Bijzonder aas?


Pieter Bosselo
Berichten: 1
Lid geworden op: 04-10-2013 17:09

04-10-2013 17:22

Heren

Ik ben nauw verbonden met de firma Exclusive Baits, en zou hier graag het een en ander even verduidelijken. Als ik de toon van dit topic bekijk, is het misschien naïef van mij om te verwachten dat dit tot een goed gesprek kan leiden. Maar ach, dan heb ik dat dan toch geleerd.

Ik ben dus betrokken partij, en daarmee sneuvelt tegelijk mijn geloofwaardigheid. Ik heb echter de vraagsteller, Dave Staal, al enkele malen ontmoet. En ook met andere mensen hier, zoals Klaas en Sven, heb ik al enkele goede gesprekken gevoerd. Om die laatste reden ga ik toch de uitdaging aan, in de hoop dat mijn inbreng toch minstens door hen zal worden gerespecteerd, of zelfs gewaardeerd.

Eerst wil ik opmerken dat Exclusive Baits echt geen platvloerse boiliefirma is. In België hebben wij de voorbije dertien jaar een respectabel imago opgebouwd. Ik geef toe dat het aangehaalde stukje tekst voor een buitenstaander als totale bullshit kan over komen, deze les heb ik hier dan toch geleerd. Ik nodig jullie echter uit om even verder te kijken (op onze blog, op onze facebookpage) dan dit stukje tekst, je zal snel merken dat Exclusive Baits voor veel meer staat dan voor het vangen van biggen. Aan jou natuurlijk om te oordelen. Maar dit ter zijde, laat ik on topic komen!

EB zal nooit beweren dat het een wonderbol in zijn gamma heeft, en dat hebben wij ook nergens beweerd. De Boosted Spices is wel iets heel speciaals, ‘speciaal’ in de betekenis van ‘helemaal anders’ zelfs ‘uniek’ in de wereld van boiliedraaiers. Ik daag iedereen uit om mij op een van de komende meetings een boilie aan te bieden die er ook maar enigszins op lijkt. Stront gerold tot een boilie zou ook uniek zijn, waarmee ik onmiddellijk toegeef dat uniciteit niet voldoende is om brokken te maken aan de waterkant. Daarom ga ik even verder;

We weten allemaal dat theorie en praktijk twee verschillende zaken zijn. Soms klinkt een theorie uitstekend, maar blijkt dit in de praktijk toch tegen te vallen. Ons aas is echter volledig ontstaan uit de praktijk, bijvoorbeeld door feedback van teamleden en klanten. En ik ga mij hier niet belachelijk maken om een theorie te bedenken waarom de Boosted Spice nu eenmaal zo werkt. Dit zou ook helemaal tegen alle visserslogica die in ons hoofd zit ingaan, dit hebben jullie al door, getuige de reacties. Laat mij dit even concreet maken door één (van de vele) praktijkvoorbeelden aan te halen. Ik kies hier doelbewust voor het Belgische circuitwater Hombeek, omdat velen van jullie dit ongetwijfeld zullen kennen. Kurt van Cauwenbergh (nu consultant bij Dreambaits, kleine aasfirma’s hebben het nu eenmaal erg moeilijk) heeft enkele jaren op Hombeek gevist, bijna elke topper heeft hij daar verschillende keren gevangen. En wel op de manier die beschreven staat op onze blog. Vandaag, enkele jaren later, worden nog steeds een erg groot deel van de vissen daar gevangen op onze Boosted Spices. Ook op de Leuvense Vaart, een ander circuitwater, zijn de meeste topvissen al verschillende keren gesneuveld op de Bossted Spices. Moest je mij geloven, kan je hier hopelijk uit afleiden dat het niet gaat om een boilie zoals er wel duizenden zijn. Moest je mij niet geloven, begrijp ik dat wel.

Wat het verzadigen betreft, wij hebben al vele malen meegemaakt dat een heel water voor een week stil ligt door het voeren van enkele kilo’s Boosted Spices, en opnieuw, vraag mij niet om hier een theorie voor te verzinnen. De feiten zijn er, en daar houden wij rekening mee. Dat is toch zo mysterieus niet?

Persoonlijk ben ik op dit moment aan het voeren en vissen op een relatief rustig syndicaatwater. Op dit water biedt de Boosted Spices mij (voorlopig) weinig tot geen meerwaarde. Het lijkt erop dat de Boosted Spice enkel zijn meerwaarde heeft op waters/situaties waar de karpers onder heel wat hengeldruk staan, zoals ook vermeld staat op onze blog. Andere ervaringen dan de mijne bevestigen dit. Ik ga mij hier echter niet laten verleiden om hier een theoretische uitleg bij te bedenken.

Wat je in het betreffende tekstje dus leest zijn enkel en alleen bevindingen gepuurd uit onze dagelijkse vispraktijk, in de hoop onze klanten hiermee verder te helpen. Lijkt jou dit pure bullshit, geen probleem, er vallen bij wijze van spreken overal boilies uit de lucht. Maar het zou fijn zijn moesten jullie onze firma niet onmiddellijk in de vuilbak gooien op basis van één stukje tekst dat buiten zijn context heel erg fout overkomt.

PS. Het enige chemische product dat in deze boilie aanwezig is, is een kleine dosis bewaarmiddel.
PPS. Deze hookbaits worden aangeboden in een stevige afsluitbare pot van 470 gram, en kosten 8 euro, zo duur is dat toch niet?! ;-)

Hopelijk biedt dit wat interessante gespreksstof…

Groetjes

Pieter Bosseloo
dave staal

04-10-2013 17:47

Hey Pieter,

Top dat je nog ' durft' te reageren .

Misschien dat we binnenkort elkaar weer persoonlijk spreken, er staat nog niks in de planning maar
krijg veel verzoeken om weer een meeting ts organiseren dus wie weet .Zou tof zijn als je dan weer langs zou
Komen :wink:

Groet Dave.
Gebruikersavatar
James warner
Berichten: 1241
Lid geworden op: 23-09-2009 20:08
Locatie: Zuid West Nederland

04-10-2013 18:35

Het kan simpel uitgelegt worden. Mijn theorie:

Hij komt goed uit de bus op wateren waar veel hengeldruk is, en dus vaak de bijbehorende (massale) voercampagnes. Een hele goede zet tussen al die bergen voer is die single hookbait met wellicht heeeeel minimaal voorvoeren. Maar een water "plat voeren" door een paar honderd gram lijkt me onwaarschijnlijk tot niet mogenlijk. Je voert energie in de vorm van Kcal, en dan ook nog eens heel weinig. De vis gaat er echt niet vol van zitten. Dat de vis een week niet aast kan vele andere redenen hebben. afijn zo'n heel verhaal is natuurlijk aanlokkender dan neer te zetten; Vis deze boilie single hookbait op druk bevoerde wateren, dat kan een mooie meerwaarde zijn.
ONDER WELK SCHRIFT????

Hey babe, wanna come over to myspace and twitter my yahoo till I google all over your facebook?
Gebruikersavatar
Peter van Loo
Berichten: 1785
Lid geworden op: 09-08-2011 00:41
Locatie: Schiedam

04-10-2013 19:26

Met het geschrevene kan ik wel raden wat de samenstelling van zo'n boillie is. Instant doet tie het goed hé.

Groet, Peter

Ps ipv raadt het gewicht, raadt de samenstelling.
Fred Hazenbroek
Berichten: 1976
Lid geworden op: 04-12-2004 00:32
Locatie: z-h

04-10-2013 19:37

Ik ken de hele boillie niet.
Theorie van James kan ik wel in meegaan.
I.i.g een compagny with balls dat je reageert, al worden we er weinig wijzer van!
Ach man..Ga toch vissen !!
leon leendert
Berichten: 144
Lid geworden op: 26-05-2013 10:13

04-10-2013 20:20

In ieder geval positief dat degene reageert,dat zouden er meer moeten doen ipv verstoppertje te spelen.
En duidelijker dan de theorie van James zou ik het niet kunnen omschrijven al wil ik er wel bij toevoegen dat die gasten goede bollen maken.
Gebruikersavatar
James warner
Berichten: 1241
Lid geworden op: 23-09-2009 20:08
Locatie: Zuid West Nederland

04-10-2013 21:14

Inderdaad wel petje af dat je open de confrontatie aan gaat ipv sponsorboys de forums op knallen met de bijbehorende sluik reclame.
ONDER WELK SCHRIFT????

Hey babe, wanna come over to myspace and twitter my yahoo till I google all over your facebook?
Hilco Meijer
Berichten: 1476
Lid geworden op: 17-11-2009 22:25

05-10-2013 01:10

Ik heb even terzijde gekeken, o.a. op de website.

Vijf soorten bollen voor heel schappelijke prijzen en daarnaast de boosted spice hookbaits. De bollen lijken mij vrij standaard, zeg maar zo ongeveer 50-60 procent basis (soja, maïs en tarwe), met als aanvulling de bekende ingredienten (vismeel, birdfood, eventueel nog melkeiwitten etc.) en de toevoegingen (R.r, garlic, kruiden, zout, zoet etc.). Daarnaast nog feeding triggers, appetite stimulaters etc.
Doen natuurlijk bijna alle bedrijven. Is dan ook een beetje eenheidsworst.
Vraag me wel eens af waarom de bollenboeren nog geen premixen gebruiken, iets wat alle diervoederfabrikanten wel gebruiken. Dan heb je n.l. qua voedingswaarde het totale plaatje, dus inclusief vitamines, mineralen en sporenelementen.

We hebben het hier over de boosted spice hookbaits.
Dat iets afwijkends op bepaalde drukbeviste wateren, waar ook nog eens gigantisch gevoerd wordt (eenheidsworst) zeer goed kan werken, lijkt mij heel plausibel.
Boosted (overprikkelend?) zal er niet voor niks bij staan. Single hook is dan idd. een logische keuze.

Overdaad schaadt zeggen ze wel eens. Verzadiging is dus niet het juiste antwoord?

De praktijk is idd. waar het om draait, maar als je daarnaast ook nog eens snapt waarom een bepaalde truc werkt, dan …

Gespreksstof genoeg, hier houdt men altijd de kaken stijf op elkaar.

Succes en super dat je reageert!

H.
Klaas vd Herik
Berichten: 2844
Lid geworden op: 29-03-2011 19:22

05-10-2013 09:04

Zeker als ik niet meer weet wat te zeggen, word je inbreng gewaardeerd Pieter. :wink:

Wat het verzadigen betreft, wij hebben al vele malen meegemaakt dat een heel water voor een week stil ligt door het voeren van enkele kilo’s Boosted Spices, ....


Verzadigen of stilvallen. Dat is geheel iets anders. Zeker als het op ander aas stil valt. Ben ik persoonlijk beetje mee in verwarring gebracht.

Als je een SVP bol hebt moet je daar zuinig op zijn. Is van zeer korte duur. Enne werking van sommige producten is mij gebleken dat dit afhankelijk is van het watertype, bodemgesteldheid aanwezige soort natuurlijk voedsel.

....en opnieuw, vraag mij niet om hier een theorie voor te verzinnen. De feiten zijn er, en daar houden wij rekening mee. Dat is toch zo mysterieus niet?


WBT theorien... de meeste worden sowieso achteraf verzonnen. Zeker de grote firma's maken zich hier schuldig aan.

Verder zijn er een paar in de scene, waar ik iets van aan neem, o.a. van jou, maar nooit klakkeloos :P
It's okay 2 pay
Rico Vielvoije
Berichten: 54
Lid geworden op: 14-06-2007 22:40
Locatie: Rotterdam - Netherlands
Contacteer:

05-10-2013 22:59

Bijzonder aas?

Uit ervaring weet ik wat er aangeboden word en ik weet dat het aas goed zit..

Maar..ik heb even snel de topic half om gelezen, en pluk eruit dat enkele bollen voldoende is om vis te trekken * triggen* om in term te spreken. Dat klopt, maar is dat om het voer, of is dat om die plons te horen? nieuwsgierigheid van de vis die daar juist op af komt, of echt het aas? Waar komen ze op af?

Het aas van Exclusive Baits dat zit wel goed, ook dat weet ik uit ervaring, maar buiten die plons, die de karper aantrekt,wat is er zo bijzonder.
Heb een kat en een hond en een kanarie van een pond!!

http://www.dinobaits.com
http://www.facebook.com/ricovielvoije
Klaas vd Herik
Berichten: 2844
Lid geworden op: 29-03-2011 19:22

06-10-2013 08:49

Als de plons voor neushoorn het meest aantrekkelijke is ? ;)
zelfs ik snap dat sommige dingen geheim van de bakker blijven.
It's okay 2 pay
Rico Vielvoije
Berichten: 54
Lid geworden op: 14-06-2007 22:40
Locatie: Rotterdam - Netherlands
Contacteer:

07-10-2013 23:44

Als de plons voor neushoorn het meest aantrekkelijke is ? ;)

Echt iets voor klaas. heerlijk reageren met een ondertoon, terwijl er vissen worden geplukt op iemand anders zijn voer, dan ben je lekker bezig. Maar goed daar gaat dit onderwerp niet over.

Mijn vraag is aan Pieter, heeft een bepaalde aas echt effect of is het een combinatie van beide, aas en voer tactiek.

Rico
Heb een kat en een hond en een kanarie van een pond!!

http://www.dinobaits.com
http://www.facebook.com/ricovielvoije
Hilco Meijer
Berichten: 1476
Lid geworden op: 17-11-2009 22:25

08-10-2013 01:46

Dat een bepaald aas echt effect kan hebben daar geloof ik zeker in, probleem is, hoe kom je daar achter?

Enne werking van sommige producten is mij gebleken dat dit afhankelijk is van het watertype, bodemgesteldheid aanwezige soort natuurlijk voedsel.


Wat te denken van de samenstelling van het water zelf.
leon leendert
Berichten: 144
Lid geworden op: 26-05-2013 10:13

08-10-2013 07:34

[quote="Rico Vielvoije"]Als de plons voor neushoorn het meest aantrekkelijke is ? ;)

Echt iets voor klaas. heerlijk reageren met een ondertoon, terwijl er vissen worden geplukt op iemand anders zijn voer, dan ben je lekker bezig. Maar goed daar gaat dit onderwerp niet over.

Owww vertel!!!!!
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

14-10-2013 17:21

bijna elke topper heeft hij daar verschillende keren gevangen.


Dat alle vissers zich maar voor de rest hun z'n leven met zo'n visserij mogen vermaken. Freedom, freedom, freedom... :D

BTW; Geef mij maar een bolletje waar ik een beetje mee kan voeren in de omtrek zonder de honger te stillen.., en dat mag dan zo op z'n tijd ook een hoog attractief gevalletje zijn. Maar zoals eerder genoemd zal het boosted & singel verhaal wel parten spelen. Betwijfel het zeer dat een vis een aantal andersoortige bollen passeert om een andere een eind verderop te gaan halen...!? Dat er op zo'n hoopje bollen misschien niets gehaakt wordt.., dat gebeurd zo vaak.

Overigens netjes rustig gebleven meneer van de firma, met meteen wat verdere promotie activiteiteten. Hoop vanuit beleefdheid aan uw kant dat u veel verkoopt.., van een ander aasje dan he. Want stel, conculega's, dat je onbewust tegelijk met drie of vier man op een watertje van 2 ha aan de slag gaat met die bol. Dan leg je de vissen nog aardig op hun gat met 8 bollen p/p hahaha :wink:
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).