Verschil boilie (mm) per seizoen. Waarom?


Plaats reactie
Walter vd Kamp
Berichten: 442
Lid geworden op: 14-01-2014 10:51

16-04-2014 16:50

Ondanks dat je gewoonweg in elk artikel, blad of forum and so on leest dat je in kouder water beter kan vissen met kleinere aasjes.

Zo worden veel <15mm ingezet in de winter en kouder water, waar in de zomer / warm water weer 20mm of groter word gebruikt.
Al dan niet zullen er velen zijn die zeggen dat het werkt, en je de kans vergroot door kleiner aas te gebruiken bij koud water.

Maar nu vraag ik me dan toch echt af in hoeverre dit in de praktijk zo is. Stel dat de winter net voorbij is, het water warmt op, en zoals nu is dat vrij rap gebeurd. Planten groei, mossel etc schieten als paddestoelen op in het water. Nu word dan alsnog gezegt mede door het koudere water dat kleiner aas beter werkt.

Maar net als mensen volgt karper de makkelijkste weg. Ik kan haast niet geloven dat een vis een mossel van 20mm laat liggen voor een van 15mm. Immers voed hij zichzelf beter met de grotere mossel. Dit lijkt me dan ook het geval bij boilies.

Zo ben ik erg benieuwd hoe deze theorie van kleiner aas tot stand is gekomen.
Is dit puur voor de verzadiging, en de karper meer te laten azen in koud water of?
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

16-04-2014 17:05

Meer stukjes per gewichtseenheid aas.

Zowel zomer als winter groot als klein gebruikt. Alles met een reden, een enkele 20mm is in één keer weg, daarentegen kun je een vis met kleiner aas vaker een stukje laten opnemen. TEvens kun je door veel kleine stukjes verspreid te voeren zelfs het aantal brasembeten naar beneden krijgen. Krijg je dan weer brasembeten, voer gewoon een paar handjes minispul in de rondte bijvoorbeeld ;)


En neem aan dat de meesten wel weten wat het voordeel van meer opnames is ;)
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

16-04-2014 18:48

vertrouwen bij de vis

soms zijn kneiterharde bollen van 25 mm een betere keuze.

ligt aan de situatie
Gebruikersavatar
Peter Matheesen
Berichten: 684
Lid geworden op: 14-06-2013 22:53

16-04-2014 21:16

Voor mezelf kies ik steeds zo klein mogelijk aas vanwege mijn koi-achtergrond.Een koi(karper) verteerd immers beter en makkelijker klein voer.Mijn koi krijgen 4mm korrels afgewisseld met erwtjes,mais,gekookte spaghetti,gekookte zilvervliesrijst,gevriesdroogde meelwormen,wormen en hoogzomer zijderupspoppen.Het overgrote deel van natuurlijk voedsel bestaat ook uit klein voer,denk dan aan slakjes,muggelarven e.d.
Vis meestal met 14-16mm en uitzonderlijk met 20mm om brasem een beetje te ontlopen(lukt ook niet altijd).
Ieder zijn eigen visie hierover zeg ik dan.
Heb soms heldere momenten zijn wel schaars
Gebruikersavatar
jeffrey van osch
Berichten: 1844
Lid geworden op: 22-04-2008 00:01
Locatie: s-Hertogenbosch

16-04-2014 22:04

Als jij geen honger hebt , ga je dan een big mac eten of ga je voor de gewone hamburger ?
De vis heeft simpelweg genoeg aan een beetje .
ga je net zoveel -> lees hoeveelheid boilies , voeren van 20 als je van 15 zou doen zit de vis 1/4 sneller vol .
Less is more .
Zij die zich verliezen in hun passie zijn minder verloren dan hij die de passie verliest .
www.Force1baits.nl
Walter vd Kamp
Berichten: 442
Lid geworden op: 14-01-2014 10:51

17-04-2014 09:46

Lijkt me als een karper geen honger heeft, hij ook geen 15mm pakt. Ik snap je punt, maar vind het gewoon merkwaardig dat een 5mm minder of meer zoveel verschil zou maken.

Over bigmac gesproken, al is het een flinke hap; na een uur is hij al weer verteert ;) Ofwel, 20mm's voeren lijkt me echt geen probleem. Al moet je dan in koud water wel zorgen dat ze totaal niet verzadigen.
Gebruikersavatar
Marc Schrikkema
Berichten: 3034
Lid geworden op: 09-10-2004 16:43
Locatie: Heerhugowaard

17-04-2014 10:46

Na een uur verteerd? Of toch eerder jouw bloedsuiker spiegel ontregeld door de toevoegingen?
Blauw helmen, zijn ook maar mensen ..... af en toe laten ze hun emotie spreken :-)
Emilio Visser
Berichten: 390
Lid geworden op: 12-05-2013 21:44
Locatie: Dordrecht

17-04-2014 13:41

Goh! Je zou haast gaan denken dat de verschillende samenstellingen in boilies ook invloed hebben...
Plaats reactie