Bollen voor de rivier


Plaats reactie
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

20-09-2014 17:54

Weet ik emilio,was een reactie op Leendert
Emilio Visser
Berichten: 390
Lid geworden op: 12-05-2013 21:44
Locatie: Dordrecht

20-09-2014 18:02

Sorry! Internet nadeel je kunt elkaar niet kunt aankijken...
En reageer jij daar nog op dan? :)

Ps. Geintje Leon!
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

20-09-2014 20:05

mitsz van der kamp schreef:Dat was geen conclusie maar een vermoeden Marco. Ik ben alleen benieuwd waarom riviervissen blijkbaar van schraler aas houden, dan de vissen op putjes en zo.

Ik ga er gemakshalve vanuit dat je met het verschil iets kunt.


Subjectief Mitsz; Ik baseerde mijn conclusie op het feit dat ik bij God écht niet zou weten wat je anders met je vraagstelling zou 'moeten', over wat iemand voor een rivier boilie wil betalen! Om een vermoeden te hebben zou ik meerdere opties moeten kunnen bedenken om bij mezelf gerede twijfel te zaaien... :wink:

Maar hup, naar die waterkant;

Dat vissen op putjes niet van schraal aas houden of vise versa kan ik écht niet beamen. Hangt ook zeker van het type visbezetting af. Heb met schraler zoetig aas trouwens over het algemeen wel minder langgerekte schubjes gevangen dan met vismeelbollen. Of moet ik zeggen; makkelijker wat groters gevangen met zoetig en minder visachtig aas!?

Schraal aas hoeft wat mij betreft ook niet per definitie weinig attractoren en amper voedingsstoffen in te houden. Kiezen voor een bol met een niet overdreven voedingsimpuls via attractoren, en schraal aan benutbare voedingsstoffen is zeker een optie wanneer je vis gretig wilt laten zoeken zonder te verzadigen. Maar een meer voedende basismix met daarop 20 a 30% proteine rijke melen en deze verder geheel niet opleuken met instant attractoren is ook een mogelijkheid om toch zonder al te veel nevenactiviteit leuk te kunnen vissen en voeren.

Mais vangt ook nog steeds zoals we allen weten, en dat aas is zeker schraler in voedingswaarde dan welke basismeelbol dan ook met wat ei en een scheutje olie er in verwerkt. Gebruik je minder ei en weinig olie, dan lekt het zetmeel ook weer aardig uit. De alom bekende basismix van soja, mais, en tarwe werkt niet voor niets nog steeds zo goed. Overigens is mijn eigen basismix veelal zonder soja, in welke vorm dan ook. Ik kon het hier pre internetwinkel tijdperk niet vers genoeg naar mijn zin vinden en ben toen zonder soja (of vervanger) verder gegaan. Drukt de prijs aardig, maakt de bol qua voedingsaarde schraler, maar waar ik viste en ving liep het gewoon door! Heb het enkel nog heel af en toe zo'n 5 a 10% bij uitbesteding laten verwerken in m'n aas ivm machinale rolbaarheid.

Voor mij zit de aanschaf van producten voor een bol of in dit geval evt. de bol zelf, ook veelal in het kostenplaatje mbt de vraag; wat wil ik er mee doen? Vooral wegens gebruik van meer voer en/of gebleken 'nutteloos' gestrooid voer ivm overlast van witvis, meerkoeten, andere (wit)vissers en ook zeker veranderende planning binnen het gezin, is dat financiële aspect van belang. M'n kanaalvisserij is, zeker door laatst genoemde, al bijna 6 jaar zeer wisselvallig. En tijd, benzine en voer zijn dan zomaar foetsie zonder ook maar een minuut gevist te hebben!

Dus zolang ik weet dat ik zelfs voor een eventuele vervangende instant visserij een op alle vlakken hoog attractieve en voedzame bol kan draaien voor 2,50 a 3,- euro en werk, dan zal ik voor een gekochte schrale bol zeker niet meer betalen.

Mag dan best een zoete harde soja, mais en tarwe freezer zijn met wat paprikakruiden oid :wink:
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
leenderts leon
Berichten: 420
Lid geworden op: 31-05-2014 08:18

21-09-2014 07:36

Begin jaren 90 stonden hadden mijn ouders een caravan in Moerdijk op omval afstand van het water,.elke ochtend stopte er een busje met een kerel die aan de andere kant van de brug een kilo bollen voerde,..jawel eeen kilo,..heel geheimzinnig allemaal maar het waren de boys van carpscabin toen destijds want de grote Dave Thorpe van DT Baits kwam daar vissen,...ik moet eerlijk bekennen de desbetreffende hebben daar behoorlijk huis gehouden met super mooie reslutaten,..niet door die zogenaamde hoogwaardige DT bollen of het een week lang voeren van een kilo perdag maar omdat een bevriende snoekbaarsvisser diverse keren tijdens het vertikalen karper vals haakte,..kort samengevat het was gewoon een hotspot,.nu 2014 vis er nog steeds een goede bekende van mij in die regio,.voorzien van 1 emmer duivenvoer en kliekjes bollen van niet opgehaalde bestellingen en proefdraaisels van de goed aangeschreven boilieboeren,..niks dumpen,niks schraal gewoon de juiste plekken zoeken.
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

21-09-2014 11:17

Dus als jij een week gaat vissen op een rivier leen,heb je voldoende aan een kilo of 7 bollen ?
Harm Rademakers
Berichten: 1808
Lid geworden op: 19-03-2012 19:34

21-09-2014 11:22

Wel allemaal hoogwaardige kliekjes natuurlijk!
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

21-09-2014 11:27

Een emmer duivenvoer en bollen.., leest als aardig schraal aas weg (voedingswaarde) Leon! Daar draagt de noemer van een gerenommeerde bollenboer, wegens geen inzicht in de mix aan aangeschafte boilies, niets aan bij...

Je vertelt de lezer helaas ook niets over de voerfrequentie. Dumpen zou ik het zelf ook niet noemen op groot water, maar ik zie ook niemand schrijven dat er gedumpt moet worden? Dagelijks, om de dag, paar keer in de week oid, maakt voor de gehele voerhoeveelheid en dus de de geldbuidel echter wel degelijk uit, maar ook over welke oppervlakte je het aas inzet. M'n 'vaste' kanaalstek zou ik met zo'n dagelijkse hoeveelheid aas van twee emmertjes trouwens stil gooien, en dat staat in open verbinding met de door mij beviste wateren.

Bij mij ligt, op 'n lokaal kanaal tijdens de warmere jaargetijden, het voeren van bollen tussen 750 gram ('n yoghurt emmertje), en 2,25/3kg. Daarbij is de voerfrequentie en gekozen stek erg van belang. Op het Spuikanaal (Zoommeer/Schelde-Rijnkanaal) kan ik op een bepaalde stek 750 gram aanhouden, maar op een strook wordt dit veelal de grotere emmer. Eén keer heb ik op 't Zoommeer een nachtje instant vissend met een niet schrale speculaaskruidenbol een vis of 7 a 8 op 'n klein emmertje 18mm's gevangen, maar helaas veelvuldig op die wijze geblankt of juist witvis gevangen.

Recent bij de Volkerak sluizen 10 kilo bollen op vier dagen gevoerd. Dat is voor hen die dat drie maal in de week op een stek voeren niet veel, maar met de benzine erbij vind ik dat toch zeker in de cijfers lopen.., voor wat brasem. Dus laat het bolletje dan maar goedkoop en schraal zijn, en dat zit 'm dan meestal in het feit dat er weinig dure meelsoorten en weinig attractoren in zitten. Vissen blijven toch gewoon opportunistische wezens en halen uit voeding wat er uit te halen valt (mais).

Op een aangevoerde kanaalstek kan er zeker weleens wat granen aan te pas komen om wat tussengas te geven of een stek aan te zwengelen, maar in alle gevallen voer ik dan wel over een verhoudingsgewijs groter water oppervlakte en gaat dit nooit ten koste van de gevoerde hoeveelheid bollen.
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
Gebruikersavatar
bert kamp
Berichten: 2343
Lid geworden op: 01-10-2002 02:00
Locatie: almelo

21-09-2014 12:19

Voeren op een hotspot lijkt mij niet zo zinvol.
De vis is er toch al en als je met dat hoogwaardige aas met ingebouwde instant respons vist vang je net zo goed een visje.
Toch ? *









* quote JP Bakellende
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

21-09-2014 12:37

Rest mij 1 vraag,heb iemand instant op een rivier,of met heel.weinig voer,een stek lopend gekregen dat die echt onwijs lopen ging,zoals ik dat een paar terug voor elkaar kreeg met heel veel voer ( 10 runs gemiddeld op 10 uurtjes vissen)
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

21-09-2014 13:15

Ik heb redelijk grote aantallen gevangen op een rivier Rik.
Instant, maar ook na gevoerd te hebben.

Marco,
hou nou eens op over de knaken.
Ik heb al voer voor riviervissers en geloof me. Ze zijn niet ontevreden.

Ik ken een zeer ervaren riviervisser (ken er wel meer) en die maakt een fotorolletje. Dat zal sommigen van jullie niet aanspreken, maar die bevestigt een ouderwets fotorolletje voor z'n lood en dat vult de beste man met (o.a.) trouvit. Die vangt leuk als ie z'n best doet. Dat is dan weer een eiwitrijk signaal...

Oh ja... da's d'r éen die vist met een pondje/kilootje voer per dag.
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

21-09-2014 17:44

Toch ben ik benieuwd naar de prijs die jij hanteert voor een rivier bol mitsz,je zegt er al 1 te hebben....?
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

21-09-2014 18:26

Marco, hou nou eens op over de knaken.
Ik heb al voer voor riviervissers en geloof me. Ze zijn niet ontevreden

Voer promo over mijn rug Mitsz (en 't werkt Rik) :-? ...

Ik weet wel dat jij de TS bent, maar er plaatsen hier meer mensen antwoorden en er lezen er ook meer. Dus laat mij m'n motivatie, die eigenlijk voor Leon bestemd was (zie begin 2e alinea), lekker langs alle kanten toelichten. Was verder gewoon on topic en had niets met jouw vraag naar 'prijs' van doen!

Rest mij 1 vraag, heb iemand instant op een rivier,of met heel.weinig voer,een stek lopend gekregen dat die echt onwijs lopen ging,zoals ik dat een paar terug voor elkaar kreeg met heel veel voer ( 10 runs gemiddeld op 10 uurtjes vissen)

Het is niet echt een rivier in de zin van de Waal, Ijssel etc., maar ik vond een nachtje van max 'n uurtje of 12 met 750 gram aas en 7 of 8 vissen instant op 't Zoommeer ook wel aardig. De 9 runs kwamen binnen een uurtje of 3 1/2, 4...
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

21-09-2014 19:44

Ik denk dat Julie de vraag niet helemaal begrepen hebben,ik ving door ongever een 200 kg bollen te blijven gooien en verspreiden,ongeveer 2,5 maand constant vis,korte sessies gemiddeld 3 vissen op de stek.En nachten met een gemiddelde van 10 vissen,met een record van 24 stuks.Ik Ven van mening dat dit alleen kan met veel aas,en met veel aas is dit op putten ook het geval,meermaals net dertig kilo particles en bollen gemixt een flink deel van de grotere vissen de kant op weten te rossen in een midweek,record was op het lage Bergse vos met 7 dertigers in anderhalf uur tijd op de derde dag van vissen en voeren met veel aas.in de ochtend wakker worden En een dolfijnen show op de stek,helemaal los!!! Dat bedoel ik met voedselneid,dat creëer je instant gewoon niet,hoe attractief je aas ook is,tactiek van veel aas op een rivier heel verspreid voeren werkt dan ook gewoon 100 X beter,dan instant met een kilo attractieve bollen je hengels op stekken leggen waarvan je denkt dat dat wel eens een aan zwemroute zou kunnen zijn,net het verspreid voeren van veel aas,ligt er altijd wel een balletje op zwemroute van vis,en vis is nooit alleen op een rivier,ik heb ook nog nooit op de IJssel maar 1 karper gevangen,maar altijd meerdere in 1 sessie kort na elkaar.heb aanbeten gehad,waaraan je kon merken dat de vis verder aan het azen was,swinger op en neer,constant.Ik ben dus ook van mening dat als je instant op een rivier vist,en je niet minimaal een kilo bollen per hengel of een pondje per hengel per vis voert,je daadwerkelijk gewoon vis ben misgelopen na 1 enkele vangst,en dat als je meer gevoerd had,je meer aanbeten geforceerd zou hebben.als ik een nacht ga vissen op een rivier,gaat er gerust rond de 5 kilo aan bollen in.een alles of niets kwestie is het op de rivier,en zodra er 1 run geweest is,zet dan maar een bakkie koffie,en blijf een uurtje wakker,je kan de klok erop gelijk zetten dat er in korte tijd een volgende vertrekt.op de IJssel voerde mijn maat bollen bij terwijl ik aan het drillen was op de stek bollen bij (pondje),na de vis terug gezet te hebben en opnieuw ingegooid was er geen eens tijd voor de swinger,bieeeeep,dat bedoel ik dus met vis vast houden.En net attractief aas,kin je zeker karper vangen,en met weinig voer ook.maar ben er nogmaals heilig van overtuigd dat je vis gaat mislopen die je met meer voer wel binnen had kunnen harken
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

21-09-2014 20:00

Aha, regelmaat. Inderdaad verkeerd begrepen :wink:
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

21-09-2014 20:03

Mischien ook verkeerd gevraagd van mijn kant hoor haha
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

21-09-2014 22:54

mitsz van der kamp schreef:
Ik ken een zeer ervaren riviervisser (ken er wel meer) en die maakt een fotorolletje. Dat zal sommigen van jullie niet aanspreken, maar die bevestigt een ouderwets fotorolletje voor z'n lood en dat vult de beste man met (o.a.) trouvit. Die vangt leuk als ie z'n best doet. Dat is dan weer een eiwitrijk signaal...

Oh ja... da's d'r éen die vist met een pondje/kilootje voer per dag.


Maar het levert voor de aas producent ook geen knaken op Mitsz, met een bietje mazzel vangt ie op één voormiddag 6 vissen op 3 bollen.. :-? :-? :roll: :wink:
Groet'n Henk..

still growing Old.
Michael Lintvelt
Berichten: 197
Lid geworden op: 10-11-2010 11:55

22-09-2014 07:53

Rik, jij vermeld in je post steevast de ijssel, maar benoemd daarbij niet of het om de Hollandse of Gelderse ijssel gaat. Gezien de vangsten en je woonplaats, denk ik dat het gaat om de Hollandse ijssel en als ik je zo hoor is het daar een stuk eenvoudiger vis vangen dan op de Waal, Maas of Gelderse Ijssel. Ik heb ook wel nachten gehad met 7 a 8 vissen, maar dat zijn echt uitzonderingen (en niet alleen bij mij, maar bij het merendeel van de vissers die hier vissen)
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

22-09-2014 08:58

Hollandse IJssel.inderdaad, en het bestand zal Mischien hier iets beter vertegenwoordigd zijn,dat kan.
Maar de theorie blijft hetzelfde,de karper zwemt hoe dan ook in een school,ook op de Gelderse IJssel.
Maar niet alleen op de IJssel werkt dit zo,maar op elke rivier.
leenderts leon
Berichten: 420
Lid geworden op: 31-05-2014 08:18

22-09-2014 12:33

@Rik,.De Hollandse ijssel kan je niet vergelijken met andere gebieden,.ik heb meerdere jaren instant zitten vissen in die bocht achter Hitland,.daar was het aankomen,opbouwen,.met de voerschep een goed gevulde emmer duivenvoer verspreiden en vissen incl vangen,.gewoon tussen de kribben voor de stroming,.ga je richting het gelderse gebied (waal) is het allemaal een stuk lastiger,.. Je verhaal over het bergsebos is geen vergelijking,.een aantal jaren terug kon elke onbenul daar hoge 20 ers vangen zonder noemswaardige moeite.
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

22-09-2014 12:52

Marco,

ik ben hier nu tien jaar aanwezig en heb nog nooit het logo van eigen werk geplaatst in m'n profiel.
Voorts ben ik van mening dat ik vaak inhoudelijk reageer en veel vragen beantwoord van mensen die ze hebben. Geen voer promo dus. Ik ben een karpervisser. Wen er maar aan...

Uiteraard maak ik graag voer. Ik wil graag weten wat een riviervisser belangrijk vind, maar ik kom niet veel verder dan dat de samenstelling niet belangrijk is, als het maar goedkoop is. Daar kan ik mee leven, maar ik denk met weinig geld ook een goeie bol te kunnen maken.

Ik ben er gewoon graag mee bezig. c'est tout
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

22-09-2014 12:59

De maas in Limburg... Ik ken er iemand die elk jaar meerdere 20 kilo vissen pakt hoor,zelf 25 kg plus elk jaar..
Blanken doet die bijna nooit,dus dat zal wel mee vallen,zelfs in de winter vangt hij zijn vissen.overigens is de IJssel niet zo makkelijk meer hoor,zeker al een tijd niet meer geweest ?en klopt twintigers vangen is niet zo'n isseu op het lbb,maar 6 15 kg plus vissen in een paar uurtjes ving jij ook instant net zo makkelijk zeker ? Diegene die werkelijk veel aantallen vis vangen,is 99% met veel voer,of het moet zo'n dag zijn die je 1 keer per jaar heb dat alles klopt.ontkennen mag best,en tegendraads beweren dat je met een paar attractieve bollen een slacht sessie aanricht gaat er bij mij niet in,ja het komt wel eens voor,maar met veel aas,komt dit bij mij bijna altijd voor,rivieren kanalen en putten,en ik praat niet over klakkeloos voer storten,maar met voorbedachte rade
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

22-09-2014 13:17

Rik koster schreef:Toch ben ik benieuwd naar de prijs die jij hanteert voor een rivier bol mitsz,je zegt er al 1 te hebben....?


Dat is in overleg met de klant Rik. Je mag ze zo duur maken als je wil.

Prijzen bespreek ik liever niet hier op het board, anders krijgt Marco zo nog gelijk ook. :D

We zijn bereikbaar, maar enfin...
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

22-09-2014 14:56

:wink: If it looks like a duck and quacks like a duck, it probabbly is...

Mitsz, Ik heb puur een paar maal 'n mogelijke visie op een aasje beschreven omdat er hier meer mee lezen. Niet om iemand wat aan te smeren. Je opmerking over knaken en dat je al voer voor riviervissers had, ging inhoudelijk nergens over! Vermoedens en conclusies van jou kant misschien.., maar wel met een promo werking.

Kon je zelf ook wel bedenken of heb je gedaan. Blijft het zelfde resultaat!

Voorts ben ik van mening dat ik vaak inhoudelijk reageer en veel vragen beantwoord van mensen die ze hebben. Geen voer promo dus. Ik ben een karpervisser. Wen er maar aan...

Copy paste en wat gummen was makkelijker geweest :wink:
maar er plaatsen hier meer mensen antwoorden en er lezen er ook meer. Dus laat mij m'n motivatie lekker langs alle kanten toelichten. Was verder gewoon on topic!

Ik, ik ventileer vrolijk door hoor. Om zaken heen draaien, da's niet mijn ding...

Overigens kan een betaalbare schrale bol gewoon een goede bol zijn, ook binnen meerdere functies.
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
Harm Rademakers
Berichten: 1808
Lid geworden op: 19-03-2012 19:34

22-09-2014 15:13

Goedkoop, hard en zoet.
Ze moeten er van blijven eten.
Joost Jochems
Berichten: 31
Lid geworden op: 14-11-2006 14:02
Locatie: Kieldrecht BE

22-09-2014 15:51

Ik ben nogal gecharmeerd van afwijkende vormen aan de hair te hebben, dus een aantal halfjes rijgen spreekt mij aan. Ook even met het mesje een bol bewerken hoort daar bij.
Dumbels zouden dan ook zeker mogen. Belangrijker is het voor mij dat de diameter groot mag zijn. 28/30 mm bijvoorbeeld. Deze doorsnede en een flinke lengte op de hair maken het voor veel witvissen moeilijker om toch gehaakt te worden. Ook al zijn deze witte vissen zelf ook proportioneel fors aan de maat. Bij mij is dat brasem en winde.

Ik ga erg graag richting zoet en kruidig. Vismeel liever niet, of toch zeker geen boventoon laten spelen om kreeftjes en krabben te weren. Mijn favoriet is een gewone birdfood en scopex bol.
Lekker hard inderdaad, zeker het haakaas zelf.

De prijs is minder van belang. Ik rook en drink niet dus bespaar daarmee de kosten. Maar zulke basisbollen hoeven dus niet duur te zijn. Biggemeel ook even noemen al is dat al duurder als een basismix, volgens mij. Verpak het gerust in 5 tot 20 kilo zakken en houdbaar buiten de vriezer is zeker geen ongemak.

Ook een opmerking waard is het licht van kleur zijn. Ik vind dat zijn voordelen hebben. Ook mag er een pop-up variant zijn van die beoogde rivierbollen, gerust een fors formaat als 20/22mm.

Ikzelf vis op ruim sop, waarbij een boot mijn uitvalsbasis is. Voorvoeren doen wij ook, gemiddeld 10 kg per voerbeurt. De sessie zelf, normaal gezien maar 12-14 uur, verbruiken we ook zo'n 5 kilo. En bij vertrek voeren we ook nog eens 5 kilo. Dus 20 kg per week.

Als we regelmatig gevoerd hebben is er altijd vis te vangen, slaan we een keer over, ook geen probleem. Stoppen we met voeren dan zijn ze weg en is het soms moeilijk ze weer terug te krijgen direct. Maar terug komen doen ze wel… We vissen bij basaltblokken, geulen in zandplaten en langs velden met fonteinkruid. Er is dus best wel veel natuurlijk voedsel bij tijden en daar heb je wat concurrentie van. Echter is het gemak van ons aas op de bodem toch vaak een overwinning op zich. Gemakzucht van de karpers?

Overdadig van attractor voorziene bollen leggen het vaak af tegen wat schralere bollen. Ook dat is een bevinding. Net zoals de dure hi-tech bollen met een breed scala aan ingrediënten.

Owja, heb je ook een oplossing voor echt werkeloze collega karpervissers die ongegeneerd gebruik maken van de faciliteiten die wij ze bieden met ons voorvoeren? Dat zou ook nog wel een goed verkoop argument zijn. 8)