Vismeel/flavour boilie


Kevin christiaens
Berichten: 175
Lid geworden op: 15-09-2013 11:36

11-09-2014 17:00

Wat ik heb vernomen na wat leeswerk is dat vismeel boilies niet zo een instant attractie hebben. Dat er vaak wat voercampagnes voor nosig zijn om ze goed te laten draaien en dat het dan wel zeer goed wordt geaccepteerd.

Waarom zie ik dan toch redelijk wat mensen kiezen voor een boilie met een fish flavour (octopus, krill, etc...)of vismeel als ze instant gaan vissen, of amper voorvoeren?

Waarom is het ook zo populair onder de mensen die niet zo veel voeren?
Zitten er nog meer voordelen aan gekoppeld?
Fred Hazenbroek
Berichten: 1976
Lid geworden op: 04-12-2004 00:32
Locatie: z-h

11-09-2014 17:03

Omdat er overal al jaren met vismeel wordt gevist, kennen ze het al.
hierdoor kun je dus ook instant vissen.

BTW: Instant vissen lijkt tegenwoordig wel iets speciaals :o :roll:
Ach man..Ga toch vissen !!
Gebruikersavatar
Rick van Sinderen
Berichten: 713
Lid geworden op: 17-07-2010 20:23

11-09-2014 17:59

Omdat er zo onderhand een chronisch gebrek ontstaat aan vissers met interesse in de materie, copiëren zonder na te denken is makkelijker, als ik je een advies mag geven, koop de karperwereld nr 97, staat vol met goede uitleg en helpt je om beter te begrijpen hoe het werkelijk werkt en dat het ene vismeel het andere niet is.
Many men go fishing all of their lives without knowing that it is not fish they are after.
Gebruikersavatar
James warner
Berichten: 1241
Lid geworden op: 23-09-2009 20:08
Locatie: Zuid West Nederland

11-09-2014 19:24

Flavour? Gooi eens een scheut salminol of liquid digest over je boilies en laat het lekker intrekken. Meer instant kan je aas niet worden :D Maar vismeel niet instant?????
ONDER WELK SCHRIFT????

Hey babe, wanna come over to myspace and twitter my yahoo till I google all over your facebook?
Gebruikersavatar
Bas Bro
Berichten: 899
Lid geworden op: 18-02-2007 19:23

12-09-2014 09:11

nee james, op "maagdelijke karpers" als die nog bestaan niet. In de polder willen ze ze echt niet meteen is mijn ervaring ook.
Mvg Bas
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

12-09-2014 09:53

Wanneer noem je iets een vismeelboilie? Lijkt me een aardige vraag...

Een simpele koolhydraat basis met met 60% vismeel, eentje met 40% vismeel of een bol met 20% vismeel?

Deze boilies ruiken en smaken allen naar vismeel. De een een stuk sterker dan de ander natuurlijk, maar wanneer ik op die 20% bol ook een dosis vloeibaar vis extract vermeng, dan wordt de algehele smaak nog meer vis-achtig. Leeft deze bol echter wel van op, meer reactie dan van alleen vismeel. Nog wat zout en een zoetstof en het wordt nog beter!

Buiten dat werken de grotere hoeveelheid koolhydraten van de 20% bol mee aan de instant werking en werkt het minder verzadigend dan een bol met veel vismeel. Doe mij het laatste vis-achtig bolletje dus maar. Vrees ik ook niet snel dat ik snel teveel aanvoer.

Ook zonder vismeel kan een bolletje vis-achtig gemaakt worden. Daar zijn heel betaalbare extracten voor te koop (zoeken) wat werkt door wat eitjes door vloeistof te vervangen, maar ook met ei-compound in de basis goed z'n ding doet.

Met een vis flavour houdt je jezelf voor de gek als het gaat om daadwerkelijk iets van vis afkomst toe te voegen. Niet dat het niet zal kunnen bijdragen aan de algehele attractie van een bol...

Overigens is het algemeen bekend dat boilie formaat en aas acceptatie door vis ook met elkaar samenhangen. Kleintjes trekken vis eerder over de streep.
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
Gebruikersavatar
R de Winter
Berichten: 3066
Lid geworden op: 15-07-2010 15:05
Locatie: JRC Extreme Brolly
Contacteer:

12-09-2014 13:51

@marco,... AMEN!!

mooi gezegd :D
Oja joh!!!
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

12-09-2014 21:10

Maak is een balletje trouvit,moet jij is kijken hoe instant dat zijn werk doet!
Handje pellets idem dito,op de rivier wil ik geen eens iets van vismeel weten door de instant werking ervan.
Beademd en eindes vinden dit veel te snel namelijk.
Maar vismeel is niet instant hoor,stop die boekjes en forums maar weg,ga eens flinke aan de slag met vismeel en kom er nog eens op terug na een flinke ervaring rijker te zijn mis vismeel.
Wanneer ik op putjes ga vissen,met vismeel,is vaak alleen net voor de paai tot net na de paai.
Waarom zul je je afvragen.....
Stel jezelf maar eens de vraag wat de vis tijdens die tijd zeer makkelijk in de natuur eet.
Dan snap je waarom :wink:
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

12-09-2014 22:22

Zelfs trouvit en zeker vismeel kun je nog beter maken dan het al is, met iets olie en vooral trassi.

En Rik, als je rond de paai graag vismeel gebruikt vind ik dat begrijpelijk, maar juist rond die tijd moet je eens wat kalk of krijt erbij doen. Dit neutraliseert mogelijk natuurlijke zuren die het kuit bedreigen. 8)
Groet'n Henk..

still growing Old.
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

12-09-2014 22:33

Ben gestopt met zelf draaien Henk,maar bedankt voor de tip :D
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

13-09-2014 11:55

Henk ter Maat schreef:Zelfs trouvit en zeker vismeel kun je nog beter maken dan het al is, met iets olie en vooral trassi.

En Rik, als je rond de paai graag vismeel gebruikt vind ik dat begrijpelijk, maar juist rond die tijd moet je eens wat kalk of krijt erbij doen. Dit neutraliseert mogelijk natuurlijke zuren die het kuit bedreigen. 8)


Als je dan ook nog voorziet in wat beta caroteen/ pro-vitamine A, dan loopt ie helemaal als een dolle.
Gebruikersavatar
Peter van Loo
Berichten: 1785
Lid geworden op: 09-08-2011 00:41
Locatie: Schiedam

13-09-2014 14:30

En als je ze toch op de mat wil krijgen moet je eens je bollen in een paardebloem en peterselie tinctuur laten soaken, nu we het toch hebben over flavours.

Groet, Peter

Ps ben gek op kruiden :wink:
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

14-09-2014 11:04

Pas maar op met die kruiden. Velen ervan zijn giftig indien teveel is genuttigd...
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

14-09-2014 11:46

Beta caroteen, trassi, wat food grade kruiden...

Als ik het zo allemaal eens lees, dan zou ik 't zeker niet proberen, zo'n birdfood, lammermelk, vismeelbol. Zeker niet met een handje vol aan diverse vloeibare of vloeibaar gemaakte toevoegingen en nog wat meer smaakmakers zoals, heel simpel, bijvoorbeeld wat zout en druivensuiker. Leverde me begin '90 al niets op en ik vis er stom genoeg anno 2014 nog graag mee...

Ps; Toch leuk dat een mens zo nu en dan in twijfel wordt getrokken omdat hij juist van alles bij elkaar dondert in z'n bol :D
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
Gebruikersavatar
Jan Kasteelen
Berichten: 654
Lid geworden op: 08-05-2007 12:24
Locatie: Gouda

14-09-2014 12:25

mitsz van der kamp schreef:Pas maar op met die kruiden. Velen ervan zijn giftig indien teveel is genuttigd...


Van wilde kruiden als paardenbloem, brandnetel, hondsdraf, duizendblad en muntsoorten maak ik zelf wel eens thee (voorjaarsmoeheid). Als men zich aan de doseringen houdt - zie de kruidenboeken van Mellie Uyldert - zal het niet zo gauw fout gaan.
Kruiden als gevlekte waterscheerling, vingerhoedskruid, jakob kruiskruid en nachtschadesoorten zijn giftig.
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

14-09-2014 12:42

Ik gebruik een thee van watermunt uit de vijver tegen CB moeheid :D
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

14-09-2014 19:03

Van wilde kruiden als paardenbloem, brandnetel, hondsdraf, duizendblad en muntsoorten maak ik zelf wel eens thee (voorjaarsmoeheid). Als men zich aan de doseringen houdt - zie de kruidenboeken van Mellie Uyldert - zal het niet zo gauw fout gaan.
Kruiden als gevlekte waterscheerling, vingerhoedskruid, jakob kruiskruid en nachtschadesoorten zijn giftig.


Jan...

vertel me eens ouwe reus; hoeveel eet een karper van ons voer?
Gebruikersavatar
bert kamp
Berichten: 2343
Lid geworden op: 01-10-2002 02:00
Locatie: almelo

14-09-2014 20:23

Elk half uur een stuk of 3, 4
Volgens de live webcam dan, of het moet zo zijn dat er daar 5 identieke karpers rondzwemmen
Gebruikersavatar
Jan Kasteelen
Berichten: 654
Lid geworden op: 08-05-2007 12:24
Locatie: Gouda

14-09-2014 20:46

Ik hoop altijd dat cyprinus braaf zijn bordje leegeet Mitsz. Het portie aas dat ik dagelijks presenteer zal denk ik door een aantal soortgenoten gedeeld worden. Ik schat dat dat per karper tussen de 100 gr en 300 gr zal zijn (als hij het lust).

Maar ik reageerde omdat iets als paardenbloem (molsla – witlof) een vrij onschuldige plant is. En omdat eucalyptusolie goed in karperaas kan werken, lijkt me pepermuntolie ook het proberen waard.
Tinctuur heb ik geen ervaring mee en dat men dan met de doseringen moet uitkijken lijkt me logisch.
Ik overweeg overigens zelf niet om deze kruiden in mijn aas te gebruiken, maar het idee klinkt mij niet raar in de oren. Kerrie bijvoorbeeld kan een killer zijn in karperaas. Maar de ene kerrie is de andere niet. Het is namelijk een mengsel van een aantal exotische specerijen.
Toch kan een te grote (en regelmatige) inname van kerrie voor mens en dier schadelijk zijn.
Dit geld ook voor andere specerijen die we gewoon zijn om in onze boilies te verwerken. De Spaanse pepers in RR en knoflook bijvoorbeeld. Knoflook geeft niet zo gauw bezwaren, maar pepers lijkt me toch wel.
Dan zijn er veel andere dingen waar we misschien niet bij stilstaan en toch veel gebruiken waarvan de vraag is of ze wel koosjer genoeg zijn. Denk aan oplosmiddelen van flavours en msg bijvoorbeeld. Ve-tsin zit ook in Maggi overigens. In Engeland deden sommige vissers in het begin koperpoets door de boilies als attractor. Het scheen goed te werken, maar zoiets kan toch niet goed zijn? Gelukkig zijn we nu op de meer natuurlijke manier bezig, maar inderdaad, daar moet men soms ook mee uitkijken.
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

15-09-2014 11:21

@ Bert,

ik heb 1 stuks karper wel eens een voerplek van een kilo leeg zien vreten in minuten tijd.
Alles pleite. Leek wel een stofzuiger...

@ Jan,

ik ben blij met je voorzichtige houding. Het grote probleem is dus ( :roll: ) dat we niet weten
hoeveel een karper er van eet.
In RR zit hoofdzakelijk paprikapoeder en nog wat andere zaken. Ik maak me om RR niet zo druk.
Werl zijn sommige specerijen gevaarlijk. Met name nootmuskaat en kruidnagels moet je voor oppassen. Alle groene kruiden zijn ook lastige kost. Er zijn er gewoon teveel van met een dubieus rapport. Indien ze daar teveel van binnen krijgen kan het problemen op gaan leveren.

De hoeveelheid glutaminaat in Maggi valt wel mee. Dat durf ik nog wel aan. Maar het blijft "risky busines" so to speak...
Gebruikersavatar
Rick van Sinderen
Berichten: 713
Lid geworden op: 17-07-2010 20:23

15-09-2014 11:41

Ik neem aan dat de meer door winst gestuurde bollenverkopers ipv verse knoflook of olie poeder gebruiken, dat ontvochtigt en staat bol van de zetmeel, heeft dat geen nadelige gevolgen dan?
Ik bedoel verbindingen aangaan met andere delen en het doel daarvan veranderen?

Geen sinecure in ieder geval, een goede bol bedenken....
Many men go fishing all of their lives without knowing that it is not fish they are after.
Gebruikersavatar
Jan Kasteelen
Berichten: 654
Lid geworden op: 08-05-2007 12:24
Locatie: Gouda

15-09-2014 13:35

Nootmuskaat moeten we inderdaad van afblijven Mitsz. Slechts 30 gram kan dodelijk zijn voor de mens (toch wel een grote hoeveelheid om in een gerecht te stoppen).
Ik hoorde Geoff Kemp eens beweren dat hij van de tandarts kruidnagelolie had gekregen tegen zijn ontstoken kies. Het hielp tegen de pijn en tevens bracht het hem op een idee om het goedje in zijn boilies te gebruiken. Hij heeft er kennelijk goed op gevangen, maar heeft het goedje nooit als flavour gepresenteerd. Later kreeg ik zelf last van kiespijn en heb toen kruidnagelolie bij de hippiedokter gekocht. Op de zere kies deed het spul zijn werk goed, maar mors je een druppel in je mond, dan gaat het als zoutzuur door je donder heen. Kortom: ik zal het niet in mijn hoofd halen om zoiets door karperaas te verwerken.

Om on topic te blijven: de olie uit een blikje sardines door je vismeelboilie verwerken is een attractie van jewelste!
Of meng de geprakte inhoud van een blik haring in tomatensaus eens door je mix (wel even uitzoeken welke mix hiervoor het beste in aanmerking komt).

Omdat er zo onderhand een chronisch gebrek ontstaat aan vissers met interesse in de materie, copiëren zonder na te denken is makkelijker


Hier zit zeker een kern van waarheid in. Ik verbaas me eigenlijk regelmatig dat er de laatste 20 jaar maar weinig progressie zit in het ontwikkelen van aas. In de tijd dat ik serieus begon met deze hobby was het leren over aas een essentieel onderdeel van de karpercultuur, op z’n minst even belangrijk als elk ander onderdeel van karpervissen. De visser wilde bijvoorbeeld alles weten over de voedselbehoeften van de karper. Dus werden studies gemaakt over hoe het zat met het aminozuur patroon van de proteïne die hij gebruikte, zodat het aas volledig kon worden benut. Hoe zat het met de koolhydraten in zijn aas, waren die in de winter meer of minder nodig wanneer het verteringsproces lager lag. Moest er ook vitaminepreparaten aan het aas worden toegevoegd? Intussen begon de visser steeds meer te leren over de karper zelf.

Tegenwoordig gaan maar weinig mensen zover; een groot deel van de vissers maakt niet eens zelf hun aas, en geeft de voorkeur aan kant en klare boilies, waarvan ze weinig of niets afweten, een feit waar ze zich totaal niet druk over maken.
Je hoort steeds meer vissers zeggen: ‘waarom zou ik uren in de keuken doorbrengen om boilies te maken waarvan ik dan niet eens weet of ze wel goed zijn. Dan is er ook nog geen garantie dat wat ik zelf maak beter zou zijn dan wat je in de winkel koopt. Daarbij komt ook nog eens dat de tijd die ik doorbreng om boilies te maken nu gebruik om te vissen. Ik vang nu meer vis omdat ik meer tijd aan de waterkant doorbreng, en dan is het ook nog zo dat iedere visser die dezelfde boilies koopt voor mij aan het voeren is. Geen wonder dat de karper ze eet, het is voor hun natuurlijk voedsel geworden.’

Het is niet moeilijk om het met deze opvatting eens te zijn en de redenen om kant en klare boilies te gebruiken. Maar ondertussen is het zo dat sinds kant en klare boilies op de markt zijn er maar weinig vooruitgang is geboekt, gewoon omdat er maar weinig mensen mee bezig zijn. Ik hoop dus dat er weer meer vissers gaan komen die weer over hun aas gaan nadenken en niet voor de gemakkelijkste oplossing kiezen. Verder gun ik alle aasfabrikanten een goede business, maar dit moest mij toch even van het hart.
Gebruikersavatar
Rick van Sinderen
Berichten: 713
Lid geworden op: 17-07-2010 20:23

15-09-2014 13:42

Er is een manier om beide kampen te verenigen, kies voor een boiliemaker die er zo instaat als jij, ik blijf geen veren in het achterste van Mitsz steken maar als je dan toch bollen moet kopen kan het geen kwaad verder dan de prijs te kijken, er zijn er wel een paar die werkelijk nadenken, verder dan vangkracht maar ook het effect op de vis op lange termijn.
Many men go fishing all of their lives without knowing that it is not fish they are after.
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

15-09-2014 20:44

Ik vind persoonlijk dat je hiermee te veel mensen over 1 kam scheert.
De mensen die zo nu en dan eens een paar kilo van boilie X kopen,en instant vissen ermee over het algemeen.behoeven toch helemaal geen uitgebalanceerd aas te hebben of zie ik dat verkeerd?
Ik vis als ik met veel kilo's ga smijten met schraal goedkoop aas op de rivier,maakt mij dat dan een slechte Visser omdat ik de vis geen vitamines voorschotel tot in details ?
Mischien is dat alles ook wel goed voor de weerstand van de vis ?
En wat ik me dan nog het meeste afvraag he,de boilieboer die beweert dat zijn aas zo perfect uitgebalanceerd is,waarom staat deze dan niet hoog aangeschreven als zijnde de koi voer top aas ?
Zo lang er niet met gif gevist word,en een ieder zijnde zijn aas koopt die goed bevalt voor zijn/haar visserij.wie ben jij ik en wij allen in daar dan over te oordelen of dingen in twijfel te trekken.
Voorlopig op al die betaal wateren gaat er per jaar zo verschrikkelijk veel aan aas in,en zit er zoveel vis op , dat de vis echt leeft van vissers aas,aangevuld met pellets van de eigenaar.
En naar mijn idee gaat dat al jaren goed,ben er zwaar op tegen hoor,vergis je niet.maar nogmaals,de boilieboer die beweert dat hij de perfecte samenstelling heeft dat een vis puur en alleen dat nodig heeft,zou aangeschreven staan bij koi handelaren,en kwekers.heb nog nooit een bollen leverancier een kou vijver zien onderhouden met zijn aas
Gebruikersavatar
Mart Honen
Berichten: 1374
Lid geworden op: 21-09-2009 17:53
Locatie: Breda

15-09-2014 22:01

Jan,

je benadering bevalt me wel, in een hoop dingen kan ik me prima vinden.
Echter, die vooruitgang waarover je het hebt, is die echt niet geboekt? Zoveel zwaar beviste wateren, waar toch maar vis vanaf blijft komen. Ondanks het gebrek aan vooruitgang, of dankzij de vooruitgang? Ik weet het niet, maar volgens mij heeft de boilie zich toch best aardig ontwikkeld in zijn tijd.

Wat betreft het verdiepen van je hobby door uit te vogelen wat een karper nodig heeft en wat er allemaal wel en niet schadelijk is: ik heb maar één leven, en de vrije tijd die ik in dat leven heb besteed ik liefst aan het vangen van karpers. Dat voor dit vangen enige kennis van de te vangen vis en zijn/haar voedsel voorkeuren en behoeften wel zo handig is, spreek ik geenszins tegen. Maar een beetje kennis is zinloos en soms zelfs gevaarlijk... (En nee, da's geen L. de B. quote.) Dus ik gebruik mijn beetje kennis niet om zelf in de keuken te gaan staan knoeien (wel gedaan hoor, maar de wonderbol nooit mogen benaderen), maar om te komen tot een keuze uit het gigantische aas aanbod. Vangkracht is daarbij bepalend. Ik wil vangen, niet voeren (althans niet als doel) of grootbrengen. Mijn aas mag natuurlijk niet in conflict zijn met het welzijn van de karper, vandaar ook dat ik voor een aasmerk kies waarin ik op dat vlak vertrouwen heb.

Vitamines en weet ik wat meer: prima. Als het me meer vis laat vangen en niet aannemelijk is dat het schade aan de vis toebrengt. De door mij belaagde vissen zullen hun uitgebalanceerde dieet zelf samen moeten stellen, ik voel me daar niet toe geroepen. (Ik dump geen kilo's op miniputten, misschien het vermelden waard in deze.) Bovendien vraag ik me af of we de vis er wel echt mee helpen, met al die übergezonde deegknikkers...
Ik weet het ook allemaal niet...