Bollen voor de rivier


Plaats reactie
Michael Lintvelt
Berichten: 197
Lid geworden op: 10-11-2010 11:55

23-09-2014 10:51

mitsz van der kamp schreef:

Raar dat diezelfde vissen nu nog steeds op onze rivieren rondzwemmen :roll:[/quote]

Ja huh?! :o

Is wel iets anders dan een betonnen kweekbak die totaal overbevolkt is niet waar?[/quote]

En een of ander overbezette put met te weinig voedsel ...
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

23-09-2014 11:09

Marco, ligt eraan hoe je de klemtoon hanteert niet waar?

doei...

Cees,
hoe lang zou het goed gaan als ze door bleven voeren met enkel granen in zo'n kwekerij?
Dan ontstaan er op den duur gebreken in de gezondheid van de dieren.
Alle bedrijven die serieus karpervoer maken (weliswaar voor een gesloten circuit) zetten dat
toch liever weg met een eiwitpercentage van tegen de 40%.

http://www.nedkoi.nl/ (zelfs 45%)

Michael,
je hebt een redelijk punt als je zegt dat de invloed van aas op zo'n groot water oppervlak van mindere invloed is. Heb je me een beetje bij de ballen. Ik wil enkel proberen zo goed mogelijk aas te maken, zodat we zeker geen schade aanbrengen aan de gezondheid van de vissen.

Trouwens mannen,

koolhydraat levert een karper 1,6 calorieën per gram en vet bijvoorbeeld 9. Je zou bijna kunnen zeggen dat koothydraat-rijk aas meer energie kost dan dat het oplevert. Vooral als je de omstandigheden van riviervissen meetelt. Ze leven natuurlijk in een andere habitat dan in een putje.

groetjes...
Gebruikersavatar
Jan Kasteelen
Berichten: 654
Lid geworden op: 08-05-2007 12:24
Locatie: Gouda

23-09-2014 11:14

Het is eigenlijk een rare contradictie dat een karper voornamelijk proteïne uit zijn natuurlijk voedsel haalt en dat wij hen met koolhydraatrijk aas vangen. Maar is een karper eigenlijk niet biotoopvreemd? Karper werd in de middeleeuwen door monniken gekweekt in kloostergrachten om voor de vrijdagdis te dienen. Ik kan me goed voorstellen dat de beminde gelovigen de huisdieren als een soort vuilnisbak gebruikten. Als varkens – die ook omnivoor zijn – aten zij eigenlijk van alles wat eetbaar was. (brood, bonen, grutten etc.)
Vandaar dat de gekweekte rassen eerder een koolhydraatrijk aas zullen prefereren en de meer wilde varianten voor eiwitrijk kiezen.
Ook raar eigenlijk dat een karper niet echt op alle eiwitrijke producten reageert. Hang maar eens een stukje biefstuk of kip aan de haak. Ik geloof niet dat dit echt zal scoren.
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

23-09-2014 11:19

Toch grappig eigenlijk dat als ik een topic start over boilies van de boilieman, dat er een heleboel forum leden de boilieboer boilies volledig afbrand,en dat het aas omwille van een prijs van zo'n 2 tot 3 euro de kilo boilies volledig,en dat er niet tot nauwelijks in dat balletje kan zitten,en dat nu in dit topic blijkt dat 90% op een rivier toch het liefste vist met boilies zoals dat die van de boilieman zijn graag vist,in dat topic stond ik zo goed als alleen in mijn schoenen om dar ervaring uit te spreken tegen de rest van de meute,en nu in dit topic word er nauwelijks meer over gediscussieerd dat het zogenaamde schrale balletje het af zou leggen tegen een eiwitrijk uitgebalanceerd aasje.
Michael Lintvelt
Berichten: 197
Lid geworden op: 10-11-2010 11:55

23-09-2014 11:34

Rik koster schreef:Toch grappig eigenlijk dat als ik een topic start over boilies van de boilieman, dat er een heleboel forum leden de boilieboer boilies volledig afbrand,en dat het aas omwille van een prijs van zo'n 2 tot 3 euro de kilo boilies volledig,en dat er niet tot nauwelijks in dat balletje kan zitten,en dat nu in dit topic blijkt dat 90% op een rivier toch het liefste vist met boilies zoals dat die van de boilieman zijn graag vist,in dat topic stond ik zo goed als alleen in mijn schoenen om dar ervaring uit te spreken tegen de rest van de meute,en nu in dit topic word er nauwelijks meer over gediscussieerd dat het zogenaamde schrale balletje het af zou leggen tegen een eiwitrijk uitgebalanceerd aasje.


Ik heb niet altijd zin om me te mengen in iedere discussie. Ik denk dat de riviervissers op dit forum, net als aan de waterkant, ruimschoots in de minderheid zijn. Op putjes zie ik de meerwaarde van erg attractief en hoogwaardig aas wel in. Wellicht om het verschil te maken met wat er verder in gaat, maar zeker ook wanneer er weinig natuurlijk voedsel is en de vis moet leven van hetgeen gevoerd wordt. Op de rivier hoeft het niet zo moeilijk, mocht dat in de toekomst nog nodig zijn, dan is dat altijd nog een optie ;)

Mitsz, jouw insteek van gezond aas maken voor de vis kan ik waarderen! Ook al speelt dit in mindere mate op een rivier, waar de vis absoluut niet afhankelijk is vanonze boilies. Nadeel van eiwitten vind ik dat deze veelal uit dierlijke producten afkomstig zijn en je juist daarop extreem veel witvis vangt. Natuurlijk zijn er ook enkele andere producten als soja-, lupinemeel of melkproducten te gebruiken hiervoor, maar of dat echt het verschil maakt? (Zeker qua percentage eiwit in een bol)

Mijn kennis over boilies en het maken van een volwaardig karperaas gaat daarin niet ver genoeg en ook qua kosten/baten zul je een afweging moeten maken t.o.v de vangsten die je boekt.
Gebruikersavatar
michel Tja
Berichten: 3561
Lid geworden op: 17-12-2004 08:24
Contacteer:

23-09-2014 11:39

@Rik,

ik vertrouw de bolieman bollen voor geen meter vandaar dat ik in elk topic betreffende deze firma aangaf voor dat geld liever zelf te draaien.
dit omdat ik weet dat de melen,eieren en toevoegingen vers en van eigen hand zijn. ik was er namelijk bij van A tot Z.
verder voor grote voercampagnes op de rivier wil ik het een stuk goedkoper zodat ik kan blijven voeren over langere tijd en dus hopelijk vis weet vast te houden , ook wanneer ik niet ga vissen.

mijn eigen aas draai ik met eieren en cede eivoer dus naar mijn idee zitten er genoeg eiwitten in.
zoals ik al eerder zei een meelbal met eieren en zaad en een flavourtje :wink:

ik geef je overigens in het overgrote deel van je reacties helemaal gelijk.
ook een schrale bal kan het verschil maken op een (hard)dressuur water,daar geloof ik zeker in.
voor instant vissen zou ik de schrale bol niet inzetten trouwens. dan ga ik eerder voor een goed lekkende bol vol attractors of een pop up met pva sticky.
Heeeeeeeeeeeeeee Tjaaaaaaaaaa steek nog een peuk op, je bent chagrijnig.
Eek a Mouse - Ganja Smuggling
http://www.youtube.com/watch?v=YNOwqTYQ8f0
R.I.P Deniz :(
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

23-09-2014 11:42

Klopt Michael,maar ik had een topic geopend over de boilies van boilieman,die ik wilde gebruiken op een rivier,ik bheb dezelfde mening als jouw ,maar ik heb het specifiek over rivier visserij geopend,vanwege een sessie op de marne.
Een paar mensen met belangen van andere aas firma's beweerden stellig dat met minder aas,maar goed uitgebalanceerd met een hoop attractie en eiwitten beter te vangen,beter voor de vis,etcetera. En nu er een paar mensen zonder belangen en met rivier ervaring dezelfde mening als mij hanteren,word er ineens niet meer over gediscussieerd, en word het wel goed gepraat die mening....zou ik dan toch gelijk hebben ?? 8)
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

23-09-2014 11:46

@ Michel....

Ik heb nu een bol laten draaien bij de boilieman,cede eivoer verse eitjes met de schaal erdoorheen gemengd,ik heb dezelfde visie als jouw,mocht ik zelf kunnen draaien had ik dat ook gedaan,maar heb de mogelijkheid nu eenmaal niet meer.
Gebruikersavatar
michel Tja
Berichten: 3561
Lid geworden op: 17-12-2004 08:24
Contacteer:

23-09-2014 12:11

Rik koster schreef:zou ik dan toch gelijk hebben ?? 8)


wie vis vangt heeft altijd gelijk ! :D
dus iedereen of niemand kan gelijk hebben , en dat is nu het mooie van vissen !

maar als ik bijv per week 30 kg bollen gesponsord zou krijgen dan voer ik net zo graag met kwalitatief hoogwaardig aas hoor. :wink:
maar daar gaan we niet aan beginnen.want vissen is een hobby en ik wil er graag plezier in houden.
overigens 30kg bollen a 6 eu per kilo = 180 eu per week en dan een voerplek onderhouden voor een maand of 3 a 4 ?
= 16x 180 euro = 2880 euro ???
dank je de koekoek! ik ben gekke gerritje niet. en ga liever op vakantie voor dat geld of steek het in iets nuttigs ipv in het water gooien.
maar dat is voor een ieder zn eigen keus.
zoals ik al eerder zei.. het moet wel leuk blijven.

voor 2 eu de kg kom ik nog onder de 1000 euro per 4 maanden. is 250 per maand. en kan ik nog enigzins uitleggen thuis :lol: vooral als ik als tegenargument mijn vrouw haar schoenen fetish gebruik 8)
Heeeeeeeeeeeeeee Tjaaaaaaaaaa steek nog een peuk op, je bent chagrijnig.
Eek a Mouse - Ganja Smuggling
http://www.youtube.com/watch?v=YNOwqTYQ8f0
R.I.P Deniz :(
Harm Rademakers
Berichten: 1808
Lid geworden op: 19-03-2012 19:34

23-09-2014 13:10

Nadeel van die BM bollen die ik had, het viel na 2 dagen stil......
Verder geen kwaad woord er over gehad, ja dat ze erg zacht waren en een Tsjernobyl achtig goedje afgaven.
2 smaakjes getest de rest mag ie houden, ga daar dan geen tijd en energie meer in steken, iets met vertrouwen.
Schraal OK, goed BETER.
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

23-09-2014 13:21

Te zacht klopt,was ook mijn ervaring, Vandaar dat ik er nu een rivier bol laat draaien,de eerste bol die ik thuis kreeg van mijn eigen mix was hem niet naar me zin,deze week de volgende binnen,en dan de kant van Frankrijk op
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

23-09-2014 13:35

Een kweker heeft toch belang bij een goede groei en gezondheid.
Die voeren 2-3 jaar bij met allerlei granen en dat werkt goed.

En de ontlasting welke op de bodem terecht komt is weer een voedingsbron voor eiwitrijke organismen.
Doet denken aan een natuurlijke situatie waar, zoals al geopperd werd, ook natuurlijk voedsel te vinden valt.

PJ zei 't hier al, en het is al veel vaker benoemd. We zijn slechts onderdeel van het geheel...
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
Michael Lintvelt
Berichten: 197
Lid geworden op: 10-11-2010 11:55

23-09-2014 13:55

Cees v Opstal schreef:Nadeel van die BM bollen die ik had, het viel na 2 dagen stil......
Verder geen kwaad woord er over gehad, ja dat ze erg zacht waren en een Tsjernobyl achtig goedje afgaven.
2 smaakjes getest de rest mag ie houden, ga daar dan geen tijd en energie meer in steken, iets met vertrouwen.
Schraal OK, goed BETER.


Gooi eens een handje green hell van proline (freezers) in n emmertje water voor n nacht en kijk de volgende ochtend eens in dat zelfde emmertje ... komt aardig overeen met wat ze gebruiken om lekken in airco installaties op te sporen.
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

23-09-2014 14:25

Marco Mostard schreef:En de ontlasting welke op de bodem terecht komt is weer een voedingsbron voor eiwitrijke organismen.


Een probleem waar ook viskwekers tegen aanlopen. Water met een bepaalt percentage aan nutriënten kan straks of nu al officieel niet meer geloosd worden op het oppervlakte water.

Groet,
Peter
Gebruikersavatar
Mart Honen
Berichten: 1374
Lid geworden op: 21-09-2009 17:53
Locatie: Breda

23-09-2014 16:15

Sorry Michael, maar je begrijpt niet veel van karpers. Ik zal proberen het netjes uit te leggen.
Dat hele granen idee is ontstaan uit de viskwekerij. Is gewoon goedkoop. Maar daar hoeven ze maar twee tot drie jaar te leven.

Ik hoop dat jij betere plannen hebt met betrekking tot de gezondheid van onze karpertjes...\

Onder water groeien geen granen. Het enige beschikbare koolhydraat is in de vorm van chitine.

Simpel toch?


De invloed van ons aas/voer op de rivier wordt weer eens verschrikkelijk overschat.
Ik vergelijk mensen niet graag met karpers, maar dit is net zoiets als beweren dat iemand dik wordt door dat ene frietje bij z'n 30 speklappen...
Ik weet het ook allemaal niet...
Harm Rademakers
Berichten: 1808
Lid geworden op: 19-03-2012 19:34

23-09-2014 16:43

Opgekweekt en opgegroeid met graan.
P1000265.JPG
(91.31 KiB) 1435 keer gedownload

Opgekweekt en opgegroeid met 40% hoog waardig eiwit.
images.jpg
(23.59 KiB) 1689 keer gedownload


De eerste is een eigen vangst op een korreltje mais bij een graanoverslag.
Die 2e tja daar vis ik niet op......deze zal wel beter weggezet kunnen worden want dit is wat de karpervissers willen zien toch.

Welke zou het gezondste zijn?
leenderts leon
Berichten: 420
Lid geworden op: 31-05-2014 08:18

23-09-2014 17:10

[quote="Rik koster"]Toch grappig eigenlijk dat als ik een topic start over boilies van de boilieman, dat er een heleboel forum leden de boilieboer boilies volledig afbrand,en dat het aas omwille van een prijs van zo'n 2 tot 3 euro de kilo boilies volledig,en dat er niet tot nauwelijks in dat balletje kan zitten,en dat nu in dit topic blijkt dat 90% op een rivier toch het liefste vist met boilies zoals dat die van de boilieman zijn graag vist,in dat topic stond ik zo goed als alleen in mijn schoenen om dar ervaring uit te spreken tegen de rest van de meute,en nu in dit topic word er nauwelijks meer over gediscussieerd dat het zogenaamde schrale balletje het af zou leggen tegen een eiwitrijk uitgebalanceerd aasje.

Rik,.Ik volg jou ervaringen even niet meer,..verbeter mij als ik het fout heb maar JIJ laat je bollen draaien draaien bij de BM op de manier hoe JIJ het wil hebben?

Voor mij is dat dan een bol die IK bijwijze van spreken niet zou kunnen kopen dus er ook geen oordeel over kan hebben.
Waarom vis jij dan niet met die standaard bol van 2,- van de BM die iedereen zou kunnen bestellen???Als ik me eigen samengestelde mix laat draaien bij een aasfirma dan is en was toch heel die discusie overbodig of niet?
Ik beoordeelde de staandaard bol van 2,-die iedereen kan bestellen en dat vond ik gewoon hellemaal niks,.dat jij wel tevreden ben dat heeft waarschijnlijk alleen te maken met het feit dat jij je eigen mix laat draaien en waarschijnlijk de service van degene in jou ogen meer dan voldoende is.Ik ben trouwens ook van mening dat een eigen samengestelde mix overal wel is te draaien en er bij elke willekeurige aasfirma wel een mooie deal te sluiten is.
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

23-09-2014 17:41

De discussie was dat jij verkondigde dat er geen drol mee gevangen werd,de kippen lusten het niet eens,en een bioloog die er alleen even naar keek,die wist meteen dat er vrij weinig ingrediënten in zaten.
Dat er voor een bedrag van 2 tot 3 euro per kilo boilies weinig ingrediënten in zitten,dat begrijpt iedereen wel.
Ik vind de bollen die op dit moment in het gamma zitten voor een rivier sessie te zacht,dat heb ik meermaals aangegeven en ook aan de boilieman zelf heb ik dit laten weten.
De bollen van de boilieman durf ik gerust op elke willekeurige put in te zetten zelfs met een korte voer periode van Max 3 dagen,dit heb ik ook met de 9 kilo bollen gedaan,en niet zonder succes.de jongens aan de andere kant vingen er niks,en ik had er 1 en dat was gelijk een bijna 15 kg vis.nu zeg ik niet dat ik beter kan vissen,of dat het aan het aas lag dat dat de doorslag gegeven heeft,maar wel het totaal plaatje bij elkaar.zoals al vaker aangehaald is is aas niet de belangrijkste factor,het gaat om vele andere dingen tegelijk.de boilieman heeft mij aangeboden om bij hem te laten draaien zoals ik een rivier bol graag zou willen hebben,en dat deed ik dus ook.Maar als ik op putten vis,vis ik gerust met dit aas hoor van de boilieman, is niks mis mee,als je genoegen wilt nemen met een schraal bolletje,een sweetner,en een beetje kleurstof,er zijn andere merken die het voor 6 X duurder verkopen,er alleen wat extra gom bij doen,en zelfs de birdfood eruit laten,omdat het een groot merk betreft vangt het wel ?

Ik zal nog 1 maal duidelijk zijn over hoe ik denk over aas...

Rivieren....maakt geen fuck uit.
Putten....lange termijn voeren en bijhouden,een goed en degelijk in elkaar gezette bol,waarbij echt gekeken word naar de benodigde vitamines en mineralen die een vis per seizoen deel nodig heeft,liefst ook 1 die in dat deel van het seizoen moeilijk te vinden is voor de karper.zodoende de vis voor een lange tijd vast te houden,Moet het niet te druk bevist water wezen overigens.voor het instant vissen,of Max 3 dagen voorvoeren gebruik ik gerust boilieman aas,het zijn gewoon snoepjes gemaakt met een basis mix wat eivoer,en een sweetner,net zoals lekkere zoete tijgernoten ook werken als je voorvoert,en jij en andere aas goeroes die zo op de procenten zitten van wat een vis binnen krijgt,moeten eens uitrekenen waar een vis meer voeding van krijgt.een basis mix met cede birsfood,of een tijernoot,of maïs,of hennep,en al die andere schrale particles!
Gebruikersavatar
Jan Kasteelen
Berichten: 654
Lid geworden op: 08-05-2007 12:24
Locatie: Gouda

23-09-2014 20:53

Net als andere oliehoudende zaden bestaat hennepzaad uit olie (rond de 44%), proteïne (33%), vezels en koolhydraten (12%, voornamelijk van de schil). Verder bevat hennepzaad vitamines (vitamine E complex), fytosterolen en mineralen. In hennepolie zitten vetzuren en proteïnen die alle essentiële aminiozuren in significante hoeveelheden en in de juiste verhouding bevatten.

bron: http://blog.gezondmetpit.nl/hennepzaad-voedingswaarden-en-voordelen/
Michel Hulshof
Berichten: 458
Lid geworden op: 28-01-2014 18:13

23-09-2014 21:02

Een ding wat ik niet snap is waarom een topic over boilies altijd uit moet mondden in een boilieman vs the rest topic.
Ik zal de laatste zijn die zou zeggen "dames, koppen dicht" echter denk ik dat ik namens meerdere spreek dat het welles/nietes gebeuren aangaande boilies van de boilieman irritant begint te worden.
Ik wil in het volgende relaas niks suggereren en bovenal geen partij kiezen, laat dat duidelijk zijn.
Maar weten we allemaal wat er in een boilie zit van een bekend merk, een dure kostprijs wil niet zeggen dat de bestanddelen de prijs rechtvaardigt. Immers de maker moet verdienen, maar de hengelsportzaak ook.
Daarnaast worden er vissen gevangen op bolletjes kurk en stukken foam. In kurk/foam zit 0 voedingswaarde, dus dat onze geschubde vriend kan ontdekken welke voedingswaarde een boilie bezit ik twijfel daar zeer aan, immers dan zouden we op zigrigs en imitatie ( plastic ) aas niks vangen!
Zeker als het gaat om dat een karper voordat hij/zij aas cq haakaas opneemt nadenkt dit is eetbaar en dit zijn goede voedingsstoffen. Ja er zijn triggers, welke karpers kunnen aanzetten tot aasopname. Echter karpers zijn op voldoende filmmateriaal te zien dat ze steentjes oppikken van de bodem. Kan een van de aasgoeroes dit verklaren?
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

23-09-2014 21:11

@ Jan bereken daarom eens een basis mix van het volgende en trek dan een conclusie waarom als voorbeeld de bollen van een firma die schraal goedkoop aas maakt,onder doet aan particles die ook dikwijls als voor voeren gebruikt worden.

Maïsmeel vette soja tarwemeel en cede rivier.

@michel

Dat dit uitmond in een discussie over aas van boilieman,is omdat ik dat topic toen geopend had,en mensen zo negatief waren over dit aas,en zich zelf nu tegen spreken als het wederom over hetzelfde gediscussieerd word.
Aangezien het andere topic over de boilieman gesloten is omdat de gemoederen een beetje hoog liepen,wil ik nog steeds die discussie niet uit de weg gaan,zeker niet gezien de discussie nu wel de kant op is gegaan naar wat ik in het andere topic reeds beweerd en vertelt had uit ervaringen die ik op de rivieren heb opgedaan.
En of het nou een boilieman aas betreft,of een andere schrale bol is bijzaak.
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

24-09-2014 00:33

In Dé Karperwereld nr. 5, schreef Marco Kraal een nuchter verhaal over boilies en voedingsstoffen. Ik kon me een stukje tekst herinneren waar hij z'n ding op grootwater beschreef, dus net nog even opgezocht...

Het betrof het voeren van alleen mais en menig stek waar hij twee a drie maanden de vis kon vasthouden en vangen. Vissen pikten gewoon hun graantje mee, buiten het natuurlijke voedsel...

Ik dacht destijds zelf al het volgende (en het gaat voor elk voedingsarm aas op);

Gooi je het zaakje volledig dicht met granen zoals mais, dan zullen ze met het buikje vol weinig tot niets anders zoeken en is er misschien kans dat ze zo'n dagelijks of regelmatig aangevoerde stek uiteindelijk eerder laten voor wat het is, wegens eenzijdigheid van het dieet (d.w.z. het benutbare verhaal van mais).

Maak er dus gewoon geen stortplaats van! Niet op 'n hoop dat spul en geen 'tig kilo, zodat ze elke keer dat ze een bezoekje brengen met hun vriendjes en vriendinnetjes (inzicht in aantallen op een stek blijft lastig, dus liever minder dan meer tot nader inzicht!) weer met slechts beperkt gestilde 'honger' de neiging hebben nog verder naar voedsel te zoeken. En wat voor verder voedsel vinden ze dan in hoofdzaak op open water? Natuurlijk eiwitrijk voedsel...

En hopelijk een volgende voerbeurt weer wat korrels en tijdens je visbeurt het aasje aan je onderlijn...


In geval van twijfel en angst (je zal 't maar hebben) dat je als visser de dieren met een paar kilootjes mais eventueel echt te kort doet, kan je er ook wat simpele inzichtelijke thuisvlijt melkpoeder, birdfood vismeelbollen bij voeren. Een derde deel, half om of alleen zulke bollen! Misschien houd je de vis dan zelfs nog iets langer op je stek. Maar ja.., niet in paniek raken he, want voor je 't weet vlieg je met onnodige ingrediënten weer geheel de bocht uit...

Verdere leuke info stond er destijds in het artikel 'boilies aan de lopende band' in De KW 11 en een artikel van Sjef van de Hoven over eigenbouw bollen in nr. 9. Allemaal nuchter denken...

Ps; Rod Hutchinson opteerde in eveneens een vroeg Dé KW artikel juist voor een voedzame bol, zodat je niet veel hoefde te voeren om ze toch te voeden. Zit zeker wat in! Maar wat wanneer die weinig bollen nu al weggevreten zijn voordat de karper komt (watertype/bezetting). Dan heb ik in een groot water situatie toch liever meer, maar minder voedzaam aas ruim verdeeld op de bodem liggen, waar langer en gretiger ('ik wil meer') naar gescharreld kan worden :wink: .
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

24-09-2014 09:10

Leuke theorie van hutch

Ik vis om te vangen en wil juist de vis niet verzadigen, ik wil dat ie wat rond scharrelt. Hoe meer veilige boilies hij eet hoe vangbaarder. Ofwel: met alle respect voor de legende, maar dat verhaal mag van mij de prullenbak in
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

24-09-2014 10:29

Als je de vis verzadigt betekent dat 1 ding,je bent te laat met vissen.
Gebruikersavatar
Remco Kulk
Berichten: 698
Lid geworden op: 04-07-2012 07:33
Locatie: Amsterdam

24-09-2014 10:32

Of teveel gevoerd