Overlast van honden (eigenaars)


Jeffrey Arends
Berichten: 215
Lid geworden op: 11-02-2014 16:29

01-04-2014 11:25

Hallo,

Ik vis regelmatig in stadswateren en parken en heb regelmatig loslopende honden die langskomen.
(eigenlijk moeten honden in dit gebied aangelijnd zijn) Natuurlijk besef ik dat ik aan loslopende honden niet ontkom. Ik houd hier ook rekening mee door alles zo goed mogelijk af te dekken (viskoffer, mais blikjes, etc.). Ik vis met de pen en leg mijn hengel dan op de grond. Vandaar dat ik altijd dicht tegen mijn hengel zit. Ik heb namelijk al eens gehad dat een hond de lijn op pikte met zijn poot wanneer deze over mijn hengel heen rende. Om letsel bij de honden te voorkomen probeer ik ze altijd uit de buurt van mijn lijnen te houden.

Nu zat ik gister langs de waterkant en kwam er een (buldog) of zoiets aangerend. Hij kwam zo snel aangerend dat ik snel naar mijn hengel moest met mijn handen want de hond kwam plots voor mij langs en over mijn hengel. Meteen daarna hoor ik een man(~35 jaar) roepen : HE,HE.. Dus ik dacht, nou dat is mooi hij roept zijn hond terug. Ik draai mijn hoofd naar hem toe en hij begint te roepen : Pas op! Pas op! Ik kijk hem aan en vraag of hij het tegen mij had? Begint die man te schelden dat ik zijn hond zou hebben geslagen. Elke poging om normaal uit te leggen dat ik de hond probeerde te beschermen was tevergeefs. Want telkens zodra ik iets probeerde te zeggen begon de man weer te schreeuwen. Toen was het voor mij wel klaar en heb ik de man verder maar genegeerd.

Toch ben ik benieuwd hoe jullie nou op honden + aso eigenaar reageren?
Wat zouden jullie doen in zo'n situatie?
En hebben jullie hier ook wel eens last van?

Groet Jeffrey
(srry, in verkeerde topic geplaatst)
Rene Zoeter
Berichten: 477
Lid geworden op: 14-12-2013 14:07
Locatie: Hoeksche Waard

01-04-2014 11:31

Ik herken je ergenis. Ik vraag of ze de hond (en) bij zich willen roepen. Afhankelijk van de reactie volgt mijn reactie, boos of een vriendelijk bedankje. Meer kun je niet doen. Ik heb zelf ook honden, en er komt een hollands herder pupje bij. Deze gaat in de toekomst mee met vissen, en zal andere honden wel wat weghouden. Het heeft alles met opvoeding te maken. Uiteraard zijn het geen robots maar een opgevoede hond zou toch wel moeten luisteren en bij jou weg moeten blijven. Blijft lastig.
Gewoon, lekker vissen.
Gebruikersavatar
michel Tja
Berichten: 3561
Lid geworden op: 17-12-2004 08:24
Contacteer:

01-04-2014 11:58

ik zou zeggen dat ik juist de hond probeerde te beschermen omdat "jij" (eigenaar van hond) blijkbaar geen controle over de hond heeft en blijkbaar er geen problemen mee heeft indien hij verstrikt raakt in vislijn of een haak inslikt.

grote bek ?

prima.. volgende keer doe ik niks en kijk ik wel toe hoe je hond in levensgevaar terrecht komt dankzij jouw (eigenaar hond) incapabilliteit.

nog steeds grote bek ?

krijg lekker de tyfus en bel de politie / je vriendjes (streep door wat van toepassing is)
Heeeeeeeeeeeeeee Tjaaaaaaaaaa steek nog een peuk op, je bent chagrijnig.
Eek a Mouse - Ganja Smuggling
http://www.youtube.com/watch?v=YNOwqTYQ8f0
R.I.P Deniz :(
Frenk de Gruiter
Berichten: 2837
Lid geworden op: 12-03-2011 22:32
Locatie: Duiven

01-04-2014 12:46

Bekend probleem. Ik ben zelf hondenbezitter en houd ze aangelijnd zodra ik in de buurt kom van een vissert. Ik loop ook onaangelijnd waar het niet mag, maar de hond luistert voor 98%. 2 procent, dat is die gekke vijf minuten die hij heeft eens of twee maal per dag, dan moet ie even lekker rausen dor de velden. Maar dat herken ik van te voren al en dat doe ik netjes waar niemand er last van heeft.

Mijn mening:
* hond hoort aangelijnd te zijn (tenzij je de hond in mijn ogen goed getraind
hebt; maar daar zijn ook weer verschillende opvattingen over)
* eigenaar is verantwoordelijk (voelt zich echter niet verantwoordelijk)
* hond hoort cursus(sen) gevolgd te hebben (praktijk: hoe kleiner de
hond, des te minder vaak dit gebeurt)
* wat zou ik doen: hetzelfde: ter bescherming van jezelf/de hond
* Ik mijd zoveel mogelijk die plekken. Echter, zelfs op verre, afgelegen plekken
waar ik me Remi waan, vindt zo'n hond mij. Tja, die neus, he?
Gebruikersavatar
Erwin Pietersen
Berichten: 244
Lid geworden op: 02-07-2008 23:08
Locatie: Groningen

01-04-2014 15:15

Ik heb over het algemeen geen last van honden. Af en toe erger ik mij aan vooral de baas die zijn hond niet onder controle heeft. Ik heb zelf ook een hond en die loopt ook los, maar luistert gewoon prima. Als ik rond een water loop hebben anderen geen last van mij.

Is de visser vervelend voor de hondeneigenaar die elke dag een rondje in de buurt loopt of is de hondeneigenaar/hond vervelend voor de vissers. Ik denk dat het voor beiden vervelend kan zijn, maar dat het over het algemeen wel mee valt.
't kin nait mizzen, dei veul drinkt mout ook veul pizzen.
Rene Zoeter
Berichten: 477
Lid geworden op: 14-12-2013 14:07
Locatie: Hoeksche Waard

01-04-2014 15:21

@Frenk, ik zit momenteel te vissen in een gebied waar honden los mogen. Dus honden hoeven niet altijd aan de lijn.
Ik laat ze meestal maar gaan overigens, meestal gaan ze weer verder zonder problemen
Gewoon, lekker vissen.
Dennis Slagboom
Berichten: 2391
Lid geworden op: 12-01-2010 21:58
Locatie: poeldijk

01-04-2014 15:25

Na jaren van ergernis vis is nu hoofdzakelijk vanuit mijn bootje. Van al dat gelazer en vooral die stront af.
Let op slagboom !
Frenk de Gruiter
Berichten: 2837
Lid geworden op: 12-03-2011 22:32
Locatie: Duiven

01-04-2014 16:03

Ik vis o.a. in een natuurgebied, waar geen honden mogen (beschermde vogels en stiltegebied), maar de honden zoeken mij gewoon op in de struiken/tussen het riet.
Nick Smit
Berichten: 264
Lid geworden op: 11-02-2014 16:03

01-04-2014 16:56

Frenk de Gruiter schreef:* hond hoort cursus(sen) gevolgd te hebben (praktijk: hoe kleiner de
hond, des te minder vaak dit gebeurt)


@Frenk: Ik denk dat het meer zo is dat het baasje de cursus nodig heeft. Een hond zonder cursus kan nogsteeds een zeer gehoorzame hond zijn, als het baasje maar weet hoe een hond opgevoed dient te worden.

Ik heb zelf ook een hond(bouvier) en deze luistert uitstekend(behalve als vogels wegvliegen, want dat is interessant). Toch lijn ik deze altijd aan als er andere (vreemde) mensen rond lopen. Puur om gezeur te voorkomen, ik wil namelijk niet dat andere mensen last van mij en mijn hond hebben.

Zelf heb ik ook wel eens een hond gehad die dwars door mijn rodpod heen wou omdat ik een run kreeg. Alles is wel netjes geregeld met de verzekering toen.
Blog: Mijn Visserij
Laatste verhaal: Geblankt..
Gebruikersavatar
Jan Witter
Berichten: 1989
Lid geworden op: 04-04-2002 02:00
Locatie: Hendrik Ido Ambacht

02-04-2014 10:52

Ik ben een karpervisserT en hondenbezitterT, ik roep al jaren dat de overheid een hondenbewijs in het leven moet roepen zoals een rijbewijs. Zodat mensen die aan een hond willen beginnen eerst een cursus met goed gevolg moeten doorlopen vooraleer men een hond mag kopen, waarbij ook wordt uitgevonden welk ras het beste past bij de persoon. Het klinkt allemaal heel betuttelend, maar als ik zie wat er allemaal niet goed gaat, dan kan ik niet anders concluderen.

Wij hebben ondertussen al ruim 25 jaar Duitse Herders, waarmee ik muv de laatste allemaal in de africhting heb gezeten, de laatste heeft alleen een puppy cursus gedaan, en de rest heb ik daarna zelf gedaan. Bij mijn vrouw loopt hij altijd aan de lijn bij mij altijd los, en bij het vissen ligt hij altijd aan een lange lijn, en die lijn is afhankelijk van lengte hoever ik van de weg afzit. Of ik moet zover van de weg afzitten dat hij los kan lopen, hij gaat nooit verder dan een meter of 50 bij ons vandaan, maar ik hou hem altijd in de gaten. En ik hoef maar te kikken en staat naast me.
De meeste computerfouten zitten tussen het toetsenbord en de rugleuning van de stoel...
Nick Smit
Berichten: 264
Lid geworden op: 11-02-2014 16:03

02-04-2014 11:08

Jan Witter schreef:Ik ben een karpervisserT en hondenbezitterT, ik roep al jaren dat de overheid een hondenbewijs in het leven moet roepen zoals een rijbewijs. Zodat mensen die aan een hond willen beginnen eerst een cursus met goed gevolg moeten doorlopen vooraleer men een hond mag kopen, waarbij ook wordt uitgevonden welk ras het beste past bij de persoon. Het klinkt allemaal heel betuttelend, maar als ik zie wat er allemaal niet goed gaat, dan kan ik niet anders concluderen.


Precies. Mensen kopen een hond alsof het een pak boter is, want ja, wel een schattig beestje he(vooral onze vrouwelijke vrienden). Vervolgens komt een hond in de 'pubertijd' en dan word er vaak niet consequent gehandeld en dan ga je het nooit meer winnen.
Blog: Mijn Visserij
Laatste verhaal: Geblankt..
Gebruikersavatar
Jerome berken
Berichten: 673
Lid geworden op: 12-03-2013 15:39

02-04-2014 11:18

Idd meestal geen last, maar sommige eigenaren!!

Een x meegemaakt dat een eigenaar (echt pal naast mijn hengels) een tennisballetje te water gooit en de hond het laat ophalen, elke x als hij aan wal kwam en hij langs mijn hengels liep begon me beetmelder te piepen. Uiteindelijk gevraagd of ze dat misschien een stukje verderop zou willen voortzetten, krijg ik de opmerking ja maar mijn hond die mag hier altijd zwemmen en gaan niet ineens wat anders doen omdat jij hier zit te vissen. :o

Meerdere keren meegemaakt dat een hond over/tegen/onder/aan me hengels/lijnen/rigs/boilies liep etc. en dat de eigenaar gewoon erbij staan te kijken hoe ik hun hond probeer weg te duwen (voor hun eigen veiligheid!). :roll: :roll:
Shimano Tribal XT-A \ Shimano 8000D eu
Gebruikersavatar
bert kamp
Berichten: 2343
Lid geworden op: 01-10-2002 02:00
Locatie: almelo

02-04-2014 11:49

Zo'n 'mijn hond zwemt hier altijd' opmerking heb ik ook eens gehad. Ben daarna over mevrouw's fiets heen gelopen, toen ze vroeg of ik gek geworden was hoefde ik alleen maar te zeggen 'maar ik loop hier altijd'. Ze droop af met een hoofd als een biet.
Op dezelfde stek heb ik ook ooit iemand een fiets achterna gebracht, die was hij vergeten toen hij ging zwemmen :evil:
Frenk de Gruiter
Berichten: 2837
Lid geworden op: 12-03-2011 22:32
Locatie: Duiven

02-04-2014 12:21

@nick Eigenaar moet uiteraard eerst een cursus gevolgd hebben...

Ik zie bijna nooit kleine honden bij de cursussen. EN de keffers in mijn buurt zijn de kleine honden, hierzo.

Poepen waar het niet mag en kan (voor mijn deur, standaard). De volgende keer gooi ik het ze achterna :)

De voor politiehonden afgekeurde honden ook trouwens. Die blijven ook blaffen ("ja maar dat is waaksheid": me r**t)
Jeffrey Arends
Berichten: 215
Lid geworden op: 11-02-2014 16:29

02-04-2014 14:17

Thnx voor alle reacties, gelukkig ben ik niet de enige :P
Ik heb ooit ergens gelezen over een apparaatje dat een hoge toon uitzend die alleen honden horen en deze zo op afstand houd. Weet iemand hier misschien iets meer over? En bestaat zoiets op batterijen?

De hond kan er uiteindelijk niets aan doen...
Gebruikersavatar
Jerome berken
Berichten: 673
Lid geworden op: 12-03-2013 15:39

02-04-2014 15:30

Jeffrey Arends schreef:Thnx voor alle reacties, gelukkig ben ik niet de enige :P
Ik heb ooit ergens gelezen over een apparaatje dat een hoge toon uitzend die alleen honden horen en deze zo op afstand houd. Weet iemand hier misschien iets meer over? En bestaat zoiets op batterijen?

De hond kan er uiteindelijk niets aan doen...

http://www.dazer.nl/ of iets vergelijkbaars.. Vraag me af of het werkt, laat je het weten als je er 1 aanschaft?
Shimano Tribal XT-A \ Shimano 8000D eu
Nick Smit
Berichten: 264
Lid geworden op: 11-02-2014 16:03

02-04-2014 15:45

Sommige mensen hebben deze dingen toch ook in de tuin voor katten? Dat als je langsloop dat er een pieptoon te horen is die te hoog zou zijn voor humane oren? Vreselijk deze dingen, ik hoor ze dus wel.

Als je zoiets koop test het dan in de winkel en vraag aan een jonger iemand(+- 12 jaar) met een goed gehoor of hij/zij hem kan horen. Het is echt een hele vervelende toon.

Nick
Blog: Mijn Visserij
Laatste verhaal: Geblankt..
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

02-04-2014 17:25

Houdt dus niet alleen honden en katten op een afstand. Mooi, waar kan ik dat kopen? :D

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Gebruikersavatar
michel Tja
Berichten: 3561
Lid geworden op: 17-12-2004 08:24
Contacteer:

02-04-2014 18:11

Volgens mij is dat niet zo een dier/baby vriendelijk apparaatje. ..
Verder lijkt het me het beste om te proberen een beetje rekening met elkaar en de dieren te houden.

en als dat echt niet wil moeten ze maar de politie bellen of hun vriendjes of hun hond op je af sturen :D
Of wat dan ook..

Ik zeg altijd:vissen is spannend en ontspannend tegelijk.
Je weet nooit wat er zal gebeuren :P
Heeeeeeeeeeeeeee Tjaaaaaaaaaa steek nog een peuk op, je bent chagrijnig.
Eek a Mouse - Ganja Smuggling
http://www.youtube.com/watch?v=YNOwqTYQ8f0
R.I.P Deniz :(
Bjorn Schoemacher
Berichten: 913
Lid geworden op: 12-08-2011 20:52

02-04-2014 19:22

Als er een hond te dicht bij me komt zeg ik altijd dat er ooit een keer een hond mijn aas met een haak heeft doorgeslikt en toen een week later is overleden aan een darm infectie. Kan geen grote mond tegenop en werkt erg preventief!
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

02-04-2014 19:29

Als je op een plek zit met regelmatig honden kun je daar zelf voldoende aan doen om er geen last van te hebben of jezelf er niet aan te ergeren.

- Hengels strategisch plaatsen bijvoorbeeld, op een lange ondiepte zet je ze gewoon in het water waar het dieper wordt en niet op het gras. In een opening ergens langs de kant aan de zijkant van zo'n opening en niet in het midden. Op een plek waar vaak gezwommen wordt kun je veelal ook een paar meter opzij.
- Emmertje mee om je aas en onderlijntjes met aas weg te stoppen, deksel erop en klaar.
- Het enige waar je weinig aan doet is het tillen van het pootje door een mannetje. Dat moet je gewoon in de gaten houden.

Is het geen losloopgebied, dan nog kun je in ieder geval je voorzorgsmaatregelen nemen. Zal niet de eerste keer zijn dat je als visser aan het korste eind trekt t.o.v. hondenbezitters.

Dan nog één laatste aan de topicstarter:

Wat heeft dit specifiek met aas te maken?
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
Jeffrey Arends
Berichten: 215
Lid geworden op: 11-02-2014 16:29

02-04-2014 20:23

@Sven

Jeffrey Arends schreef:(srry, in verkeerde topic geplaatst)


Ben nog niet zo handig op t forum en zoals in eerste bericht aangegeven excuus.
Ik heb in principe al mijn spullen "hondproof" langs de waterkant. Alles in bakjes/afgedekt.
Ik heb alleen een penhengel voor me liggen die ik veelal op de grond heb liggen. Ik heb al eens gehad dat een hond vast kwam te zitten in de gevlochten lijn. Dat probeer ik nu zoveel mogelijk te voorkomen door strak tegen mijn hengel te zitten en honden achter mij langs te laten lopen.
Alleen soms komen er honden langs die zo enthousiast zijn dat ze echt bijna niet te stoppen zijn.

@Jerome

Ik zal eerst wat meer info inwinnen over de "Dazer" en denk dat k er wel eentje zal aanschaffen. Thnx voor de link en ik zal laten weten of het werkt.

@ Michel

Thnx voor de links naar "view topic" (beetje late reactie :oops: )
Uiteraard houd ik rekening met anderen en ook met de dieren. Ik zal de "Dazer" denk ik uit proberen. Puur voor veiligheid van andermans honden. Zoals ik al eerder zij, de hond kan er nix aan doen.
K wou dat er een apparaatje was voor onverantwoordelijke hondeneigenaars. Dan zou ik dat wel gebruiken :P

Nogmaals, bedankt voor de reacties en info.

Groet Jeffrey
Gebruikersavatar
Remco Kulk
Berichten: 698
Lid geworden op: 04-07-2012 07:33
Locatie: Amsterdam

02-04-2014 20:38

Bjorn Schoemacher schreef:Als er een hond te dicht bij me komt zeg ik altijd dat er ooit een keer een hond mijn aas met een haak heeft doorgeslikt en toen een week later is overleden aan een darm infectie. Kan geen grote mond tegenop en werkt erg preventief!


Zeg je dat tegen die hond, en dan luistert ie nog ook ? :o :wink:

Cesar Milan is er niks bij 8)
Bjorn Schoemacher
Berichten: 913
Lid geworden op: 12-08-2011 20:52

02-04-2014 21:05

Nee man tegen die hond zeg ik altijd dat ie moet optyfen maar meestal begrijpen ze dat nooit... :D