk op de vrije markt te verkrijgen conserveringsmiddel in de bollen te smijten, in elke hoeveelheid.
Een karper heeft strik genomen geen maag, iedereen heeft wel 's boiliepap in een bewaarzak aangetroffen, veel van de boilie komt er vloeibaar weer uit ontdaan van wat een karper nodig heeft.
Ruik er maar aan, het is nog steeds de boilie alleen vloeibaar, en zodra dat papje op de bodem van een water terecht komt is er de volgende in de cirkel, kleinere organismen zoals watervlo, jong broed enz, ik zou er een lief ding voor overhebben als de invloed daarvan 's onderzocht wordt, en dan niet als momentopname.
Dat soort onderzoeken zijn duur en worden pas gedaan als er duidelijke signalen zijn dat het fout gaat en dat is meestal te laat.

Dus waarom het risico nemen? In de voedingsmiddelenindustrie bestaan er conserveringsmiddelen die bio-afbreekbaar zijn en continu onderzocht en gemonitord worden sinds hun ontstaan.
Die kosten natuurlijk meer maar waarom niet daarvoor kiezen als je niet anders kunt dan met shelfies vissen?
Many men go fishing all of their lives without knowing that it is not fish they are after.
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

06-11-2014 11:56

De betaalde wateren doen het overigens wel goed op vissers voer,een soort betere test is er niet...dat is namelijk echt het hele jaar voorzien van vissers voer,en als het sterftes op zou leveren dan zouden de regels per direct zijn verboden met conservering te vissen toch....dat is hun brood overigens...
Gebruikersavatar
Mart Honen
Berichten: 1374
Lid geworden op: 21-09-2009 17:53
Locatie: Breda

06-11-2014 12:21

iedereen heeft wel 's boiliepap in een bewaarzak aangetroffen

Nee hoor Rick, nog nooit. Gaat ook nooit gebeuren ook, maar da's een andere discussie. :wink:
Op de mat zou nog kunnen, maar dat kan ik me ook niet heugen eerlijk gezegd. Volkomen irrelevant verder, sorry... :oops:

In een gesloten circuit (vijver of kweekbak) lijkt het er wel op Mart.

Tis niet anders...

Zal een combinatie van alles zijn. Slechte samenstelling, conservering etc...


Mitsz,

Ik vis nu met TTB Extreme Smell readymades. Ik wil je geen oordeel over je concullega ontlokken, maar ik vraag me toch af wat je gedachten over zo'n bol zijn.
Ik weet het ook allemaal niet...
Gebruikersavatar
Rick van Sinderen
Berichten: 713
Lid geworden op: 17-07-2010 20:23

06-11-2014 12:32

[quote="Mart Honen"]
Nee hoor Rick, nog nooit. Gaat ook nooit gebeuren ook, maar da's een andere discussie. :wink:
Op de mat zou nog kunnen, maar dat kan ik me ook niet heugen eerlijk gezegd. Volkomen irrelevant verder, sorry... :oops:[quote]

Ik snap wel wat je bedoelt en het is mijn hobby ook niet, dus geen sorry nodig.
Many men go fishing all of their lives without knowing that it is not fish they are after.
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

06-11-2014 12:35

Sorry Mart,

maar (afgezien van het feit dat ik al heb gezegd hoe moeilijk het is
een goede receptuur ook goed te conserveren), ik geef liever geen oordeel over Jacco's werk.
Ik heb die bollen nog nooit in m'n handen gehad. Da's nummer 1.
Iets dat overigens geldt voor bijna alle merken.

Maar enfin... algemeen gezegd hoop ik dat we het afleren (met z'n alle) om fout karpervreten te maken...

groetjes Mitsz
Gebruikersavatar
Mart Honen
Berichten: 1374
Lid geworden op: 21-09-2009 17:53
Locatie: Breda

06-11-2014 12:43

Oké Mitsz,
Kan ik inkomen.
Goede insteek in ieder geval.

Ik ben in ieder geval weer enigszins geneigd op freezers over te stappen, zodra de situatie dat toelaat. Dus doel bereikt. :wink:
Ik weet het ook allemaal niet...
Gebruikersavatar
michel Tja
Berichten: 3561
Lid geworden op: 17-12-2004 08:24
Contacteer:

06-11-2014 14:09

wel grappig..

laat ik ten eerste voorop stellen dat ik een leek op aasgebied ben en blijf :wink: en enkel een gebruiker/consument ben.
maar die extreme smell heb ik ook gebruikt (freezer dan) en ook een aantal bollen van MTC/WB de solution en MB8 bijv.

en ergens lijken die smell bollen van TTB (voor een leek als ik) erg op die 2 bollen van MTC ( een beetje ertussenin dan)

ze stinken iig beiden net zo erg en vangen doen ze ook als een malle indien goed ingezet :D

en toch gebruik ik ook nog steeds af en toe mainline 8) :lol:

al met al wordt je van deze reactie van mij geen steek wijzer :P
Heeeeeeeeeeeeeee Tjaaaaaaaaaa steek nog een peuk op, je bent chagrijnig.
Eek a Mouse - Ganja Smuggling
http://www.youtube.com/watch?v=YNOwqTYQ8f0
R.I.P Deniz :(
Gebruikersavatar
Mart Honen
Berichten: 1374
Lid geworden op: 21-09-2009 17:53
Locatie: Breda

06-11-2014 14:15

Goed verhaal Michel. Lekker kort. Ik doe er even niets mee... 8) :wink:
Ik weet het ook allemaal niet...
leenderts leon
Berichten: 420
Lid geworden op: 31-05-2014 08:18

06-11-2014 18:08

Het gaat uiteindelijk om kwaliteit,..of je nou de duurdere versie neem van TTB of MTC,.de kant en klare mixen van Solar Nutrabaits of Mainline,.echt ontlopen doet het elkaar niet.Ik vind het zo en zo al gaaf dat een TTB en een MTC de kwaliteit evenaren van de eerder genoemde mixen en er Engelsen zijn die met de laatst genoemde op de zogenaamde hardcore wateren op dat eiland in de weer zijn met succes.
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

07-11-2014 07:38

Over welk water hebben we het Leon ? Niet Rainbow lake toch hoop ik wat je als hardcore bestempeld ?
Een gemiddelde rivier is al gauw meer hardcore dan die volgestampte stink put
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

07-11-2014 09:55

Lezen Rik, al lees hier zo overheen ;) Geen regenboog dus..

leenderts leon schreef:en er Engelsen zijn die met de laatst genoemde op de zogenaamde hardcore wateren op dat eiland in de weer zijn met succes.


Wordt ook zat geblankt op dat soort wateren met het zogenaamde top-of-the-bill aas.. Slechts een deel van de hele puzzel ;)
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm