waar moet een goede boilie aan voldoen


Plaats reactie
Gebruikersavatar
mark vdm
Berichten: 90
Lid geworden op: 10-10-2006 17:00

22-08-2014 10:03

In een andere topic heb ik gelezen waar een boilie niet aan voldoet.

wat zijn "eisen" waar een lange termijn voerboilie aan moet voldoen?

groeten, Mark
Gebruikersavatar
Mart Honen
Berichten: 1374
Lid geworden op: 21-09-2009 17:53
Locatie: Breda

22-08-2014 11:37

Ligt een beetje aan waar je voert en hoeveel.

2 enige regels die ik altijd en overal in acht neem:
1: Aas moet niet giftig zijn
2: Aas moet vangen

Allebei nogal voor interpretatie vatbaar. Blijft lastig, dit soort vraagstukken. Of juist niet. Het is maar hoe je het bekijkt.
Ik weet het ook allemaal niet...
Gebruikersavatar
R de Winter
Berichten: 3066
Lid geworden op: 15-07-2010 15:05
Locatie: JRC Extreme Brolly
Contacteer:

22-08-2014 14:09

Hoi Mark,

dat ligt aan heel veel factoren idd, maar een voerboilie moet vooral vertrouwd zijn bij de vissen en moet ze loken en doen azen zodat jij een mooie run krijgt en de vis kan landen.

en ze moeten inderdaad niet 'giftig' zijn dus geen jif erin doen of andere chemische stoffen.

maar goed als je gewoon een standaard basis mix/recept neemt zit je al voor 60/70% in de goede richting ;)

Cheers.
Oja joh!!!
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

22-08-2014 20:45

Ligt eraan wat je definitie van goed is. Een goede instant boilie met veel atracors is soms een drama op lange termijn. Een boilie voor de lange termijn zal bijv weer een betere voedingswaarde moeten hebben. Een boilie voor de rivier moet vaak hard en groot zijn etc etc
Gebruikersavatar
Peter van Loo
Berichten: 1785
Lid geworden op: 09-08-2011 00:41
Locatie: Schiedam

22-08-2014 23:29

Niet zo heel moeilijk toch waar een 'goede boilie moet voldoen'!!

Koolhydraten, eiwitten, vetten, vitamines en mineralen.

Groet, Peter

Ps maakt niet uit over welk termijn we spreken.
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

23-08-2014 14:53

Ik sluit me aan bij Martijn. ( :o :D )

Voor elke situatie is er een ander samenstelling en daar bij is het verschil
tussen instant vissen en voeren inderdaad het belangrijkste criterium.

Voor mij zijn de belangrijkste criteria toch wel of de bollen vers zijn en
of ze geen zorgwekkende ingrediënten bevatten, zoals conserveermiddelen,
geharde vetten, of watervervangende vloeistoffen.

fijn weekend,

Mitsz
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

23-08-2014 15:51

Biertje mitsz?
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

24-08-2014 00:57

Misschien Martijn,

als je m'n naam met een hoofdletter spelt. :D

Altijd ouwe reus.
Gebruikersavatar
mark vdm
Berichten: 90
Lid geworden op: 10-10-2006 17:00

24-08-2014 10:27

Bedankt voor jullie reactie

Maar is er niet een streven naar

Verteerbaarheid
Voedzaamheid
Vitamines
Etc
Etc
Gebruikersavatar
mark vdm
Berichten: 90
Lid geworden op: 10-10-2006 17:00

26-08-2014 18:41

toch grappig, op een paar reacties na kan niemand een duidelijk beeld geven, maar we kunnen wel een heel board vol schrijven wat er allemaal niet goed is aan een boilie van sommige leveranciers :D
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

26-08-2014 19:49

Marc, zit de 'goedheid' van een bol in de vangkracht voor de visser of juist in de voedingswaarde voor de vis? Laten we daar eerst eens mee beginnen. Zouden we ook mee mogen eindigen, want dat is zo ontzettend persoonlijk!

Of is het een compromis, zoals een van alles en nog wat, betreffende smaak, afkomst van meeltype, vitamines etc., bol. En dan nog kan je variëren tot je een ons weegt terwijl de vis juist aankomt. Zegt overigens niets over de kwaliteit betreffende een positieve werking op het lijf van de vis buiten dat deze er van aankomt en de vangende visser een grotere smile op het hoofd krijgt (ik soms tot spreekwoordelijk kotsend toe.., van die beesten die wegens vervetting niet normaal meer kunnen zwemmen. Weinig plaatjes kijken dus :wink: ).

Maar wat leveranciers betreft blijft het een vraag wat er in verwerkt zit, dus mensen kraken hen onwetend af. Tenzij de leverancier zelf onwetend is gebleken of er wat verduidelijkt is door de leverancier zelf, dan is het een ander verhaal. Overzicht is bij een thuis bol wat makkelijker in te schatten natuurlijk. Ik zeg in te schatten..!

Maar wat betreft jouw lijstje;

Verteerbaarheid; Moet het in jou geval een beest na tien bollen content op je stek laten uitbuiken wachtend op de volgende dag (of later) of wil je 'm juist zoveel mogelijk gretig laten zoeken in trek naar meer, waarbij de bol er langs de andere kant bij wijze van spreken meteen uit pruttelt, maar het beest meer en meer op automatische piloot gaat azen?

Voedzaamheid; Is het je taak het beest te laten groeien, instant snel te vangen, en/of beide en zie boven?

Vitamines; Is het een overbevist water zonder veel voeding of komen ze eventjes langs racen op groot water. Vitamines kunnen zeker geen kwaad in mate (wat is mate?), maar bij de ene vis is het zeer welkom voor het lijf wegens gebrek aan, en de ander zal van de opname niet direct in dezelfde maten profiteren, want deze is al aardig gezond en leeft voor en na vangst of voeding weer een tijd op natuurlijk voedsel. Lijkt me dat tijdens een paar daagjes voeren dit op het eerste water meer van belang is voor de vangst én voor de vis (hoewel je daar met alles vangt)!

Hardheid; wel of niet of ergens in het midden.., of juist ergens in het midden zacht?

Formaat; Groot of klein en/of beide, ondanks of dankzij zacht of hard.

Smaak/geur; zoet, zout, aromatisch, scherp, zacht etc., chemisch of natuurlijk en/of beide of laten we het allemaal lekker mixen (jippie).

Grof of fijn van structuur, of dezelfde mix aan bollen in een grove en fijne variant gedraaid en door elkaar heen gevist, en halen we die grofheid uit eischil (kalk) of de grofheid van de gemalen producten etc...

Oliën, kan het scheutje extra geen kwaad om de vissen te sterken voor de winter of vissen we op een water waar de vis aan leververvetting lijdt. Omega 3 & 6 of gaat het 'slechts' om de smaak waarneming, wat tegen inwerking van water/modder op de bol etc..

Zoveel factoren die het persoonlijk maken en mij ook in het algemeen voor een 'middle of the road' bol doen kiezen (ongeacht boiliebenaming c.q. smaaktype), omdat ik nu eenmaal nieuwsgierig wel eens van water wissel en vangen mijn doel blijft. Op attractie, smaak en vetgehalte wat nabewerken kan altijd. Dat ons voer sowieso twijfelachtig voor de vis z'n gezondheid blijft is hier al zo vaak aangekaart.

Btw; Mooie achternaam.., vdm?
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
Gebruikersavatar
peter cooreman
Berichten: 738
Lid geworden op: 01-04-2013 22:31
Locatie: Belgie

26-08-2014 20:06

Beste,
Een goede bol moet voor mij:
Een zorgvuldig samengestelde mix die voedzaam en toch goed verteerbaar is, die goed rolt en
voldoende water oplosbare bestandelen bevat zodat deze een goed geurspoor verspreiden,mag een een wat grove structuur inzitten zodat toevoegingen goed kunnen uitwasemen.
De boilie mag voor mij niet te zacht en niet te hard zijn...juist tussenin(mijn eigen mening).
De boilie moet ook geen bewaarmiddelen bevatten en ook geen extra kleurstoffen...de gebruikte melen bepalen de kleur bij mij(vb: bij toevoegen van Robin red kleuren ze rood).
Verder moet hij ook gedurende lange tijd intact op de hair blijven en mag hij ook niet uiteen spatten als je hem op afstand voert.(werppijp)
Heb de voorkeur mijn boilies te stomen zodat de toevoegingen(vb: flavour,ect)en voedingstoffen beter bewaard blijven.
Ik vind een eigen samengestelde/gedraaide boilie het best,omdat je dan met iets unieks vist(anders dan de anderen).
Ook heb ik de voorkeur te werken met ei-compound en niet met verse eieren...ik vind dit persoonlijk prettiger te verwerken en de boilies gaan minder vlug bederven.
Ook vind ik dat een boilie niet al te veel moet opvallen op de bodem en vooral in ondiep water...daar de eenden en andere watervogels deze anders gemakkelijker waarnemen en zelf consumeren...dit is mijn persoonlijke mening en vele zullen er een andere op nahouden.
Mvg Peter
Better a bad day at fishing than a good day at work.
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

26-08-2014 21:01

mark vdm schreef:toch grappig, op een paar reacties na kan niemand een duidelijk beeld geven, maar we kunnen wel een heel board vol schrijven wat er allemaal niet goed is aan een boilie van sommige leveranciers :D


Tis ook niet een vraag die te beantwoorden valt, zonder er een boek over te schrijven Mark.
Misschien moest je eerst maar wat huiswerk doen...

groetjes Mitsz
Gebruikersavatar
mark vdm
Berichten: 90
Lid geworden op: 10-10-2006 17:00

26-08-2014 22:06

Beste Marco en Peter,

bedankt voor jullie reactie.

op elk water zou een boilie dus moeten verschillen naar gelang het voedselaanbod van dat water.

Beste Mitsz,

Ik draai nu ongeveer 20 jaar boilies. en huiswerk genoeg gedaan :lol:

Een boek uit jouw hand in samenwerking met collega's....?
door bollenbakkers voor bollenbakkers!
(klinkt niet slecht :D )
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

26-08-2014 22:39

Mark, ouwe reus,

als je al 20 jaar draait, had je bovenvermelde feitjes toch moeten weten?
Ik denk: die heeft nog geen bol gerold. Excusé

Een boek met collega's? We lopen de deur niet echt plat bij elkaar,
maar ik zal het in overweging nemen. Eerst een paar andere dingetjes doen
eer ik in de pen klim voor een boek.

groetjes Mitsz
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

26-08-2014 23:27

op elk water zou een boilie dus moeten verschillen naar gelang het voedselaanbod van dat water.


??? Heb ik juist niet gezegd!

Kan je gebruik van maken, maar de invloed van wel of niet voorvoeren dan, en hoe je voert, waar je voert (wat je voert is al de vraagstelling)? Je wilt vangen en niet alleen voeden toch!? Een en een is wat dat betreft niet altijd twee. Je vraagstelling is; wat is goed aas? En die vraagstelling is simpelweg beperkt voor ons doel als visser! Minder van een goede of meer van een iets mindere komt misschien wel op het zelfde neer, maar is dat nodig of gewenst blijft de volgende vraag...

Er lijkt me een aardige studie voor nodig om per water te doorgronden wat er precies in een bol 'moet' zitten. Per watertype wordt dit op het oog misschien wat duidelijker wanneer je naar de bodem en plantengroei kijkt (klei, zand, gravel, steenstort etc.), wat mede bepalend zal zijn voor de mogelijkheid voor het natuurlijke voedselaanbod zoals vlokreeftjes etc.. Hier kan je proberen op in te spelen met een bol op de manier dat je zelf wenst (schraal, voedzaam, ergens in het midden.., of ergens in het midden voeren :D ).

Niets is echter zwart wit. Ja, dat het overbezette putje om de hoek veelal hongeriger is dan een groot water met een vis per hectare of minder. En dan nog.., een bol knalt op het ene water en op het andere water, wat zoveel lijkt op wat je gewent bent, blijkt het verhaal toch lastiger dan verwacht!

Ik pretendeer juist een bol waar echt van alles en nog wat in zit, maar in mate en dus zonder het meteen een brasem trekker te laten worden (ook hardheid en/of diameter zijn mede bepalend naargelang de honger van het water). Mijn leven en concentratievermogen zijn te beperkt om diepgaande voedingsmaterie uit te pluizen en kost vistijd die ik nooit zal terugwinnen. Een vissenlijf is overigens opportunistisch genoeg om ook het beste uit het mindere te halen, anders blijven ze niet een paar dagen en meer op een maisplek hangen. Of zelf een stuk langer, maar dan zal het hangen eerder binnen een trekroute vallen en het aanbod aan mais geen berg zijn, maar slechts een snackje voor een aantal vissen op de route zodat het minder snel eenzijdige voeding zal worden!

Meet jij trouwens de Ph waarde van een water waar je wilt vissen, voor je een bol draait. En wat doet verhitting van je aas met die Ph? Hoe zit het met de Ph waarde op de diepte waar jij vist.., en over een uur, morgen of over een week? Ook dat bepaald mede of de vis initieel meer of minder geinteresseerd is in je aas. Beestje weet niets van voedingswaarde en reageert in eerste instantie instinctief op voedingsimpulsen. Daarbij weet ik ook niet of op de door jou beviste wateren veel bollen (wel/niet voedzaam) te water gelaten worden door anderen. Weet jij dat wel? En dan de stekkeuze. Zit Jaapie er toevallig ook.., met meuk (wat is meuk?)?

Doorgronden wat 'ie echt nodig heeft, dat gaat mij niet lukken en doe er de moeite ook niet voor. Zoeken naar een aas dat er vangt, instant en/of met een paar dagen voor en doorvoeren vindt ik veel belangrijker. Ik wil vangen met een bol die in het midden hangt en daarbij is voermethodiek ook erg van belang. Niet alleen of het aasje voor het beest "goed" is.

Dat laatste is wishful thinking in de zoektocht naar een wonderbol...

PS; Wat aardig overeen komt met de voedingsbehoefte van een karper, dat schijnt het betere kattenvoer te zijn. Wat is het betere kattenvoer? Ik ken de voedingsbehoefte van een kat niet, dus kijk eens op verpakkingen :wink:
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
Gebruikersavatar
mark vdm
Berichten: 90
Lid geworden op: 10-10-2006 17:00

27-08-2014 09:14

Beste Mitsz,
de meeste feitjes ken ik wel. Helaas niet alle :(
Een boek alleen over karperaas zou niet verkeerd zijn.
(de Engelsen hebben dit wel)

Beste Marco,
Bedankt wederom voor je reactie.
Mijn doel is om een boilie te hebben die 90% (hoop ik) van de karpers aanspreekt, welke redelijk voedzaam is (niet te voedzaam :D ) en is voorzien van de (wat ik denk) nodige vitamines mineralen, en die betaalbaar is. Ik wil ten alle tijde dat hetgeen dat ik voer, dat de karpers er iets aan hebben.

Het is een moeilijk kwestie maar daarom ook des te leuker. hoeveel, waar, wat, verzadiging, lang voeren, kort voeren, jaargetijde, veel voeren, weinig voeren, diep, ondiep, voorjaar, najaar, verspreid, grote van water, aantal karpers, voedzaamheid van het water etc. etc. (je zou er een boek over kunnen schrijven Mitsz :wink: )

Groeten Mark

ps de wonderbol is een mooie titel.
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

27-08-2014 10:14

Hoe vaak is er al geschreven wat en hoe lang je met een 20% vismeelbol kunt vangen!

Dat een willekeurige bollendraaier evt. door gebrek aan fantasie beperkt wordt om binnen dit kader flink te kunnen variëren, dat kan. Ik gooide begin '90 tijdens een warme zomer eens twee totaal verschillende mixen door elkaar (basis het zelfde met een deel lactalbumine, maar het ging om een vis en een 'koolhydraatmix' met wat extra vet van 1 deel pindameel).., en eureka; Het liep zelfs nog harder met die iets meer schrale bol.

Dat gemiep over die super bol is in mijn optiek onzin. Nogmaals; Dat het soms beter kan, dat zal best, maar ook de visser is zeer bepalend in de factor vangen! Was het niet LdB die schreef; Beter met een keutel op de vis dan met een superbol ernaast (oid).

Ik kan hier wel een leuke mix wegschrijven, eentje die zich voor mij en later ook andere bewezen heeft, maar wat koop je daarvoor? Ik maakte die mix omdat het aansloot bij wat op een water zeer waarschijnlijk (een bepalend ingrediënt) al gebruikt was en het was een mix welke sowieso de gemiddelde schub aanspreekt. Da's een beetje tactiek. Dat moet je niet doen als je iets voor jezelf wilt hebben en houden, maar die bol was gewoon een 15% vismeelbol met 5% bloedpoeder en nog een paar extra's...

En wat betreft een boekwerkje; Denk niet dat er hier niets geschreven is, hoogstens vergeten!

Basissamenstellingen voor boilies - Van griesmeel tot HNV aas, Johan Janssens, a Carpcompany Product, 1991.

Dat is volgens mij nu een verzamelobject wat ik overigens gewoon vlak na uitgave aangeschaft heb en waar genoeg in te vinden valt. Anno 2014, o.a. wegens jarenlang 'gedachtengoed gedeel en gejat' en het internet, is er meer dan voldoende te vinden is voor wie een beetje zoekt!

Om overigens een verhelderend boek uit te brengen, waarin zover in de voedingsmaterie gedoken wordt dat slechts 1% van de vissers niet uit verveling afhaakt, daar zit een schrijver, uitgever en de gemiddelde lezer niet op te wachten lijkt me :wink:
Laatst gewijzigd door Marco Mostert op 27-08-2014 10:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
Gebruikersavatar
michel Tja
Berichten: 3561
Lid geworden op: 17-12-2004 08:24
Contacteer:

27-08-2014 10:32

als mn katten het lusten ben ik tevreden en vol vertrouwen.

dus koop een kat :wink:
Heeeeeeeeeeeeeee Tjaaaaaaaaaa steek nog een peuk op, je bent chagrijnig.
Eek a Mouse - Ganja Smuggling
http://www.youtube.com/watch?v=YNOwqTYQ8f0
R.I.P Deniz :(
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

27-08-2014 10:39

Ik voer m'n twee koi's drijvende katten brokken (o.a. van de Action), samen met maden, zijde rupsen, blikmais, brood en een weinig aan mini vismeelpellets. Het is een natuurvijver waar gezocht kan worden naar meer en dat doet me ergens aan denken :wink: ...
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
Gebruikersavatar
michel Tja
Berichten: 3561
Lid geworden op: 17-12-2004 08:24
Contacteer:

27-08-2014 18:04

Marco Mostard schreef:Ik voer m'n twee koi's drijvende katten brokken (o.a. van de Action), samen met maden, zijde rupsen, blikmais, brood en een weinig aan mini vismeelpellets. Het is een natuurvijver waar gezocht kan worden naar meer en dat doet me ergens aan denken :wink: ...


Dus als je koi's kattenbrokken lusten van de action is dat een goede graadmeter om die brokken ook aan je katten te voeren?
Zo kan het ook ja :lol: :lol:
Heeeeeeeeeeeeeee Tjaaaaaaaaaa steek nog een peuk op, je bent chagrijnig.
Eek a Mouse - Ganja Smuggling
http://www.youtube.com/watch?v=YNOwqTYQ8f0
R.I.P Deniz :(
Frank Oortman
Berichten: 40
Lid geworden op: 21-06-2011 00:00

27-08-2014 20:19

michel Tja schreef:als mn katten het lusten ben ik tevreden en vol vertrouwen.

dus koop een kat :wink:


Vis met blikkatten voer, beetje havermout erdoor en klaar! Brokjes voor aan de oppervlakte, en misschien nog war Frolic erbij voor de variatie.
Moraal: Koop en kat en een hond!


m.v.g. Frank
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

28-08-2014 11:34

Dus als je koi's kattenbrokken lusten van de action is dat een goede graadmeter om die brokken ook aan je katten te voeren? Zo kan het ook ja :lol: :lol:

Tja, tijd om er eentje te roken jonguh :D

Ik voer m'n twee koi's drijvende katten brokken (o.a. van de Action), samen met maden, zijde rupsen, blikmais, brood en een weinig aan mini vismeelpellets. Het is een natuurvijver waar gezocht kan worden naar meer en dat doet me ergens aan denken :wink: ...

Doet me denken aan een natuurlijke situatie, waar vissersvoer veelal bijvoer is.

Buiten dat heb ik een pleurishekel aan wat katten brengen :D Die haarballen schijten in onze tuin, bijten vogels en kikkers bij de vijver kapot en hengelen naar m'n koi's. Kunnen die beesten niets aan doen, maar hun baasjes natuurlijk wel... Doen ze niet, dus kat 't haasje via woef woef, voetbal, boilies haha.

Het enige goede aan katten is dat er voer voor gemaakt wordt :wink:
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
Plaats reactie