Hoeveel % eiwitten moet een boilie bevatten?


Plaats reactie

Hoeveel % eiwitten moet een boilie bevatten?

0-15%
2
14%
15-30%
5
36%
30-45%
6
43%
45-60%
1
7%
60% of hoger
0
Geen stemmen
 
Totaal aantal stemmen: 14
Rene Zoeter
Berichten: 477
Lid geworden op: 14-12-2013 14:07
Locatie: Hoeksche Waard

14-04-2014 16:18

Ik vis zelf momenteel met een eiwit percentage van ongeveer 34% in een vismeel boilie. Ik gebruik ook een zoete boilie met een eiwit percentage van ongeveer 21%. Het gaat erom dat je de boilies ook in een voer campagne kan gebruiken. Ik probeer nog steeds de Evert Aalten theorie te volgen hoewel ik daar steeds meer aan twijfel. (zie ook mijn vismeel bol) Ik begin er steeds meer voor te voelen om er voor te zorgen dat het eiwit percentage tussen de 20 en 30 % is, en dat de smaak vooral goed moet zijn. Uiteraard dienen de vetten en vezels en dan vanzelf ook de koolhydraten in de gaten gehouden te worden, en goed in balans te zijn. Door goede ingrediënten te gebruiken, en door atractoren toe te voegen, kun je dan een kwalitatief goede boilie maken.
Gewoon, lekker vissen.
Gebruikersavatar
Peter van Loo
Berichten: 1785
Lid geworden op: 09-08-2011 00:41
Locatie: Schiedam

14-04-2014 17:03

Bekijk het aas uit de Japanse koi industrie dan zit je redelijk op nivo wbt het voer wat wij moeten aanbieden aan onze karpers.

Groet, Peter

Ps daar worden onze karpers vrolijk van!!
Bert Timmerman
Berichten: 366
Lid geworden op: 02-12-2012 21:02

14-04-2014 23:15

Denk dat je je eerst zou kunnen afvragen wat voor doel je voor ogen hebt. Instant of niet, bestand, watertype, etc.
De wereld is verziekt, maar het leven is mooi!
Rene Zoeter
Berichten: 477
Lid geworden op: 14-12-2013 14:07
Locatie: Hoeksche Waard

15-04-2014 00:03

Ik heb aangegeven dat ze ook in een voercampagne worden gebruikt. Maakt het soort water dan nog uit?
Gewoon, lekker vissen.
Rene Zoeter
Berichten: 477
Lid geworden op: 14-12-2013 14:07
Locatie: Hoeksche Waard

15-04-2014 00:05

Peter van Loo schreef:Bekijk het aas uit de Japanse koi industrie dan zit je redelijk op nivo wbt het voer wat wij moeten aanbieden aan onze karpers.

Groet, Peter

Ps daar worden onze karpers vrolijk van!!


Rond de 40% eiwit dus. Wat mij opvalt bij koi voer dat de percentages vezels en vet best wel laag zijn. Hou je daar ook aan met het maken van je boilies?
Gewoon, lekker vissen.
Hilco Meijer
Berichten: 1476
Lid geworden op: 17-11-2009 22:25

15-04-2014 01:22

Een koi in een vijver is natuurlijk heel iets anders dan een karper in de Hollandse wateren.
Dat beestje wordt dagelijks gevoerd en groei is het toverwoord en daarnaast moet ie het liefst zo weinig mogelijk vet aanzetten. Met de juiste hoeveelheid voer, kom je dan een heel eind.

Een karper in een meer natuurlijke omgeving heeft heel andere behoeftes (vooral wat betreft de energievoorziening) en het aanbod van natuurlijk voedsel verschilt ook nog eens per jaargetijde. Heb je dan wat reserve (glycogeen, vet) dan is dat mooi meegenomen en hoef je geen eiwitten af te breken in de mindere tijden.

Een karper is een omnivoor en kan koolhydraten (vooral ontsloten zetmeel) heel goed benutten.
40% eiwitten heeft ie niet nodig en een deel zal ie dan ook gebruiken als energiebron.
Dat ie mogelijk een voorkeur heeft voor eiwitten (en vetten) is een heel ander verhaal!

Voor een lange termijn bol (is voorvoeren) wil ik zelf toch minimaal 25 procent eiwit en 10 procent vet in mijn bollen.

De smaak niet vergeten natuurlijk!!!!!!
Gebruikersavatar
Martin Flierman
Berichten: 287
Lid geworden op: 30-11-2004 17:40
Locatie: Harns

30-04-2014 21:03

Smaak smaak..........
Kan je met een ongeflavourde boilie vis vangen?
Kan je zonder toevoegingen in je boilie vis vangen? (zout, smaak en geurstoffen)
Wat is eigenlijk het nut van veel eiwitten?
Wat is een boilie voor een karper?

Waarom kan je ze vangen aan een broodkorst of mais of duivenvoer?

Wie het weet mag het zeggen.

Groet Martin
Gebruikersavatar
bert kamp
Berichten: 2343
Lid geworden op: 01-10-2002 02:00
Locatie: almelo

30-04-2014 21:58

Die wie Joost weet, mag het zeggen.
Gebruikersavatar
Remco Kulk
Berichten: 698
Lid geworden op: 04-07-2012 07:33
Locatie: Amsterdam

30-04-2014 22:29

Niks moet! :D

Voor wat betreft je vragen:

Ja
Ja
Weet ik niet
Vreten

Omdat ze soms honger hebben ;)

Ga je voor het eerst zelf boilies maken toevallig?

Misschien moet je dan simpel beginnen.

Ik heb vaak goed gevangen met hele simpele boilies gemaakt van standaard lokvoer wat je gebruikt bij witvissen. Laatst heb ik nog boilies gemaakt van stickmix en hier is ook mee gevangen.
Zakje voer halen, eitjes erdoor, balletjes draaien, koken en gaan.

Van daaruit kun je verder gaan experimenteren met het toevoegen of weglaten van bepaalde bestandsdelen
Gebruikersavatar
Martin Flierman
Berichten: 287
Lid geworden op: 30-11-2004 17:40
Locatie: Harns

01-05-2014 19:05

Remco Kulk schreef:Niks moet! :D

Voor wat betreft je vragen:

Ja
Ja
Weet ik niet
Vreten

Omdat ze soms honger hebben ;)

Ga je voor het eerst zelf boilies maken toevallig?

Misschien moet je dan simpel beginnen.

Ik heb vaak goed gevangen met hele simpele boilies gemaakt van standaard lokvoer wat je gebruikt bij witvissen. Laatst heb ik nog boilies gemaakt van stickmix en hier is ook mee gevangen.
Zakje voer halen, eitjes erdoor, balletjes draaien, koken en gaan.

Van daaruit kun je verder gaan experimenteren met het toevoegen of weglaten van bepaalde bestandsdelen



Nee hoor bak al jaren zelf boilies!
Waar ik op doel is dat sommige mensen iets doen maar niet weten wat!
Je moet jezelf vragen stellen voor je iets gaat doen.
Anders kom je bedrogen uit.

Groet Martin
Plaats reactie