Kruiden


Remco Oudhuyzen
Berichten: 2162
Lid geworden op: 21-04-2003 02:00
Locatie: Hengelo

22-10-2013 09:35

Hoi,

Ben laatste dagen weer een beetje aan het puzzelen voor een leuk receptje..
Nu ben ik voornamelijk aan het kijken naar een kruiden toevoeging..
Ben al redelijk bekend met normale toevoegingen zoals paprika, knoflook, uipoeder etc..
Maar ik ben me nu voornamelijk aan het inlezen over kruidenmengsels voor bv vlees..
Maar vaak worden hier ook kruiden in gebruikt zoals basilicum, thijm, oregano etc..
Nu lees ik zeer weinig over deze kruiden in een boiliemix..

Heb ik nu een groot geheim ontdekt of durft men het niet aan of werkt het gewoon niet?

Hoor graag jullie ervaringen met dit soort kruiden.
(Basilicum zou bv maar 10% van de kruidenmix zijn, en op de totaal mix van de boilie nog geen 1%. )

Gr. Remko
Gebruikersavatar
Mart Honen
Berichten: 1374
Lid geworden op: 21-09-2009 17:53
Locatie: Breda

22-10-2013 10:36

Die kruidenmengsels voor vlees zijn wel leuk. Gewoon als complete, smaakmakende toevoeging. Enige nadeel van pre-mix kruiden/specerijen/smaakmakers: je moet de samenstelling gaan napluizen om er zeker van te zijn dat je niet ergens meer van in je mix verwerkt dan gewenst. Zo hebben bijna alle vleeskruidenmengsels een behoorlijk deel zout in zich. Geen punt, maar daarnaast nog 2% zout los toevoegen wordt wat te gortig in mijn optiek. Uiteindelijk greep ik (toen ik nog zelf draaide) toch het vaakst naar enkelvoudige kruiden/specerijen/smaakmakers.

Bij de Sligro hebben ze meestal wel een wand vol met dat soort spul, kun je leuk inspiratie opdoen.

Zelf vroeger behoorlijk wat met zwarte peper, gember (djahé), kaneel en munt geprutst. Vooral met de munt (gemalen en gedroogd) was het prutsen. Gaf niet veel smaak en bij hoge dosering maakt het de boilie wat zachter. Geen geslaagde toevoeging, een essentiële muntolie lijkt me dan wat praktischer.

Zelf vond ik 1% kaneel, 3 % djahé en 1% zwarte peper een mooie toevoeging. Dat combineerde ik met wat essentiële olie (kaneel en zwarte peper), dat zou ik nu niet meer doen. Liever 1%je zwarte peper extra toevoegen.

Je ging toch met eipoeder draaien? Wat denk je van tomatenpuree? Nog geen 10 cent voor een blikje, leuk als goedkope smaakmaker. Kun je volgens mij ook niet snel teveel van toevoegen.

Ik zou bijna zelf weer gaan draaien, zoveel moois dat je in je boilies kunt verwerken... :wink:
Ik weet het ook allemaal niet...
Remco Oudhuyzen
Berichten: 2162
Lid geworden op: 21-04-2003 02:00
Locatie: Hengelo

22-10-2013 11:13

Mart,

Die kant en klare mixen laat ik links staan.. ik ga zelf mengen...
Ga mijn eigen mix niet hier neer zetten maar om een idee te geven zoek maar eens Cajun kruiden recept..
bv:
Cajunkruiden uit Louisiana

Benodigdheden:

* 2 theelepels zout
* 2 1/2 theelepel paprikapoeder
* 2 theelepels knoflookpoeder
* 1 theelepel gedroogde oregano
* 1 theelepel cayennepeper
* 1 theelepel zwarte peper
* 1 theelepel uienpoeder
* 1 theelepel gedroogde tijm

* Gewichten moeten nog uitgerekend worden (dit is puur de verhouding)

Maarja in veel van die recepten kom je dus oregano of tijm of basilicum tegen.. Maarja kom het amper tegen op het internet in boilierecepten.. :)
Gebruikersavatar
Mart Honen
Berichten: 1374
Lid geworden op: 21-09-2009 17:53
Locatie: Breda

22-10-2013 11:54

Oregano, tijm en basilicum zijn super kruiden. Tenminste, voor in m'n eigen eten. Maar dan gebruik je ze vers en zijn ze niet te vergelijken met poeders als paprika, kaneel, enz., wat betreft sterkte. Basilicum en tijm uit een potje vind ik ook niet te vergelijken met de meeste andere poedertjes. Oregano heb ik zelden uit een potje gebruikt en zegt me zo snel niet veel.

Wil je basilicum en/of tijm echt terug proeven in je uiteindelijke boilie, dan moet je denk ik flink wat toevoegen. Persoonlijk heb ik het niet zo op groene kruiden in een boilie, te slap of je moet veel toevoegen. Zo veel dat ik er liever andere ingrediënten voor in de plaats toevoeg.

Waarom zou juist basilicum, oregano of tijm de vissen over de streep trekken? Een vraag die je m.b.t. alle andere toevoegingen ook kunt stellen, ik weet het. Hoe dan ook, tenzij je echt héél veel tijd hebt, zou ik proberen niet teveel te zoeken naar dat ene topkruid. Al is eens wat anders dan RR of chilipoeder in je bol wel zo leuk natuurlijk...
Ik weet het ook allemaal niet...
Hilco Meijer
Berichten: 1476
Lid geworden op: 17-11-2009 22:25

22-10-2013 12:04

Ik gebruik momenteel deze:

http://www.knorr.nl/producten/detail/31 ... -con-carne

Half zakje op een kilo droge mix.
Remco Oudhuyzen
Berichten: 2162
Lid geworden op: 21-04-2003 02:00
Locatie: Hengelo

22-10-2013 12:24

Mart Honen schreef:Oregano, tijm en basilicum zijn super kruiden. Tenminste, voor in m'n eigen eten. Maar dan gebruik je ze vers en zijn ze niet te vergelijken met poeders als paprika, kaneel, enz., wat betreft sterkte. Basilicum en tijm uit een potje vind ik ook niet te vergelijken met de meeste andere poedertjes. Oregano heb ik zelden uit een potje gebruikt en zegt me zo snel niet veel.

Wil je basilicum en/of tijm echt terug proeven in je uiteindelijke boilie, dan moet je denk ik flink wat toevoegen. Persoonlijk heb ik het niet zo op groene kruiden in een boilie, te slap of je moet veel toevoegen. Zo veel dat ik er liever andere ingrediënten voor in de plaats toevoeg.

Waarom zou juist basilicum, oregano of tijm de vissen over de streep trekken? Een vraag die je m.b.t. alle andere toevoegingen ook kunt stellen, ik weet het. Hoe dan ook, tenzij je echt héél veel tijd hebt, zou ik proberen niet teveel te zoeken naar dat ene topkruid. Al is eens wat anders dan RR of chilipoeder in je bol wel zo leuk natuurlijk...


Ik denk ook zeker niet dat 1 kruid zoals oregano of knoflookpoeder de vissen over de streep trekken.
Mijn doel is om zelf een kruidenmengel te maken/verzinnen die een uniek label geeft aan mijn boilie. En dus niet een standaard RR-Garlic variant.
Voornaamste reden is aas herkenning.

Veel kruiden hebben zich al bewezen zoals paprika, chili, knoflook, uipoeder, pepers etc.. Dus het zal allemaal wel werken (ook in een mix).
Had alleen wat twijfels over de groene kruiden omdat ik hier weinig info over kon vinden op aasgebied.
Ik ga het zowiezo testen en misschien heb ik wel goud in handen...
Gebruikersavatar
Mart Honen
Berichten: 1374
Lid geworden op: 21-09-2009 17:53
Locatie: Breda

22-10-2013 12:29

Ik ga het zowiezo testen en misschien heb ik wel goud in handen...


Ik help het je hopen, hoe dan ook is het (vind ik) leuk om zelf met dit soort zaken te stoeien.
Succes!
Ik weet het ook allemaal niet...
Klaas vd Herik
Berichten: 2844
Lid geworden op: 29-03-2011 19:22

22-10-2013 12:41

kruiden hebben een functie: doorloopsnelheid
It's okay 2 pay
Gebruikersavatar
Mart Honen
Berichten: 1374
Lid geworden op: 21-09-2009 17:53
Locatie: Breda

22-10-2013 13:58

Maar dat zal niet de enige functie zijn Klaas, toch? Want dan zouden we met tarwezemelen/tarwekiemen een stuk goedkoper uit zijn.

Overigens wel iets (de vezelrijkheid van kruiden en specerijen) om rekening mee te houden bij het samenstellen van de rest van je mix. Stel je hebt een mengsel van 6 delen paprikapoeder, 2 delen kaneel en 2 delen chilipoeder, dan is het vezelpercentage van je mengsel zo'n 22%. Maakt dit mengsel 10% van je mix uit, voeg je op die manier dus al 2,2% vezels toe aan je mix. In het eindresultaat zal dat zo rond de anderhalf procent betekenen. Zou ik wel meenemen...
Ik weet het ook allemaal niet...
Gebruikersavatar
Peter van Loo
Berichten: 1785
Lid geworden op: 09-08-2011 00:41
Locatie: Schiedam

22-10-2013 22:40

Stel je eens de vraag waarom bepaalde kruiden het goed doen!

Groet, Peter

Ps fenegriek bv doet het behoorlijk goed in een mix.
Groen bv munt ook niet verkeerd, koop een bos en laat het trekken in kokend water en maak hier je mix mee aan(eicompound). Of maak je munt extract met alcohol.
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

23-10-2013 00:15

Ik heb een paar maal wat kilo's van 'n eigen Megaspice-kruiden mengsel gemaakt omdat ik dit mengsel wilde laten aansluiten op de smaak van een Megaspice flavour op basis van ethylalcohol, welke ik op de kop getikt had. Niet dat aansluiting noodzakelijk is, maar aangezien die flavour snel uitwasemde, leek me een (even gevarieerd) kruidenmengsel wenselijk, en niet alleen om de bol smaak te laten behouden. Kruidnagel was nog de lastigste om fijn te malen met 't koffiemolentje en de rest was goed verwerkbaar te koop bij de turk/toko.

Maar vaak worden hier ook kruiden in gebruikt zoals basilicum, thijm, oregano etc.. Nu lees ik zeer weinig over deze kruiden in een boiliemix. Heb ik nu een groot geheim ontdekt of durft men het niet aan of werkt het gewoon niet?


Zoals Peter al schreef; fenegriek is ook een goede en wordt al decennia als voorn attractor gebruikt. Ik heb het vroeger ook wegens de specifieke geur door m'n bollen gerold. Gemalen hennep is er nog zo eentje uit oude tijden, maar dan wel nog voor menselijke consumptie http://hashmuseum.com/nl/hennep-in-de-voeding-0 Dus Remko, waarom zouden andere groene producten in welke vorm dan ook niet bruikbaar zijn!? Het gros doet gewoon wat de rest doet bij gebrek aan fantasie.

Mocht je gedroogde groene kruiden gebruiken, dan is wellen in wat vocht naar keuze een goede optie om zaken vrij te laten komen. Maar verse basilicum, thijm etc. zijn gewoon met een vijzel of een staafmixer tot moes te pureren en smaken veel sterker. Wie weet wat er voor succes uit verse groente en fruit valt te halen!?

Zo.., dan ga ik nu ff broccolischeuten pureren en sinaasappels persen. Uhhh.., griep :wink:
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
Klaas vd Herik
Berichten: 2844
Lid geworden op: 29-03-2011 19:22

23-10-2013 08:04

binderdunit ving ook, beter? ach lekker van de straat

http://www.paardendrogist.nl/productgro ... gsels&sn=1

Ik kom op een 5 of 6 kruiden die waarschijnlijk iets doen
It's okay 2 pay
Gebruikersavatar
Mart Honen
Berichten: 1374
Lid geworden op: 21-09-2009 17:53
Locatie: Breda

23-10-2013 09:30

Fenegriek, liet ik zowat altijd een paar procent van in m'n boilies rollen. Is dat niet een wetenschappelijk bewezen attractor...?

Stel je eens de vraag waarom bepaalde kruiden het goed doen!

Geef jij anders eens het antwoord Peter!

Ik gebruikte kruiden als smaakmaker en vezelleverancier. De ene smaak zal eerder opgepikt worden dan de andere, de ene zal ook gunstiger effecten hebben dan de andere.

Gek eigenlijk dat chilipoeder zo goed schijnt te werken. Capsaïcine lost amper op in water. Wellicht "lift het mee" met een andere stof? Of is dat niet het stofje in chilipoeder dat het gunstige effect heeft? Het zou ook eerder een verzadigd gevoel geven (bij mensen), niet bepaald gunstig voor onze visserij. Daar tegenover staat dat er aanwijzingen zijn dat het de vetverbranding stimuleert en daardoor meer energie geeft. Dat zou, als het bij karpers hetzelfde effect heeft, weer wel gunstig zijn. De lichaamstemperatuur zou zelfs kunnen stijgen, al lijkt me dat wel heel onwaarschijnlijk bij een koudbloedige in een omgeving als waarin karpers verkeren.

Hoe dan ook, verder dan
kruiden die waarschijnlijk iets doen
durf ik ook niet te gaan. Behalve in het geval van fenegriek, daar durf ik wel wat meer zekerheid aan te hangen.

Hoe dan ook leuke materie...
Ik weet het ook allemaal niet...
Remco Oudhuyzen
Berichten: 2162
Lid geworden op: 21-04-2003 02:00
Locatie: Hengelo

23-10-2013 11:50

Smaak misschien?
bertho keur
Berichten: 423
Lid geworden op: 31-08-2006 21:18

23-10-2013 12:24

2.5% fenegriek samen met 3% chili in een vismeelbol en klaar.
Bij hogere concentraties gaat dit teveel witvis opleveren
Better to rule in hell, then serve in heaven.
Gebruikersavatar
Mart Honen
Berichten: 1374
Lid geworden op: 21-09-2009 17:53
Locatie: Breda

23-10-2013 13:16

Waarom in een vismeelbol? Complementeert het de werking van vismeel? Of zou het evengoed in een zoete boilie kunnen werken?
Ik weet het ook allemaal niet...
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

23-10-2013 21:00

Mart Honen schreef:Waarom in een vismeelbol? Complementeert het de werking van vismeel? Of zou het evengoed in een zoete boilie kunnen werken?


Mart, waarom refereer jij een vismeelboilie niet aan 'n zoete bol :wink: ? Maar idd, in elke basis doet al het groen ook goed z'n best he...

Ik vis alleen nog met mosterdzaadbollen.., of een kwak mosterd :D.
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
Gebruikersavatar
Bas Heijns
Berichten: 23
Lid geworden op: 06-07-2013 22:12
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

23-10-2013 21:38

Kruiden werken perfect als smaakmaker, we hebben veel met de meest gekke combinaties
geëxperimenteerd. Zoals aangegeven hebben sommige kruiden ook echt een functie naast
het op smaak brengen van het deeg.

Daarnaast wordt er nog niet veel gesproken/gebruik gemaakt van
smaakversterkers. Dit in tegenstelling tot de voedingsindustrie. We willen inmiddels
niet meer zonder.
http://www.basboilieshop.nl voor al uw karperaas
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

23-10-2013 22:06

Suiker, zout, ve-tsin e.a. producten zijn al aan bod gekomen. Zoekfunctie CB.., smaakversterkers.
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
Gebruikersavatar
Bas Heijns
Berichten: 23
Lid geworden op: 06-07-2013 22:12
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

23-10-2013 22:37

Er staan er minimaal 30 smaakversterkers op de E-lijst (E620-E650), dan nog 30 verschillende Zoetstoffen.
En wat te denken van de E400 stoffen............of........is het leven te kort om je dit eigen te maken.
Op het board vinden we er niet veel over, al zegt dit natuurlijk niets over het gebruik ervan
http://www.basboilieshop.nl voor al uw karperaas
Hilco Meijer
Berichten: 1476
Lid geworden op: 17-11-2009 22:25

24-10-2013 00:44

Koffiebonen zijn natuurlijk ook gewoon een zaad en één die heel hoog op mijn verlanglijstje staat.

Zou geen gemalen koffie door mijn mix gooien, maar zo,n 8-10 schepjes in het filter en dan net zoveel kokend water opgieten totdat je ongeveer 25 - 50 ml. vocht overhoudt. Zeg maar een heel, heel straf bakje. Door je eieren gooien en klaar.
In combinatie met gecondenseerde melk een killer?
bertho keur
Berichten: 423
Lid geworden op: 31-08-2006 21:18

24-10-2013 07:48

@ Mart

Nog nooit geprobeerd in een zoete bol, zo zeker kunnen werken , geen idee
Van mijn standaard recept wijk ik zelden af, vertrouwen vangt zullen we maar zeggen.
Enige wat ik aanpas is de procenten of combinaties van eiwitrijke melen aan de jaargetijden
Better to rule in hell, then serve in heaven.
Gebruikersavatar
Mart Honen
Berichten: 1374
Lid geworden op: 21-09-2009 17:53
Locatie: Breda

24-10-2013 09:02

Zou geen gemalen koffie door mijn mix gooien, maar zo,n 8-10 schepjes in het filter en dan net zoveel kokend water opgieten totdat je ongeveer 25 - 50 ml. vocht overhoudt. Zeg maar een heel, heel straf bakje. Door je eieren gooien en klaar.
In combinatie met gecondenseerde melk een killer?


Oploskoffie lijkt me een praktischer vorm.

En waarom een killer i.c.m. gecondenseerde melk?
Ik weet het ook allemaal niet...
Klaas vd Herik
Berichten: 2844
Lid geworden op: 29-03-2011 19:22

24-10-2013 16:57

gewone koffie door het vocht icm Golden Syrup Geoff Kemp

Gecondenseerde melk is prima. Echter duur en schimmel gevoelig.

Bakkersroom liefst de gele.
It's okay 2 pay
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

24-10-2013 17:01

En waarom een killer i.c.m. gecondenseerde melk?

Yep haha... :D

Golden Syrup Geoff Kemp

Ach.., waarschijnlijk werkt een Golden Shower door of over je bollen ook voor die beestjes :lol:
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).