Particles voeren en boilie haakaas


Plaats reactie
Kevin christiaens
Berichten: 175
Lid geworden op: 15-09-2013 11:36

15-08-2014 22:55

Hallo,

Kan je met particles voeren en terwijl met boilies vissen?
Had gelezen in het boek van luc baets dat dit niet goed zou zijn omdat de karpers zich eerder volvreten met de particles dan boilies dan?
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

15-08-2014 23:34

Stel jezelf de vraag waarom je voorvoert. Vaak om de vis aan je aas te laten wennen, en keert dat het veilig is. Hoe slim is het dan om met afwijkend aas te gaan vissen, ofwel, wat voegt die boilies dan extra toe?
Natuurlijk ga je erop vangen, maar ik zou dan toch echt een hengel beazen met de particle waarmee je gevoerd hebt.
Gebruikersavatar
Daaf Wolters
Berichten: 4012
Lid geworden op: 02-03-2003 01:00
Locatie: Hengelo

16-08-2014 00:00

Ik denk dat dit één van de onderwerpen is waarin Luc behoorlijk spot on zit. Lees het goed door en let op de nuances. Er staat namelijk helemaal niet dat boilies op particles per definitie slecht is, wel welke valkuilen je moet vermijden en wat eventueel wel kan.
Er is niks mis met af en toe zelf wat proberen, maar je kan je een hoop leergeld besparen.
There aint no way but the hard way!

Spiegel gevangen op het Twentekanaal? Skp@ksnregiooost.nl
Gebruikersavatar
Lorenz Cleymaet
Berichten: 268
Lid geworden op: 21-05-2011 15:04
Locatie: Merendree (Gent) - België

16-08-2014 00:31

Particles kan je gerust gebruiken met boilies maar zorg dat het ene het andere niet teveel overheerst. Zolang je geen emmers tegelijk kapt moet je je sowieso niet teveel zorgen maken.
Michel Hulshof
Berichten: 458
Lid geworden op: 28-01-2014 18:13

16-08-2014 12:29

Volgens mij gaat het enkel om het eetbare. Waarom zou een boilie te midden van een bedje partikels niet werken? Waarom zijn er zoveel vissers die en masse partikels voeren en er met boilies bovenop zitten te vissen en vangen?
Ikzelf ben geen voorstander van grote hoeveelheden aas te dumpen, zeker niet als een stek niet productief is levert de stek vis op dan gaan er weer enkele spods op. Daar ik ook vrij instant vis kies ik vooral voor een mix van boilies, tijgernoten, hennep, vismeel pellets, mits er op gevist wordt met boilies vis ik er niet mee dan blijven die uit mijn spodmix. Als ik eerlijk moet zijn 4 tot 6 spods op een stek de rig er bovenop en klaar. Enkel op druk beviste wateren heb ik de neiging om juist boilies achterwege te laten daar er veel mee gevist wordt en de vangsten minder zijn geworden. Juist met partikels merk ik het omgekeerde mijn vangsten nemen juist toe. Afgelopen donderdag nog 5 runs en 4 vissen in enkele uurtjes tijd zwaarste vis 24 pond de rest tussen de 19 en 20 pond. Een ander water waarvan ik de potentie nog niet weet, maar waar wel druk gevist wordt vergaar ik beetje bij beetje informatie en ik moet zeggen wederom zijn boilies het meest geviste aas of voer dat er wordt gebruikt op dit water. In potentie heeft dit water vooral in de winterperiode mijn interesse enkele spods en een stick er boven op.
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

16-08-2014 13:22

Ten eerste zou je je moeten afvragen waarom je per se een boilie over particles wil vissen. Daar naast zegt niemand dat het niet zal werken. Je geeft zelf aan dat veel.karpervissers zo vissen, echter wil dat niet zeggen dat het de effectiefste manier is van vissen. De vis raakt snel gefocusseds op de particles en laat in veel gevallen de boilies liggen. Pas als alles is opgeruimd word die boilie nog eens gepakt. Thai ris maar wat je wil.
Overigens word het heel anders als je gaat voorvoeren met particles en boilies 50/50 gemengd
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

16-08-2014 13:34

Ik vis het liefst waar ik ook mee gevoerd heb. Op een paar uitzonderingen na...
Gebruikersavatar
mark vdm
Berichten: 90
Lid geworden op: 10-10-2006 17:00

18-08-2014 09:03

denk dat dit per water verschillend is.

veel dressuur zou ik met hetzelfde vissen waar ik mee voer.

op grote rivieren, kanalen. plassen dan gebruik ik de particles (goedkoper) om de karper op m'n stek te krijgen en hopelijk te houden.
Gebruikersavatar
Daaf Wolters
Berichten: 4012
Lid geworden op: 02-03-2003 01:00
Locatie: Hengelo

18-08-2014 11:00

Juist op die grote wateren laat ik de particles bijna altijd achterwege. Of je moet het leuk vinden om de hele nacht witvis binnen te draaien.
There aint no way but the hard way!

Spiegel gevangen op het Twentekanaal? Skp@ksnregiooost.nl
Gebruikersavatar
mark vdm
Berichten: 90
Lid geworden op: 10-10-2006 17:00

18-08-2014 11:35

ik begin meestal met kleinere particles en daarna naar boilies en tijgernoten en heb weinig last van bijvangsten.
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

18-08-2014 14:29

Dat vind ik altijd zo'n rampenplan.

Ik raak zelden nog een particle aan.

Brasem :o
Fred Hazenbroek
Berichten: 1976
Lid geworden op: 04-12-2004 00:32
Locatie: z-h

18-08-2014 15:14

Die gaan ik op de BB niet vangen toch? :D :lol:
Ach man..Ga toch vissen !!
Michel Hulshof
Berichten: 458
Lid geworden op: 28-01-2014 18:13

19-08-2014 06:53

Fred Hazenbroek schreef:Die gaan ik op de BB niet vangen toch? :D :lol:


Brasembol? :lol: :lol: :lol:
Fred Hazenbroek
Berichten: 1976
Lid geworden op: 04-12-2004 00:32
Locatie: z-h

19-08-2014 07:54

Ik hoop het niet,mij zijn alleen grote karpers beloofd!! :wink: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:







# Met nadruk op de :lol:
Ach man..Ga toch vissen !!
Michael Lintvelt
Berichten: 197
Lid geworden op: 10-11-2010 11:55

19-08-2014 08:03

mitsz van der kamp schreef:Ik vis het liefst waar ik ook mee gevoerd heb. Op een paar uitzonderingen na...


Met ieder aas vang je witvis, ook met boilies. Ik eb vorig jaar echt top dagen gehad op de ijssel met trg, de liver en fc van mtc, wel te verstaan topdagen als witvisser / barbeelkoning. Al die dure aditieven en wateroplosbare stoffen zijn mooi, behalve wanneer je 25 windes op een svond vangt op 25/30 mm boilies...

De instant werking van particles wordt bij lange na niet gehaald door een boilie. Maïs en tijgernoten zijn mijn favoriet en ondanks wat witvis af en toe vang ik nu toch meer dan behoorlijk hierop. (ligt niet enkel aan het aas, maar ook nieuwe inzichten in aasperiodes, stekken, jaargetijden etc spelen mee)
Harm Rademakers
Berichten: 1808
Lid geworden op: 19-03-2012 19:34

19-08-2014 08:16

Hier op de rivier ook liever mais dan vismeelbollen.

Vroegah werd er door ons op kleiner stromend water standaard 3 dagen met duivenvoer gevoerd wel steeds minder en daarbij meer bollen.
Heeft ons altijd goed vis opgebracht, pas alleen op met hennep :oops:
Frenk de Gruiter
Berichten: 2837
Lid geworden op: 12-03-2011 22:32
Locatie: Duiven

19-08-2014 09:18

Dat kan per water verschillen, geen water is hetzelfde. OP sommige wateren kan ik ik particles voeren, mar daar vluchten ze meteen weg (grote v's in het water), op andere lusten ze wel pap daarvan.
Als ik het doe, wel particles icm boilies.
Lang voorvoeren doe ik niet meer aan, ik vis bijna instant, soms alleen een dag van te voren. Langer niet.

Enige plek waar ik veel particles (lees: mais en kikkererwten) voorvoer: rivier icm veel boilies. Ik vis steevast dan ook een hengel met particles. Daar waar ik beet op krijg, daar vis ik mee verder.

Hennep gebruik ik niet veel op de rivier ivm witvis. Vissen met vismeelboilies kan hier een meerval opleveren.
Michael Lintvelt
Berichten: 197
Lid geworden op: 10-11-2010 11:55

19-08-2014 16:41

Frenk de Gruiter schreef:Dat kan per water verschillen, geen water is hetzelfde. OP sommige wateren kan ik ik particles voeren, mar daar vluchten ze meteen weg (grote v's in het water), op andere lusten ze wel pap daarvan.
Als ik het doe, wel particles icm boilies.
Lang voorvoeren doe ik niet meer aan, ik vis bijna instant, soms alleen een dag van te voren. Langer niet.

Enige plek waar ik veel particles (lees: mais en kikkererwten) voorvoer: rivier icm veel boilies. Ik vis steevast dan ook een hengel met particles. Daar waar ik beet op krijg, daar vis ik mee verder.

Hennep gebruik ik niet veel op de rivier ivm witvis. Vissen met vismeelboilies kan hier een meerval opleveren.


Er zijn maar weinig wateren waar de particles niet meer werken, aangezien je zo verschrikkelijk veel keuze hebt buiten de standaard soorten om. Er is altijd wel iets te vinden wat de vis niet kent of te bedenken om anders te vissen dan de massa.

Gezien jouw woonplaats, bevissen wij waarschijnlijk dezelfde rivier(en) en hebben ern vrijwel soortgelijke ervaring daar. Hennep gebruik ik enkel in het voorjaar of de winter op de rivier. Boilies gaan bij mij tegenwoordig 9/10 keer niet eens meer mee, want de reactie daarop is gewoon veel minder. (zelfs al voer je langere tijd een of meerdere kilos per dag)
Frenk de Gruiter
Berichten: 2837
Lid geworden op: 12-03-2011 22:32
Locatie: Duiven

19-08-2014 17:06

Michael, klopt, de wateren die ik bedoel liggen niet in mijn buurt (totaal niet), daar hoef ik op bepaalde plekken echt geen particles (en met name mais) te gebruiken. De vermelding was puur om te benadrukken. Daar vis ik dus met wormen en maggot bombs of de zig :)


Boilies gaan bij mij tegenwoordig 9/10 keer niet eens meer mee, want de reactie daarop is gewoon veel minder. (zelfs al voer je langere tijd een of meerdere kilos per dag)

De rivier, daar krijg ik bij tijd en wijle vooral op boilies veel respons, daarom 1 hengel particles, andere hengel 2 zinkende boilies. En op tijd switchen naar het aas waar respons op is. Zeker omdat ik bijna instant vis.
Zo, 't is droog, de hond moet eruit :)
Gebruikersavatar
Rick van Sinderen
Berichten: 713
Lid geworden op: 17-07-2010 20:23

20-08-2014 19:22

Ik vis vooral in kanalen, voerde vroeger voor met particles en visde erop met boilies, een paar jaar geleden kon ik op een ondiepe plaat bij een jachthaven zien hoe de karper mijn boilies wegwapperden om bij de particles te komen, ik heb toen als voer een mix van mais, pellets, pinda's en tijgernoten gemaakt en er op gevist met tijgernoten, met een geflavourd nepnootje erbij om het licht te houden.
Mijn vangsten namen aanzienlijk toe, voer met wat je vist is mijn devies sinds dien.
Wij kunnen veel beredeneren maar uiteindelijk is een Karper een vis die geleid wordt door z'n instincten en aangeleerd gedrag, soms beinvloed door dingen zoals voedselnijd, tijd van het jaar en weer.
Dit gedrag van boilies aan de kant schuiven is trouwens al vaker geconstateerd.

Grtz Rick
Many men go fishing all of their lives without knowing that it is not fish they are after.
Hilco Meijer
Berichten: 1476
Lid geworden op: 17-11-2009 22:25

21-08-2014 03:11

Ik heb veel onzin gehoord en gelezen en wat jij hier beweert is m.i. de onzin ten top, sterker nog, je hebt volgens mij geen flauw benul van hoe dat beest in elkaar zit.
Je ziet iets en trekt een conclusie gebaseerd op wat?
Bollen wegwapperen? Waarom zou ie dat doen, terwijl ie het perfecte wapen heeft, namelijk zijn toeter, die is zeg maar vergelijkbaar met onze handjes.

Ik durf dan ook de stelling te poneren, dat de gemiddelde karpervisser dommer is dan de vis zelf.

Ga ook nog maar eens wat aan de kant schuiven, kom ik tenminste heelhuids op bed.
Gebruikersavatar
Rick van Sinderen
Berichten: 713
Lid geworden op: 17-07-2010 20:23

21-08-2014 06:38

Ah niks verandert hier, je hoeft het niet met mij eens te zijn maar een beetje normale omgangsvormen kan ook geen kwaad, ik vertel wat ik meerdere malen zelf gezien heb. Conclusie is aan de lezer, deze reactie slaat nergens op.
Many men go fishing all of their lives without knowing that it is not fish they are after.
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

21-08-2014 12:20

Hilco,

jij snapt er zelf geen reet van. Gedraag je een beetje.

Ik heb zelf ook gezien dat karpers het voer verplaatsen middels het bewegen van de vinnen.
Dus voor je iemand voor gek verklaart, moet je overwegen of jij die ervaring niet gewoon ontbeert.

Het kan allemaal wat netter.

groetjes Mitsz
Plaats reactie