Bollen voor de rivier


Plaats reactie
Bojan van der Linde
Berichten: 1060
Lid geworden op: 26-02-2003 01:00
Locatie: zuid-holland

22-09-2014 16:46

Rik koster schreef:De maas in Limburg... Ik ken er iemand die elk jaar meerdere 20 kilo vissen pakt hoor,zelf 25 kg plus elk jaar..
Blanken doet die bijna nooit,dus dat zal wel mee vallen,zelfs in de winter vangt hij zijn vissen.overigens is de IJssel niet zo makkelijk meer hoor,zeker al een tijd niet meer geweest ?en klopt twintigers vangen is niet zo'n isseu op het lbb,maar 6 15 kg plus vissen in een paar uurtjes ving jij ook instant net zo makkelijk zeker ? Diegene die werkelijk veel aantallen vis vangen,is 99% met veel voer,of het moet zo'n dag zijn die je 1 keer per jaar heb dat alles klopt.ontkennen mag best,en tegendraads beweren dat je met een paar attractieve bollen een slacht sessie aanricht gaat er bij mij niet in,ja het komt wel eens voor,maar met veel aas,komt dit bij mij bijna altijd voor,rivieren kanalen en putten,en ik praat niet over klakkeloos voer storten,maar met voorbedachte rade


Heb even een stukje mee gelezen maar hier ben ik het zeker mee eens.
Heb instant ook goede resultaten gehaald maar nooit zoveel als mijn maten destijds op een bepaald open water.
Deze jongens voerden regelmatig 3-4x per week en dan nog niet eens veel 1-2 kg per keer om het betaalbaar te houden.
Maar deze jongens vingen in 1 nacht meer dan de meeste vissers in het hele seizoen op dit lastige water. Natuurlijk moet je de goede stek hebben, maar door te voeren en blijven voeren gaan de vangsten drastisch omhoog.
Gebruikersavatar
wally de weijer
Berichten: 462
Lid geworden op: 03-06-2011 23:33

22-09-2014 16:53

kijk en nou zijn we toch aangekomen waar ze in een andere bericht om vroegen.....ofdat we konden voeren met een schrale boilie.
maar toen werd er gezegd neeeeee die ballen zit niks in...het is maar een schrale bal.
en dan wordt er hier gereageerd met een schrale bal kan wel.....
dus rick ballen kopen bij ......... en voeren maar....
whahahaha kudde dieren allemaal...... 1 iemand zegt nee dat kan niet en de rest volgt met de zelfde conclusie...PFFFFFFFF
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

22-09-2014 16:57

Joost , bedankt voor je constructieve bijdrage. Het is een goeie...

dat verkopen is allemaal niet zo'n noodzaak. Daar (zoals ik degene die ga negeren al meldde), ben ik hier niet voor bezig. Als een riviervisser aas wil, dan overleg ik met hen en bepaal de receptuur. Na overleg knallen we er een receptuur uit en klaar is Mitsz. Kortom; niet de beweegreden voor het topic.

Bojan,

Leuk om te lezen dat het met een paar kilo ook al lukt. Bedankt. :wink:

groetjes Mitsz
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

22-09-2014 18:01

wally de weijer schreef:kijk en nou zijn we toch aangekomen waar ze in een andere bericht om vroegen.....ofdat we konden voeren met een schrale boilie.
maar toen werd er gezegd neeeeee die ballen zit niks in...het is maar een schrale bal.
en dan wordt er hier gereageerd met een schrale bal kan wel.....
dus rick ballen kopen bij ......... en voeren maar....
whahahaha kudde dieren allemaal...... 1 iemand zegt nee dat kan niet en de rest volgt met de zelfde conclusie...PFFFFFFFF


Is al 50 kilo besteld en onderweg Wally...

@ bojan,dit open water betreft een rivier of een afgesloten water ?
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

22-09-2014 20:15

wally de weijer schreef:kijk en nou zijn we toch aangekomen waar ze in een andere bericht om vroegen.....ofdat we konden voeren met een schrale boilie.
maar toen werd er gezegd neeeeee die ballen zit niks in...het is maar een schrale bal.
en dan wordt er hier gereageerd met een schrale bal kan wel.....
dus rick ballen kopen bij ......... en voeren maar....
whahahaha kudde dieren allemaal...... 1 iemand zegt nee dat kan niet en de rest volgt met de zelfde conclusie...PFFFFFFFF


Zo'n topic is er juist om verschillende meningen te horen Wally. Goedkoop wil niet zeggen schraal...
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

22-09-2014 20:31

Wat is in jou ogen schraal aas mitsz ?
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

22-09-2014 21:01

Aas met een te laag gehalte aan eiwitten Rik.

Dat wil dus niet persé zeggen dat het veel attractors moet hebben, maar in ieder geval genoeg proteïne om de vissen te doen terugkeren naar de stek.

Eiwit en een beetje vet is genoeg. Dan natuurlijk nog wel met een hoge kwaliteit. Handje vitaminen en mineralen en we zijn er...

Dat hoeft niet duur te zijn. (even wat koren op de molen van hem die ik negeer, kijken offie erin trapt)
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

22-09-2014 21:53

Wat vind je van tarwemeel,griesmeel,vette sojameel,gedraaid met verse eitjes,en wat lijnzaad olie met als finishing touch de eischaal door de mix heen gedraaid ?
En een flavourtje voor het prikkelen van de mens/eventueel de vis ?? :wink:
Gebruikersavatar
Jan Kasteelen
Berichten: 654
Lid geworden op: 08-05-2007 12:24
Locatie: Gouda

22-09-2014 22:13

Ik heb dit topic met veel interesse gevolgd tot nu toe en denk er zeker wat van op te steken. Mezelf mag ik zeker geen rivierrot noemen, hoewel ik in het verleden af en toe een succesje behaald heb. Maar als ik de ervaringen lees van de echte knakkers hier, dan moet ik toch passen.
De grote hoeveelheid aas die doorgaans gebruikt worden schrikt me eerlijk gezegd toch wat af. Tegelijkertijd zet het me ook aan het denken. Dat dit mogelijk de reden van vele mislukte pogingen in het verleden geweest kan zijn waarbij ik op groot water minder gevoerd heb.

Dit weekend sprak ik een visser die me verzekerde dat hij op het Amsterdam – Rijnkanaal altijd instant vist (door tijdgebrek) en met regelmatig succes. Een fluo pop-up in de vaargeul doet voor hem de truck. Mogelijk niet van die supervangsten zoals Rik beschrijft, maar het zegt mij genoeg over de mogelijkheden waaruit gekozen kan worden.

Momenteel heb ik een stek op het oog vlak bij huis, waar een rivier overgaat in een kanaal. Dus meerpalen bij een sluis en een zeer breed stuk water. Bij de meerpalen langs de kant heb ik al 4 meter water gemeten en vroeg mezelf al af of dit niet te diep zou zijn, maar met een proefsessie kon ik er wel 2 brasems haken. Ergens ben ik toch bang dat het weer op niks uitloopt, maar het water trekt me. Ik vind het een uitdaging van jewelste.
Om snel karper te vangen zijn er rond mijn woonplaats mogelijk beter stekken te vinden, maar de kans dat er andere vissers aanspraak op hun stekje maken is erg groot. Daarom alleen al is dit een reden om het grote water op te zoeken (geen auto, met de fiets). Ik voer nu dagelijks een paar kilo, en als dat niet het gewenste resultaat oplevert overweeg ik ook grotere hoeveelheden in te gaan zetten. En gestimuleerd door dit topic zal ik het proberen vol te houden en regelmatig sessies te draaien.

Goedkoop aas hoeft inderdaad niet altijd schraal te zijn naar mijn idee. Als er in een simpele basismix vitaminen en mineralen zitten (zout), dan biedt je de karper al iets wat hij in de natuur niet altijd makkelijk aantreft.
Zelf heb ik nauwelijks ervaring met readies of grote bestellingen boilies. Voorlopig blijf ik mijn eigen balletjes draaien, maar wie weet (als ik het draaien zat word) zal ik toch eens een bestelling overwegen.
Laatst gewijzigd door Jan Kasteelen op 22-09-2014 22:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Peter van Loo
Berichten: 1785
Lid geworden op: 09-08-2011 00:41
Locatie: Schiedam

22-09-2014 22:18

Rik koster schreef:Wat vind je van tarwemeel,griesmeel,vette sojameel,gedraaid met verse eitjes,en wat lijnzaad olie met als finishing touch de eischaal door de mix heen gedraaid ?
En een flavourtje voor het prikkelen van de mens/eventueel de vis ?? :wink:


Inderdaad een schrale bol. Interessant maar niet interessant genoeg!!!

Groet, Peter
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

22-09-2014 22:32

Ok Peter en wat nou als ik dit er nog aan toe voegen zou...

Babycommeel (bc)
Casseine 90 mesh
Lammermelk poeder
Klein beetje druivensuiker
10% cede eivoer
En een lekkere sweetner voor de smaak ?
Gebruikersavatar
michel Tja
Berichten: 3561
Lid geworden op: 17-12-2004 08:24
Contacteer:

22-09-2014 22:48

Meel
Zaad (parkiet, lijn, hennep, neger) is maar net welk zaad de vis lekker vind op dat moment of water.
Cede Eivoer
Custard
Eierschaal en eieren
Spice b of banana & pear of cherry juice

Hier krijgt de karper wel een schraal aa(r)sje van :lol:
Heeeeeeeeeeeeeee Tjaaaaaaaaaa steek nog een peuk op, je bent chagrijnig.
Eek a Mouse - Ganja Smuggling
http://www.youtube.com/watch?v=YNOwqTYQ8f0
R.I.P Deniz :(
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

22-09-2014 22:53

Biggenmeel, beetje vismeel......
Michael Lintvelt
Berichten: 197
Lid geworden op: 10-11-2010 11:55

22-09-2014 22:59

Mitsz, hoezo zou een bol met meer eiwitten een echte meerwaarde bieden? Uiteraard zou dit het geval zijn bij vissen die op een overvol water met voedseltekort zwemmen of wanneer vissen over een heel erg lange periode dagelijks op je voerstek terug komen. Jammer genoeg is van dat laatste mijn inziens vaak geen/zeer beperkt sprake. Daarnaast zullen wij vissers nooit en te nimmer kunnen concureren met de hoeveelheid natuurlijk voedsel en de mate waarin dit bijdraagd aan de ontwikkeling van onze gevinde vriend.

Ik vis liever met een boilie die een hoge mate van instant werking heeft en die de vis ook vlot (koolhydraten) beloond met energie. Dit is namelijk wat vriend karper kan winnen met die gemakkelijke en erg smakelijke bolletjes.
Laatst gewijzigd door Michael Lintvelt op 22-09-2014 23:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

22-09-2014 23:00

Rik koster schreef:Wat vind je van tarwemeel,griesmeel,vette sojameel,gedraaid met verse eitjes,en wat lijnzaad olie met als finishing touch de eischaal door de mix heen gedraaid ?
En een flavourtje voor het prikkelen van de mens/eventueel de vis ?? :wink:


Kan beter...
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

22-09-2014 23:05

Michael Lintvelt schreef:Mitsz, hoezo zou een bol met meer eiwitten een echte meerwaarde bieden? Uiteraard zou dit het geval zijn bij vissen die op een overvol water met voedseltekort zwemmen of wanneer vissen over een heel erg lange periode dagelijks op je voerstek terug komen. Jammer genoeg is van dat laatste mijn inziens vaak geen/zeer beperkt sprake. Daarnaast zullen wij vissers nooit en te nimmer kunnen concureren met de hoeveelheid natuurlijk voedsel en de mate waarin dit bijdraagd aan de ontwikkeling van onze gevinde vriend.

Ik vis liever met een boilie die een hoge mate van instant werking heeft en die de vis ook vlot (koolhydraten) beloond met energie. Dit is namelijk wat vriend karper kan winnen met die gemakkelijke en erg smakelijke bolletjes.


Sorry Michael, maar je begrijpt niet veel van karpers. Ik zal proberen het netjes uit te leggen.
Dat hele granen idee is ontstaan uit de viskwekerij. Is gewoon goedkoop. Maar daar hoeven ze maar twee tot drie jaar te leven.

Ik hoop dat jij betere plannen hebt met betrekking tot de gezondheid van onze karpertjes...\

Onder water groeien geen granen. Het enige beschikbare koolhydraat is in de vorm van chitine.

Simpel toch?
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

22-09-2014 23:06

Zie laatste toevoegingen mitsz,en dan....?
Bojan van der Linde
Berichten: 1060
Lid geworden op: 26-02-2003 01:00
Locatie: zuid-holland

23-09-2014 05:52

Beste Rik,

Betreft een 100 hectare zandput in verbinding met de oude rijn.
Maar zal je over nog meer voer beschikken , en dus een groter gebied kunnen aanvoeren en nog vaker, zal je nog meer vangen naar mijn mening.
Harm Rademakers
Berichten: 1808
Lid geworden op: 19-03-2012 19:34

23-09-2014 07:23

mitsz van der kamp schreef:Maar daar hoeven ze maar twee tot drie jaar te leven.

Raar dat diezelfde vissen nu nog steeds op onze rivieren rondzwemmen :roll:
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

23-09-2014 08:19

Kees niet zo moeilijk, bollen maakt in procenten haast geen onderdeel uit van hun dagelijks natuurlijk voedsel.

Groet,
Peter
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

23-09-2014 09:51

[/quote]
Raar dat diezelfde vissen nu nog steeds op onze rivieren rondzwemmen :roll:[/quote]

Ja huh?! :o

Is wel iets anders dan een betonnen kweekbak die totaal overbevolkt is niet waar?
Gebruikersavatar
Joeri De Decker
Berichten: 219
Lid geworden op: 13-01-2013 18:21
Locatie: Sint-Amands

23-09-2014 10:10

Ik volg dit topic nauwlettend,

Woon namelijk bijna naast een rivier die waar ik nog nooit een karpervisser heb gezien.
Lang weinig tot geen vis op gezeten door vervuiling en industrie. Met de getijden en de gigantische sliblaag ook niet het makkelijkste water vrees ik, als je zoals ik kanalen en zandafgravingen gewoon bent.
Maar de palingvissers beginnen steeds meer karpertjes te vangen, dus ik ga het volgend jaar
maar eens proberen.

Een geschikt, betaalbaar bolletje zou ik dan zeker en vast kunnen gebruiken.

Mvg
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

23-09-2014 10:15

Er wordt hier door iemand, op goedkope wijze, rond de hete brij gedraaid. Zwakte bod :lol: .

degene die ik ga negeren

Is dat een goedkope vorm van zwart maken, dat negeren :roll:

Denk dat iemand er met z'n eerste opmerking er ook niet ver naast zat...
Uiteraard kan ik niet uitblijven om hier mijn mening over te geven,heb ook namelijk lichtelijk het gevoel dat het een beetje door mij komt dat je dit topic start ? Afijn....

Nee hoor meneer.., hahaha :D ...

dat verkopen is allemaal niet zo'n noodzaak

Nee, 'n optie :wink: ...

Zie gelukkig dat er ook mensen zijn die het 'aas (goeroe)' gebeuren heel wat nuchterder opnemen en TS zelf ook niets nieuws leest, of misschien zelfs verwachtte te lezen. Had het topic ook achterwege gelaten kunnen worden! Of had het misschien toch een doel 8) ...

In ieder geval niet mijn doel om TS wat aan te smeren, maar daar wel op goedkope reclamerende wijze van beticht te worden :-? .

Neger er dus maar lekker op los. Hoop dat je ze kan hebben, haha :lol: Blijf ik even uit de buurt als je het niet erg vind (ben je in deze graag van dienst) :wink: ...
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
Harm Rademakers
Berichten: 1808
Lid geworden op: 19-03-2012 19:34

23-09-2014 10:32

Een kweker heeft toch belang bij een goede groei en gezondheid.
Die voeren 2-3 jaar bij met allerlei granen en dat werkt goed.
Zet je nu die zelfde vissen uit in een rivier met plenty voedsel dan moet je bolletje ineens een bepaald (hoog) % eiwit bevatten want anders.... ja wat anders???
Slecht voor de gezondheid, een koolhydraat bolletje dat naar alle waarschijnlijkheid dichter dan 1 meter naast of gewoon bovenop een mosselbed ligt.
Michael Lintvelt
Berichten: 197
Lid geworden op: 10-11-2010 11:55

23-09-2014 10:48

mitsz van der kamp schreef:
Sorry Michael, maar je begrijpt niet veel van karpers. Ik zal proberen het netjes uit te leggen.
Dat hele granen idee is ontstaan uit de viskwekerij. Is gewoon goedkoop. Maar daar hoeven ze maar twee tot drie jaar te leven.

Ik hoop dat jij betere plannen hebt met betrekking tot de gezondheid van onze karpertjes...\

Onder water groeien geen granen. Het enige beschikbare koolhydraat is in de vorm van chitine.

Simpel toch?


Op deze manier wordt het wel een heel erg eenzijdige discussie Mitsz. Je beantwoord de vragen die in dit topic gesteld worden niet/slechts ten dele en probeert naar het op mij overkomt enkel je eigen mening/ervaring door te drukken.

Gelukkig vang ik de meeste van mijn vissen op de rivier beter met granen en noten (eigenlijk knlogewassen, maar goed) dan met boilies. Al zou dit volgens jou slecht voor de vis moeten zijn, jongens hoeveel dode karpers heb ik reeds op mijn geweten? Het zal bij kampen wel stikken van de karperlijken gok ik zo?!

Nogmaals de vraag, waarom zou je met natuurlijk eiwitrijk voedsel willen concureren op een rivier waar dit ten overvloede aanwezig is (slakken, kreeftjes, muggenlarven, diverse soorten mosselen etc etc) en wat zou de meerwaarde dan zijn van die paar boilies (zelfs 200kg in twee maanddn op een stek is icm het enorme wateroppervlak niet) voor de karper op de rivier? (Nogmaals, in een overbezette put met voedseltekort snap ik het)