MTC gestoomde bollen ervaring


Plaats reactie
Gebruikersavatar
Rick van Sinderen
Berichten: 713
Lid geworden op: 17-07-2010 20:23

06-09-2014 11:44

Weer terug aan het vissen na 3 jaar gedwongen pauze was het even moeilijk om mezelf weer te verdiepen in de do's & don'ts van aas, door een collegavisser bestelde ik bollen bij de Boilieman en las daarna de mening erover hier op het forum.
In de topics is daar zat over te lezen, voor mezelf wilde ik een betere bol om weer in vorm te komen en omdat ik ervoor koos instant te vissen op een vijver in de buurt, waarom ik afzie van de boilieman verder heb ik in het topic uitgelegd.

Deze bollen besteld, zoals eerder vermeld prima de luxe verpakt, ziet er verzorgd uit en met een startpakket ben je gelijk van alles voorzien:

http://www.mtcbaits.nl/-U4eC-/nl/winkel ... blackbait/

Waarom ik deze koos is omdat ze gestoomd zijn, daar geloof ik nu eenmaal in en dit is niet bedoelt om daarover te discusseren, verder zien de pics van de 'keuken' er goed uit, en sommige mensen die aan dit merk gebonden zijn heb ik hoog zitten.
Voor de rest is dit mijn mening en gevoel, het is dus niet in steen gehouwen en geen evangelie.

Ik besloot om te vissen op een drukbeviste vijver in de buurt, een zandafgraving met een vereniging die vooral uit witvissers bestaat, geen toppers, meer echte recreanten die ook voor een praatje komen, er zit karper op, niet al te veel en sommige heb ik al gedubbeld vroeger, maar er is ook vaak spanning tussen de wit- en karpervissers.
Het bestuur heeft meer met de witvissers dus zijn voerboten en nachtvissen verboden, dat laatste kan met toestemming maar hoe die te krijgen verandert regelmatig, 3 hengels is een nono en verder dan 40 meter rechtuit gooien ook.
Geen goed klimaat op drukke dagen dus, gelukkig is er een buffervijver naast waar amper iemand vist, ongeveer 1/3de van de visvijver in omvang en er zou geen karper zitten, effe kijken dan maar.
De buffer is flink begroeid, de vorm is bijna rechthoekig, zou je de vorm zien als een dubbele L dan kan je er maar op een vissen, de andere kant is priveterrein en onbegaanbaar verder.

Na weken zuidwesters en regen sloeg het weer om, O en NO en beter weer, rond de 20 graden en de zomer leek weer terug te komen, nadat dit weer 3 dagen stabiel bleef besloot ik het erop te wagen, de visvijver zat helemaal vol, op de buffer zat niemand, 's middags ging ik ernaartoe met een spod en marker, vond in het midden een harde plek en voerde daar voor, 6 grote spods met de boilies, hele en sommige in brokken geknepen, in een mix met verse hennep en vispallets.
De andere plek was de linkeroever waarvan af je niet mag vissen, na even peilen vond ik een mooie plek tegen het riet aan die volgens mij 's morgens snel in de zon lag, ook daar gevoerd, iets minder wel en nadat ik even was blijven zitten zag ik de eerste karper springen, ze zaten er dus wel.
Typisch dat mensen beweren dat er amper vis zit, als je het niet weet zeg dat dan, het is eerlijk en maakt je niet dom, liegen om jezelf interessant te maken is wel dom, maar ja.

Dit is de vijver met aan de linkerkant de begroeing / rietkraag:

Afbeelding

De volgende morgen om half 5 opgestaan en ernaar toe, ik had die gezonde spanning die ik in mijn visloze periode zo gemist had en dan weet je weer wat deze hobby leuk maakt.
Ín het donker opgetuigd, met de katapult een paar boilies bijgeschoten en alles lag in het water ruim voor het eerste licht.
Terwijl de eerste nevel verdween begon het springen weer, op mijn voerplek in het midden dus de spanning nam toe, toch was de hengel tegen de kant de eerste, een trage terugloper en stil, ik vis met slappe lijnen en zag de lijn toch nog iets trillen, sloeg aan en daar was de eerste vangst, een zeelt, en een flinke ook, 60 cm.
Er volgden er nog 2 binnen een uur en besloot toen maar iets aan de aanbieding te veranderen, de middelste rig had ik een boilie met een fluor popupje van Solar opgezet, de boilie zijn echt zwart en op die diepte wilde ik er iets visuele aantrekkingskracht bij, langs de kant viste ik met een enkele bol.
Om de aanbieding groter te maken en iets moeilijker te behappen voor de zeelt besloot ik er Black bait popup bij te zetten, op het ondiepere gedeelte denk ik dat de fluo meer afschrikt en ook ongewenste gasten uitnodigd.
Ondertussen werd het 8 uur en zag dat ik het fout bedacht had, de linkerkant bleef in de schaduw, daarom zo'n overdaad aan zeelt die niet van licht houd, ik besloot iets verder van de kant af te vissen waar de zon net op scheen.
Een half uur later ging de hengel in het midden, een spiegeltje van 16 pond ongeveer, niet groot wel mooi, ik ben niet echt meer op groot gefixeerd maar iets groter mag ook wel dus vol goede moed opnieuw ingegooid.
En toen begon het feest, rond half 2 had ik 7 spiegeltjes gevangen tussen de 15 en 20 pond, toen vond ik het leuk geweest, ondertussen was er een zelfbenoemde kenner van de plas langs geweest, die beweerde dat al die spiegeltjes ooit uitgezet waren op de grote vijver maar de vaste stok vissers tot wanhoop dreven, ze zijn dus van lieverlee op de buffer gegooid, dat kan natuurlijk maar of het waar is weet ik niet verder, ik zie steeds weer andere mensen die zeggen er alles van te weten maar steeds andere verhalen hebben.

Over de boilie zelf, ik ben er uitermate positief over, de instant werking met een keertje bescheiden voorvoeren is uitstekend, als je het formaat vergeet dan is 7 karpers binnen 8 uur vangen niet iets wat ik veel meemaak, in de loop van de morgen arriveerde er een karpervisser in de andere hoek die redelijk dicht op mijnvoerplek viste maar niks ving met tijgernoten.
3 zeelten binnen een uur is wat mij betreft ook reclame, tuurlijk heb ik in de loop der jaren heel wat zeelten gevangen maar niet dit formaat en in deze aantallen, misschien moet ik maar 's met een kleiner formaat boilie de Dobbeplas bezoeken, daar zitten knoepers van zeelten :wink:
Als straks de zuidwesters weer komen wil ik met deze bollen op de grote vijver vissen en zal ze dan snowman vissen met de blackbait popup, ik denk dat de zwarte kleur door snel arriverende al te opportunistische vissen wel 's gemist kan worden en daarom prooi is voor de grotere vissen van het bestand, de kwaliteit vind ik super, met een boilie ving ik 3 karpers, besloot hem toen maar te vervangen, brak hem doormidden en hij was nog volop vettig, krachtig van smaak en gaf nog goed olie af.

Dit soort visjes bracht de dag op, gezond en een mooie belofte voor de toekomst:

Afbeelding

Dus met een goed gevoel naar huis, er is nog een andere boilie van MTC waar ik benieuwd naar ben en die zal ik binnenkort bestellen, ook als startpakket omdat het lekker compleet is, de meegeleverde stickmix vond ik er al lekker vol uitzien, een paar vispallets erbij en een scheut van de meegeleverde boiliedip resulteerd in een mooi grondvoertje met een stevige structuur, het laat zich goed in een stickrig persen wat voor mij belangrijk is, ik gooi nooit zonder in.
Goed het formaat vissen kan beter maar dat heeft niks met de boilie te maken, ik heb er een goed gevoel over, geloof in dit aas en daar kan niks tegenop, veel mensen zullen dit onzin vinden en dat mag, maar het uitschakelen en oplossen van dingen waar ik aan twijfel is nu eenmaal hoe ik vis.
Ik ben van nature kritisch, ook naar mezelf toe, ik lees veel en heb niet de waan dat ik alles weet, daarom ben ik vaak kleine dingetjes aan het aanpassen of aan het veranderen, als ik iets tegenkom wat ik logisch vindt overkomen dan probeer ik dat toe te passen in mijn visserij, maar over deze boilies kan ik niks negatiefs vinden.
Er is nog een variant, de Solution die ook bedacht is door de hier bekende Mitsz, en die zal ik gauw ook 's proberen voor mijn meer robuuste kanaalvisserij in het najaar, op jacht naar de sterke torpedo's.
De RR boilies van de Boilieman gebruik ik om te voeren op het kanaal, daar zullen ze best goed voor zijn, ik zie reactie op mijn 2 plekken, maar ik los ook krill op in kokend water en laat daar duivenvoer in wellen, een mix van de twee in gelijke delen gebruik ik om voor te voeren.
Maar wat mij echt de ogen opende is een vergelijk tussen de 2, de MTC boilie is rijker, vetter, heeft een betere structuur en 1 boilie van 20mm weegt meer dan een 24mm van de Boilieman, ik weet niet of dat zoden aan de dijk zet, opvallend is het wel.

Ik hoop dat het helpt voor mensen die nog zoekende zijn naar hun verse freezers, mijn keus is gemaakt in ieder geval, als laatste wil ik nog wel duidelijk maken dat ik absoluut niet gebonden ben aan welk merk dan ook, en ik ben ook niet de alwetende overal verstand van hebbende karperaar, dit verhaaltje is hoe ik het ervaar als gemiddelde maar wel enthousiaste visser en meer niet.

Grtz Rick
Many men go fishing all of their lives without knowing that it is not fish they are after.
leenderts leon
Berichten: 420
Lid geworden op: 31-05-2014 08:18

06-09-2014 12:43

Een mooie en eerlijke onderbouwde ervaring met het aasmerk MTC,.kost wat maar dan hebbie ook wat,.. :wink:
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

06-09-2014 13:10

Nou Rick,

hartelijk dank voor de lovende woorden.
Ik ben blij dat je zo lekker hebt gevangen op de BlackBaits, die ik overigens ook heb ontwikkeld.
Het recept is al zo'n tien jaar oud.

De reden waarom ons aas zwaarder is, is omdat we daadwerkelijk grotere hoeveelheden
eiwitrijke ingrediënten gebruiken en die zijn in veel (niet alle) gevallen een stuk zwaarder.
Met name met vismelen is dat het geval.

Al met al hartelijk dank voor je eerlijke verslag. En zo zie je maar dat je soms met een tientje dure bollen meer vangt, dan met € 25,- van een goedkoper product...

groetjes Mitsz
Gebruikersavatar
Rick van Sinderen
Berichten: 713
Lid geworden op: 17-07-2010 20:23

06-09-2014 14:01

Tof jongens, en Mitsz bedankt voor het delen van je 'keuken' geheimen, was er iets minder positief te melden dan had ik dat zeker gedaan maar ik ben overtuigd van de vangkracht van deze bol en nog veel meer van de instant werking, ondanks dat ik nooit een bol heb gebruikt die er zelfs maar op lijkt qua smaak en structuur is er geen gewenning en wordt hij direct opgenomen wat voor mij bewijst dat hij dicht zit bij wat een karper als natuurlijk voedsel ervaart, elke run was ook een run, teken dat het zonder achterdocht wordt opgegeten.

Teruglezend komt het zeker voor mijn doen heel positief over, ik ben de orginele twijfelaar zo'n beetje maar deze sessie was super, even het formaat vergetend maar ik ben wel 's slechter begonnen.
Ik ga er nog wel 's terug, moeten er nog grotere karpers rondzwemmen dan krijg ik die ook wel op de kant, ik denk als ik had doorgevist de avond door met een helemaal zwarte snowman setup ik er wel eentje gevonden had, ik ben nog aan het genezen dus echt lange sessies gaat nog niet maar ik vermoed dat de grotere vissen even schrikken van het geweld van de hongerige spiegeltjes en het wegvangen, volgende keer vis ik een rig op de voerplek, en eentje een paar meter ervandaan voor de omcirkelende grotere vissen, benieuwd wat dat brengt, ik hou je op de hoogte!

Grtz Rick
Many men go fishing all of their lives without knowing that it is not fish they are after.
Michel Mester
Berichten: 486
Lid geworden op: 14-04-2014 15:18

06-09-2014 17:35

Leuk om te lezen.
Ik ga volgende maand 5kg mtc bollen kopen,de globe.
Ben benieuwd of hier instant ook goede resultaten mee te behalen zijn.
Ik zal tzt.FF verslag in dit topic erover uitbrengen.
Kansloos gezeik!
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

06-09-2014 18:22

als je het formaat vergeet dan is 7 karpers binnen 8 uur vangen niet iets wat ik veel meemaak


Leuk aas/vangst verslagje :wink:!

'Zou overigens niet weten waarom je dat formaat moet vergeten..? leuk joh, zo'n serietje dubbels! Hier op het kanaal is het formaat veelal niet anders. 'We' vissen niet allemaal op big fish wateren he...
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
Gebruikersavatar
bert kamp
Berichten: 2343
Lid geworden op: 01-10-2002 02:00
Locatie: almelo

06-09-2014 18:29

Michel Mester schreef:Ik ga volgende maand 5kg mtc bollen kopen,de globe.

Toe maar weer, erfenisje in het verschiet ? :lol:
Gebruikersavatar
Rick van Sinderen
Berichten: 713
Lid geworden op: 17-07-2010 20:23

06-09-2014 20:38

Je hebt helemaal gelijk Marco, het zal wel de erfenis van 'vroeghur' zijn, het moest altijd meer, groter en zwaarder, daar ben ik nu wel vanaf dacht ik, maar blijkbaar toch nog niet helemaal :oops:

Michel, zeker doen! Het is goed meer ervaringen te bundelen en ervaringen te delen, zeker als dat op een beetje gemoedelijke manier gebeurt, kennis is macht, kennis delen is kracht tenslotte.
Mijn idee, de bollen zullen wat duurder zijn maar ik geloof echt dat ze wat extra's hebben, denk na hoe je ze inzet en als je vangsten toenemen, reken dan uit wat het je werkelijk kost per vis, ik denk weinig uiteindelijk.
Many men go fishing all of their lives without knowing that it is not fish they are after.
Gebruikersavatar
bert kamp
Berichten: 2343
Lid geworden op: 01-10-2002 02:00
Locatie: almelo

06-09-2014 22:46

Volgende maand een trip naar Fr gepland, de bedoeling is een week op de rivier als mijn maat 2 weken vrij kan krijgen, maar sowieso een week op een put.
Voor de rivier willen we 60kg 'crap' meenemen, waarschijnlijk van de boilieman omdat die lekker goedkoop zijn.
Voor de put wil ik uiteraard kwaliteit meenemen en daarvoor ga ik altijd naar MTC.
Dit jaar dacht ik aan of de Xtreme-S of de Black Bait, die heb ik al eerder mee gehad maar de Xtreme-S ken ik nog niet, dus vanmorgen even in Hengelo langs gegaan om te snuffelen.
Het toeval wil dat Benoit er ook was en die heeft me over de streep getrokken om voor de Xtreme-S te kiezen. Heb er een paar meegekregen naar huis die ik los in het muntenbakje van de auto had gelegd, de hele auto rook naar curry, en dat van maar 4 boilies. Het zal mij benieuwen, de verwachtingen zijn in ieder geval hoog.
De resultaten zal ik deze keer met jullie delen, dus ik hoop op een paar echte Franse bakken en wie weet de topper van de put, een 30+ schub.
Michel Mester
Berichten: 486
Lid geworden op: 14-04-2014 15:18

06-09-2014 23:06

60kg goedkope bollen en dan met mtc bollen vissen?
Waarom vraag k met dan af.....
Gooi dan een zooitje grond voer en pellets erin icm goede bollen en bouw dan het grond voer langzaam af en de bollen langzaam op.
Voorvoeren met de bollen waar je mee vist....maar goed zo zou ik het doen
Kansloos gezeik!
Gebruikersavatar
bert kamp
Berichten: 2343
Lid geworden op: 01-10-2002 02:00
Locatie: almelo

06-09-2014 23:47

Beter lezen Michel,

Voor de rivier willen we 60kg 'crap' meenemen, waarschijnlijk van de boilieman omdat die lekker goedkoop zijn.
Voor de put wil ik uiteraard kwaliteit meenemen en daarvoor ga ik altijd naar MTC.
Gebruikersavatar
Rick van Sinderen
Berichten: 713
Lid geworden op: 17-07-2010 20:23

06-09-2014 23:55

Ik weet niet welke rivier je gaat Bert, maar mijn ervaring is dat de nuance wel overboord kan, het is geen NL en het is al gauw goed dan, de laatste keer in de Loire viste ik met pinda's en een stukje foam op een voertje van pellets, hennep, tijgers en pinda's, veel vissen die je vangt zijn nog nooit gevangen en ze nemen voedsel op alsof het morgen uit de mode gaat.
Op een put is natuurlijk een ander verhaal, de MTC bollen zullen daar het verschil maken, daar ben ik van overtuigd, ben benieuwd hoe het uitpakt voor je :wink:
Many men go fishing all of their lives without knowing that it is not fish they are after.
Gebruikersavatar
bert kamp
Berichten: 2343
Lid geworden op: 01-10-2002 02:00
Locatie: almelo

07-09-2014 00:04

Omgeving Parijs Rick, dus Oise, Marne of Seine.
Wat de nuance betreft, veel voeren levert meestal meer op dan minder maar kwaliteit, al kan het op druk beviste stukken wel lonen om kwaliteit te voeren.
Michel Mester
Berichten: 486
Lid geworden op: 14-04-2014 15:18

07-09-2014 10:02

Okee niet goed gelezen.
Is het ook niet een idee dat om bijvoorbeeld de 25mm versie te nemen?
Lijkt me dat die minder snel wegspoelen?
Kansloos gezeik!
Gebruikersavatar
Rick van Sinderen
Berichten: 713
Lid geworden op: 17-07-2010 20:23

07-09-2014 10:37

Ik heb van die alleen op de Marne gevist, maar da's ook al weer een tijd geleden, terugdenkend aan die tijd gaat het wel weer jeuken, ben gepast jaloers op je plannen!!
Many men go fishing all of their lives without knowing that it is not fish they are after.
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

07-09-2014 11:10

Bert,ik geef je groot gelijk,zelfde denkwijze.
Als je wilt kan ik he wel wat info verstrekken over de bollen van de boilieman.
Ben bezig met een rivier bol momenteel die gedraaid word bij de boilieman,hij is bijna af naar mijn wensen.
Wellicht kan ik je aan deze bol helpen voor op de rivier,is het ff wat meer gericht gemaakt voor op de rivier te vissen,andere bollen zijn flink wat zachter,en vielen daardoor bij mij af.
Indien intresse weet je me te vinden,en wanneer ga je naar Frankrijk?wellicht dat als ik eerder vertrek ik je up to date kan brengen over de marne ,ik ga oktober rond de 13de een week die kant op
Gebruikersavatar
bert kamp
Berichten: 2343
Lid geworden op: 01-10-2002 02:00
Locatie: almelo

07-09-2014 11:54

Rik, je hebt een pb.

Michel, tegen de bodem aan is de stroming een stuk minder of zelfs afwezig.
De boilies blijven wel liggen in kuiltjes en achter richeltjes.
Op de Moezel een keer meegemaakt dat een vertrekkende vissert zijn overgebleven ton tijgernoten op de kop had gezet. Dit was op een binnenbocht waar het de eerste paar meter ondiep was en het niet hard stroomde, maar als er een schip langskomt natuurlijk wel.
Drie dagen later lagen de nootjes nog gewoon waar ze gestort waren, er was wel enige verplaatsing maar niet meer dan een meter of tien.
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

07-09-2014 12:38

Bert je heb bericht terug
Gebruikersavatar
wally de weijer
Berichten: 462
Lid geworden op: 03-06-2011 23:33

07-09-2014 16:30

mooi reclame praatje.... mitsz zal nu wel weer langs zijn schoenen lopen en jij krijgt een paar zakken voor de reclame........ :)
Gebruikersavatar
Rick van Sinderen
Berichten: 713
Lid geworden op: 17-07-2010 20:23

07-09-2014 16:56

Flauw, verhaaltje is gemeend en oprecht, freebees geef ik terug, heb ik altijd gedaan en zal ik altijd doen, als ik niet bij de ontwikkeling betrokken wil ik nergens aan verbonden zijn, en omdat ik nooit de kennis zal hebben over aas zoals bv Chris Gabriele of Mitsz zal dat ook nooit gebeuren.
Many men go fishing all of their lives without knowing that it is not fish they are after.
Michel Mester
Berichten: 486
Lid geworden op: 14-04-2014 15:18

07-09-2014 17:37

Ik ben gewoon om te kopen hoor geen probleem
:lol:
Kansloos gezeik!
Emilio Visser
Berichten: 390
Lid geworden op: 12-05-2013 21:44
Locatie: Dordrecht

07-09-2014 21:27

Gevalletje:

Gebruikersavatar
bert kamp
Berichten: 2343
Lid geworden op: 01-10-2002 02:00
Locatie: almelo

07-09-2014 21:45

Zo mogelijk nog flauwerder dan Wally.
Emilio Visser
Berichten: 390
Lid geworden op: 12-05-2013 21:44
Locatie: Dordrecht

07-09-2014 21:55

Meid toch, waarheid is hard hè.......

Stel je voor dat er eens echt oprechte info zou worden gegeven hier over aas, zou het haast een nuttig forum worden....
Gebruikersavatar
Rick van Sinderen
Berichten: 713
Lid geworden op: 17-07-2010 20:23

07-09-2014 22:06

Wat is er niet oprecht aan dan?
Many men go fishing all of their lives without knowing that it is not fish they are after.
Plaats reactie