advies zelf draaien


Wouter Ceelen
Berichten: 7
Lid geworden op: 11-05-2011 23:35

07-02-2014 17:38

Hallo,

ik heb besloten om eens aan de slag te gaan met mijn eigen boilies te maken. Ik heb wat informatie gezocht op het internet maar er zijn toch nog wat onduidelijkheden.

Ik las bijvoorbeeld ergens dat zelfgemaakte boilies minder goed zijn om instant te vissen en dat deze meestal een voersessie nodig hebben, wat is jullie mening hierover?

Ook kon ik niet helemaal duidelijk vinden hoelang deze boilies goed blijven in de vriezer.

Daarnaast kon ik ook geen duidelijk antwoord vinden op de vraag in welke periode een notenboilie goed is, ik zou deze graag eens willen gebruiken.

Verder zijn alle tips en adviezen welkom!!

Mvg. Wouter
Gebruikersavatar
Martijn Dijkstra
Berichten: 40
Lid geworden op: 09-10-2012 14:51
Locatie: Friesland

07-02-2014 18:11

Wouter,

Goed dat je gaat experimenteren met je eigen bol.

Je hebt zelf in de hand of een boilie instant goed is of niet. Dit hangt volledig van je ingrediënten af.
Je boilies kan je jaren goed houden in de vriezer. Verpakking goed afsluiten, dit voorkomt indrogen.

Ervaring met noten boilies heb ik niet. Maar noten zijn over het algemeen moeilijk verteerbaar. Dus ik zou zulke boilies inzetten bij hogere watertemperatuuren.

Succes!
Wouter Ceelen
Berichten: 7
Lid geworden op: 11-05-2011 23:35

07-02-2014 18:25

Bedankt voor de snelle reactie,

Heeft een goede instant boilie te maken met hoeveelheid flavour of waar moet ik aan denken?
Fred Hazenbroek
Berichten: 1976
Lid geworden op: 04-12-2004 00:32
Locatie: z-h

07-02-2014 19:19

Wouter Ceelen schreef:Bedankt voor de snelle reactie,

Heeft een goede instant boilie te maken met hoeveelheid flavour of waar moet ik aan denken?



Dijkstra Martijn geeft een goed advies, je moet het alleen wel ff goed lezen!! :wink:
Dit hangt volledig van de gebruikte ingrediënten af.
Er zijn maar een paar flavours die een meerwaarde hebben.

Mijn advies: Lees het boillietopic GOED door, en google boillie ingrediënten.

succes
Ach man..Ga toch vissen !!
Wouter Ceelen
Berichten: 7
Lid geworden op: 11-05-2011 23:35

07-02-2014 20:45

Oh ikdacht dat flavours ook onder de categorie ingredienten zouden vallen.

Ik zal nog even flink het forum doorspitten
Fred Hazenbroek
Berichten: 1976
Lid geworden op: 04-12-2004 00:32
Locatie: z-h

07-02-2014 21:11

Ja, technisch gezien zit dit IN de boillie. Maar toch...
Ach man..Ga toch vissen !!
aron thielen
Berichten: 69
Lid geworden op: 21-12-2009 14:39

10-02-2014 22:55

wat flavours betreft, en dat is voor iedereen natuurlijk anders. denk ik niet dat je hierdoor meer vis zult vangen. sterker nog ik ving er zelfs minder door, een aantal jaren geleden draaide ik eens een vismeel boilie met squid en shelfish flavour. dit was ook de eerste keer dat ik een flavour gebruikte, echt heel de keuke meurde ernaar ik dacht nou dit worden ze haha, niet dus ik ving helemaal niks. maar ik had niet al de mix opgemaakt dus ik draaide de rest zonder flavour, en wat denk je ik ving de sterren van de hemel. dit was voor mij dan ook de eerste en de laatste keer dat ik een flavour gebruikte. en wat betreft het instant vissen met zelfgedraaide boilies, dat werkt gewoon prima.
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

11-02-2014 07:07

Er zijn meer flavours dan de 2 die jij gebruikt hebt ;-)
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

11-02-2014 08:21

Precies. Buiten dat zijn de oplosmiddelen in een flavour ook attractoren. De effectiviteit ter plaatste hangt af van meerdere factoren...

@Wouter;

Je kunt een diepvriesbol zo instant maken als dat je zelf wilt. Eitjes vervangen door vloeistof, soaken etc.. Verder is in mijn optiek alles (of juist zo min mogelijk) wat onderdeel uitmaakt van m'n boilies een ingrediënt. Zoetstof, zout, kruiden, allerhande vloeistoffen (oliën en anders), melen, eierschaal. Soms met een eigen functie of anders functieversterkend (smaak, houdbaarheid, duurzaamheid etc.).
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
aron thielen
Berichten: 69
Lid geworden op: 21-12-2009 14:39

11-02-2014 12:42

klopt martijn, maar die zullen nooit door mij gebruikt worden. bovendien mijn boilies ruiken al goed zonder flavour :wink:
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

11-02-2014 15:07

'Kan me herinneren dat je mid 2000 (oid?) op de t.b.vijver aan het vissen was met vismeelbollen. Je zat bij die struiken en je liep je lood, veel te ver, naar naar de ronding. Je viste toen je loodwartel en je onderlijnwartel in de zelfde speldwartel en dat vond jij, antwoordend op mijn vraag, heel normaal. Er lag toch geen rotzooi bij die rondingen volgens jou. Toen ik vroeg wanneer je dat voor het laatst gecontroleerd had keek je me geirriteerd aan. Ik hoop dat je het tegenwoordig verstandiger aanpakt.

Maar heb je er toen weleens bij stil gestaan dat die stinkbollen daar allang door een aantal personen geintroduceerd waren, samen met vismeel pellets etc.. De grootste vis is daar waarschijnlijk nog steeds geil op die stinkerds, want die kwam er veelvuldig op uit. Heb 'm een aantal jaar later, tijdens een verdwaalde visochtend, een keertje met 'n piggyback haak van een ander nog in z'n bek gevangen, en het beestje wilde eigenlijk koppiekrauw tegen me zeggen...

Wat betreft vismeelbollen; Er is waarschijnlijk geen water meer waar vismeelbollen, en de meeste varianten, nog niet gestrooid zijn. Tuurlijk vangt dat :wink:
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
aron thielen
Berichten: 69
Lid geworden op: 21-12-2009 14:39

11-02-2014 23:50

dat kan ik me nog wel herrinneren ja, jij was ook degene die wel even z'n lijnen over mijn lijn zou gooien omdat je geiriteerd was dat ik op de stek lag waar jij wou gaan vissen zonder dat ik dat wist. en wat betreft die vismeel bollen ook die draai ik nog steeds en nog veel meer. en wat betreft het lood inderdaad daar heb je gelijk in, zo zie je maar van je fouten kan je leren. ik vis nu altijd inline of saftyclip. toen ik klein was viste ik altijd met het lood vast zonder dat het los kon komen. en zeg nou eerlijk wie heeft dat nooit gedaan toen die begon en nog niks af wist van zulke loodmontages. iedereen die zegt dat ie dat nooit heeft gedaan liegt. ik vis nu 20 jaar en ik weet nog steeds niet alles.
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

12-02-2014 01:22

Op een watertje van een 2,5 hectare je lijn 110 meter naar de andere oever lopen en zo met één lijn een derde van een water claimen, terwijl je ze tussen die rondingen gewoon met twee stokken van 20 meter afstand kunt vangen én meer van de dril kan genieten. Laat ik het maar op onbezonnen jeugdigheid houden...

Maar het was de eerste 10 jaar dus niet veilig voor de vis. Goed om te horen dat daar verandering is gekomen :wink: . Wat betreft safetyclips en wartelloden wel letten op het feit dat de wartel niet moer vast zit of het lood niet vrij kan komen, want de noemer safety is vaak simpelweg een verkoop argument van 'n fabrikant.

Ik heb trouwens nooit met echt vast lood op karper gevist. Die ene keer per jaar dat ik op het zoute water uitkom is eigenlijk de uitzondering. Feederen doe ik met een zijlijntje aan een warteltje. Op karper ben ik trouwens freelinend begonnen, daarna werpgewichtjes met 'n centraal gat en zonder stopper (alu-folie), en vervolgens een ventielslang of sileconen/bezemsteel stoppertje. En zo verder tot de veiligere systemen. Houd trouwens niet in dat ik geen inline of 'n safetyclip meer gebruik.

Maar ik zal mezelf nooit voorhouden dat 'mij' (de vis) geen lijnbreuk zal overkomen.
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
aron thielen
Berichten: 69
Lid geworden op: 21-12-2009 14:39

12-02-2014 07:46

het tonwarteltje komt altijd los tijdens de dril zodat het lood vrij over de lijn heen kan schuiven. wat betreft de afstand die ik toen viste was ook omdat we met zijn tweeen waren, en mijn maat daar voor de bossen in het midden lag. moeilijk te werpen van tussen uit die rondes, vanaf die kant werd het een stuk makkelijker voor hem. en ik hoefde dus niet te gooien want ik kon ze er gewoon naartoe lopen. wanneer ik alleen ging zat ik wel altijd tussen de rondes in. :wink:
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

12-02-2014 12:58

Ja, ik had er een mooi plekkie gemaakt haha.. Is goed :wink:
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
Rene Zoeter
Berichten: 477
Lid geworden op: 14-12-2013 14:07
Locatie: Hoeksche Waard

12-02-2014 13:25

Waar een vraagje over zelf draaien al niet tot kan leiden...... :-?
Gewoon, lekker vissen.
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

12-02-2014 13:46

Helemaal gelijk.., maar wat is jouw bijdrage buiten je opmerking :wink: ?
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
Rene Zoeter
Berichten: 477
Lid geworden op: 14-12-2013 14:07
Locatie: Hoeksche Waard

12-02-2014 14:32

Poging tot aanzetten tot een stukje zelfreflectie? :wink:
Gewoon, lekker vissen.
Wouter Ceelen
Berichten: 7
Lid geworden op: 11-05-2011 23:35

12-02-2014 16:50

Haha een beetje afgedwaald :p

bedankt voor de adiezen / tips iig. Morgen of van t weekend ga ik aan het draaien, hoop dat er wat uit gaat komen dat lijkt op een boilie.

Als ik nog ergens tegenaan loop horen jullie het nog wel.
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

12-02-2014 19:11

Rene Zoeter schreef:Poging tot aanzetten tot een stukje zelfreflectie? :wink:


Wat ik dus ook bij jou deed 8) . Maar dat is wel het laatste wat ik nodig heb hoor, vandaar dat ik ook meteen schreef dat je gelijk hebt.

Bovendien heb ik hier kenbaar gemaakt waarom een bepaalde bol ergens ving om zaken in verhouding te plaatsen. Buiten dat heb ik op het aangehaalde water, én menig ander, met MSB monstercrab of Attractoir range fish S-plus ook menig visje verschalkt. Ook wanneer homies aan de hair, terwijl deze ook met vis'meel'readies en vispellets gemixed waren.

Maar nogmaals; Wat is jouw topicvraag gerelateerde bijdrage?

Een bedankje aan Aron's adres en een opmerking over iets wat hij en ik al hadden afgesloten!? Miep miep zoeeem... Op naar het volgende topic :wink:.
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
Rene Zoeter
Berichten: 477
Lid geworden op: 14-12-2013 14:07
Locatie: Hoeksche Waard

12-02-2014 19:25

Marco Mostard schreef:
Maar nogmaals; Wat is jouw topicvraag gerelateerde bijdrage?


Behalve; Poging tot aanzetten tot een stukje zelfreflectie? Niets, ik was eigenlijk al afgehaakt......
Gewoon, lekker vissen.
Fred Hazenbroek
Berichten: 1976
Lid geworden op: 04-12-2004 00:32
Locatie: z-h

12-02-2014 21:27

:roll: :roll: :(
Ach man..Ga toch vissen !!
Wouter Ceelen
Berichten: 7
Lid geworden op: 11-05-2011 23:35

13-02-2014 00:46

Ik heb zowat het hele recepten topic doorgezocht maar kon gek genoeg nergens een recept vinden voor een pineapple boilie.

heeft iemand hier een recept voor?

Gr. Wouter
Gebruikersavatar
bert kamp
Berichten: 2343
Lid geworden op: 01-10-2002 02:00
Locatie: almelo

13-02-2014 01:10

Met verse pineapple of uit blik ?
Pineapple meel kan ik niet aanbevelen.
Wouter Ceelen
Berichten: 7
Lid geworden op: 11-05-2011 23:35

13-02-2014 02:06

En dit dat in de blender?
En hoeveel %van totale mix?

of werkt een flavour beter?