r red


Jeroen Grummel
Berichten: 424
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Emmen

15-07-2003 18:21

Goedemiddag,

MAW,het zit allemaal dus tussen de oren....

Sluit mij bij Mark aan,einde discussie !!

MVG "GRUM"

P.s Mark is idd een zéér makkelijk persoon
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

16-07-2003 00:59

Van de 15 miljoen coaches hebben de meeste het fout.

Nederland 1 keer 1e de rest verloren.

Mark heeft gelijk. Gelooof maar. Ik kan het weten.

MVG

Klaas
Gebruikersavatar
marijn ham
Berichten: 2429
Lid geworden op: 11-07-2003 02:00
Locatie: Waarland

16-07-2003 11:25

en ick Advocaat al helemaal! Van der Vaart moet in de basis en Kluivert eruit!
Gebruikersavatar
Laurens Maasland
Berichten: 827
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

16-07-2003 11:53

Marijn...

"Vergeet niet dat onze geschubde vriend veel beter en veel meer ruikt dan jij!"

Wat is geur? Luchtoplosbaar!

Ik twijfel ten zeerste aan wat een karper exact waarneemt aan luchtoplosbare stoffen in het water. Wateroplosbare stoffen in je aas zijn zeker twintig keer zo belangrijk en dan spreken we natuurlijk over SMAAK.

Een karper heeft inderdaad neusgaten ja, maar het water wat hier doorheen sijpelt wordt ook geproeft.

Dat karpervissers altijd ruiken aan aas en over het reukvermogen van de karper spreken is logisch, maar uiteindelijk is de smaak van een aas toch belangrijker en geur en smaakstoffen zijn zeker in de karpervisserij soms twee totaal verschillende dingen toch!?

Met proevende groet,

Laurens
jan hogendijk
Berichten: 38
Lid geworden op: 16-07-2003 02:00
Locatie: den haag

16-07-2003 14:54

Laurens,

dat klopt ook, smaak en geur zijn 2 verschillende op zichzelf staande dingen, maar de vis komt als eerste de geur tegen in het water! Als hij nieuwsgierig is dan zoekt hij het op en neemt hij het op. Als de smaak aan je boilie dan dramatisch is dan spuugt hij hem uit en zeg maar dag tegen de vis!
De smaak van je boilie is zeker heel erg belangrijk alleen kunnen wij dat denk ik niet beoordelen! Als ik boilies draai en ik proef iets van mijn zoete boilies kan ik niks anders zeggen dat het echt lekekr smaakt, maar mijn vismeelboilies zijn niet te pruimen.... maar onze geschubte vriend is er gek op!

Ik denk dat geur en smaak samengaan om een goed vangende boilie te creeën, het een kan niet zonder het ander...

Met zoetproevende groet,

Jan

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: jan hogendijk op 2003-07-16 14:56 ]</font>
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

16-07-2003 15:04

Die ballen met 20% Robin Red moeten de bek uit branden. Toch pakken ze het. Onbegrijpelijk maar waar.

Zich afvragend wat hij moet proevende groet, Kees
Gebruikersavatar
Laurens Maasland
Berichten: 827
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

16-07-2003 15:08

Jan,

KAN geur zich wel verspreiden onder water en wat neemt de karper hier van waar?

Bedoel jij met geur niet gewoon het smaakspoor wat van het aas afkomt?

De walm die een aasje verspreid en door een karper goed waarneembaar (lees: proeven) is, bestaat nl. uit wateroplosbare elementen en niet uit een geurtje die wij mensen boven water kunnen ruiken.

Wel ben ik met je eens dat wij mensen niet onze eigen smaak kunnen vergelijken met die van de karper, maar het proeven van aas kan je wel inzicht geven in de aanwezige geur- en smaakstoffen in een koop-boillie (gelukkig draai ik zelf trouwens).

Voorbeeld: onze lokale hengelsportzaak verkoopt eigenmerk boillies. Aan de structuur te zien is de meelsamenstelling van alle 'smaken' hetzelfde. En wat wil nou? De smaak is ook overal praktisch hetzelfde! Alleen mierzoet door de sweetner! Zelf de vis-variant!

Goed, de visgeur, de aardbeigeur, de pistachegeur etc. bestaan dus letterlijk uit GEURstoffen in deze boillies. Wat een grap he, ik vraag me af of een karper uberhaupt wat 'visachtigs' proeft bij deze vismeelvariant.

Groet, Laurens
jan hogendijk
Berichten: 38
Lid geworden op: 16-07-2003 02:00
Locatie: den haag

16-07-2003 15:25

Laurens,

Heb het idee dat de vissen oor wordt aangenaaid door die hengelsportzaak...
Wat ik bedoel is de geurwalm die uit je boilie zodra deze in het water ligt! Wat wij boven water waarnemen aan geur en smeek is geheel anders beneden het water!
Ik draai zelf ook mijnboilies en begrijp soms echt niet wat die vissen zo lekker vinden aan vismeelballen...

De walm in het water wordtnatuurlijk verspreid door de beweging die in het water zit! Zo kan de vis op grotere afstand jouw boilie al ruiken! Net als bij mensen!
Als het waait en er worden ergens pannekoeken gebakken kan jij het 50 meter verderop ook ruiken door de verspreiding van de 'geur/smaakwalm' die van de pannekoeken afkomt en word verspreid door de wind.

Zo werkt het toch ook bij die vissen? Er omt een walm in het water, even er tussen laten of wij het smaak of geur moeten noemen. Door de trek en beweging in het water word dit verspreid in het water en de karper kan dit dus van een grotere afstand al proeven!
Of heb ik helemaal ongelijk...?
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

16-07-2003 15:33

Laurens,

Met de receptoren in onze neus nemen wij door de lucht gedragen geurmoleculen waar. Bewezen is dat karper op diverse plaatsen dergelijke receptoren heeft. Wat maakt nu dat karpers daarmee niet door het water gedragen geurmoleculen zouden waarnemen?

Groeten, Kees
Gebruikersavatar
Laurens Maasland
Berichten: 827
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

16-07-2003 15:44

Jan je hebt gelijk.. maar dan spreken we idd over een smaakwalm.

Ik ben hier totaal niet kundig in ofzo... als ik het goed begrijp kan geur zich net als smaak door water verspreiden...? En de vis kan dit waarnemen? Kees?
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

16-07-2003 16:04

Laurens,

Ja dus. De overblijvende vraag is heel eenvoudig. Welke moleculen moet een karper ontvangen om hem tot eten aan te zetten. Overblijvend detail is dan welk van de eigenschappen deze moleculen moeten bezitten om efficiënt door het water richting de karper gedragen te kunnen worden. En hier zwijgt de spreker. Slechts proefondervindelijk te achterhalen. Vaag terrein derhalve. Maar het gaat me om het principe.

Leuke kantekening hierbij is dat je met het verwerken van natuurlijk aas in je boilie nastreeft de geschikt moleculen richting de karper te sturen. Is geprobeerd met bijvoorbeeld muggenlarven. Het effect was dat de karper duidelijk het gedrag vertoonde wat je verondersteld dat hij vertoont zodra hij voedsel waarneemt. Hevige bewegingen van de lippen en kieuwdeksels gevolgd door het stofzuigen van de bodem in de omgeving van de boilies. De karper kwam echter amper op het idee dat de boilie de veroorzaker was. Kennelijk schort er nog iets aan de associatie van de karper tussen de waarneming en de herkenning van het haakaas.

Het schijnt dat die flesjes feromonen de truc doen als je ze door grondvoer verwerkt. Hiermee zou je dus de vis op de voerplek kunnen trekken. Maar dat heb ik van horen vertellen. Gezien het bovenstaande moet er dan wel een karper op het idee komen het aashaak te pakken.

Groeten, Kees
Jeroen Grummel
Berichten: 424
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Emmen

16-07-2003 19:15

Goedemiddag,

Het ene moment zeg je de discussie te stoppen en het andere moment laait de discussie weer op,verrekte interessant.

Ik ben van menig dat mijn knikker,voor de karper,een goede smaak moet hebben.Probeerde dat ook al aan te geven met verschil van de "standaard" hoeveelheid en de door mij gehanteerde hoeveelheid.

Het verwerken van natuurlijk aas,das de reden waarom we vaak vismelen verwerken in onze knikker ? Hoe staat het dan met het gebruik van bijv. koekjesmeel in de mix ? blijkt een zéér goed ingredient te zijn,waarschijnlijk toch de smaak ?

Bij het gebruik van feromonen zou de karper wel in de buurt moeten liggen,het zou net ff die ene prikel geven om hem tot azen aan te zetten,heb ik ergens gelezen.

Dus met de receptoren neemt de karper geurmoleculen waar,welke een prikel zouden kunnen zenden naar zijn smaakpapilen ? Waardoor de karper een eetreactie gaat vertonen ?

Tjemig de pemig dat zijn heel wat dure woorden,gaat u vooral met deze discussie.

MVG "GRUM"
Ray Schra
Berichten: 1306
Lid geworden op: 04-01-2002 01:00

16-07-2003 20:34

Op 2003-07-16 16:04, schreef Kees Ouwehand:

Leuke kantekening hierbij is dat je met het verwerken van natuurlijk aas in je boilie nastreeft de geschikt moleculen richting de karper te sturen. Is geprobeerd met bijvoorbeeld muggenlarven. Het effect was dat de karper duidelijk het gedrag vertoonde wat je verondersteld dat hij vertoont zodra hij voedsel waarneemt. Hevige bewegingen van de lippen en kieuwdeksels gevolgd door het stofzuigen van de bodem in de omgeving van de boilies. De karper kwam echter amper op het idee dat de boilie de veroorzaker was. Kennelijk schort er nog iets aan de associatie van de karper tussen de waarneming en de herkenning van het haakaas.



Een karper kan dus wel boilies als voedsel herkennen, maar als de smaak van een van nature in het water voorkomend aas te specifiek wordt, wordt de herkenning vertroebeld door de smaak van het natuurlijke aas. Dit zou ook het falen van mijn zorgvuldig gefabriceerde tubifex-ballen verklaren. Het stikte wel van de vis op mijn stek.
Maar indien ik nu een boilie weet te fabriceren die voor de helft bestaat uit ingredienten die van nature in het water voorkomen, maar van elk ingredient een 10% toevoeg, dus bijv. 10% tubifex, 10% slakjes, etc, zou dan de boilie wel een eetreflex uitlokken, omdat het minder specifiek is_?
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

16-07-2003 21:29

Goedemiddag Jeroen,

Smaakreceptoren, geurreceptoren, inderdaad dure woorden voor een bar ingewikkeld proces waarvan we bij de mens nog niet eens alles begrijpen en er nog steeds mythevorming is. Laat staan bij een karper die ons niets kan vertellen van wat hij waarneemt. Overigens hebben aquarium proeven al 100 jaar geleden aangetoond dat karpers reageren op bewust in het water gebrachte moleculen.

Er zijn 3 manieren waarop je met de geschikte zintuigen voedsel kunt vinden.

- Waarnemen van trillingen veroorzaakt door een beweging
- Op zicht waarnemen van voedsel
- Waarneming van sterk verdunde moleculen of te wel geur

Twee opmerkingen die steevast terugkeren op het board.

- Vissen kunnen geen kleuren zien en eigenlijk zien ze niks want het zicht is te gering in dat onheldere water van ons
- Vissen kunnen niet ruiken

In aanmerking genomen dat de kaper geen rover is en het dus niet zo zeer van trillingen moet hebben, kan hij dan slechts zijn voedsel vinden door in het duister van alles en nog wat daadwerkelijk te gaan proeven. Het waarnemen van sterk geconcentreerde moleculen of te wel smaak. Meestal iets wat pas een rol speelt als het voedsel al gevonden is. Normaal gesproken zit de natuur efficiënter in elkaar.

Inderdaad, vismeel moeten iets hebben wat verder gaat dan smaak alleen. Vismeel is afkomstig van levend materiaal wat snel afgebroken wordt in water. Bij de afbraak komen stoffen vrij zoals aminozuren. Iets wat voor de karper herkenbaar, maar ook associeerbaar met voedsel zal zijn. Kan er behoorlijk naast zitten hoor. Maar zoiets? En wat heeft dan Robin Red waar het hier over gaat?

Van welke afstand de karper voedsel kan herkennen is afhankelijk van hoe ver de moleculen gedragen kunnen worden en de verdunning die de karper nog kan waarnemen. Geen idee, stroming zal er ook nog toe doen. Als de moleculen de verkeerde kant op gedragen worden, daar waar de karpers niet zijn, zal het niet lukken. Waarneming is wel dat karpers zeer sterke verdunningen kunnen waarnemen.

Verdomd ingewikkeld. Maar om dan maar voor het gemak aan te nemen dat slechts smaak een nuttige eigenschap van het aas is?

Alles bij de karper is associatie Raymon. Klopt het signaal niet met wat er aangeboden wordt, dan wordt de verkeerde associatie gemaakt en raakt de karper in de war. Tubifex en muggenlarven doen hetzelfde. Je trekt er wel lekker veel vis mee op je stek. Het begin is er. :smile: Of het lukt door het nog ingewikkelder te maken door van alles en nog wat te mengen? Probeer het eens. Ik ben zelf net met dat gedroogde spul van Star Baits in de weer. Ik meng dat door een restje boiliedeeg en maak hiermee een laagje om een normale boilie. Kook het geheel nog eens 5 seconden om het niet direct uit elkaar te laten vallen. Het gaat mij slechts om de trigger hiervan. Of het werkt? Moet ik nog zien.

Groeten, Kees
Peter Otte
Berichten: 1261
Lid geworden op: 10-01-2003 01:00
Locatie: Veghel

16-07-2003 21:50

Hoi Kees,

Is niet zo (ik doe maar een gooi), mosselen,Tubifex, muggen larven.
Behalve trillingen,afval stoffen afscheiden die karper herkend als voedsel?

Gr, Peter
Gebruikersavatar
marijn ham
Berichten: 2429
Lid geworden op: 11-07-2003 02:00
Locatie: Waarland

16-07-2003 22:03

moet zeggen dat een vrij simpele zulke leuke antwoorden teweegbrengt! vind het een zeer interessant verhaal Kees, maar of ik er iets mee kan... Ik weet het niet!
Ik geloof dat de karper onze boilie kan ruiken en hij zal hem zeker proeven en dan is de smaak van de boilie van groot belang!
Ikzelf heb eens gehoord dat een karper tot een afstand van 50 meter geur/smaakwaarnemingen kan hebben, maar ook dit zal verschillend zijn per water! Waterdichtheid, dichtheid van de moleculen,ingredienten van de boilie, enz.

Dat vissie moet gewoon eigenlijk niet zeuren en gewoon mijn aas pakken en zichzelf prikken... Niet dan!
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

16-07-2003 22:48

Peter,

Inderdaad. Ik stap voor het gemak wat snel over trillingen van klein levend aas heen, maar dat moet ook waarneembaar zijn. Net als afvalstoffen. Afbraak en afvalstoffen markeren de aanwezigheid van levend of dood dierlijk voedsel.

Maar het is wat Marijn opmerkt, wat kun je ermee? Daarom maar bij voorbaat uitsluiten gaat mij echter wat ver. Karpervissen is ook proberen de juiste associaties te maken. Wij blijven proberen. :wink:

Overigens hou ik het op zo een 10% Robin Red. :lol:

Kees
Peter Otte
Berichten: 1261
Lid geworden op: 10-01-2003 01:00
Locatie: Veghel

17-07-2003 16:08

Wat ik er aan heb, op een plas komen op twee plaatsen mosselbanken voor (wel niet groot) waar zou ik gaan vissen??
Wie heeft er al eens een theelepel Robin red gegeten.
Zet wel eerst 5 l bier vast klaar om te blussen.
Ik houd het op 10 % Robin red.

Peter
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

17-07-2003 16:46

Zeker, ook nog een aardige in dat verband was wat Alijn Danau vertelde, tijdens zijn presentatie op de KSN dag. Hij doorbrak de heersende impasse op een water met het voeren van de mosselen die hij geschraapt had van de net op het droge geplaatste springschans. Zo achteraf ligt het voor de hand. Maar er zijn weinigen die daarop komen en het ook daadwerkelijk gaan doen.

Kees
Jeroen Grummel
Berichten: 424
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Emmen

18-07-2003 14:18

Goedemiddag,

Kees,jij hebt het over dat nieuwe goedje van Star Baits.Ik weet wat u bedoelt,neem aan dat jij dit alleen om je haakaas kneed,toch ?Maar gaat er bij het koken niet weer een deel van verloren ? Het blijkt dat ik iemand ken die met dit goedje al een zeer ruime tijd aan het experimenteren is,had dan eigenlijk ook wel al een reactie van hem verwacht....

Er wordt gesproken over mosselen.Afgelopen week een vismix met daarin heel (te ?) veel mosselpoeder verwerkt,eens kijken wat dat teweeg brengt.Zowel de reuk als smaak vallen mij niks tegen,hopen dat de karpers er net zo over denken....

Vooralsnog houdt ik het op 20% (baas boven baas :smile: ) Moet binnenkort weer een zakje bestellen,gaat wel hard zo.

Komende week ff op een plas aan de gang,hopen dat ze daar van scherp houden. :smile:

MVG "GRUM"
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

18-07-2003 21:26

Inderdaad Jeroen,

Alleen het haakaas. Het even koken is een compromis. Ik zit op een water waar ik op afstand moet werpen. Nou hecht ik eraan dat ik precies op de gewenste plek lig en moet daarom nog wel er eens overnieuw werpen (moet ik het maar beter leren). Het deeg licht er dan weer vanaf en dan moet ik het weer opnieuw maken. Veel te bewerkelijk. Drogen is ook een optie, maar ik maak mijn boilies meestal vers en dus kort voordat ik ga vissen. Nou krijg ik wel heel veel van dat spul in mijn deeg en 5 seconden is erg kort, dus het zal wel meevallen.

Je kunt ook wat mengen met grondvoer of zo en in zo een PVA netkousje doen. Maar daar haal ik weer geen beste afstand mee.

Succes met de gepeperde mosseltjes. :wink:

Groeten, Kees
Jeroen Grummel
Berichten: 424
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Emmen

19-07-2003 14:10

Goedemiddag,

Duidelijke taal....,Thanks

FF ter correctie,heb mijn gemalen mosselen (nog) niet met Robin Red gemixt !!

Afgelopen nacht was de kick-off,6 aanbeten en 6 gevangen(3 zeelten,2 brasems en een spiegel van 6.8kg) De witvis houdt in ieder geval van scherp !! :smile: Dit zou ook door het formaat kunnen komen,14mm.....

MVG "GRUM"
Ray Schra
Berichten: 1306
Lid geworden op: 04-01-2002 01:00

19-07-2003 16:53

Zou een van jullie mij iets meer kunnen vertellen over dit spul van Starbaits?


Gr. Raymon
Jeroen Grummel
Berichten: 424
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Emmen

19-07-2003 20:58

Goedemiddag,

Uuuuuhhhh,IK vis er niet mee,wellicht dat een van de andere boarders je er verder mee kunnen helpen...

Zojuist ff wat mix aangemaakt om de tip van Kees is ff uit te proberen.Dalijk in de praktijk maar is ff uittesten.

MVG "GRUM"
Gebruikersavatar
Mark Noorman
Berichten: 1922
Lid geworden op: 14-01-2002 01:00
Locatie: Zeist

21-07-2003 08:54

Raymon,

Star Baits heeft dit jaar een aantal natuurlijke ingrediënten in haar assortiment op basis van gedroogde insecten, kreeftjes, etc. Ik weet niet of Jeroen mij bedoelt maar ik heb er het hele voorjaar mee gevist, vooral om een afwijkend aas te creeëren. Hoewel je over een paar maanden natuurlijk weinig kunt zeggen heb ik er prima mee gevangen. Als je meer info wilt stuur maar even een mailtje naar <!-- BBcode auto-mailto start --><a href="mailto:mnoorman@myrealbox.com." class=bericht>mnoorman@myrealbox.com.</a><!-- BBCode auto-mailto end -->

Groeten,

Mark