Bollen voor de rivier


Plaats reactie
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

25-09-2014 23:52

Vroegah,toen de sex nog vies was,en de lucht schoon....
Harm Rademakers
Berichten: 1808
Lid geworden op: 19-03-2012 19:34

26-09-2014 09:34

Welk vormpje?
Het verbaasd mij nog steeds dat er schitterend ingerichte boiliefabrieken zijn met de nieuwste apparatuur dat draait op PLC en de hele mikmak en dat dan nog steeds een worstje wordt gespoten en gerold, worstje voor worstje.
Dat worstje draaien lijkt mij de grootste bottleneck, ja dan zetten ze 3 van die machines op een rij maar daar wordt het uiteindelijk niet veel goedkoper van.
Zet op die worstencilinder een matrijs met gaten zo groot als je wilt en zet er een ronddraaiend mes op.
Net zoals een oude gehaktmolen dus.
10-15-20mm alles kan opeens en het wordt er nauwelijks duurder van.
Zelfs je deegstructuur is opeens minder belangrijk, er kan dus veel meer.
12-18-24 worsten tegelijk, wel ballen die geen ballen zijn en dus niet met de werppijp gemikt kunnen worden, maar hoeveel % van de bollen worden met een werppijp gemikt???

Of zie ik iets over het hoofd???
Gebruikersavatar
Rick van Sinderen
Berichten: 713
Lid geworden op: 17-07-2010 20:23

26-09-2014 09:53

Benieuwd wat dit allemaal gaat opleveren.....
Many men go fishing all of their lives without knowing that it is not fish they are after.
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

26-09-2014 13:21

Ik ook Rick.

Hebben we wat te doen niet waar...
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

26-09-2014 14:26

Benieuwd wat dit allemaal gaat opleveren

Dus toch het grote sprookjesboek openslaan...
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
Gebruikersavatar
Rick van Sinderen
Berichten: 713
Lid geworden op: 17-07-2010 20:23

26-09-2014 14:31

Er was eens, lang geleden in een land ver weg.......
Many men go fishing all of their lives without knowing that it is not fish they are after.
Gebruikersavatar
Peter van Loo
Berichten: 1785
Lid geworden op: 09-08-2011 00:41
Locatie: Schiedam

26-09-2014 22:37

Je kunt ook een paar honderd chineesjes op rij zetten, allen met een rolplank dan ben je nog goedkoper uit!!

Groet, Peter

Ps en een paar Thaise laat je het deeg kneden.
Michel Hulshof
Berichten: 458
Lid geworden op: 28-01-2014 18:13

26-09-2014 22:41

Hebben we toch nog een happy end met die thaise dames? :lol:
Gebruikersavatar
Peter van Loo
Berichten: 1785
Lid geworden op: 09-08-2011 00:41
Locatie: Schiedam

26-09-2014 23:09

Zekers Michel, die Thaise zorgen wel voor structuur in de worsten.

Groet, Peter
Bert Timmerman
Berichten: 366
Lid geworden op: 02-12-2012 21:02

27-09-2014 00:27

Persoonlijk heb ik het gevoel dat er niet veel verschil tussen een vismeel of "zoete" bol is. Bij mijn riviervisserij heb ik beide geprobeerd, zowel gemixt als per soort gevoerd. Ik heb het gevoel dat hoeveelheid en versheid meer doorslaggevend kunnen zijn dan type bol. Wel belangrijk dat de bol dat doet wat jij wil(qua atractoren en structuur).
Ga mee in het verhaal dat meer deeltjes soms beter werken dan alleen groot(28mm+). Als je kopvoorns vangt op 30mm bollen, kunnen ze maar beter bezig zijn met 6(?) 20mm's. Hair extreem verlengen is dan vaak effectiever, geloof ik.
Maar goed, zijn maar ervaringen van een individu he:)!
De wereld is verziekt, maar het leven is mooi!
Gebruikersavatar
Daaf Wolters
Berichten: 4012
Lid geworden op: 02-03-2003 01:00
Locatie: Hengelo

27-09-2014 10:58

Ik heb op rivieren in de meeste gevallen vismeel tegen niet-vismeel gevist. Zoet wil ik het niet echt noemen, ik vis niet met suikerballen. Eigenlijk nooit grote verschillen gemerkt, winde of kopvoorn is voor mij meer een kwestie van plaats en tijd dan van aassamenstelling. Ik voeg daar wel aan toe dat mijn vismeelballen in dat geval niet van een solution achtig kaliber zijn, ook met vismeel kan je meer of minder attractie toevoegen en te veel kan wat makkelijker tot een witvisfestijn leiden.
Ik denk wel dat een boilie die de vis iets te bieden heeft qua voedingswaarde in je voordeel werkt, of in elk geval een boilie die niet op langere termijn afstotend gaat werken (wat menigeen over die BM bollen zegt dus). Aasgewenning gaat je op den duur toch helpen, al is het maar dat ze wat sneller wat gretiger gaan azen. Voor die gewenning hoef je ook echt niet op één stek te voeren, hoe langer de vis van tijd tot tijd je aas ergens tegenkomt, hoe meer ze er op geconditioneerd raken. Als je meerdere seizoenen op hetzelfde stuk rivier vist ga je toch regelmatig dezelfde vissen over je stek krijgen.

Wat mij het meest tegenstaat in bollen zoals die van de BM is dat er voor mij op de verkeerde zaken bezuinigd zal worden om de prijs te drukken. De eerste dingen die ik zou schrappen in een goedkope voerbal zijn conservering, kleurstof en synthetische flavours. Voor die €2 per kg kan ik zelf iets samenstellen met een best acceptabele voedingswaarde en attractie.

Vis vasthouden met veel voer is relatief wat mij betreft. Natuurlijk kan je een groep azende vissen wat meer uit elkaar trekken en wat langer bezig houden, maar de vis dagenlang in je sector vast houden, daar is meer voor nodig dan alleen ons voer, daarvoor moet de vis ook daar willen zijn.
There aint no way but the hard way!

Spiegel gevangen op het Twentekanaal? Skp@ksnregiooost.nl
leenderts leon
Berichten: 420
Lid geworden op: 31-05-2014 08:18

27-09-2014 17:17

[quote="Daaf Wolters"]

Vis vasthouden met veel voer is relatief wat mij betreft. Natuurlijk kan je een groep azende vissen wat meer uit elkaar trekken en wat langer bezig houden, maar de vis dagenlang in je sector vast houden, daar is meer voor nodig dan alleen ons voer, daarvoor moet de vis ook daar willen zijn.

Ik heb de rest maar weggelaten maar dit is precies wat ik bedoel nav mijn persoonlijke ervaringen,.het is mij gewoon NIET gelukt om de vis op de rivier vast te houden,..en ik denk ook dat zoiets bijna niet mogelijk is,..al stort je 3000KG,.de vis heeft zijn route en wijkt daar blijkbaar niet vanaf,.daarom ben ik overgestapt op het bevissen van gedeeltes waarvan ik nagenoeg zeker weet dat ze daar langskomen of zich ophouden zodat ik met een in mijn beleving normaal aantal Kilo,s gewoon me vissen kan vangen.
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

27-09-2014 18:22

Ben ik het ook mee eens dat je de vis niet vast kan houden,daarom voerde ik naar 1 dag van tevoren voor, vaak 5 kilo verspreid over een groot gebied.met meer aas stop je wel meer scholen karper,en houd je ze iets langer vast dat is bij mij althans keer op keer gebleken
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

27-09-2014 21:06

BM €2 per kg

Da's dan een aanbieding :wink:
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
Gebruikersavatar
wally de weijer
Berichten: 462
Lid geworden op: 03-06-2011 23:33

27-09-2014 21:57

Cees v Opstal schreef:Welk vormpje?
Het verbaasd mij nog steeds dat er schitterend ingerichte boiliefabrieken zijn met de nieuwste apparatuur dat draait op PLC en de hele mikmak en dat dan nog steeds een worstje wordt gespoten en gerold, worstje voor worstje.
Dat worstje draaien lijkt mij de grootste bottleneck, ja dan zetten ze 3 van die machines op een rij maar daar wordt het uiteindelijk niet veel goedkoper van.
Zet op die worstencilinder een matrijs met gaten zo groot als je wilt en zet er een ronddraaiend mes op.
Net zoals een oude gehaktmolen dus.
10-15-20mm alles kan opeens en het wordt er nauwelijks duurder van.
Zelfs je deegstructuur is opeens minder belangrijk, er kan dus veel meer.
12-18-24 worsten tegelijk, wel ballen die geen ballen zijn en dus niet met de werppijp gemikt kunnen worden, maar hoeveel % van de bollen worden met een werppijp gemikt???

Of zie ik iets over het hoofd???



is al gemaakt kees van 6 tot 40mm en lengtes van 3mm tot zolang je wilt...
maar meeste karpervissers willen toch een rond balletje of een dumbell....
Gebruikersavatar
Daaf Wolters
Berichten: 4012
Lid geworden op: 02-03-2003 01:00
Locatie: Hengelo

27-09-2014 22:58

Rik koster schreef:Ben ik het ook mee eens dat je de vis niet vast kan houden,daarom voerde ik naar 1 dag van tevoren voor, vaak 5 kilo verspreid over een groot gebied.met meer aas stop je wel meer scholen karper,en houd je ze iets langer vast dat is bij mij althans keer op keer gebleken


Precies je trekt ze wat uit elkaar, houdt ze wat langer bezig en kan zo misschien meerdere beten uit één passage halen, maar als ze willen gaan gaan ze.
Voerhoeveelheid is dan heel afhankelijk van hoeveel karper je verwacht, met de aantallen die jij noemt kan ik me best voor stellen dat je heel veel voer gebruikt, maar op de meeste rivieren waar ik gevist heb zijn dat soort aantallen op zijn zachtst gezegd heel uitzonderlijk. Ik kom met normale nachten vaak aan een kg of 2-3 per nacht, voorvoeren vaak iets meer.
There aint no way but the hard way!

Spiegel gevangen op het Twentekanaal? Skp@ksnregiooost.nl
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

28-09-2014 00:02

Alles valt en staat met de stek keuze die je maakt,kun je nog zo goed aas hebben,belangrijkst is dat je op de vis weet te komen,en daarna is het in mijn ogen belangrijk dat je wat kilo's achter de hand heb om meerdere vissen op dat moment azende weet te houden,het kan allemaal binnen 3 uurtjes weer voorbij zijn de pret op een rivier,en je met knikkende ellebogen en een grote glimlach op je stretcher uit zit te rusten,en je de rest van de week tegen een blank aanloopt, heb het vaker gezegd,op een rivier is het vaak alles of niks,in oktober naar de marne toe,en dat word heus niet een weekje relaxt vissen hoor,word gewoon keihard werken om zoveel mogelijk aan vis proberen te vinden.
Gebruikersavatar
Roy de Keijzer
Berichten: 86
Lid geworden op: 15-08-2007 12:24
Locatie: Houten

30-09-2014 21:51

Intressant topic ! Een vraagje van mijn kant:

Vinden jullie de kleur van de boilie nog van belang op de rivier?
Gebruikersavatar
Daaf Wolters
Berichten: 4012
Lid geworden op: 02-03-2003 01:00
Locatie: Hengelo

01-10-2014 11:06

Nee totaal niet.
There aint no way but the hard way!

Spiegel gevangen op het Twentekanaal? Skp@ksnregiooost.nl
Bojan van der Linde
Berichten: 1060
Lid geworden op: 26-02-2003 01:00
Locatie: zuid-holland

01-10-2014 17:13

Ik heb dit topic aandachtelijk gelezen en vraag mezelf nu af voor hoeveel euro de kg het mogelijk moet zijn om een voedzaam schraal balletje te draaien voor op de rivier of kanaal.

Wil zelf ook graag een betaalbare bol om voor langere tijd een voerstek te maken op een gekanaliseerd stuk rivier (oude rijn).

Vroeger ook goede ervaringen gehad met een simpel recept uit het boek '' speurtocht naar giganten''
5 soorten melen doorelkaar paar eieren en voor de rest niks. Was een bolletje van 1.50 per kg.
Door die prijs veel gevoerd en zeer goede vangsten gehad.
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

01-10-2014 17:33

Als je zelf draait en een beetje weet waar je wat kan kopen dan kan het onder de 2 euro de kilo. Dan praat ik over een griesmeel.maismeel, volvette getoaste soja, vismeel/trouvit bol. Er is dan zelf.nog ruimte voor een flavour en/of sweetner als je dat wil. Het zal volgens vele aasguru's beter kunnen. Op papier wel ja, feit is dat deze mix vangt en ijft vangen ook op langere termijn.
Bert Timmerman
Berichten: 366
Lid geworden op: 02-12-2012 21:02

01-10-2014 17:45

En als je die griesmeel door tarwebloem vervangt ben je weer wat goedkoper uit. Tenminste, ik ga er niet vanuit dat je een leverancier hebt die griesmeel onder de 30 cent per kg verkoopt, Martijn?

Met tarwebloem(0.30-0.40 eu) en maismeel (0,40-0,45 eu) als basis en 40/50% van de mix kun je echt wel een leuke bol maken, zonder over de 2 eu te gaan.

Een synthetische flavour zou ik persoonlijk weglaten, hiervoor kun je genoeg andere liquids/ingredienten vinden die meer doen.
De wereld is verziekt, maar het leven is mooi!
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

01-10-2014 20:06

Bij de molenaar kan ik griesmeel die.nog goedkoper is en ook nog vezels bevat. Over flavour of liquids lopen de meningen uiteen. Persoonlijk werken de.meeste liquids met name door te triggeren via aminozuren. Flavours daarentegen kunnen een voor de karper aangename smaak aan het aas geven. Aangezien de.meeste op de hype van natuurlijke liquids zitten, gebruik ik graag een flavour. Daarnaast wil je op een rivier niet teveel attractie
Bert Timmerman
Berichten: 366
Lid geworden op: 02-12-2012 21:02

02-10-2014 00:10

Martijn Nederpel schreef:Bij de molenaar kan ik griesmeel die.nog goedkoper is en ook nog vezels bevat. Over flavour of liquids lopen de meningen uiteen. Persoonlijk werken de.meeste liquids met name door te triggeren via aminozuren. Flavours daarentegen kunnen een voor de karper aangename smaak aan het aas geven. Aangezien de.meeste op de hype van natuurlijke liquids zitten, gebruik ik graag een flavour. Daarnaast wil je op een rivier niet teveel attractie


Dan zit je helemaal goed! Dacht dat ik met 30/40 cent al erg goed zat:)!
Wat betreft liquids heb ik op rivieren goede ervaring met een beetje melasse, eventueel icm csl(hoeveelheid afhankelijk van de visstand). Liquid krill bv zou inderdaad een gevaarlijke zijn in verband met de hoge attractie(tevens ook te duur voor een goedkope bol. Een aantal liquids hebben naar mijn mening wel degelijk effect op de smaak van het geheel. Daarnaast heb ik zelf het gevoel dat op de meeste (franse)rivieren juist nog veel met synthetische flavours gewerkt word. Maar er zijn zeker ook synthetische flavours die een toegevoegde waarde kunnen hebben.
De wereld is verziekt, maar het leven is mooi!
Gebruikersavatar
Arie oudshoorn
Berichten: 254
Lid geworden op: 18-04-2007 15:36
Locatie: Almere
Contacteer:

07-10-2014 14:18

Leuk onderwerp mitz,

Gebruik altijd 18 en 24mm bollen van eigen hand, zoet Altijd.
De 24mm,rs maak ik plat net weer even anders, stiff rigs met zeer lange hair met 2x 27mm.
5 kg bollen 18 en 24mm door elkaar heen voeren en volgende dag op vissen.
De kopvoorns weet ik niet meer te haken door mijn lange hairs van 8 tot 15 cm, veel vissers schrikken hiervan terug maar ik wil alleen m,n bus uit voor karpers en niet voor terrors.
Gr. Arie
De Magic bewijst zich keer op keer! Eindelijk een bal die anders is als andere. Kijk op http://www.flevobaits.nl