mijn tijgernoten willen niet slijmen!


janet van der hoff
Berichten: 331
Lid geworden op: 29-01-2013 21:55

26-08-2014 21:57

Beste mede vissers,

ik heb voor het eerst zelf tijgernoten bereidt.
Maar ik weet niet of ik iets fout doe.

Ik heb 5 kilo tijgernoten in een plastic emmer met deksel 24 uur geweekt.
Daarna de tijgernoten met vers water in een weck ketel(pan) 3 kwartier gekookt.
Vervolgen heb ik deze pan met het hete kookvocht(met een beetje water extra zodat de noten niet droog komen te staan) buiten neergezet, het helemaal afgedekt met vershoudfolie en er nog een zak overheen gedaan en STRAK met een elastiek afgesloten zodat er geen lucht bij kan.
Dit geheel 5 dagen laten staan en er niet meer aan geweest.

Eindresultaat: noten slijmen niet en ruiken best wel zuur( net als die groene Zwitserse strooikaas)

Ik heb dit proces nu 2 maal gedaan met noten van 2 verschillende firma's en beide keren hetzelfde resultaat.

Wat doe ik fout OF heb ik de pech om 2 keer oude noten geleverd te krijgen?

Alvast bedankt voor jullie reactie's
Wil je 1 week gelukkig zijn ga dan trouwen,
wil je je leven lang gelukkig zijn ga vissen
Kevin christiaens
Berichten: 175
Lid geworden op: 15-09-2013 11:36

26-08-2014 22:24

Ik dacht dat ze er suiker ofzo erbij doen om het te laten slijmen? Bruin bier ook dacht ik en nog een heel zoete stof...
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

26-08-2014 22:33

Beste Janet,

ik denk dat het komt omdat je hebt afgesloten terwijl ze nog warm waren.
Hierdoor vertraagt het afkoelen, want de warme lucht kan niet weg.
Dit heeft als resultaat dat de gemiddelde temperatuur voor micro organismen,
om zich voort te planten te lang optimaal blijft en zullen de bacteriën happy hour
kunnen vieren.

Dus...

Als je kookt zoals je deed en je laat ze eerst afkoelen
(zet de pan in wat ijswater, dan duurt het niet zo lang en je herhaalt voor de rest
het hele proces, denk ik dat je tevreden zult zijn.

groetjes Mitsz
Gebruikersavatar
peter cooreman
Berichten: 738
Lid geworden op: 01-04-2013 22:31
Locatie: Belgie

26-08-2014 22:38

Beste,
De tijgers koken in het weekwater en tijdens het koken het waterpijl in het oog houden en eventueel tijdens dit proces warm/heet water toevoegen...niet meer na het koken.
Kook eventueel 1kilo per keer in je kom ...dan hebben de noten meer ruimte en kun je meer water in de kom doen.
Ook de tijgers op het vuur eerst laten afkoelen vooraleer je deze weer in een afsluitbare emmer doet...
hoop dat je hieraan wat hebt. :wink:
Mvg Peter
Better a bad day at fishing than a good day at work.
Gebruikersavatar
Antoinette den Os
Berichten: 262
Lid geworden op: 09-03-2014 18:41
Locatie: Oudenhoorn
Contacteer:

26-08-2014 22:48

Inderdaad wat Peter ook al zegt, je moet ze koken in het vocht waarin je ze geweekt heb, tevens kun je al bij het weken additieven toevoegen, en het weekvocht moet heet zijn als je ze erin doet, dit zodat de additieven beter worden opgenomen.
Wie achter de kudde aanloopt trapt in de stront van anderen
Gebruikersavatar
peter cooreman
Berichten: 738
Lid geworden op: 01-04-2013 22:31
Locatie: Belgie

26-08-2014 23:01

Beste,
Ik doe eerst heet water in mijn emmer...voeg hier een 100gr kandijsuiker aan toe en roer hierin met een plastieken spatel totdat dit goed opgelost is...als dit weer is afgekoeld voeg ik hieraan mijn tijgernoten toe...laat 24 uur weken....scheid de noten van het water dmv een zeef...vang dit water op in je kookpan ...breng aan de kook...als het water kookt...noten toevoegen...en 40min koken...de rest staat hierboven al beschreven.
Tip:neem voor aan de waterkant ook een lepel mee om de noten er uit te halen...dan blijft het slijm erop...zeker niet met de vingers of handen erin zitten dan verdwijnt het slijm en beginnen ze te verzuren door de bacterien van op je huid.
Hoop dat je hieraan wat hebt...moet goed komen op deze manier! :wink:
Mvg Peter
Better a bad day at fishing than a good day at work.
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

26-08-2014 23:03

Weken is niet nodig,gelijk koken een uurtje,zodra de tijgers egaal glad zijn zijn ze goed.
Afgesloten hoeven ze niet te staan,zorg dat er niet te veel water boven de tijgers staan,en zit er niet met je handen in,ik laat mijn tijgers ook vaak in de pan staan,ik heb vaak na een uurtje of 15 slijm erop staan,Max 24 uur
Gebruikersavatar
Jan Kasteelen
Berichten: 654
Lid geworden op: 08-05-2007 12:24
Locatie: Gouda

26-08-2014 23:06

Na het afkoelen de emmer niet buiten zetten, maar op kamertemperatuur. De gistcellen die het slijmeffect veroorzaken zijn actiever tussen de 20 en 25 graden.
Je kan mogelijk beter bakkersgist toevoegen dan van een wilde gisting uitgaan, maar daar is al vaker over gesproken hier.
Succes.
janet van der hoff
Berichten: 331
Lid geworden op: 29-01-2013 21:55

26-08-2014 23:18

Beste mensen,
Allereerst bedankt voor jullie reactie's.
Ik heb inmiddels alweer een klein kilo'tje op de week staan en ga jullie tips hierbij proberen.
Ik laat jullie volgende week weten hoe dit is afgelopen.

Groetjes Janet
Wil je 1 week gelukkig zijn ga dan trouwen,
wil je je leven lang gelukkig zijn ga vissen
Gebruikersavatar
bert kamp
Berichten: 2343
Lid geworden op: 01-10-2002 02:00
Locatie: almelo

26-08-2014 23:38

De clou in dit verhaal is zuurstof, zonder zuurstof kan het slijmen niet plaatsvinden.
Je doet alles goed behalve het afsluiten, gewoon wegzetten en zorgen dat er zuurstof bij kan.
Langer koken kan overigens geen kwaad, ik kook altijd langer dan een uur.

Verder er niet met je handen in komen maar alleen met schoon gereedschap anders wordt het gevormde slijm weer snel afgebroken door de gisten waar Jan het over heeft en krijg je alcohol.
janet van der hoff
Berichten: 331
Lid geworden op: 29-01-2013 21:55

26-08-2014 23:46

Beste Bert,

de meesten zeggen dat je moet afsluiten, maar jij zegt van niet omdat er zuurstof bij moet kunnen.
Moet ik dan een gaatje in mijn plastic zak prikken of hoe moet ik dat zien?

Aan de rest:
ik kom nooit met blote handen/vingers aan de noten.

PS plastic of latex handschoenen, kunnen die kwaad of is dat een goed idee?
Wil je 1 week gelukkig zijn ga dan trouwen,
wil je je leven lang gelukkig zijn ga vissen
Gebruikersavatar
peter cooreman
Berichten: 738
Lid geworden op: 01-04-2013 22:31
Locatie: Belgie

26-08-2014 23:55

Beste,
Denk dat dit een goed alternatief zou zijn...wel zou je telkens een nieuw paar moeten aantrekken. :roll:
Mvg Peter
Better a bad day at fishing than a good day at work.
Gebruikersavatar
bert kamp
Berichten: 2343
Lid geworden op: 01-10-2002 02:00
Locatie: almelo

27-08-2014 00:11

Janet, vergeet die zak nou maar, leg er een deksel scheef op zoals je doet als de aardappels koken, luchtdicht afsluiten doe je pas als het slijm gevormd is.
Als je gaat vissen schep je een hoeveelheid uit de emmer die je dan kunt gebruiken om aan de hair te doen en om te voeren, daar mag je dan met je handen aanzitten zoveel je wil, je gooit ze uiteindelijk toch diezelfde dag in het water.
Oh ja, water verversen voor het koken doe ik nooit, wat je wel kunt doen is schoon spoelen voor het weken, er kan best wat droge klei in de zak nootjes zitten.
janet van der hoff
Berichten: 331
Lid geworden op: 29-01-2013 21:55

27-08-2014 00:32

@Bert,
1) hoelang duurt het ongeveer voordat de noten gaan slijmen?
2) hoelang kan je ze in dan in de emmer bewaren voor dat ze slecht worden?
Wil je 1 week gelukkig zijn ga dan trouwen,
wil je je leven lang gelukkig zijn ga vissen
janet van der hoff
Berichten: 331
Lid geworden op: 29-01-2013 21:55

27-08-2014 00:36

PS
als ik noten meeneem die bevroren zijn geweest(en dus ontdooit), omdat ik normaal als het aas klaar is
dit altijd in porties in de vriezer doe, kan ik die als er over zijn weer invriezen?
Wil je 1 week gelukkig zijn ga dan trouwen,
wil je je leven lang gelukkig zijn ga vissen
Gebruikersavatar
bert kamp
Berichten: 2343
Lid geworden op: 01-10-2002 02:00
Locatie: almelo

27-08-2014 01:17

Janet, het hangt van de temperatuur af hoe snel dat gaat, buiten in de zon als het lekker warm is kan een dag al genoeg zijn. Met dit weer dus binnen houden. Gewoon af en toe kijken of ze goed zijn.

Ik heb wel eens een tonnetje nootjes mee gehad naar Frankrijk die ik na 3 weken op de kop kon zetten zonder dat er meteen iets uit liep. Het slijm was nog zo dik als stroop. Ik schepte er iedere keer een emmertje vol uit met een voerschep met gaatjes zodat het slijm eruit kon lekken terug in het tonnetje. Die schep ging dan ´s avonds mee in de afwas. Dat was wel een tonnetje met een O ring in het deksel dus dat was echt luchtdicht, of dat heeft meegespeeld weet ik niet.

Nootjes opnieuw invriezen kan best, maar je kunt ze ook koel wegzetten.
Je kunt ze ook nog best gebruiken als het slijm er weer af is, sommigen geven daar zelfs de voorkeur aan.
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

27-08-2014 09:17

Er word naar mijn idee veel te moeilijk gedaan ,sommige behouden hele studies van hoe slijm ik mijn noten,gewoon direct koken,noten glad is noten klaar,soms.na een half uur al,wegzetten in een emmer of in de pan laten,water 5 cm boven de noten uitlaten zitten ,geen deksel erop en klaar.
Te veel water is minder slijm,of het duurt langer.
En staat je niet blind op slijm noten,dat is namelijk de suiker die uit de noten komt zetten,zonder slijm vangen ze ook perfect
Camiel Driehuis
Berichten: 1242
Lid geworden op: 05-05-2004 15:37
Locatie: lelystad

27-08-2014 11:43

Weken....koken.....wegzetten en klaar.

als je ze een beetje warm kan wegzetten komt dat de gisting wel ten goede.
in de winter je tonnetje met 4 graden buiten laten staan heeft weinig zin.

zelf heb ik de luxe van een stookhok(werk) waar ik me tijgers altijd lekker in laat slijmen.
een weekje pruttelen op een graadje of 25 en je kan het slijm bijna snijden.

maar als je ze gewoon een weekje rond de 20 graden laat staan slijmen ze ook makelijk.

succes.....
Gebruikersavatar
dennis gerits
Berichten: 549
Lid geworden op: 07-12-2009 13:07
Locatie: Weert

27-08-2014 14:25

goede kwaliteit tijgernoten gaan altijd wel slijmen... heb er zelf altijd van rotterdam visaas..

maar ik wil die slijm juist niet hebben...daarom kook ik ze...en na het koken speol ik ze meteen af in een vergiet, en zet ik ze op schoon water in een emmer.... maar na 2 dagen gaan ze dan evengoed nog slijmen, dus dan doe ik om de 2 dagen het water verversen....

ook vries ik ze soms in in schoon water....als ik ze dan ontdooi gaan ze ook weer na 2 dagen slijmen...

lees ook vaak dat je er met je handen uit moet blijven ?!... nou het is mij nog nooit gelukt om ze niet te laten slijmen....ook al roer ik 5 minuten door gekookte tijgers heen met mijn handen (wel afgekoeld natuurlijk)...slijmen gaan ze altijd !!


meteen een uur koken kan ook...voorweken is niet nodig
janet van der hoff
Berichten: 331
Lid geworden op: 29-01-2013 21:55

27-08-2014 22:25

@Bert,
ik heb gehoord dat als je de deksel van de emmer haalt dat dan het gistings proces stopt en daarna van voor af aan weer begint.
Maar jij zegt af en toe even kijken; kan dit dan geen kwaad of hoe zit dit.

Heb nu net mijn kleine portie die ik gister op de week heb gezet inmiddels gekookt( in een kleinere pan) ,
ze borrelden nu wel harder.
Ze zijn ook meer gegaard.

Kan het zijn dat als ze met meerdere kilo's in de weck pan worden gekookt (6 a 7 kilo)
deze portie te groot is en dus niet hard genoeg doorkoken?

Of kan ik ze beter met max 3 kilo tegelijk koken in een kleinere pan zodat ze beter doorkoken?
PS,
andere tips van iedereen zijn ook welkom.
Wil je 1 week gelukkig zijn ga dan trouwen,
wil je je leven lang gelukkig zijn ga vissen
Gebruikersavatar
Daaf Wolters
Berichten: 4012
Lid geworden op: 02-03-2003 01:00
Locatie: Hengelo

27-08-2014 22:36

Koken is koken. Ik gebruikte vaak een grote oude soep of inmaak pan waar een goeie 5kg tegelijk in ging.
Heb ook eigenlijk nooit problemen met slijmen gehad behalve als er echt te veel water op zat. Maar van mij hoeft dat slijm niet zo, hen ze het liefst vers.
There aint no way but the hard way!

Spiegel gevangen op het Twentekanaal? Skp@ksnregiooost.nl
Gebruikersavatar
Remco Kulk
Berichten: 698
Lid geworden op: 04-07-2012 07:33
Locatie: Amsterdam

27-08-2014 22:40

Gaat best hoor in een grote pan, ik kook ze ook met kilo's tegelijk.

Ik laat ze altijd 2 dagen voorweken in een emmer, dan kook ik ze half uurtje a drie kwartier
met een paar bouillonblokjes erin, meestal kook ik 's avonds, zet de hele handel weer buiten voor een nachtje en dan zijn ze de volgende klaar voor gebruik. Wat ik ook goed vind werken is om op een avondje meerdere soorten partikels te koken, zo gebruik ik vaak een deel van het water wat ik overhoud na het koken van hennep om de tijgers in te koken.
janet van der hoff
Berichten: 331
Lid geworden op: 29-01-2013 21:55

27-08-2014 22:48

Bedankt mannen,
ik ben nu weer wat wijzer geworden.

Ik heb nu wel een volgende vraag:
wat is de meerwaarde van een slijmende tijgernoot tegenover een niet slijmende?
Vang je dan beter?
Wil je 1 week gelukkig zijn ga dan trouwen,
wil je je leven lang gelukkig zijn ga vissen
Gebruikersavatar
bert kamp
Berichten: 2343
Lid geworden op: 01-10-2002 02:00
Locatie: almelo

27-08-2014 22:53

Allereerst, wat er gebeurt met de nootjes is geen gisten.
Gist zet suiker om in alcohol(bier brouwen) en koolzuur(brood laten rijzen).

Wat wij willen is zetmeel omzetten in suiker. Hoe dat proces heet moet je een chemicus vragen, volgens mij is het hydrolyse maar dat weet ik dus niet zeker.
Als het omzetten eenmaal gebeurd is kan de boel gaan gisten, vandaar dat je er met je handen uit moet blijven, vooral na het slijmen.
De deksel ligt toch al los op de emmer/pan, dus even kijken of er in roeren met een schone lepel kan geen kwaad.
Zoals Dave al zegt, koken is koken, hoeveel er in de pan zit maakt niet uit.

De meerwaarde van slijmen is puur persoonlijk, de een gebruikt ze vers, de ander met slijm en sommigen vinden de nootjes na het gisten het beste.
janet van der hoff
Berichten: 331
Lid geworden op: 29-01-2013 21:55

27-08-2014 23:02

Bedankt Bert voor jouw duidelijke antwoord.
Ikdoe hier mijn voordeel mee.
Wil je 1 week gelukkig zijn ga dan trouwen,
wil je je leven lang gelukkig zijn ga vissen