hoeveelheden voer?


Plaats reactie
delano verveer
Berichten: 19
Lid geworden op: 16-08-2013 16:08
Locatie: alblasserdam

10-05-2014 23:31

hallo allemaal,

ik had ff een vraagje, ik voer altijd met duivenvoer maar ik vraag me altijd af wat de juiste hoeveelheid is om te voeren want als je te weinig voert heeft het weinig nut en met teveel krijg je dat de vis verzadigd raakt en de rest wat ze niet opeten gaat liggen rotten in het water en dat wil ik niet hebben. ik weet ook wel dat je een beetje per water moet kijken qua karperbestand wat er zit en de grote van het water maar wat is over het algemeen een mooie hoeveelheid om te voeren?

alvast bedankt.
Gebruikersavatar
Bart beentjes
Berichten: 697
Lid geworden op: 13-06-2011 21:26
Locatie: Hoorn

11-05-2014 07:16

Hangt een beetje van het water af..... Op bv. Grote grote rivieren, kanalen of meren zou je zonder probleem meer dan 10kg per dag kunnen voeren.

Maar op bv. Kleine putjes of andere kleine wateren zou ik me beperken op kleinere hoeveelheden
Gebruikersavatar
Daaf Wolters
Berichten: 4012
Lid geworden op: 02-03-2003 01:00
Locatie: Hengelo

11-05-2014 08:09

Er is geen "algemeen mooie hoeveelheid", zeker niet met duivenvoer. Totaal afhankelijk van het water kan 1kg te veel zijn of 20kg te weinig.
Geef wat meer info over je water en de visstand, dan kunnen mensen een gokje wagen in welke richting je het moet zoeken. Dan nog kan niemand van achter een beeldscherm jou de gouden tip geven. Dit goed leren inschatten komt met ervaring en dan nog zal je er van tijd tot tijd goed naast zitten.
There aint no way but the hard way!

Spiegel gevangen op het Twentekanaal? Skp@ksnregiooost.nl
Jeffrey Arends
Berichten: 215
Lid geworden op: 11-02-2014 16:29

11-05-2014 10:20

Hey Delano,

Ik hou als regel voor mijzelf vaak aan. Liever te weinig dan te veel.

Zo begin ik vaak met de mini skyliner van korda. Ik gooi vaak bij aanvang 3-5 spods in (kleintjes dus). Dan hangt het er van af of er veel voorn/brasem/eenden etc zwemmen wanneer ik bijvoer. Ik vind het persoonlijk fijner om vaker kleine hoeveelheden te voeren. Dus elk uur bijvoorbeeld 1 kleine spod erbij. Mocht ik wat vangen dan gooi ik er 3-5 kleine spods bij. Wat ik het belangrijkst vind is dat er altijd iets op de plek ligt, maar zeker niet te veel.

Deze hoeveelheid is voor weinig stromend water. Mocht ik op de rivier gaan vissen zou ik ipv de mini skyliner, de normale "grote" spod gebruiken. Wel met ongeveer dezelfde hoeveelheden aan spods.

Uiteindelijk zal dit per water verschillen. En zelfs op elk water zal dit ook per dag verschillen. De ene keer kom je ermee weg om wat meer te voeren, de andere keer moet je gewoon minimaal voer gebruiken anders vang je niets.

Je zal dus conclusies moeten trekken uit je eigen ervaringen op het betreffende water.

Groet Jeffrey
jasper den hoed
Berichten: 206
Lid geworden op: 05-02-2011 11:40

11-05-2014 10:36

Ik voer meestal 2 particle scheppen op de stek. en dan nog 3 of 4 eromheen.
En op een water met veel witvis zou ik wat meer voeren.
Zodra ik wat vang gooi ik weer twee scheppen duivenvoer op me stek en dan 2 eromheen. Ik wil niet teveel voeren maar als er teweinig ligt dan heb ik er al snel niet zo veel vertrouwen meer in. Met duivenvoer voer ik liever iets teveel dan te weinig. Duivenvoer word toch wel gegeten door witvis en als er een karper langs komt kan het al snel op zijn.

jasper
Jeffrey Arends
Berichten: 215
Lid geworden op: 11-02-2014 16:29

11-05-2014 10:48

Edit:
Water met veel witvis zou ik persoonlijk niet met duivenvoer gaan voeren, maar met boilies.
Ik heb aan het eind van de dag namelijk geen rood kruis op mijn jas staan. :wink:
delano verveer
Berichten: 19
Lid geworden op: 16-08-2013 16:08
Locatie: alblasserdam

14-05-2014 11:56

bedankt allemaal voor de tips!
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

14-05-2014 20:24

Dan is er nog het voerpatroon en de grootte van de groepen karpers waar je op aast, aastijden etc...

Als de karpers in grote groepen zwemmen, heb je niet veel aan 5 kilo.
Dan is de 'impact' van de voerhoeveelheid op de groep minimaal.
De kans is dan groot dat 'de groep' het niet als een terugkerende voedselbron ziet
en niet meer terug komt.

Serveer je diezelfde 5 kilo aan drie karpers krijgen we plots een ander verhaal.
Ze zullen alle drie een bevredigende hoeveelheid kunnen nuttigen en zullen rap terugkeren
voor nog een portie.

Laat die voerschep een keer thuis en zorg voor een ander 'patroon'....
Plaats reactie