Worsten persen..............


Plaats reactie
Gebruikersavatar
Edwin Benschop
Berichten: 64
Lid geworden op: 03-07-2003 02:00
Locatie: Julianadorp
Contacteer:

03-07-2003 14:45

Hoi allemaal,

Ik ben op zoek naar een manier of apparaat om mooie worsten te maken voor het boiliesdraaien.
Krijg verschrikkelijke dikke onderarmen van de boiliespuit waar ik nu mee werk :smile:

Alle tips zijn welkom.

_________________
een 50 ponder is ook 15 pond geweest......... doe voorzichtig met elke vis!

MZzl
Edwin

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Edwin Benschop op 2003-07-03 14:45 ]</font>
Benny van de Werfhorst
Berichten: 4482
Lid geworden op: 19-10-2002 02:00
Locatie: Gelderland
Contacteer:

03-07-2003 14:55

Ik gebruik een spuit op luchtdruk, je hebt
vanzelf sprekend hier een compressor voor no-
dig. Een compressor die tot 10 bar gaat is
voldoende, ik zet hem meestal op 7 of 8 bar
afhanklijk van de te verwerken mix!

groetjes Benny
Gebruikersavatar
Wouter Steggink
Berichten: 521
Lid geworden op: 02-10-2002 02:00
Locatie: TwentuH

03-07-2003 17:07

Een andere iets minder gangbare oplossing is een kleivormenpers. Als je zoekt op :
<!-- BBCode auto-link start --><a href="http://www.roderveld.com/roderveld/ned/" target="_blank" class=bericht>http://www.roderveld.com/roderveld/ned/</a><!-- BBCode auto-link end -->

kijken bij "produkten" en dan bij "kleivormenpers". Dan zie je een afbeelding en de specificaties van zo'n apparaat.

Toevallig werk ik bij dat bedrijf, en ik maak zelf eigenhandig van die dingen. En tijdens t werk zat ik zelf te denken over hoe ik gemakkelijk en veel worsten kon maken. En ik kreeg het idee om een kleivormenpers te gebruiken.
Dus ik vroeg aan de baas of hij nog een oudje had liggen voor mij, en ik legde hem uit waarvoor ik m gebruiken wou, en ik kreeg er een.

Ik heb er van die gele spuitkoppen bij gehaald, en een aparte "sjabloon" waar de spuitkop in kan (een soort van "hogedruk" spuitkophouder) gemaakt. Ik kan het zo snel niet uitleggen maar ik kan evt foto's maken en opsturen. Maar mbv dat ding kan ik perfect worsten maken, in een hoog tempo.

Ze zijn niet goedkoop, maar mocht je er 2e hands (dus goedkoop) er aan kunnen komen.... zeker doen!!

Zelf kan ik (afhankelijk van de mix) 1,5 tot 2 kg per keer in een minuut of 3 verwerken tot worst. En ook als de mix heel erg stug is (maar dan ook echt heeeel stug), dan duurt het een paar minuten langer.

Ik hoop dat je er iets wijzer van wordt, als je een beetje handig bent met metaal kun je een soortgelijk iets maken. Maar dan wel voor eigen gebruik, want het ontwerp/principe is dmv patenten(??) beschermd.


Met Vriendelijke Groet;

Wouter Steggink
Gebruikersavatar
michel kemp
Berichten: 622
Lid geworden op: 27-05-2003 02:00
Locatie: zoetermeer

03-07-2003 21:28

ALs al het andere niet lukt dan kan je nog proberen een oude worsten machine op de kop te tikken. ( op de rommelmarkt of mischien op marktplaats. )

Succes......

Mvg Michel
Tight Lines......
Canada where carping is catching!!!!!!!
Jaco Romkes
Berichten: 93
Lid geworden op: 07-08-2002 02:00
Locatie: Urk

04-07-2003 10:10

Ik gebruik als ik grote hoeveelheden boilies ga maken altijd een compressor met een kitspuit.
Gebruikersavatar
Edwin Benschop
Berichten: 64
Lid geworden op: 03-07-2003 02:00
Locatie: Julianadorp
Contacteer:

04-07-2003 16:50

Waar heb je die vandaan en vooral, wat kost dat :?
een 50 ponder is ook 15 pond geweest......... doe voorzichtig met elke vis!

MZzl
Edwin
(de karperjutter)
Plaats reactie