Vraagjes voorvoeren


Plaats reactie
Kevin christiaens
Berichten: 175
Lid geworden op: 15-09-2013 11:36

31-08-2014 21:11

Hallo,

Ik heb enkele vraagjes ivm voorvoeren van een bepaalde plas.

Heeft voorvoeren zin op een plas van 2,5 hectaren die toch wel goed bevist wordt (dus ook veel gevoerd)?
Ik vis er momenteel vooral instant, en ik vang hier en daar wel goed tot zeer goed. Maar ik denk dat het met voorvoeren een stuk beter kan gaan. Nu weet ik niet of dat ook geldt op zo een kleine plas + welke regels zijn er te hanteren?

Ik lees vaak dat mensen 3 dagen in de week voorvoeren voor ze gaan vissen. Nu ik ga elke week deze plas bevissen, kan ik de vissen een bepaalde boilie laten gewennen door elke week bepaalde hoeveelheden voor te voeren? (Zodat ze deze boilie veel sneller als voedsel herkennen -> sneller zullen bijten). Ik stel de vraag over aasgewenning omdat ik onregelmatige werkuren heb en dus nooit op een bepaald tijdstip kan voorvoeren
Gebruikersavatar
Mart Honen
Berichten: 1374
Lid geworden op: 21-09-2009 17:53
Locatie: Breda

01-09-2014 10:43

Voorvoeren kan ook op een kleine plas werken.
Niet teveel voeren, zoals dat op elk water geldt. Wat is "niet teveel"? Dat weet geen mens, maar je kunt natuurlijk voor jezelf inschatten wat zeker niet teveel is. 3x per week een half kilootje lijkt mij niet snel teveel, maar ik heb dan ook geen idee wat je concullega's in het water mikken.
Ik weet het ook allemaal niet...
Nick Smit
Berichten: 264
Lid geworden op: 11-02-2014 16:03

01-09-2014 16:54

Voorvoeren hoeft niet op een vast tijdstip.

Het is inderdaad belangrijk om niet te veel te voeren, maar op een plas van 2.5 hectare zul je niet snel te veel voeren(of het bestand moet zeer klein zijn).

Ik vis heel vaak op verschillende wateren en ik voer vaak 3 dagen voor, niet in de week gewoon 3 dagen achter elkaar voeren en dag 4 vissen. Iedere dag een beetje, sommige plekken maar 100gram/dag! Het gaat niet om veel voer, het gaat erom dat vissen het aas gaan herkennen en dus vertrouwen!

Ook voer ik niet op de zelfde plek. Ik voer wel een deel van het water. Als de vis blijft zwemmen kun je iets meer voorvoeren, omdat de vis dan in beweging blijft en niet op de zelfde plek blijft om van de hoop te eten. Ik heb ook het idee dat dit meer aanzet tot het azen.

Wanneer je gaat voeren moet je wel proberen om een tijd te zoeken wanneer er niet te veel volk rond de plas loopt. Zo verminder je de kans op stekkenpezers.

Ik heb zelf het idee dat een zoete bol minder profijt heeft van het voorvoeren als een visbol.
Blog: Mijn Visserij
Laatste verhaal: Geblankt..
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

01-09-2014 20:05

Mocht je tijd voor het water nemen en/of hebben en ook het aas in eigen beheer WILLEN maken, dan zou ik het, met het oog op een drukker water, op meerdere vlakken anders doen.

Gewoon een paar seizoenen er blijven vissen zoals je doet, want ik las dat je er sowieso al goed vangt! Met die uitzondering dat je boiliebrokken maakt van 15-30mm. (of groter en kleiner), met een grote diversiteit aan meel e.a. producten, zodat het aas qua smaak niet direct aan een ander aas doet denken.

Gebruik hier per kilo mix, of hoeveel je per keer dan ook wilt bereiden, diverse grofheden van bepaalde melen voor (evt. wel of geen eierschaal) om de structuur per mix te variëren, en doseer ook in diverse matigheid met garnaalmeel. Zo krijg je kleine gewone zinkers, grote dwarrelaars, vise versa en alles er tussen in. Uiteindelijk een kleine zinkerd aan de hair.., of je moet last hebben van bijvangsten (zal niet lang duren)!

Varieer hierbij ook nog eens met diverse kook of stoomtijden en/of mix je melen gewoon wat minder goed door elkaar. Dan krijg je ook harder en zachter aas met een goede en minder goede binding vanzelf. Wordt als geheel goed ontvangen door de vis :wink: .

Voer vervolgens na elke visbeurt het restant wat je bij je hebt op je stek op, of 'Luc' het over wat dan ook maar aan water beschikbaar is of je logisch lijkt. Vergeet ook die ene voerbeurt door de week niet. Je neemt de tijd weet je nog. Voer als het kan een kilo.., of twee. Wil je er vaart achter zetten? Verhoog het aantal voerbeurten...

Zit het er echter vol met volk? Dan een paar handje of enkele bollen onder de kant waar niemand zit. Da's even waardevol hoor! Tijdstip, dat doet er zoals al aangegeven, juist niet toe als je het klokje rond vist. Anders proberen het tijdstip wat aan te passen, maar maak er geen priklok van (op weinig bevist water werkt dat beter). Het opbouwen gaat, ongeacht de hoeveelheden en/of aangevoerde stekken, sowieso door. En zo groot is het water niet...

Zet hierbij vooral je zinnen niet op één stek, maar vis en voer waar je op dat moment wat verwacht of gewoonweg om dat er op dat moment niemand zit. Sla hierbij zeker de stekken niet over die iedereen juist links laat liggen. Een hoek, waarbij je met je hengels meerdere kanten op kan is daarbij soms zeker meegenomen, maar niet altijd nodig. Ook het dwangmatig met drie stokken vissen (indien geoorloofd) zou ik achterwege laten. Kan je beter met twee hengels over drie licht aangevoerde plekjes schuiven.

Die samenwerking tussen het voorgesteld aas en de bekende tacktiek werkt echt in je voordeel :wink:

Succes!
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
Kevin christiaens
Berichten: 175
Lid geworden op: 15-09-2013 11:36

02-09-2014 18:37

Bedankt allemaal voor de tips. Hier kan ik zeker wat mee !
Plaats reactie