Boilies: De iets wat koudere maanden (september, oktober)


Plaats reactie
Gebruikersavatar
Gino Nicolaas
Berichten: 19
Lid geworden op: 01-10-2013 01:45

09-10-2013 01:43

Hey beste medevissers!

Er zullen vast wel meerdere berichten over staan hier! Maar ik ben nog vrij nieuw hier en ik moet nog een beetje het forum onder de knie krijgen. Nou heb ik een paar vraagjes met betrekking tot het vissen met boilies in de wat koudere maanden. Niet eens specifiek de wintermaanden maar meer de wat voorgaande maanden (zoals in het onderwerp genoemd, de maanden; September/Oktober).

1a. Klopt het dat je juist in deze (wat koudere) maanden beter kan vissen met een pittige boilie met vismeel i.p.v. zoete boilie?
1b. Zo ja wat voor een argumenten horen hierbij?

1c. Wat moet ik mij daar bij voorstellen? Knoflook, Squid/Tuna, (tiger)nut)?

2a. Maakt dat met particles ook uit?
2b. Zo ja, welke particles raden jullie aan?


Ik neem aan dat dit ook per jaar en water zal verschillen, maar ik vind het prettig een beetje een indicatie te hebben zodat ik niet helemaal in de verkeerde richting zit. Ook weet ik dat ik mijn voerstrategie aan zou moeten passen naar minder voeren en dat dit per type water scheelt. Tips hiervoor zijn meer dan welkom, al snap ik ook heel goed dat je dat liever voor jezelf houd! Maar voor degene die dat wel willen delen; ik vis op een stuk kanaal van 10-15 meter breed en 1,5 tot 4m diep. (Pb mag uiteraard ook ;) )

Nogmaals mijn excuus als hier al heel veel onderwerpen over zijn en ik zal ook mijn stinkende best doen zoveel mogelijk op dit forum zelf uit te vogelen! Iedereen mooie vangsten toegewenst deze herfst/winter! Met vriendelijke groeten,

Gino Nicolaas ;)
Ik ga vissen om te vissen, niet om te vangen.
Klaas vd Herik
Berichten: 2844
Lid geworden op: 29-03-2011 19:22

09-10-2013 07:13

sorry maar september en oktober voer ik echt niet minder, lukt helaas niet liefst ook nog eens vaker. 2 keer per dag of zo. Tot een watertemp van rond de 12 graden, daarna wordt het tricky.

Wat wil je horen?

In het kader mee dan om verlegen... vet en vismelen iets terug schroeven...
It's okay 2 pay
leon leendert
Berichten: 144
Lid geworden op: 26-05-2013 10:13

09-10-2013 08:51

In de periode dat ik mijn aas zelf nog maakte paste ik het een en ander nog aan,..boven de 16graden een vette doordrenkte vismeelbol en in de koudere periodes een iets wat "schrale" zoete bol met een kleine aanpassing in mijn basismix.
Aangezien het zelfdraaien van aas (gelukkig)al een enige tijd achter me lig en het vissen op karper statisch in de periode begin December tm begin Maart op een laag pitje staat,vis ik in de koudere periode met heel veel vertrouwen met de Solar quench 14mm of de ccmoore live system 10mm.

Ik ken trouwens ook jongens die gewoon het hele jaar doorknallen met dezelfde bol en ook gewoon hun vissen vangen.
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

09-10-2013 09:36

Pak ik liever een winterbol voor dan een vette vismeelbal. Alleen staat alles weer met voerhoeveelheden ;)

Je moet niks, Gino. Alles kan. Vistijd maken, dat is veelal de sleutel tot succes. Mocht je weinig tijd hebben: Paar handjes per stek, uurtje of twee vissen per stek. Zo kun je in 6 uur drie plekken afvissen, vaak haak je aangevoerde vissen op weinig voer vrij vlot.

In de ochtend EN avond 250 gram ipv 500 gram in één keer ;)
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
Gebruikersavatar
Gino Nicolaas
Berichten: 19
Lid geworden op: 01-10-2013 01:45

09-10-2013 13:55

Dank jullie wel voor alle duidelijke adviezen! ik kan voorlopig weer even aan de slag ;)

Met vriendelijke groet, Gino
Ik ga vissen om te vissen, niet om te vangen.
Gebruikersavatar
Bas Heijns
Berichten: 23
Lid geworden op: 06-07-2013 22:12
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

09-10-2013 15:49

Wees creatief Gino, probeer gewoon een aantal wateren met andere methoden en andere samengestelde bollen.
Een heleboel mensen papegaaien elkaar na zonder praktijk ervaring dus is het het beste om zelf te ondervinden.

Laat nu net op sommige wateren juist het vette voer waar het hele jaar mee gevoerd is nog beter werken in de winter dan de snelle darmpassage, prutpoep, snel verterende, diarree versnellende bolletjes.

Gewoon omdat ze het kennen en graag vreten. Het enige wat je hoeft te doen is de hoeveelheid aanpassen tot bijvoorbeeld 4 bolletjes per keer (of halve). Op andere wateren zal de juist die vezelrijke duwbol weer beter doen of zouden ze toch nog wat energie nodig hebben om tegen de stroom in te kunnen zwemmen?

Denk dat er geen gouden regel is (al doen veel mensen dit wel geloven) en zal elk water anders en op meerdere manieren te benaderen zijn.

Succes
http://www.basboilieshop.nl voor al uw karperaas
Hilco Meijer
Berichten: 1476
Lid geworden op: 17-11-2009 22:25

10-10-2013 01:36

September en oktober zijn natuurlijk nog niet echt koud, dus de vissen azen nog volop. Is ook logisch, want die beesten gaan het liefst zo gezond mogelijk de winterperiode in.

Pittig, zoet, zout, kruidig is niet zo heel belangrijk? (O.k. smaak doet ook mee), het draait vooral om eiwitten, vetten en koolhydraten?
Ik weet niet of een vis in deze periode wat dat betreft bepaalde voorkeuren heeft, wat ik wel weet is wat een vis in de winter doet, zeg maar als het echt koud is en ie helemaal geen voedsel meer tot zich neemt. In grote lijnen werkt het als volgt: allereerst consumeert ie zijn glycogeen (zijn opgeslagen koolhydraten en dus snelle energie), vervolgens zijn opgeslagen lichaamsvet en pas daarna zijn eiwitten (die twee gebruikt ie dan ook als energiebron).

Overigens zal dat onder normale winterse omstandigheden volgens mij niet zo heel veel voorkomen, want die beesten eten dan natuurlijk wel degelijk. In de winter zijn ze toch vaak op hun mooist en zwaarst?
De stofwisseling zal waarschijnlijk wel trager verlopen, maar ze kunnen zelfs nog groeien?
Het zou te verklaren zijn, doordat het aanbod van bodemdiertjes juist in de winter het grootst is (bloedwormen en tubifex).

Wat mij betreft weten we er gewoon nog veel te weinig van. Rond deze tijd een beetje een uitgebalanceerde bol, die ook nog eens lekker is en we zitten altijd goed?
Hilco Meijer
Berichten: 1476
Lid geworden op: 17-11-2009 22:25

11-10-2013 02:06

Heb afgelopen middag voor het eerst een stuk kanaal (zo,n 100 meter) aangevoerd met mijn najaarsbol, verspreid en met een relatief kleine hoeveelheid. Gaat mij vooral om de herkenning.
Een bol waar ik een paar jaar geleden in het voorjaar zeer goed mee heb gevangen.

Karpers eten nou voornamelijk muggenlarven (op veel wateren), dus veel eiwit en een klein deel vet. Koolhydraten zullen overigens wel in de huid van die beestjes zitten, in de vorm van chitine, maar dat is mogelijk niet zo goed verteerbaar voor een vis. Heeft ie geen enzymen voor. Aas met in verhouding een vrij klein aandeel eiwitten en veel koolhydraten en vetten zou nu goed kunnen scoren? Ik weet het niet, maar ik probeer het gewoon. Gedachte daarachter is, dat ie dan alle eiwitten (dus ook die in zijn natuurlijk voedsel) kan benutten en die niet als energiebron hoeft te gebruiken. Eiwitten zijn priority number one in het vissenbestaan?
Vindt ie het ook nog lekker en zit het bomvol met vitamines, mineralen en sporenelementen en het aas wordt nog beter? Lijkt mij niet onmogelijk, misschien zit er net een stofje in waar ie een gebrek aan heeft.
Ok. aas is slechts een onderdeel van het karpervissen, maar natuurlijk zeker niet onbelangrijk.

Ik ben geen bollenboer en heb dan ook geen geheimen, daarnaast is het een hele dure
(aangepaste) bol, dus voor de handel totaal niet interessant. Ik heb het geluk dat ik sommige ingrediënten gratis kan krijgen.

600 gram gemalen Nutribird P 15
100 gram puppymelk Farmfood no 1 (reteduur)
100 gram polenta
100 gram patentbloem
50 gram predigest vismeel

Voor de laatste vijf procent, een deel Knorr mix chili con carne, sojasaus en opgeloste suiker (in kokend water).
Rolt trouwens als een tiet!

15 procent wateroplosbaar en ook nog eens lekker? Mijn kat wordt in ieder geval helemaal gek als ie het ruikt.

http://www.farmfood.nl/hondenvoeding/ho ... alyse.html
Gebruikersavatar
Gino Nicolaas
Berichten: 19
Lid geworden op: 01-10-2013 01:45

12-10-2013 03:18

Mannen! Onwijs bedankt voor de tips! Ik ben gister gaan voeren met tijgernoten (uiteraard goed laten weken en dik een uur gekookt) omdat ze mijn boilies niet meer hadden. Zo'n 500g per stek er ingegooid verspreid over een metertje of 75 langs de kanten.

Ik las dat het wat instant vissen betreft een goed aasje is mits je niet te veel voert! Dus ik kon na het voeren vandaag niet wachten en ik plande een korte sessie in van 2 uur lang om te kijken of dat effect zou hebben. Nog geen half uur daarna schreeuwde mijn pieper het uit! En na zo'n 20 minuten drillen zag ik gelijk dat het weer een 30er was :O 31 pond om precies te zijn. Ik ben als een kind zo blij! Had ik gewoon geluk? of is de tijgernoot echt zo'n wonderaasje hier?? Ik ga nu met een heeel lekker gevoel naar mijn mandje toe!

Groetjes, Gino

Afbeelding
Ik ga vissen om te vissen, niet om te vangen.
Gebruikersavatar
erwin oosterhoff
Berichten: 74
Lid geworden op: 19-07-2006 12:06
Locatie: kropswolde

13-10-2013 11:30

Dus ik kon na het voeren vandaag niet wachten en ik plande een korte sessie in van 2 uur lang om te kijken of dat effect zou hebben.


Dàt is de spirit, Gino.
Mooi om te lezen. Zo enthousiast zijn dat je niet kunt wachten. Vissen, vissen, vissen.
Goed bezig.
Remember, the name of the game is fishing. Not posing.
Gebruikersavatar
Gino Nicolaas
Berichten: 19
Lid geworden op: 01-10-2013 01:45

13-10-2013 21:43

Dank je Erwin!

Op Advies van Sven ben ik het een en et ander aan het uitproberen! Het is inderdaad leuk om te zien dat wat "gedurfdheid" in deze situatie heeft geloond! Al weet ik dat dat niet altijd het geval zal zijn, maar dat maakt mij niet uit! Tot nu toe heeft elke blank mij ook geloond met opbouw aan mijn ervaring! Ik vis nu op een stuk water wat weinig bevist wordt en dat biedt mij de gelegenheid om een aantal dingetjes te testen en uit te vinden.

Ik merk ook dat ik het leuk vind om op deze manier mijn thuiswater te onderzoeken en kennis te maken met het bestand en de ecologie die onder water gaande is. Ik heb altijd interesse gehad in de (maatschappelijke) zorg, maar sinds ik geslaagd ben voor mijn Havo en ik steeds meer met de natuur en het vissen bezig ben, merk ik ook dat mijn interesse (die ik van kinds af aan al had) voor de natuur/biologie heel erg aan het toenemen is. Hierdoor ga ik steeds meer twijfelen aan wat ik later nou eigenlijk wil gaan doen, carrière in de natuurwetenschap? of maatschappelijke zorg? of is er een studie/baan waar dit beide te combineren is?

Zo heb ik afgelopen jaar namelijk een vismiddag georganiseerd voor oudere mensen in verzorgingstehuizen die nauwelijks tot geen bezoek krijgen. De visvereniging geïnformeerd en een vergunning weten te verstrekken waardoor we die middag gezellig met een aantal ouderen en begeleiders ouderwets met de vaste stok op voorntjes konden vissen. Heerlijk vonden ze het! Niet alleen om weer is een keer buiten te zijn, maar ook omdat het voor de meeste gewoon sentiment is! Ondanks dat dit vrijwillig was vond ik het gewoon heel erg leuk dat ik dit mocht organiseren, ik heb hier heel veel van geleerd en er heel veel voldoening uit gehaald.

Mocht er iemand zijn die hier een gepaste opleiding voor zou weten, Of als iemand weet met wie ik hierover zou kunnen praten om erachter te komen waar mijn toekomstige carrière ligt? Dan hoor ik dat graag! Ik ben in ieder geval van plan dit soort activiteiten voort te zetten en niet alleen voor ouderen, maar denk ook aan ex-gedetineerden, drugsverslaafden, (geestelijk) gehandicapten etc. (beetje offtopic maar ik ben benieuwd ik zal ook even een apart topic maken met dezelfde advertentie)

Alvast bedankt! Groetjes, Gino!
Ik ga vissen om te vissen, niet om te vangen.
Fred Hazenbroek
Berichten: 1976
Lid geworden op: 04-12-2004 00:32
Locatie: z-h

13-10-2013 21:48

Ga er maar van uit dat hier (helaas) geen budget voor is. Zal op vrijwilliger blijven aankomen.
Idee..THUMBS UP!!!
Ach man..Ga toch vissen !!
Gebruikersavatar
Gino Nicolaas
Berichten: 19
Lid geworden op: 01-10-2013 01:45

14-10-2013 21:47

Zoiets vrees ik ook.. tenminste in het opzicht dat ik hier niet mijn brood mee kan verdienen, Toch blijf ik me hiervoor inzetten als is het maar om mezelf nuttig te voelen in de maatschappij en omdat ik er voldoening en energie uit haal en dat is ook iets moois toch?
Ik ga vissen om te vissen, niet om te vangen.
Plaats reactie