uitharding eipoeder vs caseine mesh 30


Plaats reactie
eumir teterissa
Berichten: 276
Lid geworden op: 30-08-2005 08:40

16-01-2014 00:55

beste aasgoeroes,

Zou iemand mij het verschil in uitharding kunnen vertellen tussen die van eipoeder en Caseïne mesh 30
ik wil de eipoeder in mijn mix vanwege de vettigheid vervangen voor een andere uitharder, maar het moet eigenlijk wel dezelfde uitharding hebben, harder geeft ook niet als het maar tot in de kern uithardt net als eipoeder. Keus ligt op dit moment overigens niet op griesmeel, maar caseïne of in 2e instantie whey gel.
Mogelijk zou iemand mij van advies kunnen voorzien. Uiteraard kan ik zelf ook 1 of 2 kg caseïne of whegel bestellen, maar het is natuurlijk zonde als ik bij voorhand weet wat dat het in het geheel niet in lijn ligt met eipoeder.

Alvast dank voor de reacties

Groet Eumir
Gebruikersavatar
bert kamp
Berichten: 2343
Lid geworden op: 01-10-2002 02:00
Locatie: almelo

16-01-2014 01:21

Waarom geen ei of lactalbumine ?
Hilco Meijer
Berichten: 1476
Lid geworden op: 17-11-2009 22:25

16-01-2014 03:11

Als je iets gebruikt wat uithardt tot de kern, ga ik er van uit, dat je dat met een reden doet.
Een (vrij) groot deel wateroplosbaar en je bol wordt steeds een beetje kleiner, maar geeft wel continu een signaal af en blijft daarnaast ook nog eens intact.
Wpc is wat dat betreft heel mooi spul, helaas voor mij te duur.

Vraagje: gebruik je wel of wil je helemaal geen eieren gebruiken (dan verschilt het natuurlijk nogal).

Overigens, in eieren zitten hele goede vetten.
eumir teterissa
Berichten: 276
Lid geworden op: 30-08-2005 08:40

16-01-2014 20:03

Hoi Bert & Hylco,

Bedankt voor jullie bericht!
Eialbumine heb ik in het verleden eens gebruikt, maar vindt ik niks, in iedergeval bij mijn instant boilies is alleen de schil hard, de kern bleef vrij zacht.
en lactalbumine vind ik top, maargoed de bol is al te instant en moet juist met het wateroplosbare wat gaan minderen, dus in deze mix kan er geen lactalbumine bij.

@Hylco. Zeker met reden, wpc zit overigens al in mijn mix. Anyways, zodra ik mijn mix zelf handmatig heb uitgedokterd, breng ik de mix uiteindelijk naar een boiliedraaier. De laatste x was een eigen mix icm eipoeder en een erg vet kaaspoedertje te vet en lastig door een boiliemachine te halen. Op mijn plankie draait het als een tierelier, alleen 30 kg met het handje draaien, de tijd is voorbij. De mix is verder goed, vandaar dat ik het vette eipoeder nu wil vervangen voor caseïne of whey gel, zodat ie wel goed door de boiliemachine kan.

Overigens tis gewoon een mix met eieren en eipoeder gebruikte ik voor extra ondersteuning voor de uitharding. Wil wel tzt eens wat eperimenteren of ik een combo kan maken van whey gel/tarwegluten

Ik verwacht hier weinig reactie meer, dus moet het gewoon maar eens proberen.

Greets
Gebruikersavatar
Peter van Loo
Berichten: 1785
Lid geworden op: 09-08-2011 00:41
Locatie: Schiedam

16-01-2014 21:19

Ik wil best een reactie geven hoor, je kan inderdaad de caseïne toevoegen een dag langer laten drogen en je pleurt er een ruit mee in, onder water zal alleen de mantel wat zachter worden!!

Groet, Peter

ps weet je mix niet maar je vet probleem is opgelost. :wink:
eumir teterissa
Berichten: 276
Lid geworden op: 30-08-2005 08:40

16-01-2014 21:31

Kijk daar hebben we wat aan ;).
thx Peter!
Fred Hazenbroek
Berichten: 1976
Lid geworden op: 04-12-2004 00:32
Locatie: z-h

16-01-2014 21:49

Zeker de 30mesh wordt knoerhard . 90 mesh worden ze iets taaier
Hou er wel rekening mee dat er niet veel draaiers zijn die nog met verse eieren werken.
Ach man..Ga toch vissen !!
eumir teterissa
Berichten: 276
Lid geworden op: 30-08-2005 08:40

17-01-2014 11:15

Hoi Fred,
Arie, Flevobaits. draait al jaar en dag met verse eieren. Voor de rest zijn er nog nauwelijks boiliedraaiers met verse eieren. Ik weet ergens in het noorden van het land, BFP en nog eentje geloof ik en dan houdt het wel een beetje op. Ik heb in iedergeval het liefst verse eieren.

Groet Eumir
Fred Hazenbroek
Berichten: 1976
Lid geworden op: 04-12-2004 00:32
Locatie: z-h

17-01-2014 12:00

Ja Arie weet ik wel, maar ik weet toch niet waar jouw huis woont? :lol:
Eino draait volgens mij met poeders.
Ach man..Ga toch vissen !!
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

17-01-2014 13:52

Draaien ze ook met verse mais? verse tarwe? verse vis?

Allemaal gebabbel...

Eumir,

eipoeders of -albumine is kwa werking allemaal hetzelfde. Je kunt de taaiheid van de buitenmantel opheffen met een deel oplosbare delen. Tis optellen en aftrekken.

Simpel.
eumir teterissa
Berichten: 276
Lid geworden op: 30-08-2005 08:40

17-01-2014 20:28

Hoi mixmeister,

Ik bak mijn cake toch liever met verse eieren, dan dat ik gebruik maak van eialbumine.
Mocht er uberhaupt een verschil zijn in herkenbaarheid (smaak) door de karper, dan zijn boilies op basis van eieren verwacht ik in het voordeel. Ik schat namelijk in, dat 95% van de boilies, die momenteel ter water gaan tegenwoordig op basis zijn van eipoeder en eialbumine.
Begrijp me niet verkeerd in mijn mix van eieren voeg ik ook wat eipoeder toe, maar ik heb het liefst een boilieboer, die op verse eieren draait. Zelf heb ik geen wetenschappelijke gegevens, maar bij verse eieren heb ik gewoon een beter gevoel.
AL is het maar de zekerheid die je hebt, dat je mix die je thuis op basis van eieren in elkaar hebt geflanst exact hetzelfde gedraaid wordt. Bij een boiliedraaier die met eialbumine/eipoeder werkt, blijft het toch de vraag of ze net zo hard worden. Vandaar dat ik ze ook niet naar bijv. een MTC durf te brengen.

In engeland zijn ze overigens niet zo gek op eialbumine, Gary bayes niet 1 van de mindere baitgoeroes, moet ook niks van eialbumine hebben en TRichardson beschrijft ook ergens in 1 van zijn artikelen, dat het een mindere stof zou zijn. Het is overigens niet mijn bedoeling om hierover een discussie te starten, want jouw solutions bezitten mogelijk wel deze stoffen.

Nu ik je toch spreek. heb ik nog wel een ander vraagje voor je.
Ik heb het afgelopen jaar, al zeg ik het zelf, een beest van een bol in elkaar geflanst. Op een water met veel witvis is ie in de zomer alleen net te attractief. Dit jaar moet ie dus nog iet wat in attractie gaan inboeten.
Alleen in de verhouding van het brede spectrum van attractie stoffen (liquid en poeder) wil ik eigenlijk zo min mogelijk afwijken. Hoe zou jij in dit geval de attractie iet wat dempen?
1) Door bijv. de verschillende attractiestoffen elk met 10 a 15% te verminderen en weer opvullen met wat vismeel/vaste stoffen.
2) extra 2,5 % eipoeder toe te voegen? Zodat alles minder snel uitlekt en de bol ietsje harder wordt.
3) van 20 naar 25 mm gaan draaien
4) iets anders

Zelf neig ik nu meer naar optie 1.

Ik ben benieuwd wat een baitgoeroe als jij zou doen. Natuurlijk zijn antwoorden van anderen uiteraard ook welkom.


Gr. Eumir
Laatst gewijzigd door eumir teterissa op 17-01-2014 20:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

17-01-2014 20:48

Van alle opties een beetje. En dan niet stomen maar koken
eumir teterissa
Berichten: 276
Lid geworden op: 30-08-2005 08:40

17-01-2014 21:06

Hoi Martijn,

Dat kan natuurlijk ook nog. Het idee van een grotere bol had ik reeds in beraad.
Mijn voorkeur gaat ook altijd naar koken en niet naar de stoombakken (lees blootstelling aan gigantische hitte), zodat zoveel mogelijk voedingsstoffen niet kapot worden gemaakt. Even los van het garen met die gigantisch dure stoomcabines, daar durf ik mijn bollen wel aan bloot te stellen.

Ik zou nog wel willen weten waarom je de opmerking mbt. het stomen maakte. Doel je hiermee op de algemene bewering, dat je met stomen minder attractie verliest (kookwater wordt sneller vies, lees verlies van attractie). Of andere rede?
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

17-01-2014 22:28

Eumir
Heb zelf gestoomd en ik was er niet kapot van. Ten eerste krijg je niet een mantel om je boilie zoals bij koken. Een gestoomde bol lekt dus sneller uit. Ten tweede heb je een langere gaartijd. Hierdoor kreeg ik het idee dat (omdat er geen schil om kwam ) ik juist de attractors uit de mantel stoomde. Ooit wel eens het filter van je wasemkap bekeken?
Ik wil een hardere boilie, die wanneer hij word gegeten, pas zijn attracors als extra stimulans vrijgeeft. Als ik extra attractie wil soak ik de boel wel
Hilco Meijer
Berichten: 1476
Lid geworden op: 17-11-2009 22:25

18-01-2014 01:32

Eialbumine is het gesproeidroogde deel van het eiwit en niet van de dooier. Zou dus eigenlijk eiwitpoeder moeten heten. Het wordt in de voedingsindustrie vooral gebruikt om zijn bindende eigenschappen. Zijn meerdere typen van verkrijgbaar, o.a. ook een gel variant.
Daarnaast wordt er door de industrie nog dooierpoeder en heeleipoeder geproduceerd.
In albumine (eiwit) zitten de meeste eiwitten (ruim 80 procent) en dat heeft daardoor de meeste binding en uitharding.
In heeleipoeder zit ongeveer 30 procent albumine, 25 procent eiwitten uit de dooier (totaal dus zo’n 50 procent eiwit) met daarnaast ruim 40 procent vet.
In dooierpoeder zit het minste eiwit en het meeste vet.
Ben dan ook heel benieuwd wat dat eicompound nou eigenlijk is, misschien gewoon heeleipoeder? en wat nou als eipoeder verkocht wordt is eigenlijk dooierpoeder?
Als dat zo is, dan is ei-compound eigenlijk gewoon een gedroogd ei en kan je dat misschien het beste gebruiken.

Wat wil je bereiken met attractie?
Vissen aanzetten tot azen (geurspoor), of gaat het je puur om de smaak en voedingswaarde van je bol?
Beide is natuurlijk het mooiste, maar ik denk dat het hele attractie verhaal veel te veel overdreven wordt qua dosering. Handel is handel natuurlijk en more is more!
Dat het werkt (b.v. vrije aminozuren) daar zijn we het denk ik allemaal wel over eens.
Ken zelfs een paar nieuw ontdekte feeding triggers (uit wetenschappelijk onderzoek), die waarschijnlijk nog niet bekend zijn in het wereldje. Jan Junge en speeksel b.v.
Komt er op neer, een karper wordt vooral getriggerd door afbraakproducten van plantaardige en dierlijke oorsprong.

Die 10-15 % minder attractoren zullen het verschil volgens mij overigens niet maken.
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

18-01-2014 07:20

Compound is geen heel eipoeder.......compound bind beter is.mijn ervaring. Og het is een ander heel.eipoder dan ik.ooit gebruikte
eumir teterissa
Berichten: 276
Lid geworden op: 30-08-2005 08:40

18-01-2014 09:00

Hoi Hilco,

smaak & voedingswaarde die kloppen wel, maar smaakspoor trekt in de zomer teveel brasem, door voorzichtig te sleutelen, wil ik de bol meer brasembestendig maken.
je opmerking dat de 10 a 15 te verminderen, weinig zullen uithalen, zet me wel aan het denken. de attractie blijft immers toch nog voldoende aanwezig, ik verwacht nu niet dat de bol minder snel gevonden wordt, lees meer kans op karper. en neig dus nu toch meer naar een grotere bol of een heel ander aas in de zomermaanden.

@ hylco, waarom geef je overigens aan, dat wpc te duur voor je is? 1 ding wil ik je meegeven, stomst wat ik vind wat je kan doen, is op je aas bezuinigen. beter mindere spullen lees hengels, piepers, met goud vergulde rodpods, dan bezuinigen op je aas. Ik zou het eerder zoeken in het gemiddeld aantal gevangen vis per kg aas, per tijdseenheid. Aan de hand van deze gegevens kijken of je duurdere producten er echt uit wil laten.

goed aas wil overigens niet alles zeggen, hoe groter het water, dan wordt het voor het instantvissen toch meer lokaliseren. voor kleine wateren, zeg putjes tot 4 ha,waarbij de vis geregeld zijn rondjes zwemt, durf ik te stellen, dat een goede selfmade bol met goede voedingswaarde en een breed attractiespectrum in dezelfde condities zeker wel met een factor 5-8 de goedkope meelbollen die ik hier geregeld voorbij zie komen zouden kunnen overtreffen. misschien zelfs wel meer dan 5 tot 8, ik ben zelf maar een gemiddelde visser en kan een selfmade bol mogelijk nog beter, maar de 5 tot 8 dat is mijn eigen ervaring.

@ Martijn, waarom wil je de attractie overigens pas in de karperbek vrij laten? Is dit omdat je dan de voorverteerde producten het liefst daar pas vrij wil laten komen, zodat ze volledig door het lichaam kunnen worden benut en de smaaksensatie daar pas volledig tot zijn recht komt? Of toch een andere reden?
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

18-01-2014 10:05

Nee zie het als een siort beloning, waardoor ie aangespoort word verder te zoeken. Witvis krijgt die prikkel op deze manier een stuk minder. Maar linksom of rechtsom het.blijft gepiel.in de marge. Wil.je echt van witvis as. Ga dan met een mierzoete geflavourde harde 25mm griesmeel.knikker vissen.
Hilco Meijer
Berichten: 1476
Lid geworden op: 17-11-2009 22:25

20-01-2014 01:48

Eumir,

Alles staat of valt met het water waar je vist.
Niet alleen voor wat betreft je aas, maar ook voor je rigs (i.v.m. hengeldruk), manier van voeren, stekkeuze, bestand van het water, wat doen de meeste vissers, hoeveelheid witvis, plantengroei, aanbod natuurlijk voedsel, bodem, etc. etc.
Kortom, elk water vraagt zijn eigen aanpak om succesvol te zijn.

Extra attractie is tegenwoordig het toverwoord in de aasmakerij. Ok. voor het instant vissen maak ik er ook gebruik van, omdat het mogelijk vissen kan aanzetten om te gaan azen. Aan de andere kant, als een vis niet aast, dan maakt het geen ruk uit en trek je hem echt niet over de streep met al die z.g. wondermiddelen!
Grootste voordeel van extra attractie (lees uitlekken) is m.i. dat ie waarschijnlijk je aas sneller vindt. Ik vis alleen maar hele korte sessies, dus dan kan het idd. in je voordeel werken.

Als ik het goed begrijp, vis jij vooral op kleinere wateren, waar veel gevist wordt en waar dus waarschijnlijk ook een (vrij) groot bestand op zit?
Daar kan je denk ik inderdaad met je aas het verschil maken.

De truc is, het zoekplaatje!
Plaats reactie